AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #41 Skrevet 14 timer siden Tobias001 skrev (10 timer siden): Forrett: Grillet kongekrabbe med Oscietra-kaviar, brioche-krutonger og brunet smør-hollandaise. Hovedrett: A5 Wagyu ribeye med trøffel-duchesse, smørstekte kantareller, asparges og Amarone-reduksjon. Dessert: Sjokoladefondant med Valrhona, pasjonsfrukt og Tahiti-vaniljeis toppet med spiselige gullflak. Du har god råd, hører jeg😉💸 Anonymkode: 2de75...c68 1
Fru Uperfekt Skrevet 12 timer siden #42 Skrevet 12 timer siden Tobias001 skrev (3 timer siden): Samværet blir bra hvis maten er god. Limet i en vellykket aften er maten, og dyr champagne, og vinparringen som serveres med maten. Uten dette så har ikke jeg noe ønske om å være der heller. Så flott, for deg. Selv for meg som har jobbet i endel år som kokk så er maten i andre rekke på en slik sammenkomst. Man trenger verken dyr mat, vin eller champagne for å få det til. 1 3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #43 Skrevet 11 timer siden jeg vil anbefale kalkun når man er så mange og det er noe di fleste liker og kranskekake til dessert med is Anonymkode: 9c134...134 2
K.B. Skrevet 11 timer siden #44 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk til dere som har kommet med tips så langt. 12 gjester, 6 er ungdommer/unge voksne og vi andre er da foreldrene til disse. Dette er venner vi kjenner godt og det er ingen som går slik som han ene tidligere i tråden ville gjort hvis maten ikke var bra nok 🤣 Ambisjonsnivået til både meg og gjestene er på amatørnivå. Sammen med disse får vi/ lager vi ofte pinnekjøtt, kalkun, helstekt biff av ymse slag diverse tilbehør, også vært innom tapas og gode gryter noen år. Men ville gjerne hatt tips til noe annet enn kalkun og pinnekjøtt som har vært en gjenganger hos oss de siste årene. Hilsen TS Anonymkode: 8832c...fb2 Dette klarer du fint. Jeg tror jeg hadde gått for f.eks. helstekt entrecote med tilbehør, en lett dessert som sitronpai og vaniljeis. Til forrett noe enkelt som en mini bruschetta med aioli og krepshaler? det meste av dette kan lages i store batcher og er kjapt å lage. De fleste sauser kan lages på forhånd og holdes på lunk eller varmes opp. Tilbehør som f.eks potetmos kan lages ferdig, taes i sprøyteposer og oppbevares i kjøleskapet, så at du kan fullføre den med litt ekstra smør og salt ti minutter før maten skal serveres, annet tilbehør som salat kan også delvis gjøres klart før servering, mange grønnsaker kan blansjeres på forhånd og freses i panna med god olje, smør og salt bare minutter før maten skal serveres. Dette klarer du fint. Om noen skulle lure, så er jeg utdannet kokk og har laget plenty av mat for store selskaper med minimalt av utstyr. Alt handler om forberedelse og timing, lag retter som gjør din jobb enkel. 1
-venter- Skrevet 10 timer siden #45 Skrevet 10 timer siden Jeg skal lage biffgryte med potetmos til. Dessert blir is fra boks med mye godt til. Sannsynligvis noe skalldyr til forrett. Fordelen med gryte er at den med fordel kan lages dagen før. 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #46 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har god råd, hører jeg😉💸 Anonymkode: 2de75...c68 Koster ikke så mye å skrive det.. 🙂 Anonymkode: 99026...82b 2 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #47 Skrevet 10 timer siden K.B. skrev (1 time siden): Dette klarer du fint. Jeg tror jeg hadde gått for f.eks. helstekt entrecote med tilbehør, en lett dessert som sitronpai og vaniljeis. Til forrett noe enkelt som en mini bruschetta med aioli og krepshaler? det meste av dette kan lages i store batcher og er kjapt å lage. De fleste sauser kan lages på forhånd og holdes på lunk eller varmes opp. Tilbehør som f.eks potetmos kan lages ferdig, taes i sprøyteposer og oppbevares i kjøleskapet, så at du kan fullføre den med litt ekstra smør og salt ti minutter før maten skal serveres, annet tilbehør som salat kan også delvis gjøres klart før servering, mange grønnsaker kan blansjeres på forhånd og freses i panna med god olje, smør og salt bare minutter før maten skal serveres. Dette klarer du fint. Om noen skulle lure, så er jeg utdannet kokk og har laget plenty av mat for store selskaper med minimalt av utstyr. Alt handler om forberedelse og timing, lag retter som gjør din jobb enkel. det blir jo veldig dyrt når ts skal ja mange gjester Anonymkode: 9c134...134
Summeer Skrevet 9 timer siden #48 Skrevet 9 timer siden Kalkunbryst i stekepose er enkelt og relativt rimelig. Ovnsbakte potetbåter til. Rotgrønnsaker kan du enten ha i posene sammen med kjøttet, eller i en egen form. Da får du alt inni stekeovnen, og lite å tenke på mens gjestene kommer. Sausen lager du enkelt ved å koke inn stekeskyen, ha i litt fløte, estragon og hvitvinseddik. Forrett; miniquicher (to lag filodeig lagt i stjerneform i muffinsbrett, fyll med baconbiter og revet ost og eggestand) med litt salat til? Eller bare litt ulike tapas som man kan spise mens man mingler? Miniquicher, bacondadler, fikenterter, litt spekemat og ost på spyd.... Dessert; pannacotta med appelsinsaus. Det kan du lage helt ferdig på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #49 Skrevet 5 timer siden Forrett: Små blinis (pannekaker) med en klatt seterrømme (pisk godt), litt finhakket sjalottløk og gressløk med ts kaviar på toppen. Kaviar kan du kjøpe utifra økonomi. Rogn fungerer også. Veldig raskt å dandere! Pannekakerøren kan lages dagen før. Eller Eller jordskokksuppe med sprøstekt bacon eller spekeskinke. Pynt med persille og dryss over litt olivenolje. Suppen kan lages dagen før. Hovedrett: Kalkunfilet med bakte perlepoteter(bruk gjerne samme form), fløtesaus (kan lages dagen før) og en salat av appelsin, gresskarkjerner, tørkede tranebær, persille, valnøtter. Eller En ordentlig god pasta på italiensk hvis! F.eks med langtidskokt ragu (lag dagen før), eller trøffel pasta. Tar raskt tid å lage mens gjestene venter så lenge du har klar ingredienser. Og ordentlig god parmesan til å strø over. Dessert: Ostekake i porsjonsglass (har du noen fine glass uansett form kan det brukes). Pynt med friske bær. Lages dagen før. Eller God vaniljeis med hjemmelaget eggelikør (lages i god tid før). Revet sjokolade til pynt. Og en alternativ saus om noen ikke drikker alkohol. Anonymkode: ed79d...e80 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #50 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi skal ha: Forrett: Spekeskinke og melon Hovedrett: Reinsteik, poteter, brokkoli, rosenkål, tyttebær og soppsaus Dessert: Multekrem og kromkaker, og hjemmelagd is til den som ikke liker multer eller vil ha begge deler Anonymkode: 7b088...12e Jeg lagde reinsdyrstek på nyttårsaften i fjor og det smakte jo veldig godt, men hele huset luktet veldig våt hund. Jeg lurer på om jeg var uheldig eller om det pleier å lukte sånn? Anonymkode: fc9bc...648
Blikket Skrevet 3 timer siden #51 Skrevet 3 timer siden Til hovedrett tror jeg at jeg ville laget rosastekt andebryst med en kremet appelsinsaus til, helt nydelig, til bruker jeg kokte poteter og koker frosne grønnsaker men kan sikkert gjøres mer spennede det og. Men synes andebryst med kremet appelsinsaus er helt nydelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå