Gå til innhold

Foreldre til skolebarn!


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Om man skal få fri med lønn eller ikke burde også sees i forhold til de andre kollegene. På mange arbeidsplasser er det gjerne arbeid som må gjøres til tidsfrister, og da ender det opp med at vi barnløse må ta i et tak ekstra når kollegen må til tannlege, konferansetime mm midt i arbeidstiden. Det er dessuten gjerne vi barnløse som ender opp med å jobbe i ferier. Det er ikke snakk om at sjefen er kjip hvis han rettmessig trekker dere i lønn når dere ikke er på jobb, det er snakk om at han er rettferdig. mange bedrifter har begrenset med ressurser, og da gjelder det at disse blir fordelt rettferdig mellom arbeidstakerne. Jeg synes ikke det er rettferdig at noen skal måtte jobbe ekstra og få utbetalt samme lønna som de som ikke er tilstede på jobben like mye. Dere med har egenmeldinger dere kan bruke når ungen er syk.

Hilsen en som er lei av alltid å måtte jobbe overtid for de som må løpe av gårde med barna på diverse hele tida :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Denne diskusjonen har blitt tatt hundrevis av ganger før. Om du virkelig tror at vi har 12-13 uker ferie synes jeg du bør sette deg bedre inn i saken. Vi har 5 uker ferie. Resten av "ferien" er avspasering.

hallo, er en grunn til at de vil at dere skal ha 37.5 timers uke. ofre din fritid+ ta litt av ferien, ferie er jo noe dere har nok av.

Jeg siterer meg selv angående ferie. Vi jobber allerede i gjennomsnitt 37,5 timer (i teorien; sannheten er at de fleste av oss jobber mer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
NEI, det synes jeg ike er greit. Er en grunn til at de vil at lærere skal ha flere arb.timer.

hvor mange kan drive å ta seg fri på jobben?

si i fra at dette får de legge til kveldstid.

Hvorfor skal lærere jobbe mer enn 37,5 t/u?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når man velger å få barn, så velger man også det som følger med.

I dette tilfellet å måtte ta fri for konferansetimer.

Og ja, jeg har barn selv. To stykker i skolealder, og jeg synes det er helt greit å ta fri for å følge dem opp. Lærerene har også en arbeidstid, og jeg synes ikke man kan forlange at de skal stille opp når det måtte passe hver enkelt foreldre.

Det er ikke deres barn. Det er foreldrene som bør innrette seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dere som er foreldre til skolebarn; syns dere det er greit at foreldremøter og konferansetimer legges i arbeidstiden, dvs mellom 8-16? Er dere villige til å ta ut fri på lik linje med legetimer og tannlege for å gå på konferansetimer og foreldremøter hvert semester?

Så helt kort vil jeg svare på ditt spørsmål med: ja jeg er villig til å ta ut velferdspermisjon, og det er noe annet enn fri!!!

Mye av svaret ligger vel i dette:

Kopiert fra www.fellesforbundet.no

§ 2.7 Korte velferdspermisjoner

I tilslutning til Riksmeklingsmannens forslag av 1972

vedrørende likestilling mellom arbeidere og funksjonærer

når det gjelder korte velferdspermisjoner, skal det på alle

bedrifter inngås avtale om slike permisjoner. Med korte

velferdspermisjoner etter nedenstående regler menes

permisjoner for nødvendig tid, inntil 1 dags varighet,

betalt med ordinær lønn. Ordningene skal minst omfatte

følgende tilfeller av velferdspermisjon:

2.7.1 Permisjon ved dødsfall og for deltakelse i begravelse når

det gjelder den nærmeste familie. Med nærmeste familie

siktes det til personer som står i nært slektskapsforhold til

arbeidstakeren, så som ektefelle/samboer, barn, søsken,

foreldre, svigerforeldre, besteforeldre eller barnebarn.

Permisjon ved begravelse av ansatte, slik at de ansatte på

vedkommendes avdeling kan være representert.

2.7.2 Permisjon for undersøkelse, behandling og kontroll av

tannlegespesialist og lege samt behandling av

fysioterapeut og kiropraktor etter anvisning fra lege.

Permisjon til å følge barn første gang det begynner i

barnehave og første gang det begynner på skolen.

Permisjon i forbindelse med blodgiving dersom det er

vanskelig å få dette gjennomført utenfor arbeidstiden.

Vet ikke helt hvor mange som kommer under denne, men iallfall

alle som jobber inn under verkstedsoverenskomsten. Trolig flere overenkomster også, uten at jeg har sjekket dette noe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Herregud er det så ille å ta seg fri når det gjelder ungen deres da??? Dere tar dere jo fri for andre ting (lege, tannlege)

Når du velger å få barn, så får man bare stille opp. Om det er et ork å stille opp for ungen din, og få hvite hva som foregår i barnets hverdag, så får dere drite i å få unger da. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg synes forsåvidt at det er greit å ta seg fri uten lønn for slike ting. Men for noen er det rett og slett ikke mulig å ta seg fri en time eller to en formiddag, uansett om det er med eller uten lønn. Jeg er alltid alene på jobb, og kan ikke forlate jobben min fem minutter engang i arbeidstida. Jeg håper at den skolen mine fremtidige barn skal gå på, har konferansetimer på kveldstid.

Man kan selvsagt ikke kreve at lærerne jobber uten lønn. Men det er da svært mange som jobber på kveldstid, noen nesten daglig, noen innimellom, og noen må trå til på kveldstid et par dager i året. Det synes jeg at man kan forlange av lærere også. Hvordan dette skal løses med tanke på antall arbeidstimer og sånn, får de jo finne ut sammen med sin arbeidsgiver.

Forøvrig står det jo ingenting om konferansetimer under sitatet om velferdspermisjon. Bare om første dag på skole/barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud er det så ille å ta seg fri når det gjelder ungen deres da??? Dere tar dere jo fri for andre ting (lege, tannlege)

Når du velger å få barn, så får man bare stille opp. Om det er et ork å stille opp for ungen din, og få hvite hva som foregår i barnets hverdag, så får dere drite i å få unger da.  :frustrert:

Hadde det vært så lett hadde det jo vært greit. Men det er ikke alltid så lett å ta fri til alt, man har en arbeidsgiver å ta hensyn til også. Det er ikke uten grunn det er vanskeligst for de med små barn og skolebarn opp til 4de klasse, å skifte jobb eller få jobb. Med eller uten lønn spiller ofte liten rolle for arbeidgiveren for de ønsker folk som kan utføre jobben sin hver dag, ikke noen som hele tiden må fly til og fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor skal lærere jobbe mer enn 37,5 t/u?

Lærerne har betalt for det de gjør. 37,5 timers uke er nok heller avviket enn normalen - og derfor hyler de så mye nå når de må være mer tilstede så timeantallet blir synlig.

Når det gjeøder lærerne, så er teori og praksis to helt forskjellige ting. Tror de færreste som selv har gått på skole i dette landet og har barn i skolen kjenner seg igjen i det lærerne syter om i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Tror du at dersom jeg må jobbe timene inn igjen at jeg får bruke dem til forberedelse???? Da må jeg ta vikartimer eller bli trukket i lønn.....

Ingen har mer fleksibel tid enn lærerne, så om du burde iallefal få tid til å dra på konferanse enår du ikke har undervisning. Ikke vær så læreraktig da (dvs negativ til alle forandringer) Det skader oss bare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det blir for galt! Vet om en god del foreldre som ikke kan stille til foreldremøter, fordi lærerne ikke vil jobbe litt ekstra for overtidsbetalt (som de jo da kan få).

Lærerne har blitt en altfor kravstor gruppe i forhold til hva de er utdannet til og faktisk driver med..hører ikke annet enn at de bare forlanger til seg selv: høyere lønn, mer fritid, større planleggingstid, mer undervisningtid, kortere arbeidsdager....de blir aldri ferdig og får ikke bestemt seg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jeg synes forsåvidt at det er greit å ta seg fri uten lønn for slike ting. Men for noen er det rett og slett ikke mulig å ta seg fri en time eller to en formiddag, uansett om det er med eller uten lønn. Jeg er alltid alene på jobb, og kan ikke forlate jobben min fem minutter engang i arbeidstida. Jeg håper at den skolen mine fremtidige barn skal gå på, har konferansetimer på kveldstid.

Man kan selvsagt ikke kreve at lærerne jobber uten lønn. Men det er da svært mange som jobber på kveldstid, noen nesten daglig, noen innimellom, og noen må trå til på kveldstid et par dager i året. Det synes jeg at man kan forlange av lærere også. Hvordan dette skal løses med tanke på antall arbeidstimer og sånn, får de jo finne ut sammen med sin arbeidsgiver.

Forøvrig står det jo ingenting om konferansetimer under sitatet om velferdspermisjon. Bare om første dag på skole/barnehage.

Gjelder dette også for leger, tannleger, bankfunskjonærer og behandlere av ulike slag, syns du?

Forventer du at også disse yrkesgruppene skal kunne ta deg i mot etter din egen arbeidstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for galt! Vet om en god del foreldre som ikke kan stille til foreldremøter, fordi lærerne ikke vil jobbe litt ekstra for overtidsbetalt (som de jo da kan få).

Lærerne har blitt en altfor kravstor gruppe i forhold til hva de er utdannet til og faktisk driver med..hører ikke annet enn at de bare forlanger til seg selv: høyere lønn, mer fritid, større planleggingstid, mer undervisningtid, kortere arbeidsdager....de blir aldri ferdig og får ikke bestemt seg... :roll:

forstår hvorfor det ikke var nick på denne ja... :ler:

Snakk om å bare provosere. Men med så mange faktafeil og lite å bygge på får du ikke til det en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Piper
Gjelder dette også for leger, tannleger, bankfunskjonærer og behandlere av ulike slag, syns du?

Forventer du at også disse yrkesgruppene skal kunne ta deg i mot etter din egen arbeidstid?

Selvfølgelig mener personen det, for alt må jo dreie seg om de som tror de ikke kan ta fri fra jobben. De er jo mye mer viktig enn noen andre, og da må jo alle andre innrette seg etter de. :ironi:

Kunne faktisk droppet det ironiflagget her, for beklaqgeligvis finnes det slike mennesker.

Endret av Piper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_SissiB_*
Selvfølgelig mener personen det, for alt må jo dreie seg om de som tror de ikke kan ta fri fra jobben. De er jo mye mer viktig enn noen andre, og da må jo alle andre innrette seg etter de.  :ironi: 

Kunne faktisk droppet det ironiflagget her, for beklaqgeligvis finnes det slike mennesker.

:klappe::klappe: Godt sagt Piper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna
Gjelder dette også for leger, tannleger, bankfunskjonærer og behandlere av ulike slag, syns du?

Forventer du at også disse yrkesgruppene skal kunne ta deg i mot etter din egen arbeidstid?

Bankfunksjonærer har langdag en dag i uken for å kunne ta imot folk

på kveldstid. Og hvis man har behov for det så finnes det flere og flere tannleger som har kveldsåpent.

Lærerne får godtgjørelse i form av utrolig mange ferieuker - det skulle bare mangle at de ikke skulle kunne ta foreldremøter og foreldresamtaler på kveldstid. I de fleste jobbene mine har vi også måttet ta alle møter på kveldstid - og da har det vært snakk om faste avdelingsmøter hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bankfunksjonærer har langdag en dag i uken for å kunne ta imot folk

på kveldstid. Og hvis man har behov for det så finnes det flere og flere tannleger som har kveldsåpent.

Lærerne får godtgjørelse i form av utrolig mange ferieuker - det skulle bare mangle at de ikke skulle kunne ta foreldremøter og foreldresamtaler på kveldstid. I de fleste jobbene mine har vi også måttet ta alle møter på kveldstid - og da har det vært snakk om faste avdelingsmøter hver måned.

Konsekvensen er at det blir mindre tid til timeplanlegging etc, med den følge det har for undervisningen. Men det er vel helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Som lærar var eg på jobb frå 8- 17 kvar dag, dette utgjer omlag 45 timar pr veke, og då hadde eg konferansetimane inne i denne tida også. Foreldra fekk velge sjølve når det passa utanom undervisningstia mi, og eg brukte ca 3- 4 veker på å bli ferdig. Så hadde eg jo foreldremøter på kveldane så klart. Men den arbeidstidsavtalen lærarane har no med mykje bunden tid inneber også konferansetimar og elevsamtalar i den bundne tida, som då er i skuletida.

Det som er interessant er jo at om vi inngår den avtalen KS vil ha, men 37.5 timars veke og 5 veker ferie så MÅ alt slikt komme på dagtid, fordi ingen skule har råd til å betale all den overtida. Dette vil koste samfunnet. Har nokon tenkt på det? For ikkje å snakke om kostnadane ein vil få av at alle lærar har krav på ein heilt annan standard på kontorutstyr og areal. Vi snakkar 100 000 menneske her som vil bli dekka av eit heilt anna lovverk. Eg gler meg til den kampen, skal bli spennande å følge.

Og som andre lærarar som har kome seg unna seier eg: Gud så godt det er å ikkje vere lærar meir. Det er den aller mest utmattande jobben eg har hatt, og har hatt ganske store negative konsekvensar på mitt privatliv. Aldri, aldri meir. Eg er imponert over dykk som held ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeøder lærerne, så er teori og praksis to helt forskjellige ting.  Tror de færreste som selv har gått på skole i dette landet og har barn i skolen kjenner seg igjen i det lærerne syter om i media.

Det er sant det. Prøv heller å jobbe litt som lærer du. Kanskje du da kjenner deg igjen. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Bankfunksjonærer har langdag en dag i uken for å kunne ta imot folk

på kveldstid. Og hvis man har behov for det så finnes det flere og flere tannleger som har kveldsåpent.

Lærerne får godtgjørelse i form av utrolig mange ferieuker - det skulle bare mangle at de ikke skulle kunne ta foreldremøter og foreldresamtaler på kveldstid. I de fleste jobbene mine har vi også måttet ta alle møter på kveldstid - og da har det vært snakk om faste avdelingsmøter hver måned.

Å, hvilke bank er det? I min bank har de "langåpent" på torsdager. Heelt til 17.00 :sjenert:

Ja, lærere har tvungen avspasering i skolens ferier. Men nå er det jo snakk om at dette skal bort. Når skal de avspasere foreldremøter og konferansetimer hvis det går igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...