Gå til innhold

11-åring alene hjemme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er alenemor. Jobber fra 8-16 mandag til fredag. 
Har nå fått meg en ekstrajobb i helger. Noen vakter er 7:30 til 15:00 og andre er 14:30 til 22:00. 
Barnet lærte fra 8-års alder å være alene hjemme ca 2 timer etter skoletid. Siden jeg er alenemor blir det jo sånn da jeg jobber til 4. Barnet klarer å lage toast, pizza, så han får i seg mat. Noen ganger har jeg bestilt foodora til han sånn at han får spist. Min mor passer på han som når jeg jobber til 22:00. Men for noen dager siden kunne ikke moren min likevel så han var alene hjemme i noen timer og hadde besøk av en venn i noen timer. 

Så tingen er det:  Extrajobben min ligger 100m fra huset mitt. Barnet har tlf og klarer å være alene hjemme. Nabodama vet at jeg er på jobb og er tilgjengelig for barnet mitt. 
Sønnen min har også stukket innom jobben min innimellom og hilst på meg når han har vært ute å lekt med vennene sine i nabolaget. Fordelen med denne extrajobben er jo at den ligger 100 meter fra hjemmet mitt. 
Jeg har tenkt litt sånn at siden jobben er på bygget bak min bolig, er det så stor betydning om jeg er i det bygget eller i hjemmet mitt? Jeg skjønner jo at når jeg er på jobb så er jeg ikke med barnet, men… 

spørsmålet mitt og poenget med denne tråden er. Er det ansvarsløst av meg å la 11-åringen være alene hjemme til kl. 22:00? 

Anonymkode: bf1c9...dda

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge barnet er komfortabel med det, ser jeg ikke noe problem. 

Anonymkode: b8132...02f

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge barnet er komfortabel med det, ser jeg ikke noe problem. 

Anonymkode: b8132...02f

Ts her. Har pratet med han mye om dette. Han er veldig ansvarsfull og finner ikke på noe tull. Jeg har sagt til han at han må si ifra hvis det ikke er greit for han. Men han er en gutt som liker å være alene og være litt for seg selv. Han har mange gode venner og er sosial og sånnt men han er litt lik meg der, at han liker å være bare med seg selv i blant å se på tv eller game eller prate på tlf med venner. Nå har han vært mye ute og sosial. Men blir vel kanskje litt mindre av det nå mot kaldere tider. 
Er nok bare jeg som overtenker og får dårlig samvittighet 😕

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
La Luna skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er innafor.

Takk for tilbakemelding ☺️

Skrevet

Jeg ville ikke tenkt at det var krise, nei. Ikke sånn som du beskriver opplegget og sønnen din. 

Men du trenger jo ikke kringkaste at han er alene hjemme, akkurat. Ikke han heller. Ville også rådet ham til ikke å åpne døra etter klokka 19.00, selv om det ringer på. 

Anonymkode: 87252...34d

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Er i samme skvisen selv. Jeg skal jobbe kveld av og til.Men også dag . Ikke natt.  Min er snart 13. Han sier det går fint,- og er som din gutt. 

Vi gjør et forsøk. Og dersom det ikke fungerer ,så jobber jeg kun dag. Finner en ekstra jobb i så tilfelle. 

Lykke til 🌺

Anonymkode: 7f3a9...bfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei. Jeg er alenemor. Jobber fra 8-16 mandag til fredag. 
Har nå fått meg en ekstrajobb i helger. Noen vakter er 7:30 til 15:00 og andre er 14:30 til 22:00. 
Barnet lærte fra 8-års alder å være alene hjemme ca 2 timer etter skoletid. Siden jeg er alenemor blir det jo sånn da jeg jobber til 4. Barnet klarer å lage toast, pizza, så han får i seg mat. Noen ganger har jeg bestilt foodora til han sånn at han får spist. Min mor passer på han som når jeg jobber til 22:00. Men for noen dager siden kunne ikke moren min likevel så han var alene hjemme i noen timer og hadde besøk av en venn i noen timer. 

Så tingen er det:  Extrajobben min ligger 100m fra huset mitt. Barnet har tlf og klarer å være alene hjemme. Nabodama vet at jeg er på jobb og er tilgjengelig for barnet mitt. 
Sønnen min har også stukket innom jobben min innimellom og hilst på meg når han har vært ute å lekt med vennene sine i nabolaget. Fordelen med denne extrajobben er jo at den ligger 100 meter fra hjemmet mitt. 
Jeg har tenkt litt sånn at siden jobben er på bygget bak min bolig, er det så stor betydning om jeg er i det bygget eller i hjemmet mitt? Jeg skjønner jo at når jeg er på jobb så er jeg ikke med barnet, men… 

spørsmålet mitt og poenget med denne tråden er. Er det ansvarsløst av meg å la 11-åringen være alene hjemme til kl. 22:00? 

Ville iallefall drillet  ham på brannsikkerhet ( også noe så enkelt,men viktig som å kun lade tlf under oppsikt - og dra ut støpselet fra veggen når ferdig ) rømningsveier  og å holde dører låst.

Anonymkode: 2c628...69a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er i samme skvisen selv. Jeg skal jobbe kveld av og til.Men også dag . Ikke natt.  Min er snart 13. Han sier det går fint,- og er som din gutt. 

Vi gjør et forsøk. Og dersom det ikke fungerer ,så jobber jeg kun dag. Finner en ekstra jobb i så tilfelle. 

Lykke til 🌺

Anonymkode: 7f3a9...bfd

Det er ikke lett dette her 😅 jeg er jo heldig som har mamma som passer på han ofte. Men med en gang hun ikke kan får jeg panikk 🤣 har bombardert mamma med disse vaktene mine at hun selv noen ganger ikke husker hvilke dager hun skulle passe på han. Men ja, hvis jeg hadde jobbet 30min unna eller mer så hadde jeg nok ikke latt han være alene hjemme. Kanskje litt galskap av meg å stresse så mye over dette når jeg er bare 100 meter unna 🤦🏻‍♀️🤣🤣

Skrevet

Så lenge ingen er trygg og komfortabel.

Barn er forskjellige.

Her ville det ikke funket med 10 åringen da han blir redd når han er alene.

Sier barnet at han synes det er ok og du ser det ikke får noe negativ effekt, så kjør på.

Anonymkode: 3cb32...8b2

Skrevet

Så lenge ingen er trygg og komfortabel.

Barn er forskjellige.

Her ville det ikke funket med 10 åringen da han blir redd når han er alene.

Sier barnet at han synes det er ok og du ser det ikke får noe negativ effekt, så kjør på.

Så lenge UNGEN er trygg og komfortabel.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ville iallefall drillet  ham på brannsikkerhet ( også noe så enkelt,men viktig som å kun lade tlf under oppsikt - og dra ut støpselet fra veggen når ferdig ) rømningsveier  og å holde dører låst.

Anonymkode: 2c628...69a

Takk for inspill. Jeg har tlf på meg hele tiden på jobb så han får tak i meg lett. Jeg ringer han ofte også noe han synes er veldig irriterende 🤣 mye mas 🤣 men ja det er jo det om det skjer noe hjemme da 🤪

• Hjerte 1
Skrevet

Går sikkert fint, men når er du sammen med barnet ditt egt, om du jobber til 16 hver dag og nå også helger, så blir han vel mye alene 

Anonymkode: 0624b...369

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker at dersom barnet føler seg trygt, og dere har rigget det sånn at barnet kan få bistand raskt, så går det helt fint.

Jeg ville dog revurdert å bestille Foodora til barnet. Mye lugubre sjåfører om dagen, og dersom de ser at et barn åpner døren alene på kveldstid, kan det føre til uønskede hendelser.

Skjønne heller ikke hvorfor du trenger en ekstrajobb ved siden av en full stilling. Da må du jo få byttet jobb.

Endret av DesmondMiles
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går sikkert fint, men når er du sammen med barnet ditt egt, om du jobber til 16 hver dag og nå også helger, så blir han vel mye alene 

Jeg har veldig kort vei til begge jobbene. Den ene 15 min å gå til og den andre 5 min å gå. Så jeg er hjemme 16:15 hver dag. Er med han alle dager fra 16:15 også jobber jeg 2 helger i mnd. 

så det blir jo alle ettermiddager fra 16:15 og 2 helger i mnd. de helgene jeg jobber senvakt er jeg med han hele formiddagen til 14:15, lager pannekaker og er sammen frem til jeg drar på jobb. Og så drar han da som regel til bestemor eller er med venner. Og de dagene i helgen  jeg jobber fra 7:30 til 15:00 sover han som regel til kl 9:00 også kommer jeg hjem 15:00 og er med han resten av dagen. 

Skrevet
DesmondMiles skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at dersom barnet føler seg trygt, og dere har rigget det sånn at barnet kan få bistand raskt, så går det helt fint.

Jeg ville dog revurdert å bestille Foodora til barnet. Mye lugubre sjåfører om dagen, og dersom de ser at et barn åpner døren alene på kveldstid, kan det føre til uønskede hendelser.

Ts. Dette har jeg faktisk også tenkt på😕 og tenkt å ikke gjøre det lenger. Fikk disse tankene i forrige uke. Ikke smart å få en foodora mann på døra når gutten er alene hjemme 😕

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her. Han er på skolen til 14:30 ca så han er hjemme rundt 15:00. Jeg er hjemme 16:15 så han er alene hjemme i 1 og halv time ca i ukedagene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts. Dette har jeg faktisk også tenkt på😕 og tenkt å ikke gjøre det lenger. Fikk disse tankene i forrige uke. Ikke smart å få en foodora mann på døra når gutten er alene hjemme 😕

Trist at det er blitt sånn da, for det er jo en hyggelig tanke av deg!

• Liker 1
Skrevet
DesmondMiles skrev (5 minutter siden):

Skjønne heller ikke hvorfor du trenger en ekstrajobb ved siden av en full stilling. Da må du jo få byttet jobb.

Jeg jobber i ett lavtlønnet yrke. Jeg får 5000kr mer i boutgifter nå enn det jeg har hatt frem til nå. Har leid en leilighet med ett soverom. Nå har jeg kjøpt leilighet med 2 soverom og får 5000kr mer i boligutgifter. Derfor en ekstrajobb. Får heller ingen barnebidrag av barnefar. Og har ikke fått en krone på 7 år. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg jobber i ett lavtlønnet yrke. Jeg får 5000kr mer i boutgifter nå enn det jeg har hatt frem til nå. Har leid en leilighet med ett soverom. Nå har jeg kjøpt leilighet med 2 soverom og får 5000kr mer i boligutgifter. Derfor en ekstrajobb. Får heller ingen barnebidrag av barnefar. Og har ikke fått en krone på 7 år. 

Men da får du vel en del tillegg fra NAV?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...