Gå til innhold

Skolemat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Latterlig at mat går foran skolebøker/undervisningsmateriell og kvalitetsundervisning.

Anonymkode: d27dc...f95

• Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at gratis skolemat er et supert tilbud til ungene. Jeg betviler sterkt at ungene blir pålagt å spise den eller blir nektet å ta med matpakke.

Min er ekstremt kresen, og kommer til å fortsette å ta med mat hun faktisk spiser.

Og for dere som sutrer over at det sikkert blir ultraprosessert og usunn mat, husk at all mat er bedre for kroppen enn ingen mat. Er det viktig for deg at ungen ikke spiser butikkbakt brød, grillpølser eller hva det nå er du bekymrer deg for, så fortsett å sende med matpakke og 'problemet' er løst.

Anonymkode: 809df...37d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i mot. Og kommer til å fortsette å sende med fullverdig mat, laget av råvarer av god kvalitet. For det første er mange barn kresne - så maten tilpasses sikkert et "enkelt" nivå. For det andre vil det sikkert være økonomiske begrensninger - for eksempel lager vi fiskekaker av ren fisk, mens jeg raskt kan gjette på at varianten de bruker i skolelunsj er UP med store mengder fett, konserveringsmidler og mel. 

Anonymkode: 2c636...1fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er i mot. Og kommer til å fortsette å sende med fullverdig mat, laget av råvarer av god kvalitet. For det første er mange barn kresne - så maten tilpasses sikkert et "enkelt" nivå. For det andre vil det sikkert være økonomiske begrensninger - for eksempel lager vi fiskekaker av ren fisk, mens jeg raskt kan gjette på at varianten de bruker i skolelunsj er UP med store mengder fett, konserveringsmidler og mel. 

Anonymkode: 2c636...1fd

Hvorfor er du imot at unger som ellers har tom matboks skal få mulighet til å spise gratis? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er du imot at unger som ellers har tom matboks skal få mulighet til å spise gratis? 

Ikke meg du spør, men kost-nytte-effekten her blir jo spinnvill.

Det er ikke noe utbredt problem i norsk skole at barn ikke har matpakke (bortsett fra en og annen ungdomsskoleelev som ikke vil ha). 

Anonymkode: aefb5...459

• Liker 7
Skrevet

Jeg er imot. Selvsagt i en ideell skole hadde det vært fantastisk at det var en kokk som lagde sunn mat til barna.

MEN skolen i dag fungerer ikke for alle, det er stor mangel på ressurser, det er for mange barn med problemer i klassene. Jeg har selv et barn med autisme som ikke får tilrettelegging, sitte på grupperom når hun synes det blir for mye lyd i klassrommet, men skolen har ikke ett eneste grupperom ledig, så hun utviklet skolevegring og ble hjemme i stedet.

FIKS DET SOM IKKE FUNGERER I SKOLEN FØRST, så kan mat være supert, det. Men det er ikke førstepri i skolen i dag.

Anonymkode: 90c28...3f7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det blir nok billigste butikkbrød, billigste hvitost, billigste kjøttpålegg og billigste syltetøy. Det var i alle fall det på en skole der jobbet hvor de tilbød mat. 

Ha heller et kjøleskap med et par ting til elever som skolen vet har dårlige hjemmeforhold, og la ellers foreldre ta ansvaret for maten. Det spares på alt i skolen. Pengene bør brukes på noe nyttigere.

Anonymkode: 48401...c8a

En helt ny sak uten skolemat

Anonymkode: 9d796...299

Skrevet

Jeg synes det er et bra forslag, men dersom de får brødmat kan hjemmebakt brød eller rundstykker være like bra.

Skrevet

Jeg er ikke så gira på dette. Er ikke noen helsefrik men synes det er greit å lage en traust niste jeg, så barna får okey mat med litt variasjon. Det går gjerne i grovbrød med ost og skinke, med en gulrot eller eple. Hvis skolemat blir innført her i kommunen, så blir det kneipp med syltetøy som på sfo. Hotdog den dagen det er "varmmat". Frukt og grønnsaker kan vi bare glemme. 

Anonymkode: 73b47...c0c

• Liker 3
Skrevet

Kan være jeg er pessimist. Kan håpe at de legger seg på nivå med brødmaten de fikk i barnehagen. Der hadde de tubeost og brunost og kaviar også, ikke bare syltetøy. Varmmaten var pølse der også. Men de fikk agurk og tomat til brødmaten, husker jeg, så ikke så rent ille.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenker at gratis skolemat er et supert tilbud til ungene. Jeg betviler sterkt at ungene blir pålagt å spise den eller blir nektet å ta med matpakke.

Min er ekstremt kresen, og kommer til å fortsette å ta med mat hun faktisk spiser.

Og for dere som sutrer over at det sikkert blir ultraprosessert og usunn mat, husk at all mat er bedre for kroppen enn ingen mat. Er det viktig for deg at ungen ikke spiser butikkbakt brød, grillpølser eller hva det nå er du bekymrer deg for, så fortsett å sende med matpakke og 'problemet' er løst.

Du tror at ungen min kommer til å spise nista når hen får velge å spise lyst brød med syltetøy / pølse i brød hver dag og de andre spiser dette? 

Jaja får håpe at hen blir lei syltetøy og pølser etter hvert. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 18.34):

Herregud, av alt man trenger penger til i dagens skole. Hva med bøker? Hva med ansatte på SFO? Hva med spesialpedagoger? Bibliotekarer? Ventilasjon? Men nei, kantiner og mat, det har man penger til. Så får vi se hvor stor andel av barna som kaster det "sunne og enkle" måltidet fordi de ikke liker fisk, grønnsaker, kjøtt som ikke er pølser eller kjøtt som er pølser. 

Anonymkode: 92f86...afa

Helt enig(sarkastisk) Hva med barn som har foreldre som ikke har råd til å sende med barna sunn mat, eller mat i hele tatt? Foreldre som nå kanskje får 20-30 kr mer å bruke i uka på andre ting. Bare fordi du ikke er fattig, så betyr det ikke at andre ikke er det!  Hadde Norge bare innført skole uniform også, så hadde det vært topp. Alle hadde blitt likt behandlet i skolegården angående klær.

Ps: Om barn kommer til å kaste maten, så sier det mer om foreldrene som oppdrar barna, enn barna. 

• Liker 2
Skrevet
endo skrev (2 minutter siden):

Helt enig(sarkastisk) Hva med barn som har foreldre som ikke har råd til å sende med barna sunn mat, eller mat i hele tatt? Foreldre som nå kanskje får 20-30 kr mer å bruke i uka på andre ting. Bare fordi du ikke er fattig, så betyr det ikke at andre ikke er det!  Hadde Norge bare innført skole uniform også, så hadde det vært topp. Alle hadde blitt likt behandlet i skolegården angående klær.

Ps: Om barn kommer til å kaste maten, så sier det mer om foreldrene som oppdrar barna, enn barna. 

Enda en utgift til dem som har dårlig råd? Så vidt meg bekjent, må man kjøpe skoleuniform selv i de landene der dette praktiseres. Og så digg det vil være å gå med polyesterklær hele skoledagen!

Anonymkode: e75fb...2bb

• Nyttig 5
Skrevet
endo skrev (Akkurat nå):

De familiene som ikke har råd til 20 - 30 kroner til matpakker trenger mer økonomisk støtte. Det hjelper fint lite om ungene deres får en kopp tomatsuppe og en skive kneip om dagen. Det at det finnes fattige familier er et bedre argument mot dette, det er langt bedre å bruke penger på målrettede tiltak for disse familiene enn å kaste dem bort på tomatsuppe og kneip til alle. 

For øvrig er ikke skoleuniform billigere enn vanlige klær, heller tvert i mot, så det hjelper ikke de familiene som sliter med å få råd til matpakke.

Anonymkode: 92f86...afa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enda en utgift til dem som har dårlig råd? Så vidt meg bekjent, må man kjøpe skoleuniform selv i de landene der dette praktiseres. Og så digg det vil være å gå med polyesterklær hele skoledagen!

Wow, så vidt deg bekjent... liker hvordan du allerede tror en løsning kommer til å bli, og hva slags klær det ville blitt.. Og til info jeg vet om flere skoler hvor klær deles ut gratis til elever, både i Skottland, Japan og Kenya... 

Gidder du gi meg lottotallene for lørdagen? Siden du tydligvis ser framtiden.

Skrevet
endo skrev (Akkurat nå):

Wow, så vidt deg bekjent... liker hvordan du allerede tror en løsning kommer til å bli, og hva slags klær det ville blitt.. Og til info jeg vet om flere skoler hvor klær deles ut gratis til elever, både i Skottland, Japan og Kenya... 

Gidder du gi meg lottotallene for lørdagen? Siden du tydligvis ser framtiden.

Gratis uniformer er sjelden laget av behagelige materialer. Tror du man får klær i tynt ullstoff eller bomull? Gratis uniformer må være billige og slitesterke, og da vil de inneholde store mengder syntetisk materiale. Og hvordan kan du påstå det ikke blir forskjell på elevene? Noen vil kle passformen på klærne bedre enn andre,  så allerede der får du en forskjell, man blir ikke “like” av å ha på seg like plagg.

Har man et så stort problem med mobbing på grunn av klær at man må vurdere skoleuniform, så blir det neppe slutt på mobbingen bare fordi alle har like klær. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Spent på hvordan det her skal organiseres… jeg er lærer og er ikke interessert i å bruke arbeidstid på å lage til mat eller rydde opp. Jeg har nok med å undervise og forberede meg til det. Pluss å gjøre jobben til tre mennesker så ikke alt stopper opp. Ser ikke for meg at de store budsjettene til skolen holder til å få ansatt folk til å lage mat. Ikke har vi rom til det heller… og assistentene har også nok å gjøre. De trengs i klasserommet 

Anonymkode: 5c63e...08b

• Nyttig 1
Skrevet

Helt topp! Beste prioritering i skole på lenge. 

Anonymkode: 5ffa3...270

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Spent på hvordan det her skal organiseres… jeg er lærer og er ikke interessert i å bruke arbeidstid på å lage til mat eller rydde opp. Jeg har nok med å undervise og forberede meg til det. Pluss å gjøre jobben til tre mennesker så ikke alt stopper opp. Ser ikke for meg at de store budsjettene til skolen holder til å få ansatt folk til å lage mat. Ikke har vi rom til det heller… og assistentene har også nok å gjøre. De trengs i klasserommet 

Anonymkode: 5c63e...08b

Samme hos oss. Vi har ikke en eneste voksen til overs. Hvis en av oss blir syk (selv hvis det er en kontaktlærer for nærmere 30 elever) så settes det ikke inn vikar, da må andre lærere ta seg av to klasser samtidig. Fysak har vi måttet legge til storefri siden vi må kutte timer på mellomtrinnet (kjedelig for de elevene som liker å rusle rundt og småprate i storefri) og leksehjelp har vi ikke lenger. Men å lage mat til 500 elever hver dag, det skal vi få ressurser til å gjennomføre? Jeg tror det når jeg ser det 🤣

Anonymkode: a34b6...29a

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker på tidlig åttitall så gjorde de et todagers forsøk på vår skole. Da fikk vi suppe ene dagen, og en gryterett dag to. Husker alle spiste og jeg ble litt skuffet over at dette ikke ble en varig løsning. :)

Anonymkode: c14cb...446

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...