Sofiepiemie Skrevet 24. november 2025 Forfatter #61 Skrevet 24. november 2025 (endret) Update ferdig på riksen, lang ultralyd; alt bortsett fra nakkefolden så bra ut. Nakkefold målt til 2,6-3,6 mm vanskelige forhold. Tatt morkakeprøve❤️🩹 Endret 24. november 2025 av Sofiepiemie 2 10 1
pippeli Skrevet 24. november 2025 #62 Skrevet 24. november 2025 Var ikke NIPT testen negativ? Hvorfor flere kontroller? 🙂
HeleneHS Skrevet 24. november 2025 #63 Skrevet 24. november 2025 pippeli skrev (47 minutter siden): Var ikke NIPT testen negativ? Hvorfor flere kontroller? 🙂 Sannsynligvis fordi det er flere ting man ønsker å utelukke enn det NIPT gir svar på? 5
Sofiepiemie Skrevet 24. november 2025 Forfatter #64 Skrevet 24. november 2025 Det stemmer, Nipt er heller ingen diagnostisk test så kan ikke gi noen garanti. tester bå med morkakeprøve for å utelukke feks turner syndrom og andre avvik.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #65 Skrevet 24. november 2025 Vi har en litt annen historie. Blodprøver i KUB-test viste høy risiko for trisomi 13 og 18. På den andre siden så ultralydbildene bra ut. Vi ble kjempestressa. Men det ble tatt flere ultralyder, alt fint. I tillegg ble det gjennomført en NIPT-test. Også alt fint. Totalvurderingen fra legene er at dette kommer til å gå bra. I dag er vi i uke 27+4. Vi gleder oss og har stor tro på at vi kommer til å ta imot en frisk jente ❤️ Anonymkode: 3922a...0b5 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #66 Skrevet 24. november 2025 Sofiepiemie skrev (8 timer siden): Update ferdig på riksen, lang ultralyd; alt bortsett fra nakkefolden så bra ut. Nakkefold målt til 2,6-3,6 mm vanskelige forhold. Tatt morkakeprøve❤️🩹 Krysser fingrene for dere🤞Når får dere svar? Anonymkode: 301d9...731
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #67 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 20.30): Nå virker jeg nok kald og kynisk, men dette er basert på egen erfaring: Ta abort. Du kan sannsynligvis få mange flere barn om du ønsker. Vi fikk samme beskjed i uke 11+1 for 3 år siden. Tok valget om abort allerede på vei ut av klinikk-døra. Orket ikke pine oss selv i dager og uker i håp om at det kanskje, hvis helvete frøs, kunne være ingenting galt. Å bære fram fosteret å risikere et barn med downs var uaktuelt. Jeg tok abort 3 dager senere, har ikke angret et sekund. I dag har vi en frisk og fin 2-åring, og jeg er gravid med nr 2 der de ikke har funnet noe galt så langt (uke 17). Av og til er det lettere å ikke dvele så mye, man kan tenke og gruble seg psykisk syk. Eller man kan ta et valg, stå for det og tenke positivt fremover. Man trenger ikke dyrke elendigheten. Så fra meg får du kun et råd: ta abort, gå videre med livet ditt, og glem dette. Det er bare et foster. 25% av alle svangerskap går til grunne av seg selv. Ike vits å påføre kropp og psyke store belastninger bare for å være «politisk korrekt». Vi har vært helt åpne overfor de nærmeste venner og familie, som er naturlig for oss. Min kropp, vårt liv, vi bestemmer. Anonymkode: a72ef...02d Nei, bare nei.. Anonymkode: c3fec...860 3 2 3
Sofiepiemie Skrevet 24. november 2025 Forfatter #68 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Krysser fingrene for dere🤞Når får dere svar? Anonymkode: 301d9...731 De sa mellom 7-10. arbeidsdager. Første legen vi traff mente vi kunne få svar allerede på fredag❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #69 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 20.30): Nå virker jeg nok kald og kynisk, men dette er basert på egen erfaring: Ta abort. Du kan sannsynligvis få mange flere barn om du ønsker. Vi fikk samme beskjed i uke 11+1 for 3 år siden. Tok valget om abort allerede på vei ut av klinikk-døra. Orket ikke pine oss selv i dager og uker i håp om at det kanskje, hvis helvete frøs, kunne være ingenting galt. Å bære fram fosteret å risikere et barn med downs var uaktuelt. Jeg tok abort 3 dager senere, har ikke angret et sekund. I dag har vi en frisk og fin 2-åring, og jeg er gravid med nr 2 der de ikke har funnet noe galt så langt (uke 17). Av og til er det lettere å ikke dvele så mye, man kan tenke og gruble seg psykisk syk. Eller man kan ta et valg, stå for det og tenke positivt fremover. Man trenger ikke dyrke elendigheten. Så fra meg får du kun et råd: ta abort, gå videre med livet ditt, og glem dette. Det er bare et foster. 25% av alle svangerskap går til grunne av seg selv. Ike vits å påføre kropp og psyke store belastninger bare for å være «politisk korrekt». Vi har vært helt åpne overfor de nærmeste venner og familie, som er naturlig for oss. Min kropp, vårt liv, vi bestemmer. Anonymkode: a72ef...02d Vi fikk beskjed om fortykket nakkefold på 4 cm med første. Hun kom ut frisk og rask. Ja, det var grusomt å vente på testene, men heldigvis for at vi gjorde det! Anonymkode: cd184...5bf 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #70 Skrevet 24. november 2025 Sofiepiemie skrev (6 timer siden): Det stemmer, Nipt er heller ingen diagnostisk test så kan ikke gi noen garanti. tester bå med morkakeprøve for å utelukke feks turner syndrom og andre avvik. Du ber om solskinnshistorier, så da kommer jeg med solskinnshistorie. Jeg har turnersyndrom. Jeg klarer meg helt fint i livet. Kortere enn damer i min slekt, men ikke så kort at det merkes veldig. Jeg har en mosaikkvariant, dermed ble jeg ikke diagnostisert før jeg ble tenåring og ikke på grunn av manglende vekst. Jeg har en litt rar m, hjerteformet livmor, noe tette egglederen og litt andre dårlige prøver hva gjelder fruktbarhet. Men jeg har også to nydelige små barn som jeg fikk helt naturlig. Selv om det var et stort sjokk for legene som hadde sagt at barneønske kunne jeg nok legge på hylla. Det var under en ul da jeg var 16 at gynekologen først stilte spm om noe kunne være unormalt. Ellers følges jeg opp på sykehus mtp indre organer. Har også noe forkortede metacarper og metatarsalben, hvor turnersyndromet nok er mest fremtredende hos meg rent fysisk(synlig). Jeg bruker strl 34-36 i sko og hanskene til 7-åringen passer meg helt perfekt. Så kan jeg heller ha litt galgenhumor og le av at mine hender er en selvtillitsboost for alle menn der ute.🤪 Jeg slet ikke noe med lærevansker på skolen, men min venninne som også har turner, slet veldig. Hun kan heller ikke få barn, men har adoptert istedenfor. Som med alle kromosomavvik, er det et stort spenn. Men dette er ikke noe som påvirker intelligens. Det er fysiologisk. De fleste med turner syndrom lever helt normale liv med litt hyppige oppfølging for å følge med på spesielt hjertet og andre organer. Det er også flere interesseorganisasjoner man kan melde seg inn i hvis man får barn eller oppdager at man har dette avviket. Det jeg vil si er at å ha turner syndrom er ingen hindring. Vi er oppegående, selvgående, stort sett ålreite mennesker. Det trenger ikke være noe stress å få barn med turner syndrom, selv om noen kan ha litt vansker for å ta til seg næring som babyer, så det lønner seg å være obs på at det er lurt å kjøpe inn flaske allerede før ungen kommer. Ellers kan man være føre var mtp lærevansker, og være flinke til å lese og synge for barnet selv fra babystadiet for å hjelpe på ordforråd og språkforståelse(men dette burde tross alt alle gjøre). Anonymkode: 8db93...f40 3 9 3
Sofiepiemie Skrevet 1. desember 2025 Forfatter #71 Skrevet 1. desember 2025 Oppdatering, legen ringte: første del av morkakeprøven er analysert og de har ikke funnet noe enda. Vi får innkalling til enda en gjennomgang av hjertet i uke 16. Vi føler at vi skal ta de små seierene vi kan få❤️ 22
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #72 Skrevet 1. desember 2025 Sofiepiemie skrev (13 minutter siden): Oppdatering, legen ringte: første del av morkakeprøven er analysert og de har ikke funnet noe enda. Vi får innkalling til enda en gjennomgang av hjertet i uke 16. Vi føler at vi skal ta de små seierene vi kan få❤️ Dette høres veldig lovende ut synes jeg ❤️ Anonymkode: bb59b...488
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #73 Skrevet 1. desember 2025 Sofiepiemie skrev (1 time siden): Oppdatering, legen ringte: første del av morkakeprøven er analysert og de har ikke funnet noe enda. Vi får innkalling til enda en gjennomgang av hjertet i uke 16. Vi føler at vi skal ta de små seierene vi kan få❤️ Takk for oppdarering, håper alt er bra med hjertet også❤️ Anonymkode: 00fbe...d4a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #74 Skrevet 2. desember 2025 Så godt å lese! Var faktisk innom tråden her i helgen for å se etter oppdatering. Vil det da si at de ikke har funnet noen avvik, men at de kun skal gå gjennom hjertet nå for å se etter hjertefeil? Anonymkode: d154b...261
Sofiepiemie Skrevet 2. desember 2025 Forfatter #75 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Så godt å lese! Var faktisk innom tråden her i helgen for å se etter oppdatering. Vil det da si at de ikke har funnet noen avvik, men at de kun skal gå gjennom hjertet nå for å se etter hjertefeil? Anonymkode: d154b...261 Stemmer, de fortsetter analysen av morkaken, men hittil ser alt bra ut🤞🏼 de vil sjekke hjertet på nytt siden det er lettere å se avvik når fosteret blir større, så det kan fortsatt være noe. Men vi tror og håper på det beste nå! Det har vært mørke 2uker 1 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #76 Skrevet 6. desember 2025 Lykke til videre ❤️❤️❤️ Anonymkode: d975f...93e
Blåttvann Skrevet 7. desember 2025 #77 Skrevet 7. desember 2025 (endret) Lykke til! Virker lovende dette. ❤️ Endret 7. desember 2025 av Blåttvann
Strikkefrøken94 Skrevet 8. desember 2025 #78 Skrevet 8. desember 2025 Ville bare ønske dere masse lukke til videre og krysser fingrene for at dere får ein frisk & fin baby ❤️
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #79 Skrevet 25. desember 2025 Hvordan går det TS? Anonymkode: bc3e3...e0d
Sofiepiemie Skrevet 25. desember 2025 Forfatter #80 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan går det TS? Anonymkode: bc3e3...e0d Vi har en siste ultralyd av hjernen på nyåret, men ingen funn på morkakeprøven, dvs genmaterialet til bebis og oss, samt helt normalt foster på ultralyd 23/12. Så selvom prosessen har gjort det skummelt å juble, så føler vi at vi har all grunn til å feire en frisk baby😍 13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå