Gå til innhold

Foreldre til skolebarn!


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Sirena
Det blir for galt! Vet om en god del foreldre som ikke kan stille til foreldremøter, fordi lærerne ikke vil jobbe litt ekstra for overtidsbetalt (som de jo da kan få).

Lærerne har blitt en altfor kravstor gruppe i forhold til hva de er utdannet til og faktisk driver med..hører ikke annet enn at de bare forlanger til seg selv: høyere lønn, mer fritid, større planleggingstid, mer undervisningtid, kortere arbeidsdager....de blir aldri ferdig og får ikke bestemt seg... :roll:

Sier meg faktisk enig i denne, om enn noe mer moderat :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg har blitt så vant til å bli hundset av skolesystemet siden jeg fikk barn at jeg tar det jeg blir budt uten å mukke.

Nå er det vel snart en sak for barnevernet om man ikke møter på foreldremøtene også?

Ikke alle foreldre er så fantastisk begeistret for sene foreldremøter heller. Kanskje spesielt ikke de som er alene og har vanskeligheter med å skaffe barnevakt til en spretten førsteklassing og må ta med seg en i bleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I kommunen jeg jobber er det et krav om at alle konferansetimer skal holdes før klokka 17.00, fordi kommunen da slipper å betale for delt dagsverk ("overtid"), ne som riktignok bare var noen få kr pr time mellom klokka 17 og 20. Det var mange i lærerkollegiet som var imot å ta konferansene på denne tiden, men sånn ble det nå. Jeg tror likevel alle er villige til å ta et par konferanser på kveldstid hvis det er helt umulig for de foresatte å komme tidligere på dagen. Foreldremøtene er fortsatt på kveldstid.

For øvrig kan det være fordeler med denne nye arbeidstidsordningen - jeg regner da med at lærerne, som andre, har mulighet til å søke om ferie når det passer dem (nei, jeg påstår ikke at alle får det selv om de søker), og også har mulighet til å jobbe overtid, slik at man kan samle seg opp avspasering og ta en langhelg en gang eller to i året - utenom høysesong. Dessverre vil nok dette være vanskelig i skolehverdagen, da dette vil gå utover elevene, som vil ende opp med en ufaglært vikar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det blir for galt! Vet om en god del foreldre som ikke kan stille til foreldremøter, fordi lærerne ikke vil jobbe litt ekstra for overtidsbetalt (som de jo da kan få).

Lærerne har blitt en altfor kravstor gruppe i forhold til hva de er utdannet til og faktisk driver med..hører ikke annet enn at de bare forlanger til seg selv: høyere lønn, mer fritid, større planleggingstid, mer undervisningtid, kortere arbeidsdager....de blir aldri ferdig og får ikke bestemt seg... :roll:

Her er det bare så mye feil at det vitner om en som tror på alt h*n hører og ikke vet fakta. (Blant annet får vi ikke overtidsbetalt.)

Ikke alle foreldre er så fantastisk begeistret for sene foreldremøter heller.

Er det feil med møter på kveldstid også? Det er jammen ikke lett å gjøre alle til lags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstferien skal jo bli flytende etter hvert, så da får lærerne også mer flytende tid de også, og kan reise til syden for en rimelig pris de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
For øvrig kan det være fordeler med denne nye arbeidstidsordningen - jeg regner da med at lærerne, som andre, har mulighet til å søke om ferie når det passer dem (nei, jeg påstår ikke at alle får det selv om de søker), og også har mulighet til å jobbe overtid, slik at man kan samle seg opp avspasering og ta en langhelg en gang eller to i året - utenom høysesong. Dessverre vil nok dette være vanskelig i skolehverdagen, da dette vil gå utover elevene, som vil ende opp med en ufaglært vikar...

Ja, slik tenker jeg og. Derfor syns jeg mer ordnede rammer må være ganske greit for lærerne; da kan de begynne å avspasere alle kveldstimene de sitter og retter og dra på billige utenlandsreier i lavsesongen, slik de fleste andre kan! :)

(tror imidlertid ikke det ville være til gavn for elevene...)

Her er det bare så mye feil at det vitner om en som tror på alt h*n hører og ikke vet fakta. (Blant annet får vi ikke overtidsbetalt.)

Er det feil med møter på kveldstid også? Det er jammen ikke lett å gjøre alle til lags.

Feilen er vel at alle er opptatt av MEG og MITT BARN. De som er alene med barn og har dårlige barnevaktmuligheter blir sure for kveldsmøter, de som ikke er i den situasjonen blir sure for dagmøter. Og dette ser man seg i sin fulle rett å klage på, for skolen skal jo være tilpasset den enkeltes spesifike situasjon og behov :ironi:

Syns det er et tankekors at vi klarer å tilpasse oss andre institusjoners åpningstider og tilbud (eks banker, leger, tannleger, o.a.) men når det kommer til skolen - da forventes det at den legges opp slik det passer "kunden".

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(tror imidlertid ikke det ville være til gavn for elevene...)

Nemlig. Det vil jo si en time uten vikar men med omstrukturering internt.. dvs dårligere voksentetthet.

Og med f eks tretti lærere ganger en uke fri vil det si tretti uker med dårligere tetthet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dere kunne klare dere med 5 uker ferie i året slik som vi vanlige arbeidere må gjøre og ikke 12-13 uker slik som lærerne har.

Mm, jada - og da må foreldrene også godta at barna må være på skolen i det som da tidligere var høstferie og vinterferie feks, og godta at de ikke kan få fri fra skolen selv om foreldrene har høst- og vinterferie.

Og til trådstarter; selvfølgelig er det greit å gå på slike møter i lærernes arbeidstid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg syns absolutt at lærere burde ha samme arbeidstid som oss andre jeg. 37,5 timers arbeidsuke, ordinær ferie med mulighet til å ta ut ferieuker i lavsesong eller når det måtte passe. Så kan de gjøre absolutt alt av: Forbredelser, retting, elevsamtaler, samarbeidsmøter, avdelings- og lærermøter osv iløpet av arbeidsdagen. Og selvsagt undervise litt. Blir ikke så mye tid til det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hadde det vært så lett hadde det jo vært greit. Men det er ikke alltid så lett å ta fri til alt, man har en arbeidsgiver å ta hensyn til også. Det er ikke uten grunn det er vanskeligst for de med små barn og skolebarn opp til 4de klasse, å skifte jobb eller få jobb. Med eller uten lønn spiller ofte liten rolle for arbeidgiveren for de ønsker folk som kan utføre jobben sin hver dag, ikke noen som hele tiden må fly til og fra ;)

Det hender faktisk også at lærere har småbarn. OG det hender også at de er alene foreldre. Om læreren skal gjøre dette på kveldstid er det kanskje snakk om flere kvelder fordi det er kanskje 25 elever. Det blir mye kveld på en lærer. Foreldrene trenger kanskje bare ta seg en halv-en time fri....det er litt forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten
Det som er interessant er jo at om vi inngår den avtalen KS vil ha, men 37.5 timars veke og 5 veker ferie så MÅ alt slikt komme på dagtid, fordi ingen skule har råd til å betale all den overtida. Dette vil koste samfunnet. Har nokon tenkt på det? For ikkje å snakke om kostnadane ein vil få av at alle lærar har krav på ein heilt annan standard på kontorutstyr og areal. Vi snakkar 100 000 menneske her som vil bli dekka av eit heilt anna lovverk. Eg gler meg til den kampen, skal bli spennande å følge.

Eg gjentar denne, den er meir spennande enn den evige debatten det blir om at lærarar tener altfor mykje og knapt stikk innom jobb... Den har de hatt maaaange gonger, og den er ikkje så spenande. Eg tykkjer ikkje folk skal uttale seg om ting dei ikkje veit noko om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lærer
Da må dere kunne klare dere med 5 uker ferie i året slik som vi vanlige arbeidere må gjøre og ikke 12-13 uker slik som lærerne har.

Det er jeg helt enig i. Det er blant annet dette merarbeidet på kveldstid som legger grunnlaget for vår avspassering. 30 timer på kveldstid pr år er helt normalt og vil si 4 dagers avspassering i juni. Enkelt og greit. Som lærer synes jeg det er helt uproblematisk å legge dette til kvelden. Som mor synes jeg det er problematisk å ta meg fri fra jobb for å gå på konferanser. Det handler ikke om at jeg taper lønn, men om at jeg lar elevene mine i stikken. Så dersom de begynner med det på den skolen barna mine går, kommer jeg til å protestere. Det er av sine egne man skal ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg helt enig i. Det er blant annet dette merarbeidet på kveldstid som legger grunnlaget for vår avspassering. 30 timer på kveldstid pr år er helt normalt og vil si 4 dagers avspassering i juni. Enkelt og greit. Som lærer synes jeg det er helt uproblematisk å legge dette til kvelden. Som mor synes jeg det er problematisk å ta meg fri fra jobb for å gå på konferanser. Det handler ikke om at jeg taper lønn, men om at jeg lar elevene mine i stikken. Så dersom de begynner med det på den skolen barna mine går, kommer jeg til å protestere. Det er av sine egne man skal ha det!

Har du undervisning fra to til fire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærer igjen
Bankfunksjonærer har langdag en dag i uken for å kunne ta imot folk

på kveldstid. Og hvis man har behov for det så finnes det flere og flere tannleger som har kveldsåpent.

Lærerne får godtgjørelse i form av utrolig mange ferieuker - det skulle bare mangle at de ikke skulle kunne ta foreldremøter og foreldresamtaler på kveldstid. ....

-Og de som er så firkanta ødelegger for de andre. Vi jobber faktisk i et service yrke! Det ser det ut til at noen har glemt. Ledelsen ved skoler som anbefaller / pålegger lærere å ta konferanser før kl 16 får smake sin egen medisin når de ansatte må ha fri for å følge opp egne barn. - Og hvem tar elevene da? Skolenes økonomi tillater ikke vikarer i hytt og vær for å si det mildt. Det handler om å slå sammen grupper osv, noe som selvsagt fører til dårligere undervisning. Mitt provoserende spørsmål blir da om det er rett at mine 20 femteklassinger skal betale prisen for at jeg skal gå på konferansetime til dattera mi i arbeidstiden 1/2 time + kjøring fordi læreren hennes ikke gidder å legge dette utenom arbeidstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
-Og de som er så firkanta ødelegger for de andre. Vi jobber faktisk i et service yrke! Det ser det ut til at noen har glemt. Ledelsen ved skoler som anbefaller / pålegger lærere å ta konferanser før kl 16 får smake sin egen medisin når de ansatte må ha fri for å følge opp egne barn. - Og hvem tar elevene da? Skolenes økonomi tillater ikke vikarer i hytt og vær for å si det mildt. Det handler om å slå sammen grupper osv, noe som selvsagt fører til dårligere undervisning. Mitt provoserende spørsmål blir da om det er rett at mine 20 femteklassinger skal betale prisen for at jeg skal gå på konferansetime til dattera mi i arbeidstiden 1/2 time + kjøring fordi læreren hennes ikke gidder å legge dette utenom arbeidstida.

:klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lærer
Har du undervisning fra to til fire?

Nei, da har jeg samarbeidstid med kollegaene mine eller møtevirksomhet bla med ppt, andre skoler, faggrupper mm. Jeg er forpliktet til å være på skolen. Kunne godt tatt fri uten lønn for å gå på samtale viss jeg visste det en tid i forveien. Men god undervisning krever tid til for og etterarbeid, som det har vært fremme i media på slutten. Det kan de ikke i alle andre yrker. Der er jeg heldig. Men synes uansett det er en uting viss vi legger vanlige foreldrekonferanser i denne tida. Hva med foreldremøter, avsluttninger, opptredener og grillkvelder, skal det og skje før kl 16.00? Hva er grunnen til at de fikk det til før da mødrene var hjemme og faktisk kunne tatt seg fri?

På den måten blir vi ingen brukervennlig skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da har jeg samarbeidstid med kollegaene mine eller møtevirksomhet bla med ppt, andre skoler, faggrupper mm. Jeg er forpliktet til å være på skolen. Kunne godt tatt fri uten lønn for å gå på samtale viss jeg visste det en tid i forveien. Men god undervisning krever tid til for og etterarbeid, som det har vært fremme i media på slutten. Det kan de ikke i alle andre yrker. Der er jeg heldig. Men synes uansett det er en uting viss vi legger vanlige foreldrekonferanser i denne tida. Hva med foreldremøter, avsluttninger, opptredener og grillkvelder, skal det og skje før kl 16.00? Hva er grunnen til at de fikk det til før da mødrene var hjemme og faktisk kunne tatt seg fri?

På den måten blir vi ingen brukervennlig skole.

Samfunnet er i endring. hvordan får folk tid til å gå til lege, bank etc? For veldig mange er det ikke lett å komme fra på ettermiddagen heller.

Din yrekesgruppe er vel en av de som lettest kan ta fri en dag i halvåret til dette for egne barn. Pga en lett kan gjøre forarb etc senere.

Tilstelninger er det foreldrene som organiserer, og det er frivillig for lærer å stille opp.

Jeg og mange som jobber og har jobbet med slik ordning før 16 synes _det_ er mer brukervennlig.

Hilsen eks lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Og de som er så firkanta ødelegger for de andre. Vi jobber faktisk i et service yrke! Det ser det ut til at noen har glemt. Ledelsen ved skoler som anbefaller / pålegger lærere å ta konferanser før kl 16 får smake sin egen medisin når de ansatte må ha fri for å følge opp egne barn. - Og hvem tar elevene da? Skolenes økonomi tillater ikke vikarer i hytt og vær for å si det mildt. Det handler om å slå sammen grupper osv, noe som selvsagt fører til dårligere undervisning. Mitt provoserende spørsmål blir da om det er rett at mine 20 femteklassinger skal betale prisen for at jeg skal gå på konferansetime til dattera mi i arbeidstiden 1/2 time + kjøring fordi læreren hennes ikke gidder å legge dette utenom arbeidstida.

Hallo. Det legges ikke i undervisningstid.

Snakk om å være bakstreversk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit at det legges til arbeidstiden. Dette er jo faktisk en JOBB for læreren jeg skal møte, mens jeg stiller opp som MOR. Klart jeg tilpasser meg lærerens arbeidsdag. På min jobb må jo også de jeg tar oppdrag for tilpasse seg meg og mitt system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...