Gå til innhold

11-åring alene hjemme

Fremhevede innlegg

Skrevet
DesmondMiles skrev (Akkurat nå):

Men da får du vel en del tillegg fra NAV?

Får bidragsforskudd fra nav på 1200kr. 

Anonymkode: bf1c9...dda

Videoannonse
Annonse
Skrevet
DesmondMiles skrev (Akkurat nå):

Men da får du vel en del tillegg fra NAV?

Men jeg får ikke bostøtte eller noen ting annet. 

Skrevet

Dette går helt fint. Barnet blir selvstendig og henger ikke i skjørtene på en overbeskyttende mor. 

Mitt barn kunne ikke fordra barnevaktene som stor sett var udugelige ungjenter, men jeg hadde ikke valg. 

Han ville heller være alene hjemme, men han var jo bare fem...

Elleve er greit for en som er trygg på seg selv og situasjonen.

Anonymkode: 4e852...136

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette går helt fint. Barnet blir selvstendig og henger ikke i skjørtene på en overbeskyttende mor. 

Mitt barn kunne ikke fordra barnevaktene som stor sett var udugelige ungjenter, men jeg hadde ikke valg. 

Han ville heller være alene hjemme, men han var jo bare fem...

Elleve er greit for en som er trygg på seg selv og situasjonen.

Har samme situasjon her. Han er jo mye med moren min og venner. Men opplever noen ganger at han rett og slett har lyst til å være alene. Ikke så hyggelig å bli tvunget til å være med andre hele tiden🤪

Skrevet

Så lenge han syntes det er greit selv går vel det fint, god læring å være litt alene til man skal bo for seg selv også en dag 😊 er alene med 2 barn, 9 år og 6 år. Er luksus at 9åringen liker å være litt alene , kan fint være 2 timer nå. Så kan jeg og minste innimellom gjøre noe 😊 så forstår deg sånn sett , det blir enklere med tiden når de blir større og mer selvstendig=)

Anonymkode: f1d11...ad7

Skrevet

Så lenge han er trygg og synes det er greit, så går det helt fint 😊 Synes det er flott at du jobber for å få litt ekstra, mange flere sku tenkt slik. 

Anonymkode: 60601...9bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så lenge han er trygg og synes det er greit, så går det helt fint 😊 Synes det er flott at du jobber for å få litt ekstra, mange flere sku tenkt slik. 

Anonymkode: 60601...9bd

Det er det som er så vanskelig når man er helt alene. Man skal være både mor og far. Oppdra jobbe og forsørge. Jeg skulle ønske jeg hadde sluppet å jobbe ekstra😩 men med et lavtlønnet yrke, høye boutgifter da blir det sånn her. Syntes isåfall at dette var en bedre løsning for oss enn å flytte langt unna for å bo billigere. Sønnen min vil heller være alene hjemme noen timer en å miste alle vennene sine og kretsen sin ☺️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Synes det er flott at du jobber for å få litt ekstra, mange flere sku tenkt slik. 

Enig! Ts, skal være stolt og ikke bekymret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg er alenemor. Jobber fra 8-16 mandag til fredag. 
Har nå fått meg en ekstrajobb i helger. Noen vakter er 7:30 til 15:00 og andre er 14:30 til 22:00. 
Barnet lærte fra 8-års alder å være alene hjemme ca 2 timer etter skoletid. Siden jeg er alenemor blir det jo sånn da jeg jobber til 4. Barnet klarer å lage toast, pizza, så han får i seg mat. Noen ganger har jeg bestilt foodora til han sånn at han får spist. Min mor passer på han som når jeg jobber til 22:00. Men for noen dager siden kunne ikke moren min likevel så han var alene hjemme i noen timer og hadde besøk av en venn i noen timer. 

Så tingen er det:  Extrajobben min ligger 100m fra huset mitt. Barnet har tlf og klarer å være alene hjemme. Nabodama vet at jeg er på jobb og er tilgjengelig for barnet mitt. 
Sønnen min har også stukket innom jobben min innimellom og hilst på meg når han har vært ute å lekt med vennene sine i nabolaget. Fordelen med denne extrajobben er jo at den ligger 100 meter fra hjemmet mitt. 
Jeg har tenkt litt sånn at siden jobben er på bygget bak min bolig, er det så stor betydning om jeg er i det bygget eller i hjemmet mitt? Jeg skjønner jo at når jeg er på jobb så er jeg ikke med barnet, men… 

spørsmålet mitt og poenget med denne tråden er. Er det ansvarsløst av meg å la 11-åringen være alene hjemme til kl. 22:00? 

Helt greit så lenge ungen selv synes det er ok. Vokste opp slik selv. Husker jeg synes det var fint med alene tid. Brukte å hjelpe mamma med rydding og støvsuging . Min sønn fikk også noen tid slik. Du kjenner barnet ditt men han trenger jo ikke ha åpent hus når han er alene😅

Anonymkode: 459d5...2a2

Skrevet

Så lenge du er så nærme og det ikke er natt, så ser jeg ikke problemet :) 

Anonymkode: 912d2...837

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så lenge du er så nærme og det ikke er natt, så ser jeg ikke problemet :) 

Anonymkode: 912d2...837

Da tror jeg at jeg må slappe av litt. Også må jeg være litt mer påpasselig med hva slags vakter jeg tar. Siden jeg tydeligvis ikke kan regne med moren min 100%. Da hun sier hun kan passe på han også glemmer hun 🤦🏻‍♀️😅 også blir det endring i planene 🤦🏻‍♀️

Skrevet

Du kan ikke la ham være alene til kl 22 nei. 

Er denne ekstrainntekten nødvendig for å beholde hjem/ha råd til mat? 

Skrevet
AprilLudgate skrev (6 minutter siden):

Du kan ikke la ham være alene til kl 22 nei. 

Er denne ekstrainntekten nødvendig for å beholde hjem/ha råd til mat? 

Jeg er uenig, og enig med mange av de andre; det går fint, så lenge han er okei med det og vet hva han skal gjøre hvis det oppstår en eller annen situasjon.

Om ekstrainntekten er "nødvendig for å beholde hjem/ha råd til mat" har du da ingenting med. Jeg tror TS selv klarer å veie fordeler og ulemper med denne ekstrajobben opp mot hverandre.

Anonymkode: 84adb...4b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Jeg er alenemor. Jobber fra 8-16 mandag til fredag. 
Har nå fått meg en ekstrajobb i helger. Noen vakter er 7:30 til 15:00 og andre er 14:30 til 22:00. 
Barnet lærte fra 8-års alder å være alene hjemme ca 2 timer etter skoletid. Siden jeg er alenemor blir det jo sånn da jeg jobber til 4. Barnet klarer å lage toast, pizza, så han får i seg mat. Noen ganger har jeg bestilt foodora til han sånn at han får spist. Min mor passer på han som når jeg jobber til 22:00. Men for noen dager siden kunne ikke moren min likevel så han var alene hjemme i noen timer og hadde besøk av en venn i noen timer. 

Så tingen er det:  Extrajobben min ligger 100m fra huset mitt. Barnet har tlf og klarer å være alene hjemme. Nabodama vet at jeg er på jobb og er tilgjengelig for barnet mitt. 
Sønnen min har også stukket innom jobben min innimellom og hilst på meg når han har vært ute å lekt med vennene sine i nabolaget. Fordelen med denne extrajobben er jo at den ligger 100 meter fra hjemmet mitt. 
Jeg har tenkt litt sånn at siden jobben er på bygget bak min bolig, er det så stor betydning om jeg er i det bygget eller i hjemmet mitt? Jeg skjønner jo at når jeg er på jobb så er jeg ikke med barnet, men… 

spørsmålet mitt og poenget med denne tråden er. Er det ansvarsløst av meg å la 11-åringen være alene hjemme til kl. 22:00? 

Høres helt greit ut og ikke uansvarlig. 

Anonymkode: 0a62d...8f1

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit. Var i en lignende situasjon da jeg var eldre enn gutten din. Mamma fikk ny jobb der hun jobbet fra 15-23 man, ons og fredag. Jeg sa det gikk fint, men realiteten er at jeg satt hjemme og gråt, og misunnet alle de som spiste middag som en familie. Det er ganske mange timer med tomt hus.

Anonymkode: fe16c...583

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, han kan vere aleine heime. Han kan til og med lære seg å lage mat utover det å hive noko inn i airfryeren. 

For fire generasjonar sidan hadde han ført og henta kyrne på beite dagleg, og han hadde gjort det i årevis allereie. Japanske seksåringar tar tog aleine. Ungar er kapable til mykje meir enn vi trur. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Går sikkert fint, men når er du sammen med barnet ditt egt, om du jobber til 16 hver dag og nå også helger, så blir han vel mye alene 

Anonymkode: 0624b...369

Ja blir veldig mye alene stakkars! Litt liten til å måtte klare seg så mye alene!

Anonymkode: 21ad0...a34

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det høres ut som du gjør det beste du kan for å få det til og er flink til å snakke med han om hvordan det funker for han, så tenker det er det viktigste og at det høres helt innafor ut ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er uenig, og enig med mange av de andre; det går fint, så lenge han er okei med det og vet hva han skal gjøre hvis det oppstår en eller annen situasjon.

Om ekstrainntekten er "nødvendig for å beholde hjem/ha råd til mat" har du da ingenting med. Jeg tror TS selv klarer å veie fordeler og ulemper med denne ekstrajobben opp mot hverandre.

Anonymkode: 84adb...4b0

Men med det premisset burde jo ikke TS laget tråden overhodet.

Og du kan jo ikke styre premissene i tråden heller.,

Hun spør og JEG mener, kun på vegne av MEG at en 12 åring ikke skal være alene hjemme etter leggetid. 

Skrevet

Vet du hva TS, dette går HELT FINT! 

Tenk tilbake på din egen barndom, var du ALDRI hjemme alene når du var 11 (!) år gammel? 

Det er et eller annet som har blitt fullstendig tullete i dagens barneoppdragelse - de skal for all del ikke bli selvstendige, de kan ikke være hjemme alene før de er 18 eller noe sånt, de kan ikke bidra i husholdningen……. 

Vær stolt over at du er i full jobb og oppdrar et barn ca alene og at du nå har tatt det ansvarsfulle valget å kjøpe deg leilighet som passer for dere to. At du da må jobbe 2 helger i mnd - nesten hjemme - er helt uproblematisk. Du lærer gutten din at mamma står på for at dere to skal ha det bra. Du gir han også mulighet til å bli selvstendig - han får lov å være hjemme alene, han får lov å lage seg mat selv, han får lov til å mestre! 

Det snakkes så mye om at barn og unge har så mye psykiske plager. Og jeg er ikke psykolog så vet forsåvidt ikke hvorfor. MEN - jeg VET 100% at alle mennesker trenger å mestre - de trenger å være til nytte. Når barn av i dag ikke skal hjelpe til hjemme (staaaakkkkaaaaar - de må jo få ha fri…) de skal lekes med hele tiden, være under oppsikt av foreldrene hele tiden, ikke utvikle selvstendighet, ikke lære vanlig husarbeid og dergjennom se at deres bidrag betyr noe i familien……. For meg er det iallfall ikke noe rart at ting blir som de blir. 

Så igjen - dette går helt fint. Du må jobbe for å forsørge dere, og det skal du gjøre uten dårlig samvittighet. Gutten klarer helt fint å være hjemme alene de timene det gjelder. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...