Gå til innhold

De vil ha hunden med på hytten vår....


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er ikke verdens vanskeligste person (tror jeg da....) men saken er den at vi har invitert med oss et vennepar med på hytten. Disse har en svær schaferhund som de må ha med seg. Vi har invitert dem med et par ganger, men de kommer ikke uten hunden sin - som jeg altså er redd, og som jeg ikke ønsker skal være med.

Jeg har faktisk tilbudt meg(og dette er et stort skritt for meg, altså....!) å la hunden få ligge ute i hallen. Men, nei - den måtte få sove i sengen deres sammen med dem.

For det første er jeg REDD - og ønsker ikke å ha dette dyret med i det hele tatt av redsel for å støte på den alene. (jada - jeg VET jeg er pysete...) For det andre vil jeg ikke ha hytten full av hundehår og hundelukt. For det tredje er jeg ikke veldig trygg på at hunden går godt sammen med barn, og vi har selv en tre år gammel jente. (og ja - jeg gjør alt jeg kan for å ikke overføre denne frykten til min datter.)

Er jeg forferdelig urimelig her? Synes det er vanskelig, da vi ønsker å ha kontakt med vennene våre - men de er naturlig nok litt snurt over hele greien. Noen som har noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest camillo

Jeg synes ikke du er urimelig. Spesielt ikke siden du har gått med på at den kan sove i hallen!

Jeg har selv en stor schæfer, og forventer aldri at jeg kan ta ham med på slike ting, jeg spør alltid - og blir glad hvis det går. Jeg må riktignok bli hjemme hvis det ikke går, men sånn er det nå en gang. Og å insistere på at den må sove i senga deres synes jeg virker utrolig lite samarbeidsvillig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor invitere dem med på hyttetur da?

Dere kan vel utmerket godt ha kontakt med venner selv om de ikke er med dere på hytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Jeg synes du har strekt deg det som kan forlanges.

Jeg er ikke redd for hunder, men jeg måtte vært helt sikker på at jeg kunen stole på hunden og at den var skikkelig oppdratt før den fikk være i nærheten av min treåring.

Det høres kanskje ikke ut som om de har så god kustus på den når den må sove i senga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Folk som tar med bikkja i senga skulle ikke hatt hund. Og man tar ikke kjøteren sin med i ANDRE folks senger heller. Dårlig oppførsel på både folk og fe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Jeg synes du har gjort det som kan forventes av deg og litt til så lenge du har tilbudt at hunden kan sove i hallen!!

Her er det hundeeierne som er urimelige, uten tvil!

Hunder er ikke velkomne inne hos oss heller, men har hatt en sovende på vaskerommet en gang. Denne hunden stod ute hele dagen, men fikk sove inne. Dette godtok eierne uten problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du er urimelig i det hele tatt. Om de skulle overnattet hjemme hos deg, hadde de da forlangt å ha hunden i senga?

Jeg er ikke redd for hunder, men jeg hadde heller ikke godtatt å ha en hund i en seng som tilhørte meg, verken på hytta eller noen andre steder.. Hunder hører ikke hjemme i senga. Du får bare fortelle dem at de dessverre ikke kan ha med seg hunden, men at du håper de kan være med allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1

Du får invitere dem uten hunden. Om de ikke kan komme uten hunden kan de ikke komme. Sånn er det for oss hundeeiere, vi har påtatt oss et ansvar, og det må vi følge opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke du er urimelig, men slik jeg forstår det ønsker du menneskene med men ikke hunden.

det som er når man kjøper seg hund, er at man påtar seg ansvar for ett levende vesen, og det kan være enda vanskeligere å få hundevakt for en som har hund en barnevakt for en som har barn.

så det blir som å be folk som har barn, på hyttetur uten at de tar med barna. ;)

jeg ville heller ikke hatt hunder i senga, har ikke sansen for at hunder sover i senge i det hele tatt.

men, ville det ikke vært "tryggest" sånn for din del, dersom de hadde hunden med seg på det rommet de sov på om natten?

da ville du jo vært garantert å ikke møte på den alene på tidspunkter der dere ikke var sammen?

men jeg ville spesifisert at hunden ikke er ønsket I senga, men at den kanskje kan ha med seg ett eget pledd (mange hunder har jo "seng" hjemme, får den med seg pleddet den pleier å ligge på, så ligger den vel der + at det kanskje tar det værste av hårene?), så kan den være på rommet deres om natten?

at ikke alle vil ha hunden sin sovende alene i en fremmed gang natten igjennom, kan jeg til dels forstå... det er ikke alle hunder som føler seg komfertable med å sove hvorsomhelst hos fremmede, så det kan være med tanke på hunden også, ikke bare at de trenger den i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får invitere dem uten hunden. Om de ikke kan komme uten hunden kan de ikke komme. Sånn er det for oss hundeeiere, vi har påtatt oss et ansvar, og det må vi følge opp.

:Nikke:

Aline har også veldig rett i det hun skriver syns jeg.

Det er helt fair at du ikke vil ha med hunden på din hytte, særlig i og med at du er redd, men da kan du nok heller ikke forvente at de kommer. (At noen absolutt må ha hunden i senga har jeg aldri skjønt, mine hunder får ikke være i soverommene våre engang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
jeg synes ikke du er urimelig, men slik jeg forstår det ønsker du menneskene med men ikke hunden.

det som er når man kjøper seg hund, er at man påtar seg ansvar for ett levende vesen, og det kan være enda vanskeligere å få hundevakt for en som har hund en barnevakt for en som har barn.

så det blir som å be folk som har barn, på hyttetur uten at de tar med barna.  ;)

jeg ville heller ikke hatt hunder i senga, har ikke sansen for at hunder sover i senge i det hele tatt.

men, ville det ikke vært "tryggest" sånn for din del, dersom de hadde hunden med seg på det rommet de sov på om natten?

da ville du jo vært garantert å ikke møte på den alene på tidspunkter der dere ikke var sammen?

men jeg ville spesifisert at hunden ikke er ønsket I senga, men at den kanskje kan ha med seg ett eget pledd (mange hunder har jo "seng" hjemme, får den med seg pleddet den pleier å ligge på, så ligger den vel der + at det kanskje tar det værste av hårene?), så kan den være på rommet deres om natten?

at ikke alle vil ha hunden sin sovende alene i en fremmed gang natten igjennom, kan jeg til dels forstå... det er ikke alle hunder som føler seg komfertable med å sove hvorsomhelst hos fremmede, så det kan være med tanke på hunden også, ikke bare at de trenger den i senga.

Kan ikke samenligne det å ha barn, med det å ha hund. Da syns jeg hunde eiere begynner å bli rimlig frekke. Dama er redd for hund, og det bør respekteres. Kan de ikke få noen til å passe hunden, vel da drar man ikke på turen. De som har valgt å skaffe seg en hund, må også godta at ikke hund er velkommen hos alle. De får sette hunden på kennel da. Ja, det koster å sette hund på kennel, men har en valgt å skaffe seg hund, vet en at det følger utgifter med. At de har valgt å få hund,er ikke dermed sagt at det er ok å dra hunden på andre. Det er nå sånn at en del ting må ofres når en velger å få hund. Å forlange å ta huden med er toppen på frekkhet. Jeg syns denne damen har strekt seg mer en langt nok. Jeg selv er ikke redd hund, men har en sønn med allergi, skal jeg da ofre helsa til sønnen min for å tekkes mine venner med hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan ikke samenligne det å ha barn, med det å ha hund. Da syns jeg hunde eiere begynner å bli rimlig frekke.

Når det gjelder ansvar, så kan du nok det. Foreldre har påtatt seg et ansvar for barnet frem til det er 18 år. Hundeeiere har påtatt seg ansvar for hunden til den dør. Hundeeier kan ikke bare forlate hunden hjemme, og det er ikke alle områder av landet som har kennel lett tilgjengelig.

Men ellers er jeg helt enig i at trådstarter har strukket seg mer enn langt nok. Hundeeierne må bare godta at de ikke får ta med hunden på hytta, og trådstarter må bare godta at de ikke er i stand til å bli med på hyttetur pga ansvaret de har påtatt seg overfor hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Du får invitere dem uten hunden. Om de ikke kan komme uten hunden kan de ikke komme. Sånn er det for oss hundeeiere, vi har påtatt oss et ansvar, og det må vi følge opp.

Helt enig.

At disse folka setter som krav at bikkja skal sove oppi senga med dem når de er på besøk hos andre mennesker, synes jeg er helt utrolig og faktisk ganske uhøflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg skjønner deg veldig godt. JEg kan ikke fordra dyr, og derfor er heller ingen dyr velkomne inn i vårt hus (eller hytta for den del) Du har strekt deg MER enn langt nok. Å forlange at hunden skal sove i senga hos andre folk er helt på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt. JEg kan ikke fordra dyr, og derfor er heller ingen dyr velkomne inn i vårt hus (eller hytta for den del)

kan du ikke fordra søte små valper heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Søte små valper er ikke dyr, de er søte små valper ;)

Og nei, jeg vil ikke ha søte små valper i huset mitt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Søte små valper er ikke dyr, de er søte små valper ;)

Og nei, jeg vil ikke ha søte små valper i huset mitt heller.

Slemming! :frustrert: Tenk deg den søte lille valpen som må stå ute å fryse. :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Når det gjelder ansvar, så kan du nok det. Foreldre har påtatt seg et ansvar for barnet frem til det er 18 år. Hundeeiere har påtatt seg ansvar for hunden til den dør. Hundeeier kan ikke bare forlate hunden hjemme, og det er ikke alle områder av landet som har kennel lett tilgjengelig.

Jeg er vel ikke helt enig i at det er like mye ansvar med en hund som et barn, men skjønner tankegangen din. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Slemming! :frustrert:  Tenk deg den søte lille valpen som må stå ute å fryse. :grine:

Den valpen får heller ta seg en tur på en kennel. Ikke snakk om at jeg ligger og er redd en hel helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har du sagt i fra om at du er redd og utrygg til dem? Det er ikke sikkert de skjønner omfanget av det, for de vet jo med seg selv at hunden deres er til å stole på, og de har derfor vasneklig for å se din side av saken? Burde ikke være så vanskelig å forstå, men det er ikke alle som klarer å skjønne sånt... dessverre. Jeg var selv livredd for hunder før fordi jeg ble bitt. nå er jeg tryggere så lenge det ikke er en løs hund som bjeffer på meg, så jeg skjønner hvordan du har det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...