AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #101 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Øvre middelklasse er Røkke og co da kun adelen er overklassen her i landet. Tror ikke Røkke og hans arvinger bruker mye tid på Kvinneguiden... Anonymkode: a4bb1...37f Det var svar på til en som snakket om at de var øvre middelklassen, som ikke ga noe særlig mer enn 2000 til jul, men de ga gjerne en Ipad utenom ellers siden barnet MÅTTE ha ny Ipad. Må si jeg ikke hører noem omtaler seg som hverken middelklasse eller øvre. Vi har veldig god økonomi og kan bruke penger på det vi vil. Men setter ikke oss selv i en bås av den grunn. Anonymkode: a7ba1...4ff 1
Anonym6789 Skrevet 17. november 2025 #102 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 16.54): 300 pr.barn er ikke mye, det er omtrent det ungene gir i venninnegaver. Jeg gir for ca 1000 til hvert av tantebarna og ca 10 000 til egne barn. Det er jo høyt igjen. Men hadde aldri gitt for 300 til egne barn. Kommer selvsagt an på alder til barna deres. Du får ikke veldig mye for 300. Tenker det blir en veldig stor skuffelse for ungene deres om de er vant til mere enn 300 i gaver til jul Anonymkode: a7ba1...4ff Jeg kjenner INGEN som bruker så mye på gaver som deg. Nå har jeg fortsatt små barn, men de har ikke peiling hva ting koster uansett.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #103 Skrevet 17. november 2025 Anonym6789 skrev (1 time siden): Jeg kjenner INGEN som bruker så mye på gaver som deg. Nå har jeg fortsatt små barn, men de har ikke peiling hva ting koster uansett. Nei. Men her er jo forklaringen, du har småbarn, de blir fornøyde med noen klistremerker eller en boks med duplo. Vi gir også gaver i den prisklassen, det er sånn med store tenåringer. Dyre klær, dyre vesker, dyrt sportsutstyr, dyr elektronikk. Anonymkode: 2416a...4d9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #104 Skrevet 17. november 2025 Vi gir max 300kr per barn, også våre egne. Det har vi gjort i alle år. max 300 vil også si at noen får mye billigere. Men ikke dårlige gaver for det om. Masse fint til under 300. Alltid ting på salg også. uansett så har vel ikke summen så mye å si? Men at innholdet i gaven er tiltenkt mottakeren. Anonymkode: 4316e...c2f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #105 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 17.54): Nå vil jeg bare si, tilfelle noen vil kjøpe denne Barbien, at den er helt ubrukelig og skikkelig kjip kvalitet. Det som er gøy er når man putter den i vann og ser «avsløringen», men det kan man bare gjøre én gang. Etter den er det en kjip Barbie i hardplast som oser billig dårlig kvalitet. Dette er barbien med minst leieverdi av alle datteren min har. Anonymkode: af65f...026 Er dette din mening eller datterens mening? Selvfølgelig kan malingslaget utenpå bare vaskes bort en gang, men håret og ansiktet skal jo kunne forandres flere ganger med varmt og kaldt vann. Ellers er den vel ikke mer ubrukelig til å leke med enn andre Barbiedukker. Anonymkode: eb31e...3d9
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #106 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 20.43): Vi gir max 300kr per barn, også våre egne. Det har vi gjort i alle år. max 300 vil også si at noen får mye billigere. Men ikke dårlige gaver for det om. Masse fint til under 300. Alltid ting på salg også. uansett så har vel ikke summen så mye å si? Men at innholdet i gaven er tiltenkt mottakeren. Anonymkode: 4316e...c2f Da regner jeg med barna dine får alt de trenger ellers i året, utenom jul? Mobiler, nettbrett, ski, skøyter, bøker, leker osv osv. Eller har de ikke noe av dette? Bøker i dag koster rundt 300kr, om dine barn f.eks. leser en serie og venter på en ny bok (som da ikke finnes på salg/med rabatt, brukt osv). Gutten min elsker lego, og de minste settene koster stort sett over 300kr. Jeg spør av ren nysgjerrighet her, om dere kjøper julegave til barna deres for 300kr, når og hvordan får de ting som evt koster over 300kr? Barna våre får sjelden leker, lego, dyrere ting, ellers i året. Men vi velger å gi slike gaver til jul (og bursdag). Anonymkode: 6797e...2e8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #107 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er dette din mening eller datterens mening? Selvfølgelig kan malingslaget utenpå bare vaskes bort en gang, men håret og ansiktet skal jo kunne forandres flere ganger med varmt og kaldt vann. Ellers er den vel ikke mer ubrukelig til å leke med enn andre Barbiedukker. Anonymkode: eb31e...3d9 Det er bare en advarsel om at det er en barbie i dårlig kvalitet. og siden du spør, datteren leker ikke med den. Den er av helt annet materiale enn de andre barbien.. og som jeg tror jeg skrev, den har mye dårligere leieverdi enn de andre. Anonymkode: af65f...026
Christina82 Skrevet 22. november 2025 #108 Skrevet 22. november 2025 Ryddet for avsporinger. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #109 Skrevet 24. november 2025 Umulig å svare på når jeg ikke vet hva de ønsker seg. Har kjøpt gaver for rundt 300 noen år, f.eks en hamsterleke, en bunke brukte tegneserier, og en kulebane på tilbud. Har også kjøpt dyrere ting. Pleier å kjøpe det som står øverst på ønskelisten, selvfølgelig innen rimelighetens grenser. Anonymkode: 9b061...cdb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #110 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 23.27): Så de har ikke iPhone, iPad, slalåmutstyr eller lignende til sine barn? Anonymkode: af65f...026 Ikke meg men har inntrykk av at de med høy inntekt, er flinke til å kjøpe brukt. Som alenemor med lav inntekt, har jeg syntes at det er flaut å handle brukt. "Mitt barn skal ha det samme som andre barn og ikke skille seg ut" har vært viktig for meg. Jeg har også vært påvirket av min mors holdninger om at man må kjøpe for en viss sum, og å kjøpe brukt skal man i hvert fall ikke gjøre. "Tenk om noen ser at hen har brukte ting". Nå har jeg nettopp solgt et par slalåmstøvler til en familie som tjener veldig mye mer enn jeg gjør. Det er høy aktivitet i bygdas kjøp og salg-gruppe og skolens årlige salg av skiutstyr er utrolig populært. Selvfølgelig får man ikke tak i alt brukt, og utgiftene blir jo høyere etter hvert som de vokser til. Min er ti år og ingen av vennene har smarttelefoner ennå. Men skiutstyr kjøper jeg nå brukt, helt uten skam. Anonymkode: 9b061...cdb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #111 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ikke meg men har inntrykk av at de med høy inntekt, er flinke til å kjøpe brukt. Som alenemor med lav inntekt, har jeg syntes at det er flaut å handle brukt. "Mitt barn skal ha det samme som andre barn og ikke skille seg ut" har vært viktig for meg. Jeg har også vært påvirket av min mors holdninger om at man må kjøpe for en viss sum, og å kjøpe brukt skal man i hvert fall ikke gjøre. "Tenk om noen ser at hen har brukte ting". Nå har jeg nettopp solgt et par slalåmstøvler til en familie som tjener veldig mye mer enn jeg gjør. Det er høy aktivitet i bygdas kjøp og salg-gruppe og skolens årlige salg av skiutstyr er utrolig populært. Selvfølgelig får man ikke tak i alt brukt, og utgiftene blir jo høyere etter hvert som de vokser til. Min er ti år og ingen av vennene har smarttelefoner ennå. Men skiutstyr kjøper jeg nå brukt, helt uten skam. Anonymkode: 9b061...cdb Det er en stor generasjonsforskjell her. Min mann er 15 år eldre enn meg, og for han er det fortsatt kjipt og lavstatus å kjøpe brukt. Jeg merker han er litt motvillig når jeg gjør det til barna. Han tjener veldig godt, men vi har en del utgifter nå og når jeg styrer budsjettet for klær og utstyr, strekker jeg det lengst mulig. Jeg har handlet på Finn så lenge jeg kan huske, og sittet på Tise og sett på klær. Er forøvrig oppvokst på Oslo vest og alle brukte Finn hyppig. Mannen min er fra andre siden av byen. Anonymkode: 820ca...8c1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #112 Skrevet 24. november 2025 Wow. Jeg blir helt deprimert av denne tråden. Her er det noen som har fått en kjempestor uforutsett utgift rett før jul, og prøver å finne en måte å løse julen sin på. Så driver den ene og den andre og feirer hvor mye penger de selv har til å kjøpe julegaver? Og hvordan de aaaaldri har hørt om noen som bruker 300 kroner på gave? Hva hadde det i denne tråden å gjøre i det hele tatt? TS: Full støtte. Livet skjer. Dere kan lage en veldig fin jul med rimeligere gaver. Anbefaler bøker, brettspill, bruktkupp, gavekort på kinobilletter og andre måter å få ned kostnadene på. Anonymkode: 858de...fb7
Groot Skrevet 16. desember 2025 #113 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 17.27): Jeg skriver at det er høyt . Men kjenner mange som ligger på samme nivå som oss. Vi tjener bra og lever bra, men er ikke spinnville beløp. Vi lever nok ikke så mye annerledes enn folk flest. Det er mye penger blant folk og det shoppes mye, for meg virker det mer som normalen og bruke en del penger på spesielt gaver til egne barn, enn 200-300. En få gi etter det det en vil og har råd til. For oss utgjør ikke dette noe særlig i økonomien vår, og vi bruker medglede de pengene på barna våre. Det å skulle bruke 300 er bare stusselig, ihvertfall på egne barn. Julaften er så stor dag for ungene, så da gjør en det en kan for at barna skal ha gleder og det inkluderer gaver under treet. Ihvertfall fo de fleste Anonymkode: a7ba1...4ff At du tenker at du representerer «folk flest» så tror jeg du må ta deg en runde på andre siden av byen. Fordi ja, hadde jeg vært rik, såklart hadde jeg brukt 10k på barna mine, lett. Men det er ikke noe folk flest kan. Det er ekstremt naivt å tro, særlig i nedgangstider som nå. Vet du hva 10k er for oss? En familie på 4? Det er matbudsjettet vårt for en måned. 10k, er 2/3 av husleia og nesten en halv månedslønn. Vi gir forsåvidt julegaver til barna for ca en tusenlapp hver, og 2-300 til tantebarn. Men så har ikke vi en regning på 400 000 heller da, så det går, akkurat. Nå er jeg klar over at vi ikke er noen middelklasse familie, vi har det litt trangt. Vi er ikke fattige. Vi bor midt i Oslo, alle har iPhone, vi har hund og bil. Barna føler ikke på noe utenforskap i vennegjengen, og vi opprettholder en livsstil for dem som er sammenlignbart med vennene deres mer eller mindre, såvidt de vet. I vår sosioøkonomiske krets og nabolag, er vi helt gjennomsnittlig faktisk. Så det er nok derfor folk blir provosert over uttalelsene dine. Ingen sier at du ikke skal bruke så mye hvis du har råd til det. Men for folk flest, er det ville summer ja. Det er mer enn jeg fikk til konfirmasjonen min, bare for å sette ting litt i perspektiv.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #114 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 20.43): Vi gir max 300kr per barn, også våre egne. Det har vi gjort i alle år. max 300 vil også si at noen får mye billigere. Men ikke dårlige gaver for det om. Masse fint til under 300. Alltid ting på salg også. uansett så har vel ikke summen så mye å si? Men at innholdet i gaven er tiltenkt mottakeren. Anonymkode: 4316e...c2f 300 til egne barn? Det var stusselig. Når får de ting som koster mer? Alt koster jo mer; klær, spill, tv-spill, skiutstyr, bøker, sykkel osv. Anonymkode: 8efd2...6f4 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #115 Skrevet 16. desember 2025 Jeg ville kuttet ut tantebarn og gitt mer til egne. Evt gitt en familiegave (feks et spill) til tantebarn så sparer dere inn der, så har dere litt mer til egne barn ☺️ Anonymkode: 0fdbe...be6 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #116 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 17.06): Dette er jo ikke vanlige gavebudsjett for gjennomsnittlige folk. Hva med å innrømme at du har mye høyere inntekt og levestandard enn folk flest, istedet for å late som om det dere driver med er normalen? Anonymkode: d90ed...a65 Det kommer vel helt an på hva man gir i gave og hva man gir utenom. I noen familier gis "nødvendige" ting som skiutstyr, sykler, mobil, nettbrett, utedress o l dyre ting som gaver, mens i andre familier får barn disse tingene utenom og får heller rimeligere gaver. Anonymkode: 8efd2...6f4 1
coralgol Skrevet 16. desember 2025 #117 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 16.54): 300 pr.barn er ikke mye, det er omtrent det ungene gir i venninnegaver. Jeg gir for ca 1000 til hvert av tantebarna og ca 10 000 til egne barn. Det er jo høyt igjen. Men hadde aldri gitt for 300 til egne barn. Kommer selvsagt an på alder til barna deres. Du får ikke veldig mye for 300. Tenker det blir en veldig stor skuffelse for ungene deres om de er vant til mere enn 300 i gaver til jul Anonymkode: a7ba1...4ff Atte hva, det er jo en hårreisende sum. Vi gir for ca 1000 til egne, 300 til tante/onkel barn, sjal jo ha mat på bordet og leve litt ved siden av også, hvilken forventninger vil de barna ha med de summene
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #118 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 18.19): Dette her er sånn som folk med mye penger typisk gjør. Gir den dyreste gaven utenom jul, og så «skryter» av rimelige julegaver på tross av god økonomi… fordi de er så ressurssterke og opptatt av å lære bort verdier! Mens andre folk har ikke råd til både iPad og gave til 2000kr ved siden av.. de må gi iPad/pc/telefon/slalåmutstyr til jul. Anonymkode: af65f...026 Ja hos oss får ungene aldri dyre ting ellers i året. Sykler, telefoner, nettbrett osv får de kun til jul. Har ikke mulighet å kjøpe sånt midt i året. Da får de heller det til jul (av og til bursdag) Anonymkode: 8a621...eb0
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #119 Skrevet 16. desember 2025 Jeg gir mer til jul - noe som de ønsker seg, men det blir en del praktiske gaver også som de trenger - ny vannflaske, votter, skibukser som jeg måtte kjøpe uansett. Anonymkode: b4000...26e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #120 Skrevet 16. desember 2025 Hvor gamle er de? Jeg har funnet følgende til 100 kr pr stykk Puslespill med to i pakken Et legosett med barne TV figur En pakke perlesett med motiv barnet liker 300 kr totalt. Pakker de inn som 3 gaver. Barnet vet ikke pris på ting enda. Anonymkode: b934a...1c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå