Gå til innhold

Julegaver til max kr 300 pr barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
Matas skrev (57 minutter siden):

Det er tydelig at det ikke er tanken som teller lenger, ihvertfall i følge denne tråden.

Jeg tenker at 300 er fint til egne barn også jeg. Om jeg får en genser av mamma til 300 kroner er jeg fornøyd, og det bryr meg lite dersom kusinen min får det samme. Mulig det har noe med oppdragelse å gjøre, for vi er ihvertfall oppdratt til å bli fornøyde med det vi får samme hvem gaven kommer fra. 

Du er voksen 

Anonymkode: 9146b...5b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er voksen 

Samme gjaldt da jeg var barn👍

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nå aner jeg jo ikke hvem alle disse barna er og hvor gamle de er, men som et eksempel så kan man bestille en Barbeidukke til 99 kr som egentlig koster 329 kr. Det er jo faktisk en fin gave til et tantebarn som liker Barbie.

https://www.extra-leker.no/leker-pa-tilbud/barbie-color-reveal-disco-star-dukke-med-6-overraskelser

Vet ikke helt hvorfor du siterte akkurat mitt innlegg for å svare dette. Vi er jo enige i at TS burde kjøpe for mer til egne barn enn til andre barn. Utover det synes jeg faktisk ikke en tusenlapp er smårusk bare fordi TS må ut med 400.000. til oppussing. For alt vi vet så må vel disse pengene lånes og betales tilbake, og da er det jo uansett ikke penger som ville blitt brukt i gavebudsjettet eller vanlig hverdagsøkonomi om de hadde sluppet utgiftene.

Nå vet jeg heller ikke hva nabobarna har med dette å gjøre. Pleier man virkelig å gi julegaver til nabobarn for 300 kr pr barn? 

Jo, det gavebudsjettet ditt er faktisk ganske spinnvilt. Dersom du kjenner mange som ligger på samme nivå som dere, så er du nok i en klasse over vanlige folk og har blitt blind for hvor mye penger det faktisk er.

Anonymkode: d90ed...a65

Vi er helt vanlige folk, omgår vanlige folk og nei det er ikke spinnvilt mye 

Skrevet
Matas skrev (Akkurat nå):

Samme gjaldt da jeg var barn👍

Som var for mange år siden 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noe tull , får masse fint for 309

Jeg er uenig. Ikke til egne barn. Men som sagt, er man skikkelig god på gaver klarer man sikkert å finne noe som treffer mottakeren til 300kr, men det er ikke lett. Spesielt ikke om man skal ut og kjøpe julegaver en ettermiddag. Er man typen som alltid har det i bakhodet, og kjøper «året rundt». 

Anonymkode: af65f...026

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Til nevøer og nieser er vel 200 vanlig. Kutt ned på de andre ungene, ikke deres egne barn.

Anonymkode: 1a7cf...b0c

Tror ikke 200 er vanlig neil 

Skrevet

Som var for mange år siden 

Det har ingenting å si. Man får helt fine gaver til 300 kroner også idag. Ikke rart mange har dårlig råd og sitter med masse kredittkortgjeld når det settes en pengepris på gaver.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi kjøpte hus i våres, og nå i november har det oppstått en utfordring (kunne ha kommet i fjor eller om 20 år sier en ekspert, umulig å vite om på forhånd for noen) som vil koste oss ca 400.000 og fikse på. Av den grunn ønsker vi å nedtone julegave budsjettet til kr 300,- pr barn. Vi har ikke gitt til voksne de siste 10 årene(er en stående avtale med søsken og foreldre). Er 300 kr lite i julegave? Egne barn er inkludert i prisen til hvert barn. 

Anonymkode: 177cf...8ef

Kjøper på Black Friday, følger med på forhånd og ser hva som virkelig er på tilbud.

Egne/nærmeste får for 500. Men ikke andre. Der får ungene 200-300kr. Jeg får tross alt ikke fem pakker fra en familie, så det får være grenser på hva min single lommebok skal utsettes for😂

Anonymkode: a4bb1...37f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Matas skrev (1 minutt siden):

Det har ingenting å si. Man får helt fine gaver til 300 kroner også idag. Ikke rart mange har dårlig råd og sitter med masse kredittkortgjeld når det settes en pengepris på gaver.

Selvsagt har det noe å si 😂

• Liker 2
Skrevet
Matas skrev (2 minutter siden):

Det har 100% noe å si. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt har det noe å si 😂

Det har 100% noe å si. 

Jeg skulle vært enig dersom man ikke fikk fine gaver til den prisen idag, men det gjør man, så da forblir vi uenige. Og det er helt greit.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg synes det er helt vilt. Vi er øvre middelklasse, og gir ikke sånne summer. Han ene trengte ny iPad nå, og da fikk han det i en annen setting så vi ikke skulle gi det til jul, for det er altfor voldsomt til en julegave.

Maks 2000 til egne barn her. Synes det har blitt et sirkus rundt gaver, tar jo helt av.

At man ikke får noe til 300 er jeg ikke enig i. Jeg kjøpte nylig gaver til nieser, og da ble det Squishmallow til en, perlemakeup til en annen osv

Anonymkode: d2dd9...b22

Hva er forskjellen på om det blir julegave eller gave før jul? Beløpet blir jo det samme. Hjelper ikke gi kun 2000 i julegave om barnet fikk en Ipad måneden før.  Det er ikke sånn at du da ikke er med på gaverushet.

Øvre middelklasse faktisk. Nå går jeg ikke rundt og putter folk eller oss selv i bås, som middeklasse, øvre middeklasse eller overklasse 🙄

Anonymkode: a7ba1...4ff

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi kjøpte hus i våres, og nå i november har det oppstått en utfordring (kunne ha kommet i fjor eller om 20 år sier en ekspert, umulig å vite om på forhånd for noen) som vil koste oss ca 400.000 og fikse på. Av den grunn ønsker vi å nedtone julegave budsjettet til kr 300,- pr barn. Vi har ikke gitt til voksne de siste 10 årene(er en stående avtale med søsken og foreldre). Er 300 kr lite i julegave? Egne barn er inkludert i prisen til hvert barn. 

Anonymkode: 177cf...8ef

Man gir ut i fra evne.

Vi er veldig, veldig mange. Vi gir gave til ca 100-150 kr til nieser/nevøer. En symbolsk ting. 

Vi har noen nieser/nevøer som står nærmere oss, de får for ca 300 kr pr pers. 

Enkelte år, har våre egne barn fått minimalt av oss nettopp fordi det har vært uforutsette ting. Jeg vet ikke hvor gamle dine barn er, men til småbarn er 300 kr mer enn nok. Til litt større barn, ville jeg nok ha gitt litt mindre til nieser og nevøer og spedd på litt ekstra til egne barn, så de hadde kommet opp mot 5-600 kr. Men igjen, det avhenger jo litt av hva de ønsker seg. 

Anonymkode: ed489...6c2

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville nok gitt til 2-250kr til andres barn og ca 500 til egne. Er noen små og en tenåring, hadde jeg gitt til ca 350 for de minste og 700 til eldste. Det er mye lettere p finne noe rimelig, men bra til barn, mens mye for tenåringer koster litt mer.

For 2-250kr kan man kjøpe tegnebok, fargestifter, klistremerker. En liten termos til tur/skole/barnehage. En bok. Lekebiler osv. Mye bra tilbud på sportsoutlet, og sjekk kundeavvis hos lekebutikker.

Her er vi enig om 350kr til andres barn. Men barnet har fått mye "tull" fordi noen absolutt må gi nøyaktig til 350kr. Man må ikke supplere med en liten dings hvis noe er kjøpt på tilbud til 200kr i stedet. En gave kan fint inneholder EN gave. Husker det var slik sa jeg var liten, mens nå skal det gis dukke med alt av tilbehør til samme jul, fordi dukke er ikke "nok".

Anonymkode: 50257...4f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nå vil jeg bare si, tilfelle noen vil kjøpe denne Barbien, at den er helt ubrukelig og skikkelig kjip kvalitet. Det som er gøy er når man putter den i vann og ser «avsløringen», men det kan man bare gjøre én gang. Etter den er det en kjip Barbie i hardplast som oser billig dårlig kvalitet. Dette er barbien med minst leieverdi av alle datteren min har. 

Tror det ellers er mer normalt blant de fleste å bruke 10 000kr på egne barn, enn 300kr.

Er ikke alle Barbier kjip hardplast? Da jeg var liten og hadde Barbie-dilla, brydde jeg meg døyten om kvalitet. Det som gjaldt var utseende, om den hadde bøyde armer, hvor mye stæsj som fulgte med og nesten viktigst av alt: at det var en Barbiedukke som helst ingen andre i gjengen hadde. Husker selv de dyreste kunne sprekke i halsen så hodet datt av, men da byttet vi bare kropper sånn at de peneste hodene satt på kropper som ikke hadde gått i stykker. Det var høyst variabelt hvilke dukker som tålte en støyt og hvilke som gikk i stykker. Gjetter på at kvaliteten er rimelig variabel på dagens Barbiedukker også. 
Og leieverdi? Pleier du å leie ut Barbiedukker?

Jeg tror det mest vanlige å kjøpe gaver til barna for er mellom 1000 og 2000 kr. Jeg tviler sterkt på at folk flest kjører på med julegaver for 10.000 kr pr unge.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Matas skrev (24 minutter siden):

Jeg skulle vært enig dersom man ikke fikk fine gaver til den prisen idag, men det gjør man, så da forblir vi uenige. Og det er helt greit.

Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner til en eneste unge som får julegave til Max 300 av foreldrene sine, (da tenker jeg unger som er gamle nok til å forstå summer på ting og klarer å formidle at de ønsker seg ting) Ikke små barnehagebarn.

Jeg bor i storby og hae flere barn i ulik alder, så fra barneskole til videregående nivå vil jeg påstå at de fleste både får og ønsker seg ting til over 300kr fra foreldrene sine.

Det betyr ikke at disse barna ikke skjønner at det er tanken som teller.

Det betyr bare at de er typiske barn, som ønsker seg typiske ting for barn som ofte er hva vennene deres har eller får. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva er forskjellen på om det blir julegave eller gave før jul? Beløpet blir jo det samme. Hjelper ikke gi kun 2000 i julegave om barnet fikk en Ipad måneden før.  Det er ikke sånn at du da ikke er med på gaverushet.

Øvre middelklasse faktisk. Nå går jeg ikke rundt og putter folk eller oss selv i bås, som middeklasse, øvre middeklasse eller overklasse 🙄

Anonymkode: a7ba1...4ff

Jeg er enig.

Jeg mener også det er sundt for barna å ønske seg noe og glede seg til å få noe.

Han trengte en ny iPad nå…

Okey? Virkelig? 
Til jobben sin?
Eller..?
De færreste barn trenger en ny iPad.

…Våre har også iPad og da har de fått bruke sine knuste iPad med diverse defekter og skavanker helt til de ikke var mulig å bruke de mer også har de kanskje til og med måttet gå en stund uten for å få en ny i julegave.

Samme kan sies om mobiler. 

Jeg skjønner at folk prioriterer ulikt, og greit: så har noen som premiss at de skal redusere kostnad på julegaver til ungene da. Men ikke lat som om det er på som helst måte moralsk overlegent enn de som synes det er stas med gaver til jul og legger inn en økonomisk utgiftspost øremerket til det. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

10 000 er jo en vill sum.. 

Anonymkode: b74c2...f1f

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei i grunn ikke

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

For noe tull , får masse fint for 309

Hva er det egentlig du mener? På ene siden argumenterer du for at 10.000 kr ikke er spesielt mye, og nærmest ler av Matas som argumenterer for at man kan få fine ting for 300 kr, men på andre siden argumenterer du for at man får masse fint for 300/309 kr? 

• Liker 3
Skrevet

Hva er det egentlig du mener? På ene siden argumenterer du for at 10.000 kr ikke er spesielt mye, og nærmest ler av Matas som argumenterer for at man kan få fine ting for 300 kr, men på andre siden argumenterer du for at man får masse fint for 300/309 kr? 

Det er de 9kr som utgjør forskjellen...

• Liker 2
Skrevet

Vi har god økonomi, men synes likevel at å bruke 10 000,- per barn er galskap. Det er ikke normalt i vår omgangskrets ihvertfall. 

Når det gjelder gaver til 300,- så får det bare bli slik dersom dere ikke har mulighet til mer, ts. Har dere ikke penger, så har dere ikke penger. Vær ærlig med ungene om situasjonen deres.

Anonymkode: be1bd...e7a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...