Gå til innhold

Er min 2 åring evnerik?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barn 2,5 år.

Inspirert av den andre tråden.

- Prater i fulle setninger og forteller historier som har ein slags samanheng. 

- Har inne alle preposisjonar.

- Virker å forstå det meste som blir sagt til han. 

- klarer å venta på tur (som regel) 

- kan dele skiva si i to

- Kan smøre ok på skiva si sjølv når det ligger klart på bordet.

- Takler å få nei (til f.eks iskrem)

- Spør filosofiske spørsmål. Som kvifor fisk dør på land. Og seie den må puste "hav" for å leva.

- Har avansert konstruksjonsleik. Bygge "pukkverk" og veksle mellom sand små og store steinar. Laga ein "steinkunusar". Stor fantasi. 

- Kan alle fargane. Eg har ikkje prøvd å læra han dei. Kun benevnt fargar over tid. Som er ein slags naturlig læring på mange måtar. 

- Kan symbola for bokstavane i namnet sitt. Som i at han veit korleis dei ser ut. Han kan ikkje lytte ut lydane. Men kan peike på ting med hans bokstavar og sei at det er "hans" bokstav nr 1 o.s.v. Og det er min bokstav 2. Han kan eigentlig ikkje telje (på ein måte). Han veit plassering i rekker, meir system gjennkjenning. Han veit at noko er meir eller mindre. 

- Klarer å klippe med spesiell barnesaks laga for små hender. 

- Forstår årsaker og samanhengar. F.eks at man blir våt når man ikkje har støvlar i sølepytt. Og at man kjem som regel fortere fram ved å køyra "fortare". 

- Liker å setja ting opp, f.eks ta alle bilane sine på linje. Liker å sortere leiker. Har god konsentrasjon men låser seg i det som han er oppteken av. Liker ikkje å bytte aktivitet men tåler det fint om vi er litt rause og kjem med forvarsel.

- Empatisk og gir folk kos når dei dunke seg. Sosial og har to gode venner på same alder som han spør etter. 

- Kan bli litt "herjete" når han ikkje får brukt hovudet sitt. Skjer i miljø som er litt understimulerande. 

- Kan kle på seg regndress sjølv med nok tid. Same med støvlar. Trenger litt hjelp.

- Grovmotorikk er vanlig.

- Ganske forsiktig og analytisk når han prøver ut ting. Tenkje seg om før han gjer ting.

- Bruker bleie.

Anonymkode: 5a475...fba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, min på 2,5 kan veldig mye av det der og kan også noe av det bedre. De er overraskende smarte da, lov å være imponert av de små kroppene :)

Anonymkode: 0e250...ad8

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Min datter ble kartlagt av PPT da hun var 4 år og gikk i barnehagen. Det som gjorde utslaget var hennes oppmerksomhetsspenn, at at hun hadde svært gode observasjonsferdigheter, at hun fikk med seg mange ting på en gang, at hun tolket det usagte godt, at hun mestret mange ferdigheter, ikke bare "faglige" ferdigheter.

Hun ble kartlagt som evnerik og har hatt blant annet tilrettelegging i skolen siden da. Hun er nå 15 år

Anonymkode: b5f1a...ef8

• Hjerte 1
Skrevet

Han kan iallfall mye og virker smart ❤️ Høres ut som på nivå med min som er litt mer enn 1 år eldre (bare at min tåler ikke nei så bra 😄 Og har akkurat lært å telle ordentlig)

Anonymkode: ca2a3...9a0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville ikke begynt å planlegge utdanningsløpet hans riktig enda, men over gjennomsnittet intelligent for alderen kan vi vel slå fast at han er. 

Anonymkode: 0a9f7...1f0

• Liker 10
Skrevet

Høres ut som om han kan masse, og det er jo veldig gøy!

Men må være slitsomt å kartlegge alt barna dine klarer til en gitt alder? 
Hadde ikke brukte noe energi på å tenke det ene eller det andre. Spennet er så enormt i den alderen der, og de utvikler seg i forskjellig tempo.

Anonymkode: f4b9b...f6b

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn 2,5 år.

- kan dele skiva si i to

- Spør filosofiske spørsmål. Som kvifor fisk dør på land. Og seie den må puste "hav" for å leva.

- Har avansert konstruksjonsleik. Bygge "pukkverk" og veksle mellom sand små og store steinar. Laga ein "steinkunusar". Stor fantasi. 

- Kan alle fargane. Eg har ikkje prøvd å læra han dei. Kun benevnt fargar over tid. Som er ein slags naturlig læring på mange måtar. 

- Kan symbola for bokstavane i namnet sitt. Som i at han veit korleis dei ser ut. Han kan ikkje lytte ut lydane. Men kan peike på ting med hans bokstavar og sei at det er "hans" bokstav nr 1 o.s.v. Og det er min bokstav 2. Han kan eigentlig ikkje telje (på ein måte). Han veit plassering i rekker, meir system gjennkjenning. Han veit at noko er meir eller mindre. 

- Forstår årsaker og samanhengar. F.eks at man blir våt når man ikkje har støvlar i sølepytt. Og at man kjem som regel fortere fram ved å køyra "fortare". 

- Liker å setja ting opp, f.eks ta alle bilane sine på linje. Liker å sortere leiker. Har god konsentrasjon men låser seg i det som han er oppteken av. Liker ikkje å bytte aktivitet men tåler det fint om vi er litt rause og kjem med forvarsel.

- Empatisk og gir folk kos når dei dunke seg. Sosial og har to gode venner på same alder som han spør etter. 

- Kan bli litt "herjete" når han ikkje får brukt hovudet sitt. Skjer i miljø som er litt understimulerande. 

- Kan kle på seg regndress sjølv med nok tid. Same med støvlar. Trenger litt hjelp.

- Ganske forsiktig og analytisk når han prøver ut ting. Tenkje seg om før han gjer ting.

- Bruker bleie.

Han er hvertfall både kvikk og smart. Evne nivået er så ulikt i den alderen, det jevner seg ut etterhvert som regel for de fleste.

Anonymkode: 68131...8c4

• Liker 4
Skrevet

Umulig å si, men sannsynligvis en som ikke vil slite faglig. Tidlig utviklet språk forklarer det meste av resten, og er en predikator for å klare seg greit i utdanning.

Sekstenåringen min var omtrent som du beskriver. Hun har alltid tatt skole lett, men er ikke noe geni. Får mest femmere, enkelte seksere og firere, uten nevneverdig anstrengelse. God sosial fungering. 

Anonymkode: f7cec...d51

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som min 2,5 åring. Hun er den eneste på avdelingen som kan kle på seg selv bl.a. Hun forstår veldig mye av det rundt seg. Fargene har hun kunnet i flere måneder, og hun kan noen tall og forstår prinsippet med å telle, selv om hun blander noen tall. Har mange venner i barnehagen og er godt likt både av barn og ansatte. 

Hun har et søskenbarn som også var ganske lik på samme alder. Søskenbarnet var mye mer frempå med språket da. Det samme var søstera hennes. I dag er søskenbarna henholdsvis 9 og 7 år gamle. Hun eldste kunne lese før skolen og lærte seg å spille på keyboard (på mobilen) selv. Og hun gjør det bra på skolen. Men hun er ikke evnerik. Søstra hennes skal nok utredes for dysleksi. Dette selv om hun snakket nesten flytende ved 2 års alder. 

Se det litt an. Normalspennet hos småbarn er ekstremt stort. Ofte jevner det seg ut de første årene på barneskolen. Selv lærte jeg meg selv å lese før barnehagen, og jeg lærte meg også selv å spille flere melodier på piano. Me  jeg er heller ikke evnerik. Jeg har alltid vært flink på skolen. (Men kanskje litt lat). Jeg er utdannet lærer, og vi hdde en evnerik elev en gang. Veldig flink i engelsk, matte, naturfag, å forstå formler og sammenhenger. Men (beklager ordbruken) forferdelig sosialt og motorisk. Både finmotorisk og grovmotorisk. Hadde fine ideer og tanker når de skulle male bl.a, men klarte ikke å føre en pensel. Ble mye frustrert, fort sint. Selv om hen fikk veldig god tilpasning og etterhvert startet på trinnet over. Men det er vel ikke likt for alle evnerike barn. Vet ikke helt når det er vanlig å utrede for slikt. 

Anonymkode: fb05a...6ba

• Liker 2
Skrevet

Sånt er umulig å si. Jeg har jobbet i barnehage og det er veldig vanlig at de som er tidlig ute blir tatt igjen av de "trege" i løpet av barnehagen. Så er de circa like langt ved skolestart.

Forskjellen ligger ofte ikke i hvor mye de kan, men hvor mye av språket sitt de "tør" å bruke.

Siste året jeg jobbet var det f.eks en gutt som kun sa et par ord før han var 3 år, som plutselig var den som snakket og spurte mest av alle. Noen bruker alle ordene de kan med én gang, andre kan de samme ordene, men holder dem inni seg til de tør å bruke dem.

Anonymkode: 01d08...570

• Liker 3
Skrevet

Søstra mi sa ikke r før hu var 7 år. Og grein og styra som lita.  Gikk ut med 6 i snitt på vgs og er lege . Så tror ikke man kan legge så mye i det 

Anonymkode: eeb9b...222

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som mitt barn, men han har også sluttet med bleie 😎

• Hjerte 1
Skrevet

Det er så mye som er normalt og noen barn har områder som de er tidlig ute på som er lette å legge merke til. F.eks. det å være tidlig ute med verbalspråk eller grovmotoriske ferdigheter, det imponerer voksne fordi vi legger merke til det. 

Jeg husker at jeg tenkte i mitt stille sinn at det eldste barnet mitt måtte være evnerik eller uvanlig begavet da hun skilte seg ut i sin småbarnsavdeling gjennom å være tidlig ute med språk. Hun brukte lange setninger da hun var 2, og folk pleide å bli synlig forbløffet når hun begynte å prate. Av det du ramser opp, så gjorde hun det samme, bortsett fra at hun ikke var interessert i, eller uvanlig god, når det kom til konstruksjonslek. Hun hadde sluttet med bleie da hun var 2,5. Jeg var veldig stolt, og det skal man være enten barnet er evnerikt eller ikke. Men jeg var også litt blind for andre barn på den tiden. 

Senere ble jeg barnehagelærer, og jobber med barn mellom 1-3 år. Og da så jeg tydelig hvordan alle barn har sine sterke sider, men ikke alle er like lette å oppdage eller vektlegge. Den empatiske gutten på 2 år, med en utrolig ballfølelse og presisjon, som ikke sa et ord bortsett fra kanskje mamma og ball hvis man la godviljen til. Jenta på snart to som også sier få ord sammenlignet med mange andre på samme alder, men som har et øye for detaljer og en evne til og glede av å utforske og eksperimentere. Alle småbarn har noe av dette, men hun er likevel noe for seg selv. Jeg tror hun er veldig smart på noen områder, men man må se nøye etter for å se den styrken. Og hun som tegnet og la puslespill som om hun skulle vært flere år eldre enn hun var, og elsket dette, men heller ikke sa så mange ord, brukte bleie og egentlig ikke virket som hun forstod hva vi sa heller. Vi var litt bekymret, men nå er hun skolebarn og klarer seg veldig bra (og tegningene hennes, de er så uttrykksfulle at  jeg ønsker meg en av dem til jul for å ramme inn).

Barnehagen nevnte at min eldste kanskje var evnerik da hun gikk i småbarnsavdeling, pga. uvanlig stort ordforråd, språkforståelse og evne til å formidle. Det kan være verdt å være oppmerksom på. For barn med uvanlig stort læringspotensial kan få utfordringer hvis det ikke legges til rette for at de får tilpasset opplæring på skolen. Med vårt barn jevnet det seg ut. Hun er fortsatt veldig glad i å snakke, og har ikke problemer med å snakke foran hele skolen, med innlevelse, tydelighet og uten manus. Det er der vi ser styrken hennes i å formidle til andre, som var synlig alt da hun var ett år, nå. Men ellers lærer hun noen ting lett, og andre ting må hun øve hardt og lenge på. 

Anonymkode: 1ee97...117

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barn 2,5 år.

- kan dele skiva si i to

- Bruker bleie.

At barnet takler å få nei betyr bare at du har et helvete i vente når barnet blir 4 år.

Anonymkode: 87642...824

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja det vil jeg si. 

Anonymkode: 84de6...4d6

Skrevet

Ja, et tenkende og fremmelig barn. 

Anonymkode: 2ed70...879

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barn 2,5 år.

- kan dele skiva si i to

- Bruker bleie.

Jeg vil tro det, høres ellers ut som god oppvekstvilkår og 🥰

Fortsett å bygge han opp slik så blir det nok en kjempe bra fyr

Anonymkode: 41bb3...c8f

• Hjerte 1
Skrevet

Ryddet for avsporing. 

Christina82, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Søstra mi sa ikke r før hu var 7 år. Og grein og styra som lita.  Gikk ut med 6 i snitt på vgs og er lege . Så tror ikke man kan legge så mye i det 

Anonymkode: eeb9b...222

Man kan lære seg å lære vet du.

Anonymkode: 41bb3...c8f

Skrevet

Husk å oppfordre ham til å inkludere de som står aleine, se de ensomme og holde opp døren og. Empati og hjerte og sjel er så viktig. 

Anonymkode: 2ed70...879

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...