AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #1 Skrevet 26. november 2025 Vi snakker ofte om barn med dårlig oppførsel, om barn som blir mobbet, og om barn som mobber eller holder andre utenfor. Men vi snakker sjeldnere om foreldrenes rolle i disse situasjonene – hvordan vi påvirker barnas relasjoner, og hvordan våre egne følelser kan komplisere konflikter mellom barn. Når man får en klage på barnet sitt, er det lett å ta det som et personlig angrep. Skam, sinne og behovet for å beskytte barnet sitt kan ta overhånd. Det ligger i naturen vår. Men om det er hensiktsmessig, er en helt annen sak. Som foreldre trenger vi kunnskap om hva som er normal adferd mellom barn, og hva som faktisk er bekymringsfullt. Vi må vite når vi bør gripe inn – og når vi skal la barna prøve å ordne opp seg imellom. Å stå sammen med barna våre når de er lei seg, hjelper dem å komme gjennom vanskelige situasjoner og bygger robusthet. Motgang er en del av livet, og barn må få øve på å tåle det. Vi skal ikke fjerne all ubehag, men støtte dem i å håndtere det. Én ting er spesielt viktig: Ikke send sinte meldinger til andre foreldre når du er emosjonelt opprørt. Det løser sjelden noe. Det gjør det som regel verre. Mottakeren vil sjelden respondere positivt på aggressive beskyldninger. Ro ned først. Hvis noe må tas opp, er en telefon – der man snakker rolig – ofte mye bedre enn en lang tekstmelding. Vi har et felles ansvar for at alle barn skal trives, ikke bare våre egne. Et barn som er populært i 3. klasse kan være den som er utenfor i 7. klasse. Ting snur fort. Skal vi lære barna å respektere ulikheter, må vi selv være gode rollemodeller – både i hvordan vi tenker, snakker og handler. Husk også: Skolerelaterte konflikter skal meldes til skolen, ikke tas direkte mellom foreldre. Det som skjer i skoletid, er skolens ansvar å følge opp. Barnekonflikter er ofte kortvarige, men når de utvikler seg til konflikter mellom voksne, kan de bli langvarige og forsterke problemet for barna. Vi må være bevisste på rollen vår. Vi kan velge å være foreldre som demper konflikter og fremmer samarbeid og samhold – eller foreldre som gjør situasjonen vanskeligere for både egne og andres barn ❤️ Anonymkode: 324b0...eb4 1 1
Nettrollet Skrevet 26. november 2025 #2 Skrevet 26. november 2025 Hvem er det du henvender deg til? 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #4 Skrevet 26. november 2025 Fint innlegg. Jeg er helt enig som lærer. Vi ser dessverre at noen konflikter eskalerer fordi foreldre "heller bensin på bålet". I stedet for at barna får veiledning i å håndtere slikt selv. Barn vil komme i mange konflikter, det er ikke unormalt eller unaturlig. Når man gjør konflikter, ubehag og uenigheter til noe farlig så vil det bare bli verre. Anonymkode: 929ae...9c5 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #5 Skrevet 26. november 2025 Nettrollet skrev (1 time siden): Hvem er det du henvender deg til? Foreldre her inne Anonymkode: 324b0...eb4
Nettrollet Skrevet 26. november 2025 #6 Skrevet 26. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Foreldre her inne Anonymkode: 324b0...eb4 Passe selvgodt innlegg, må jeg si. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #7 Skrevet 26. november 2025 Jeg må si at når jeg har fått henvendelser angående mitt barn så har jeg aldri gått i forsvarsposisjon. jeg har tatt det på alvor, snakket med barnet og funnet ut av hva som har skjedd. Og ofte har mitt barn spilt sin rolle i en eventuell konflikt. jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier, det er jo ikke alle foreldre som er så umodne at de automatisk går i forsvar. Anonymkode: 45c73...410 1 1
Nettrollet Skrevet 26. november 2025 #8 Skrevet 26. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg må si at når jeg har fått henvendelser angående mitt barn så har jeg aldri gått i forsvarsposisjon. jeg har tatt det på alvor, snakket med barnet og funnet ut av hva som har skjedd. Og ofte har mitt barn spilt sin rolle i en eventuell konflikt. jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier, det er jo ikke alle foreldre som er så umodne at de automatisk går i forsvar. Anonymkode: 45c73...410 Ja, dette er jo på mange måter selvfølgeligheter. Og de som går i forsvar vil neppe ha innsikt i at de gjør det, og de som ikke gjør det trenger ikke et innlegg som dette. Så hvem er det du skriver til ts? Minner veldig om en nybakt forelder som har vokst opp dysfunksjonelt og plutselig oppdager hva som er normal atferd. Men alle normale er jo svært klar over alt dette før lenge siden.. (Har vært sånn selv)
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #9 Skrevet 26. november 2025 Nettrollet skrev (49 minutter siden): Ja, dette er jo på mange måter selvfølgeligheter. Og de som går i forsvar vil neppe ha innsikt i at de gjør det, og de som ikke gjør det trenger ikke et innlegg som dette. Så hvem er det du skriver til ts? Minner veldig om en nybakt forelder som har vokst opp dysfunksjonelt og plutselig oppdager hva som er normal atferd. Men alle normale er jo svært klar over alt dette før lenge siden.. (Har vært sånn selv) Lenge siden jeg var nybakt forelder. Har voksne barn. Men jeg jobber med barn og ser stadig denne utfordringen. Foreldre krever skolen skal fikse opp i alt, og ja det må de gjøre til en viss grad. Men foreldrene må også jobbe hensiktsmessig for å få bukt på problemene. Er vokst opp i et godt og trygt hjem med gode foreldre hvis du lurte på det Anonymkode: 324b0...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #10 Skrevet 26. november 2025 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg må si at når jeg har fått henvendelser angående mitt barn så har jeg aldri gått i forsvarsposisjon. jeg har tatt det på alvor, snakket med barnet og funnet ut av hva som har skjedd. Og ofte har mitt barn spilt sin rolle i en eventuell konflikt. jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier, det er jo ikke alle foreldre som er så umodne at de automatisk går i forsvar. Anonymkode: 45c73...410 Kjempebra! Det er slik det skal være. Men ikke alle reagerer slik som du. Ofte har bara selv en rolle i konflikten, men ikke alltid. Det finnes mobbing og det finnes grov mobbing. Plaging kommer i alle grader. Anonymkode: 324b0...eb4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #11 Skrevet 26. november 2025 Nettrollet skrev (53 minutter siden): Ja, dette er jo på mange måter selvfølgeligheter. Og de som går i forsvar vil neppe ha innsikt i at de gjør det, og de som ikke gjør det trenger ikke et innlegg som dette. Så hvem er det du skriver til ts? Minner veldig om en nybakt forelder som har vokst opp dysfunksjonelt og plutselig oppdager hva som er normal atferd. Men alle normale er jo svært klar over alt dette før lenge siden.. (Har vært sånn selv) Som skrevet over er dette til foreldre generelt. Alle som har barn støter på konflikter og uenigheter med barna sine i relasjon til andre barn. Anonymkode: 324b0...eb4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #12 Skrevet 26. november 2025 Jeg tror ikke dette innlegget når inn til de som er målgruppen. Anonymkode: 6d610...a28 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #13 Skrevet 26. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke dette innlegget når inn til de som er målgruppen. Anonymkode: 6d610...a28 Når jeg inn til en eller to er jo det mer enn ingen. Anonymkode: 324b0...eb4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #14 Skrevet 26. november 2025 Begynt å ringe ungdomskontakten i politiet jeg. Orker ikke mer vold, og trusler fra barn som har foreldre som ikke følger opp egne barn. Anonymkode: b1d3b...a45
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #15 Skrevet 26. november 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Begynt å ringe ungdomskontakten i politiet jeg. Orker ikke mer vold, og trusler fra barn som har foreldre som ikke følger opp egne barn. Anonymkode: b1d3b...a45 Det gjør du rett i. Så lenge foreldre ikke følger opp barna sine, og ditt barn blir utsatt for krenkelser er det den veien du må gå. Noen foreldre kommer man ingen vei med, og da er det bedre å ta det opp på et høyere nivå. opplevde vold fra elever da jeg gikk på skolen, men ingen tok tak den gangen. Det endte med at jeg banket livskiten ut av gutten som var verst. Å ikke gripe inn gjør at et barn til slutt skader et annet barn eller går til grunne selv. Anonymkode: 324b0...eb4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #16 Skrevet 26. november 2025 Synes det er et flott innlegg, jeg er helt enig. Foreldrenes emosjoner kan fort gjøre saken mye verre mellom barna, og av og til lager foreldrene seg til parter i konflikten også ved å forsøke å ordne opp for egne barn - så de skal slippe. Det går absolutt på robustheten hos barna løs. Anonymkode: 9944d...0b0
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #17 Skrevet 26. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er et flott innlegg, jeg er helt enig. Foreldrenes emosjoner kan fort gjøre saken mye verre mellom barna, og av og til lager foreldrene seg til parter i konflikten også ved å forsøke å ordne opp for egne barn - så de skal slippe. Det går absolutt på robustheten hos barna løs. Anonymkode: 9944d...0b0 Slik er det ofte. Har selv hatt barn gjennom skolen og har sett hvordan enkle ting eskalerer i foreldregruppen vi hadde på fb. Krangler mellom foreldre som varte over dager. Var gutte foreldrene som fikk beskjed om å ta praten med barna sine da det var en gjeng som hadde kalt jentene horer på en håndballkamp jentene spilte. Flere guttemødre følte seg uthengt, benektet, lagde drama. De var 20 gutter på trinnet og det ble sagt generelt guttene. Ingen navn. Endte med flere foreldre som ble uvenner Anonymkode: 324b0...eb4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2025 #18 Skrevet 27. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lenge siden jeg var nybakt forelder. Har voksne barn. Men jeg jobber med barn og ser stadig denne utfordringen. Foreldre krever skolen skal fikse opp i alt, og ja det må de gjøre til en viss grad. Men foreldrene må også jobbe hensiktsmessig for å få bukt på problemene. Er vokst opp i et godt og trygt hjem med gode foreldre hvis du lurte på det Anonymkode: 324b0...eb4 Ok, syns det var rart innlegg. Er selv forelder til et krevende barn, hvor vi har fått endel ubehagelige beskjeder fra andre foreldre. Har stort sett møtt det med å først gå i forsvar og bli krenket (for meg selv), roet meg ned, også snakket med den andre forelderen pr telefon og løst opp i det. Men har også vært på den andre siden, hvor jeg har måttet si fra, og det er ganske ymse måter jeg har blitt møtt på. Men mitt inntrykk er at de fleste foreldre takler slikt på en grei måte. Kun to ganger jeg har blitt møtt med at foreldrene har gått i skyttergrava, og i det ene tilfelle vet jeg forelderen har psykiske problemer, og i det andre tilfellet er det merkelig nok en barnevernspedagog som ble sjokkert over at akkurat hennes barn kunne ha noen lite heldige sider, siden hun regnet med at hun som forelder var ufeilbarlig.. Anonymkode: 537cf...2e5 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2025 #19 Skrevet 27. november 2025 Jeg har flere ganger fått henvendelser fra andre foreldre om.mott barn og har tatt det som noe positivt. Det har og vært ting som det har vært viktig at har blitt sagt fra om og ting jeg ikke selv har visst om. Så det mener jeg kun er positivt. Anonymkode: 45c73...410
AnonymBruker Skrevet 27. november 2025 #20 Skrevet 27. november 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det gjør du rett i. Så lenge foreldre ikke følger opp barna sine, og ditt barn blir utsatt for krenkelser er det den veien du må gå. Noen foreldre kommer man ingen vei med, og da er det bedre å ta det opp på et høyere nivå. opplevde vold fra elever da jeg gikk på skolen, men ingen tok tak den gangen. Det endte med at jeg banket livskiten ut av gutten som var verst. Å ikke gripe inn gjør at et barn til slutt skader et annet barn eller går til grunne selv. Anonymkode: 324b0...eb4 Ja, jeg er helt ferdig med barn av foreldre som har alle mulig unnskyldninger for at demmes barn påfører redsel, traume og ødelegger opplæringen til barn som oppfører seg. Her tar politiet dette alvorlig og de ringer til foreldrene å snakker med de om sosialemedier, oppdragelse og faren med dette. Jeg neste som truer mitt barn blir også anmeldt nå for jeg er skikkelig lei slikt som dette. Anonymkode: b1d3b...a45
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå