Sydenkupp Skrevet 18. november 2025 #41 Skrevet 18. november 2025 Du må be fastlegen om å henvise deg til offentlig sykehus. Ingen grunn til at dette skal vente på tid i det private.
Sofiepiemie Skrevet 19. november 2025 Forfatter #42 Skrevet 19. november 2025 Update; mailet litt med klinikken som vi tok nipt på, vi er henvist til fosterdiagnostikk. Fikk det helt sikkert ikke med oss på fredagen siden vi var i sjokk😳 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 #43 Skrevet 19. november 2025 Sofiepiemie skrev (30 minutter siden): Update; mailet litt med klinikken som vi tok nipt på, vi er henvist til fosterdiagnostikk. Fikk det helt sikkert ikke med oss på fredagen siden vi var i sjokk😳 Så bra dere er henvist! Ønsker dere lykke til ❤️ du ser her i kommentarfeltet at det kan like gjerne går bra, men forstår selvsagt at dere er bekymret ❤️ Anonymkode: bb59b...488 1
Sofiepiemie Skrevet 19. november 2025 Forfatter #44 Skrevet 19. november 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så bra dere er henvist! Ønsker dere lykke til ❤️ du ser her i kommentarfeltet at det kan like gjerne går bra, men forstår selvsagt at dere er bekymret ❤️ Anonymkode: bb59b...488 Ja får jo litt håp, men det er skummelt å håpe også❤️🩹 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 #45 Skrevet 19. november 2025 Min nevø hadde fortykket nakkefold og noen negative funn på NIPT. De fikk ikke beskjed om at alt så greit ut likevel før etter fostervannsprøve, og hadde 6-7 skikkelig kjipe uker ventetid der. Var første graviditet etter mange år med IVF. Han er tre år og frisk som en fisk. Anonymkode: ff88d...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 #46 Skrevet 19. november 2025 AnonymBruker skrev (På 18.11.2025 den 9.08): Men du tok abort kun etter 3 dager? Så dere fikk ikke svar på om det egentlig var noe. Annet enn den ultralyden som hadde indikasjoner? 😳 Anonymkode: 301d9...731 Er jo ikke alle som får nok og tydeligvis selv ikke søker informasjon. Så ved en sånn beskjed kan nok mange tenke Downs og tar abort. Anonymkode: 41177...fe8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 #47 Skrevet 19. november 2025 Vi fikk beskjed om at nakkefolden var ca 4.. Masse prøver, timer, ultralyder og venting. Det var sykdom og diagnose, og selv om vi kunne valgt å beholde er jeg sjaleglad for at vi (jeg) tok abort. Jeg har jobbet med syke barn med livsvarige diagnoser i mange år, alt fra autisme til down syndrom til psykisk utviklingshemning og de som "bare" har fysiske diagnoser, og selv om noen få (gjerne de på tv og i nyhetene) klarer seg helt fint har jeg også sett livene til de som ikke klarer seg helt fint. Og hvordan det påvirker foreldre, søsken og øvrige pårørende. Det var rett og slett ikke et tliv jeg ønsket for mitt barn, og selv om selve avgjørelsen var tatt lenge før svangerskapet var ett faktum, så var det heftig å gå igjennom "ventetiden" med uvissthet, håp og drømmer. Vi ønsket oss virkelig ett barn, men ikke til prisen barnets livskvalitet svært sannsynlig hadde hatt. Jeg har ingen anbefalning til deg. Du må kjenne hva som er riktig for deg. Og du kan ombestemme deg dersom du velger å ta tester og vente "i det uendelige", så kan du avbryte svangerskapet om det blir for mye. Det er helt lov. Men vit at du må ingenting. Du må ikke ta abort, og du må ikke beholde. Det er ditt valg, og ditt alene. Verdens beste og verste ansvar samtidig. At venting, testig og bønn var riktig for meg, betyr ikke at det er riktig for deg. Nå har vi to barn og vil ha ett tredje. Dersom det samme skjer med vår tredje som vår aller aller første, så går vi rett på aborten. Mer skånsomt for meg fysisk og psykis. Det er uansett uaktuelt å vite at barnet mitt starter livet med de utfordringene jeg har sett andre barn ha i mitt arbeid. OM det gud forby skulle skje uten at det plukkes opp på, så er det en helt annen sak. Da står vi i det 100%. Men om vi og den slipper, så var det det beste. For oss. Anonymkode: b8183...013 5 5 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 #48 Skrevet 19. november 2025 Oversikt jeg fant på nett. Du kan også spørre etter erfaringer på babyverden, der er det nok mange som har vært gjennom det samme. https://forum.babyverden.no/forums/vi-som-prøver-før-svangerskapet.294/ Anonymkode: 24640...563
Sofiepiemie Skrevet 20. november 2025 Forfatter #49 Skrevet 20. november 2025 Update; nipt er negativ for trisomi 13, 18 og 21 38
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #50 Skrevet 20. november 2025 Sofiepiemie skrev (1 time siden): Update; nipt er negativ for trisomi 13, 18 og 21 Så bra! Anonymkode: bb59b...488
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #51 Skrevet 20. november 2025 Sofiepiemie skrev (På 17.11.2025 den 15.32): Jeg er 11+ 2 gravid med en liten en i magen. Tok privat ultralyd på fredag og det viste fortykket nakkefold. momentant raste verden sammen. All stoltheten jeg hadde til graviditeten og magen forvant og tomrommet har fylt seg opp av skam. Nå gruer jeg meg til valget vi mest sannsynlig kommer til å få, om å avbryte svangerskapet. jeg føler meg ikke gravid lenger, går bare rundt å gråter for det vi har i vente. Jeg har mistet håpet om at det ikke er noe galt, for jeg vil så gjerne tro det kan gå bra. Men reaksjonene til de som utførte ultralyden var ikke til å ta feil av… legger ved bilde, tar imot solskinnshistorier og om du har vært i samme situasjon. Hvor lang tid det gikk fra mistanke til diagnose og ev avbrutt svangerskap💔 Det gjør så himla vondt💔 Du er gravid, implisitt i magen.. Jezees.. Anonymkode: 727ce...462 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #52 Skrevet 20. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er gravid, implisitt i magen.. Jezees.. Anonymkode: 727ce...462 Kunne vert to 😉 alt man skal henge seg opp i Anonymkode: bb59b...488 6
Sofiepiemie Skrevet 20. november 2025 Forfatter #53 Skrevet 20. november 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du er gravid, implisitt i magen.. Jezees.. Anonymkode: 727ce...462 Denne skjønte jeg ikke? Hvis du skal lage kvalm så kan du jo i det minste gi mening?🤷🏼♀️ 11
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #54 Skrevet 20. november 2025 Sofiepiemie skrev (5 timer siden): Update; nipt er negativ for trisomi 13, 18 og 21 Herlig!!! Anonymkode: 301d9...731 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #55 Skrevet 20. november 2025 Så bra ❤️❤️ hvordan føles det ? Anonymkode: 06ae8...734 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #56 Skrevet 21. november 2025 Sofiepiemie skrev (På 17.11.2025 den 22.12): Takk for lang fin melding, jeg skal holde dere oppdatert! tul er først når jeg er 13+4. om nipt slår ut så blir vi henvist av privatklinikken til rikshospitalet. Så innen en uke så vet vi noe mer🤞🏻 må innrømme jeg blir positiv av å lese i tråden, mange som gir meg litt håp. Samtidig som jeg frykter det verste💔 Du bør forberede deg på det verste. Mange skriver for å oppmuntre,men oftest sjer det ingen mirakler. Anonymkode: 20d07...64a 1
Sofiepiemie Skrevet 21. november 2025 Forfatter #57 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så bra ❤️❤️ hvordan føles det ? Anonymkode: 06ae8...734 Det føles godt, men også spent på fosterdiagnostikken! Vi er veldig realistiske på hva som kan møte oss og som hen sjarmtrollet under her sier; så prøver vi å ha is i magen før vi blir for glade. Vi er fullt klar over risikoen og at vi enda ikke er «in the clear» 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #58 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 20.30): Nå virker jeg nok kald og kynisk, men dette er basert på egen erfaring: Ta abort. Du kan sannsynligvis få mange flere barn om du ønsker. Vi fikk samme beskjed i uke 11+1 for 3 år siden. Tok valget om abort allerede på vei ut av klinikk-døra. Orket ikke pine oss selv i dager og uker i håp om at det kanskje, hvis helvete frøs, kunne være ingenting galt. Å bære fram fosteret å risikere et barn med downs var uaktuelt. Jeg tok abort 3 dager senere, har ikke angret et sekund. I dag har vi en frisk og fin 2-åring, og jeg er gravid med nr 2 der de ikke har funnet noe galt så langt (uke 17). Av og til er det lettere å ikke dvele så mye, man kan tenke og gruble seg psykisk syk. Eller man kan ta et valg, stå for det og tenke positivt fremover. Man trenger ikke dyrke elendigheten. Så fra meg får du kun et råd: ta abort, gå videre med livet ditt, og glem dette. Det er bare et foster. 25% av alle svangerskap går til grunne av seg selv. Ike vits å påføre kropp og psyke store belastninger bare for å være «politisk korrekt». Vi har vært helt åpne overfor de nærmeste venner og familie, som er naturlig for oss. Min kropp, vårt liv, vi bestemmer. Anonymkode: a72ef...02d Kald fornuft i en tråd der vi dyrker sorg, håp og halmstrå 😑 Anonymkode: 68b08...339 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #59 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kald fornuft i en tråd der vi dyrker sorg, håp og halmstrå 😑 Anonymkode: 68b08...339 Hva er galt med å ha håp? Hvis du ser så er nipt testen negativ og MANGE som har opplevd tykk nakkefold med friske barn. Hvorfor skal ikke dette prates om? På likt linje men motsatt vei. Anonymkode: 301d9...731 4 2
Fizzypo Skrevet 21. november 2025 #60 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kald fornuft i en tråd der vi dyrker sorg, håp og halmstrå 😑 Anonymkode: 68b08...339 Nå var jo TS klokkeklar i sitt første innlegg om at hun etterlyste solskinnshistorier om noen var i lignende situasjon. Tenker man skal rette seg etter det som spørres om, ikke det man selv hadde ønsket om man var i hennes sko. Hun er realistisk og derav også opprørt fordi hun er fullt klar over at det også kan ende med en dårlig beskjed. Forstår ikke helt motivasjonen bak det å dra fokuset vekk fra det lille håpet som etterlyses til verst tenkelige scenario. Med mindre man selvfølgelig opplever pur glede av å se andre ha det fryktelig vondt. 3 3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå