Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #61 Skrevet 3. april 2006 Det er blant annet dette merarbeidet på kveldstid som legger grunnlaget for vår avspassering. 30 timer på kveldstid pr år er helt normalt og vil si 4 dagers avspassering i juni. Enkelt og greit. Som lærer synes jeg det er helt uproblematisk å legge dette til kvelden. Som mor synes jeg det er problematisk å ta meg fri fra jobb for å gå på konferanser. Det handler ikke om at jeg taper lønn, men om at jeg lar elevene mine i stikken. Så dersom de begynner med det på den skolen barna mine går, kommer jeg til å protestere. Det er av sine egne man skal ha det! ← Nei, konferanser på kveldstid er ikke med i min arbeidstidsavtale. Jeg har, som nevnt tidligere, fått tydelig beskjed fra ledelsen om at det er meningen at disse samtalene skal finne sted i vanlig arbeidstid. Jeg jobber såpass mye resten av året utenom samtalene at avspaseringen har jeg gjort meg fortjent til uansett. Det er kanskje lett for deg å ta 6-7 kvelder til dette, men det er faktisk lærere som har barn som trenger barnevakt og som har lang reisevei. Da er det faktisk ikke så enkelt å ta det på kvelden. At du ikke kan få fri fra jobben til slike samtaler selv, synes jeg er rart. Samtalene finner sted etter vanlig undervisingstid, så da slipper skolen å set Og ærlig talt mener jeg at det er foreldrene som lar barna sine i stikken og ikke jeg som svikter elevene når de ikke kommer til samtaler på dagtid. -Og de som er så firkanta ødelegger for de andre. Vi jobber faktisk i et service yrke! Det ser det ut til at noen har glemt. Ledelsen ved skoler som anbefaller / pålegger lærere å ta konferanser før kl 16 får smake sin egen medisin når de ansatte må ha fri for å følge opp egne barn. - Og hvem tar elevene da? Skolenes økonomi tillater ikke vikarer i hytt og vær for å si det mildt. Det handler om å slå sammen grupper osv, noe som selvsagt fører til dårligere undervisning. Mitt provoserende spørsmål blir da om det er rett at mine 20 femteklassinger skal betale prisen for at jeg skal gå på konferansetime til dattera mi i arbeidstiden 1/2 time + kjøring fordi læreren hennes ikke gidder å legge dette utenom arbeidstida. ← Jeg har jammen ikke glemt at jeg jobber i et serviceyrke! Serviceyrke betyr ikke at jeg er tilgjengelig døgnet rundt. Samtalene finner sted etter vanlig undervisingstid, så da slipper skolen å sette inn vikarer. Det er jo litt vanskelig å ha samtaler mens man underviser sin egen klasse. Hva med foreldremøter, avsluttninger, opptredener og grillkvelder, skal det og skje før kl 16.00? ← Foreldremøter på kvelden får jeg betalt 1 time for. Avslutninger, opptredner og grillkvelder er ikke lagt inn i vårt arbeidsavtale. Alt det gjør vi på fritiden vår, og kan dermed ikke pålegges å møte opp til dette. Ærlig talt har jeg problemer med å tro på at "lærer" er lærer når h*n kommer med så mye rare fakta.
Gjest lærer Skrevet 3. april 2006 #62 Skrevet 3. april 2006 Foreldremøter på kvelden får jeg betalt 1 time for. Avslutninger, opptredner og grillkvelder er ikke lagt inn i vårt arbeidsavtale. Alt det gjør vi på fritiden vår, og kan dermed ikke pålegges å møte opp til dette. Ærlig talt har jeg problemer med å tro på at "lærer" er lærer når h*n kommer med så mye rare fakta. ← På vår skole er slikt obligatorisk, noe som "bestandig" har vært slik. Vi kan således pålegge å møte på dette, men vet lenge i forveien hvilke datoer det er snakk om. Disse tilstellingene trekkes fra på arbeidsplanen før bunden tid fastsettes, men slik varierer veldig fra skole til skole. Kjenner til skoler som har flere obligatoriske kvelder enn oss og færre. Kan nevne stikkord som u-landsaksjoner, juleavslutninger, kveldsmat, bokkveld mm. Dette vr litt på siden, men bare til opplysnng.
Gjest Lærerinne Skrevet 3. april 2006 #63 Skrevet 3. april 2006 På vår skole får vi innbakt i lønna å skulle ha kveldsmøter de få gangene det er snakk om konferansetimer med foreldre. Vi har slikt om kvelden, for da kan foreldrene i større grad stille opp! Vi får jo avspasering og overtidstillegg, så hvorfor alt sytet her? Det samme gjelder faktisk juletrefester, basarer o.l. det er ikke verre enn at vi avspaserer som mange andre yrkesgrupper også gjør, med overtidstillegget.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #64 Skrevet 3. april 2006 jeg er enig med siste innlegg....(lærerinne) Jeg er med på mange arrangementer som jeg ikke direkte får lønn for, fordi jeg mener at det er hyggelig å være sammen med elevene mine, og jeg vet at både foreldrene og elevene setter pris på at jeg er tilstede. På samme måte syns jeg det er greit å bruke 2 kvelder hvert halvår på foreldresamtaler på kveldstid når det passer best for foreldrene....
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #65 Skrevet 3. april 2006 Jeg er med på mange arrangementer som jeg ikke direkte får lønn for, fordi jeg mener at det er hyggelig å være sammen med elevene mine, og jeg vet at både foreldrene og elevene setter pris på at jeg er tilstede. På samme måte syns jeg det er greit å bruke 2 kvelder hvert halvår på foreldresamtaler på kveldstid når det passer best for foreldrene.... ← Jeg er også med på arrangementer på kveldstid, men ville påpeke at det ikke er bakt inn i lønna slik det ble påstått. Det er fint at du er villig til å bruke 2 kvelder til samtaler hvert halvår. Jeg har 28 elever. Det vil si 6-7 kvelder med samtaler, og i tillegg må jeg ha barnevakt og reise frem og tilbake en time hver kveld. Det er mer enn jeg er villig til å gi når det ikke er lagt opp til at jeg skal ha samtalene på kvelden.
T.S Skrevet 3. april 2006 #66 Skrevet 3. april 2006 På vår skole får vi innbakt i lønna å skulle ha kveldsmøter de få gangene det er snakk om konferansetimer med foreldre. Vi har slikt om kvelden, for da kan foreldrene i større grad stille opp! Vi får jo avspasering og overtidstillegg, så hvorfor alt sytet her? Det samme gjelder faktisk juletrefester, basarer o.l. det er ikke verre enn at vi avspaserer som mange andre yrkesgrupper også gjør, med overtidstillegget. ← Avspasering går på bekostning av annet arbeid. Hos oss har fire skoler i nærmiljøet her møter innen klokken fire. 95% av lærerne er veldig fornøyd med dette, og 83% av foreldrene!! At det er vanskelig å komme på møter er ikke noe tema. Tvert imot kommer flere på møtene nå enn før. Hvorfor skal læreren være med på basarer?
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #67 Skrevet 3. april 2006 På vår skole får vi innbakt i lønna å skulle ha kveldsmøter de få gangene det er snakk om konferansetimer med foreldre. Vi har slikt om kvelden, for da kan foreldrene i større grad stille opp! Vi får jo avspasering og overtidstillegg, så hvorfor alt sytet her? Det samme gjelder faktisk juletrefester, basarer o.l. det er ikke verre enn at vi avspaserer som mange andre yrkesgrupper også gjør, med overtidstillegget. ← Det gjelder tydeligvis ikke alle skoler. Se forrige svar.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #68 Skrevet 3. april 2006 Jeg er også med på arrangementer på kveldstid, men ville påpeke at det ikke er bakt inn i lønna slik det ble påstått. Det er fint at du er villig til å bruke 2 kvelder til samtaler hvert halvår. Jeg har 28 elever. Det vil si 6-7 kvelder med samtaler, og i tillegg må jeg ha barnevakt og reise frem og tilbake en time hver kveld. Det er mer enn jeg er villig til å gi når det ikke er lagt opp til at jeg skal ha samtalene på kvelden. ← Vi har også 28 elever, men klarer allikevel få samtalene unna på 2 kvelder hvert halvår. Vi begynner kl 4 og holder på til vi har tatt halvparten...bruker 15 minutter på hver elev. Dersom noen elever trenger mer tid, så må vi ta det i form av møter på dagtid. I tillegg er vi to kontaktlærere på de 28 elevene og vi er med på foreldrekonferansene begge to uavhengig av hvilke elever vi er kontaktlærere for... ( det er litt ulik praksis på dette på skolen) Vi anser dette som så viktig og syns det er greit å stå felles om samtalene. Når det gjelder barnevakt har jeg ikke det problemet, min mann passer barna og jeg legger det opp til at vi tar foreldrekonferansene når det passer best for oss selv. Jeg har ca 20 minutters reisetid en veg til jobb... Jeg syns også at arbeidsdagene er så hektiske i seg selv, med lite hull i timeplanen til foreldresamtaler, det ville vært umulig for oss å stille begge to på alle elevene i klassen vå, og vi vi vile brukt ukevis på samtalene. For meg er det like greit å bli ferdig med disse samtalene..og bruker gjerne kveldene til det...
Gjest Gjesten Skrevet 3. april 2006 #69 Skrevet 3. april 2006 Eg hadde ein halvtime på kvar elev, mange trengte mykje meir. Eg har dei når eg har fri mellom timar og møter før klokka 17. Har ikkje fått ei foreldreklage av den grunn. Dei tar det på vei til/ frå jobb. Har gjort det slik i 6 år no...
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #70 Skrevet 3. april 2006 Vi skal sette av 30 minutter til hver elev, det vil se 14 timer med samtaler. Disse samtalene er jeg alene om. I tillegg til samtalene er det forberedelsene til samtalene, som igjen tar 15-30 minutter per elev. Når jeg i tillegg må planlegge undervisning har jeg ikke mulighet til å ta det på 2 dager. Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg gjerne ha fått det unna så fort som mulig. Dessuten er det ikke alle som har noen hjemme som kan passe barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå