Gå til innhold

Tips til 3 retters på nyttårsaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er en stund til ennå, men jeg er ingen god kokk, så må prøve retter jeg skal lage noen ganger først. 

Noen som har tips til gode, ikke alt for avanserte retter til en treretters meny nyttårsaften? Trenger ikke være tradisjonell julemat 😊

Anonymkode: 8832c...fb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Erter, kjøtt og flesk 

Anonymkode: ffce7...a1d

Skrevet

Om du kommer med ideer til hva du ønsker å servere til hovedrett blir det mye lettere å komme med tips 😁

Anonymkode: 6cba5...68f

• Nyttig 1
Skrevet

Ønsker du kalkun eller står du fritt? Hvor mange gjester?

Anonymkode: 77bfd...db8

Skrevet

Bruschetta med røkelakskrem

Sennepsbakt lammecarré med søte rotgrønnsaker

Crème brûlée

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er en stund til ennå, men jeg er ingen god kokk, så må prøve retter jeg skal lage noen ganger først. 

Noen som har tips til gode, ikke alt for avanserte retter til en treretters meny nyttårsaften? Trenger ikke være tradisjonell julemat 😊

Forrett 

Havets

Kamskjell (Du kan fint bruke frosne i denne retten)

https://www.godfisk.no/oppskrifter/kamskjell/kamskjell-med-blomkalkrem-og-brunet-smor/

Kjøtt

Carpaccio

https://gladkokken.no/oppskrifter/carpaccio-en-klassisk-forrett-med-oksekjott

Vegetar 

Avocado rett

https://www.bama.no/oppskrifter/avokado/forrett-med-avokado-og-tomat/

Hovedrett

Fisk

Prinsefisk

https://www.godfisk.no/oppskrifter/torsk/prinsefisk/

Kjøtt

Hjort

https://meny.no/oppskrifter/vilt/hjort/hjortestek-med-potetstappe-tyttebar/

Vegetar

Pasta

https://meny.no/oppskrifter/pasta/troffelpasta/

Desserter finner du ut av selv siden alt fra is til creme brulee osv funker

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kom med noen tanker om hvilken retning du vil gå og ambisjonsnivå, så skal jeg komme med forslag.

Endret av K.B.
Skrevet
K.B. skrev (Akkurat nå):

Kom med noen tanker om hvilken retning du vil gå og ambisjonsnivå, så skal jeg komme med forslag.

Samme her! Lettere hvis du sier litt mer. Jeg liker også retter hvor man kan forberede mest mulig for forhånd, sånn at jeg ikke står på kjøkkenet mesteparten av kvelden.

Anonymkode: 58b0b...627

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange gjester? 

Anonymkode: 764ba...f95

Skrevet

I fjor lagde jeg; Forrett - stekte kamskjell med blomkålpuré og chorizo. Hovedrett - Andrebryst med søtpotetpuré, appelsinsaus og balsamicomarinert charlottløk. Dessert - panna cotta med bringebærcoulis. 

I år går jeg for klassisk kalkun - black turkey, rosenkålsalat, stuffing med sopp og bacon, waldorf, fløtesaus, pommes anna og mintegele. Det er så mye mat at forrett er enkel fingermat til velkomstdrinken. Mulig creme brulé til dessert. Men lurte også på å lage en variant av petit four. 

Anonymkode: 4bead...72d

• Liker 1
Skrevet

Takk til dere som har kommet med tips så langt.

12 gjester, 6 er ungdommer/unge voksne og vi andre er da foreldrene til disse. Dette er venner vi kjenner godt og det er ingen som går slik som han ene tidligere i tråden ville gjort hvis maten ikke var bra nok 🤣

Ambisjonsnivået til både meg og gjestene er på amatørnivå. Sammen med disse får vi/ lager vi ofte pinnekjøtt, kalkun, helstekt biff av ymse slag  diverse tilbehør, også vært innom tapas og gode gryter noen år. Men ville gjerne hatt tips til noe annet enn kalkun og pinnekjøtt som har vært en gjenganger hos oss de siste årene. 

Hilsen TS

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I fjor lagde jeg; Forrett - stekte kamskjell med blomkålpuré og chorizo. Hovedrett - Andrebryst med søtpotetpuré, appelsinsaus og balsamicomarinert charlottløk. Dessert - panna cotta med bringebærcoulis. 

I år går jeg for klassisk kalkun - black turkey, rosenkålsalat, stuffing med sopp og bacon, waldorf, fløtesaus, pommes anna og mintegele. Det er så mye mat at forrett er enkel fingermat til velkomstdrinken. Mulig creme brulé til dessert. Men lurte også på å lage en variant av petit four. 

Du må gjerne dele link til appelsinsaus-oppskriften.

Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Du må gjerne dele link til appelsinsaus-oppskriften.

Appelsinsaus; andefett+fond+vann+charlottløk+saft og litt zest av appelsin+soyasays+jevning, står det i oppskriftsarket mitt 😂 Jeg er typen som husker en del, slumper litt, og prøver meg frem. Løken bør karameliseres litt først for å unngå rå-smak. Og man må smake til med litt sukker avhengig av hvor syrlig/søte appelsinene er.

Søk eventuelt opp klassisk, fransk l´orange saus. 

Skrevet

Her er et forslag til deg. Ikke altfor komplisert, 

Forret: 

Gravet laks på grove rugkjeks med litt ruccola og sennepssaus.

Hovedrett:

Røkt juleskinke med stekte epler og svisker pluss saltbakte amandinepoteter og kanskje en fløtesaus. 

Dessert: pannacotta med multe coulis og peperkakecrumble (det skal finnes en oppskrift på dette jeg har brukt en gang). 

Høres ut som en hyggelig gjeng gjester, så de blir sikkert fornøyde uansett. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk til dere som har kommet med tips så langt.

12 gjester, 6 er ungdommer/unge voksne og vi andre er da foreldrene til disse. Dette er venner vi kjenner godt og det er ingen som går slik som han ene tidligere i tråden ville gjort hvis maten ikke var bra nok 🤣

Ambisjonsnivået til både meg og gjestene er på amatørnivå. Sammen med disse får vi/ lager vi ofte pinnekjøtt, kalkun, helstekt biff av ymse slag  diverse tilbehør, også vært innom tapas og gode gryter noen år. Men ville gjerne hatt tips til noe annet enn kalkun og pinnekjøtt som har vært en gjenganger hos oss de siste årene. 

Hilsen TS

Ikke helt det du spør om, men om det er mange unge der, så hadde jeg gjerne vurdert en bedre tacobuffet, også en dessert. Kan ha ulike typer salsa (som fersk, mango/chili osv), flere typer kjøtt (kjøttdeig, laks, kylling, biffstrimler, pulled pork, og vegetar som sopp, og nøttemiks, linser, eller annet), meksikansk ris, ulike lefser, og godt med variasjon i grønnsaker, og selvsagt ost og rømme.  
God brownies, eller porsjoner med lavakake (husker ikke bedre navn) med f.eks vaniljeis, karamellsaus og hakkede nøtter, og kanskje også litt rørte bær til dessert. Du kan ha karamelliserte nøtter også om du heller vil ha det. 
Jeg ville ikke tatt forrett til dette. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi skal ha:

Forrett: Spekeskinke og melon

Hovedrett: Reinsteik, poteter, brokkoli, rosenkål, tyttebær og soppsaus

Dessert: Multekrem og kromkaker, og hjemmelagd is til den som ikke liker multer eller vil ha begge deler ;)

Anonymkode: 7b088...12e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi skal ha:

Forrett: Spekeskinke og melon

Hovedrett: Reinsteik, poteter, brokkoli, rosenkål, tyttebær og soppsaus

Dessert: Multekrem og kromkaker, og hjemmelagd is til den som ikke liker multer eller vil ha begge deler ;)

Høres ut som en perfekt meny for meg. Er så lei av snobbete og fisefine menyer. 

Anonymkode: bec86...24b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres ut som en perfekt meny for meg. Er så lei av snobbete og fisefine menyer. 

Anonymkode: bec86...24b

:)

Og veldig lett å lage, selv for meg som virkelig ikke er god på kjøkkenet. Men reinsteik får jeg godt til :)

Og noe god vin (brus / vann til dem som vil ha) og alkoholfri eplecider til. Og god kaffe til dessert. Da blir det bra

Skrevet

Siden det er såpass mange folk og mange unge så henger jeg meg på en oppgradert tacobuffet.  Lag alt det «vanlige», men suppler med f.eks. pulled pork, kyllingfajitas, hjemmelagde sauser som pico de galle, diverse salsa, syltet rødløk osv. Lag hjemmelagde lefser (om du har tilgang til en takke kan alle lage sin egen). Her er det masse du kan lage klart dagen før. Forrett kan være oliven, melbatoast med krabbesalat, ost, chips med rømme og løyrom osv osv. 

Dessert kan være pannacotta som er enkelt og gjøres ferdig dagen før. Sett gjerne sånn stjerneskudd i som kan brukes inne for feststemning

Om er erfaren kokk så skal du ikke slite deg ut men dere skal alle kos dere. Pynt med hvite tulipaner og eukalyptus,  og fine servietter og gjerne ledlyslenker og hvite duker. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

du trenger ikke å lage 3 retters da, det holder mer enn nok med en enkel middag

vi pleier og ha and til middag og kjøper ferdig kake 

når vi blir invitert til svigers er det biff med salat og kranse kake og is 

det er også mange som pleier og ha kalkun 

Anonymkode: 9c134...134

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...