Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Han oppsøkte ikkje open kyrkjegruppe med "si reorientering" - han nemnde så vidt i slutten av møtet at det fantest andre homofile som har gjort andre valg enn dei i open kyrkjegruppe, og dei òg må respekterast. Sjølv om dei har gjort andre valg enn dei open kyrkjegruppe står for.

Han sa ikkje eit einaste ord om at enkelte ikkje skulle respekterast. Han sa ikkje eit einaste ord om at homofile skulle eller burde reorienterast. Tvert om sa han altså at alle - inkludert homofile - må respektere homofile som tek andre valg for sine eigne liv enn det som open kyrkjegruppe ivrar for.

Spørsmålet då er: Er det kun open kyrkjegruppe som sit med fasiten på korleis alle homofile opplever sin situasjon? Eller er det lov for homofile å kunna vera ueinige i ting open kyrkjegruppe står for? Og ikkje minst kanskje, i denne diskusjonen: Er det lov for Kvarme å nemna at han kjenner til slike homofile òg, og ikkje berre dei i open kyrkjegruppe, og til og med respekterer dei òg?

Og elles, når open kyrkjegruppe sjølve har sagt at dei berre hadde venta på at Kvarme skulle seia noko negativt om homofile - kan det ikkje tenkjast at dei har vore litt raske og sett noko negativt som ikkje var der? Og fordømt Kvarme på grunn av noko han ikjke sa?

Hei ;) Du sier mye bra her!! Og jeg er ikke så uenig i dine meninger om Kvarmes reorientering. Men du stiller hele tiden en hel del "rekke" spørsmål. Har du noe svar på selv på dine spørsmål?? En bør jo begynne med seg selv,-før en begynner å forlange svar fra andre ;) -Men Ole C Kvarme burde sagt dette på en annen arena en hos en gruppe som ellers sliter med og bli akseptert som den de er! Flott at flere kirkefolk og politikere støtter de homofile,-og flere prester har tatt sterkt avstand til Kvarmes utalelser. Også de prester som var til stede under møte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei :forvirret:  Ja nå har Ole C Kvarme dummet seg ut igjen! Uttaelsen om at homofile kan kureres av psykiater eller under sjelesorg er helt uholdbar. Burde ikke Kvarme selv ta behandling for sin homofobi?? Hva mener du??

Jeg blri helt satt ut av OC Kvarme's uttalelser. Og andres for den saks skyld....

Er selv hetro og er glad for at alle er forskjellig. Respekt for andre og respekt for forskjeller er noe flere glemmer.

Bibelsitat og respekt for "høyere hold" biter ikke på meg. Vi lever i 2006!!!

Hvorfor MÅ noen mene noe om homofile? Kan vi ikke være glad for at de har det bra med den legningen de har? Homofili er ingen sykdom og ingen skam!

Det er mange hetro som har lyster som gjør meg kvalm, så flere burde tenke seg om før de uttaler seg om andre.

"Feie for sin egen dør" burde kanskje vært nevnt oftere......

Lurer seriøst på om folk har for lite å gjøre om dagen, siden de absolutt skal mene noe om ting de overhodet ikke har noe med!!!!

Hva med å skaffe seg en hobby og et liv?

Gjest #Spidergirl#
Skrevet
Hei :forvirret:  Ja nå har Ole C Kvarme dummet seg ut igjen! Uttaelsen om at homofile kan kureres av psykiater eller under sjelesorg er helt uholdbar. Burde ikke Kvarme selv ta behandling for sin homofobi?? Hva mener du??

Dumt dumt han burde aldri fått jobben med eit slikt syn .

Skrevet

Jeg er helt enig med Märtha og Ari i at Helene Bjørnøy burde innsettes som biskop istedet.

Skrevet
Dumt dumt han burde aldri fått jobben med eit slikt syn .

Hvorfor i alle dager skulle han ikke fått jobben sin på grunn av det?

Det foregår en kontinuerlig debatt i kirken omkring temaet. Ingen kan forvente at alle i kirken tar positivt standpunkt for homofilt samliv i full fart.

Bibelsitat og respekt for "høyere hold" biter ikke på meg.

Nei, men det biter på mange kristne. Og det er i kirken debatten foregår.

Jeg mener at alle har ansvar for seg selv og sitt liv. Og sine meninger. Hvis kirkeledere og kristne homofile mener at det er helt greit å leve i parforhold, så får de mene det. Hvis kristne kirkeledere og kristne homofile mener det ikke er greit, så får de mene det også. Der ligger respekten.

Men det er jo lett for meg å si dette. De som leder kirken har den tunge oppgaven å sjonglere mellom parter som står sterkt i mot hverandre. Det misunner jeg dem ikke.

Skrevet
Hei ;) Du sier mye bra her!! Og jeg er ikke så uenig i dine meninger om Kvarmes reorientering. Men du stiller hele tiden en hel del "rekke" spørsmål. Har du noe svar på selv på dine spørsmål??

Det er ikkje alle spørsmål som har (enkle) svar - men dei kan få folk til å tenkja. Så lenge dei ikkje er opptekne med å fordømma?

Altså - det er fleire som ytrar seg skarpt om, og endå til fordømmer Kvarme, på grunn av meiningar han ikkje har, og ting han ikkje har sagt. Det synest eg er dumt. Er det ikkje grunnlag for å vera ueinig med han og haldningane hans, på grunnlag av det han faktisk står for og seier?

Kvarme har sagt seg lei for at det han sa har blirr misoppfatta, klargjort kva han sa, og avkrefta ein del påstandar om kva han har sagt og meiner. Det gjorde han rett etterpå, men - det passar seg kanskje ikkje å ta omsyn til det? Då vil han jo ikkje framstå som så fæl og fordømmande...

Det er mine tankar. (Litt av dei, i alle fall.)

Gjest Gjest_KR-øst_*
Skrevet

Det er nok ikke homofobi som er det verste her, men det er kristentrufobi.

Hvorfor kan ikke dere som ikke tåler kristne prester og biskoper, holde dere langt unna kirker og bedehus.

Det finnes da nok av samfunnshus hvor dere kan utøve deres adspredelser uten å høre Guds ord. Det er helt tydelig at det er disse dere ikke tåler å høre, så hvorfor er dere så forferdelig interessert i kirka og de som preker Guds ord.

Det er helt sykt det dere driver med.

Skrevet

Hvorfor kan ikke dere som ikke tåler kristne prester og biskoper, holde dere langt unna kirker og bedehus.

Det finnes da nok av samfunnshus hvor dere kan utøve deres adspredelser uten å høre Guds ord. Det er helt tydelig at det er disse dere ikke tåler å høre, så hvorfor er dere så forferdelig interessert i kirka og de som preker Guds ord.

Om vi skulle hatt en sånn holdning vil jeg tro den går begge veier og at kristne holder seg unna diskusjonsfora som dette, som ikke har "en kristen formålsparagraf". Sånn er det ikke og jeg tror heller ikke vi bør komme dit.

Om kristne debaterer homofile, må andre få debatere kristne. Eller er det slik at bare kristne skal få si sin mening ?

• Liker 1
Gjest Gjest_KR-øst_*
Skrevet
Om vi skulle hatt en sånn holdning vil jeg tro den går begge veier og at kristne holder seg unna diskusjonsfora som dette, som ikke har "en kristen formålsparagraf". Sånn er det ikke og jeg tror heller ikke vi bør komme dit.

Om kristne debaterer homofile, må andre få debatere kristne. Eller er det slik at bare kristne skal få si sin mening ?

Kanskje best å vite hva diskusjonen dreier seg om, før en deltar?

Her er det nemlig en kristen biskop som hele tiden blir hetset.

Jeg forsvarer en person som ikke har hetset noen, men som blir hetset for sin tro.

Bygg dere heller en kirke selv, hvor dere ansetter noen som kan tale noe som klør dere i øret, slik som Jesus sa at kom til å skje i de siste dager.

Skrevet
Kanskje best å vite hva diskusjonen dreier seg om, før en deltar?

Her er det nemlig en kristen biskop som hele tiden blir hetset.

Jeg forsvarer en person som ikke har hetset noen, men som blir hetset for sin tro.

Bygg dere heller en kirke selv, hvor dere ansetter noen som kan tale noe som klør dere i øret, slik som Jesus sa at kom til å skje i de siste dager.

For meg høres det ut som om det er enkelte kristne som ønsker å bli "klødd i øret" slik du beskriver andres synspunkter om Kvarme.

Skrevet

Helt enig!!! :klappe:

Virker som om det bare er kristne som har lov til å "dømme" andre. Hvis vi ikke-kristne ytrer en mening om kristne er det sutring og klaging med en gang.

Skal vi ikke-kristne liksom bare overse dømmende meninger og kritikk fra kristne?

Er kristne på en eller annen måte fredet?

Gjest Ikke-kristen
Skrevet

Jo, vi holder oss langt unna bedehusene og alle andre hellige steder. Det vi derimot ikke kan stå og se på uten å bidra i debatten, er når kristne blir en del av samfunnet der vi alle deltar: og i en samfunnsdebatt (og ikke internt bedehusdebatt) deltar vi alle på lik linje. Kvarme er biskop og en offentlig profil: det han sier kan få konsekvenser for mange mennesker (!) også ikke-kristne. Derfor blander vi ikke-kristne oss i hva dere kristne kommer med av utspill.

Gjør hva dere vil innenfor bedehusveggene men ute i samfunnet kan dere kristne ikke tvinge på alle andre synet deres på bl.a. homofili.

Gjest Gjest_KR-øst_*
Skrevet
Jo, vi holder oss langt unna bedehusene og alle andre hellige steder. Det vi derimot ikke kan stå og se på uten å bidra i debatten, er når kristne blir en del av samfunnet der vi alle deltar: og i en samfunnsdebatt (og ikke internt bedehusdebatt) deltar vi alle på lik linje. Kvarme er biskop og en offentlig profil: det han sier kan få konsekvenser for mange mennesker (!) også ikke-kristne. Derfor blander vi ikke-kristne oss i hva dere kristne kommer med av utspill.

Gjør hva dere vil innenfor bedehusveggene men ute i samfunnet kan dere kristne ikke tvinge på alle andre synet deres på bl.a. homofili.

Det har vi da virkelig ikke gjort. Men vi har like mye rett til å mene noe og si vår mening om alt som skjer i samfunnet på lik linje med dere.

Dette er noe av det mest idiotiske jeg hører fra dere, at alt de kristne sier, det prakker vi på dere. Hva med alt tullpratet dere prakker på oss? Har dere lov til å si deres mening uten at det kalles å prakke det på noen?

Hvis dere er så redd for at andres mening skal påvirke dere, burde dere holde dere langt unna alt som har med opplysninger av alle slag å gjøre.

Eller er det bare det de kristne opplyser dere om som påvirker dere? i såfall er det veldig positivt.

Fortell meg hvor dere har sett noen kristne som har hetset noen som gjør en positiv gjerning i samfunnet.

Dere er som gribber hver gang en persom står for sine meninger, til tross for all uberettiget motgang.

Gjest Ikke-kristen
Skrevet
Det har vi da virkelig ikke gjort. Men vi har like mye rett til å mene noe og si vår mening om alt som skjer i samfunnet på lik linje med dere.

Dette er noe av det mest idiotiske jeg hører fra dere, at alt de kristne sier, det prakker vi på dere. Hva med alt tullpratet dere prakker på oss? Har dere lov til å si deres mening uten at det kalles å prakke det på noen?

Hvis dere er så redd for at andres mening skal påvirke dere, burde dere holde dere langt unna alt som har med opplysninger av alle slag å gjøre.

Eller er det bare det de kristne opplyser dere om som påvirker dere? i såfall er det veldig positivt.

Fortell meg hvor dere har sett noen kristne som har hetset noen som gjør en positiv gjerning i samfunnet.

Dere er som gribber hver gang en persom står for sine meninger, til tross for all uberettiget motgang.

Grunnen til at det føles som om "de kristne prakker på andre", mens ikke -kristne ikke prakker på andre, er at kristne som regel er det i et kollektivisert fellesskap (meninghet, bedehus, kirke, sekt, osv.) I tillegg driver en del kristne med oppsøkende virksomhet for å frelse andre.

Vi andre bruker diskusjonskanaler som media og universitetet/høgskoler og er mer "frie". Kristne begrunner alt de mener og synes ut fra samme kilde: bibelen. Derfor blir alt som kommer fra den kanten noe snevert, forutsigbart og ensidig, inkludert synet på homofili. Mange kristne blir rett og slett ikke tatt seriøst, når dere argumenterer alt dere mener for år 2006 ut fra en eldgammel bok som ikke sier så mye fornuftig. Da må dere tåle at folk reagerer.

Gjest Gjest_KR-øst_*
Skrevet
Grunnen til at det føles som om "de kristne prakker på andre", mens ikke -kristne ikke prakker på andre, er at kristne som regel er det i et kollektivisert fellesskap (meninghet, bedehus, kirke, sekt, osv.) I tillegg driver en del kristne med oppsøkende virksomhet for å frelse andre.

Vi andre bruker diskusjonskanaler som media og universitetet/høgskoler og er mer "frie". Kristne begrunner alt de mener og synes ut fra samme kilde: bibelen. Derfor blir alt som kommer fra den kanten noe snevert, forutsigbart og ensidig, inkludert synet på homofili. Mange kristne blir rett og slett ikke tatt seriøst, når dere argumenterer alt dere mener for år 2006 ut fra en eldgammel bok som ikke sier så mye fornuftig. Da må dere tåle at folk reagerer.

Jeg vil anbefale deg å lese en bok som heter HVA OM JESUS IKKE HADDE BLITT FØDT av D.James Kennedy & Jery Newcombe.

Da vil du se hvor mye hele samfunnet er blitt formet av den kristne tro.

Kanskje du da også vil kunne forstå hvilket samfunn, om det hadde vært noe, vi hadde hatt om Jesus og hans lærdom ikke hadde eksistert.

Les boken og se hvor avhengig du selv er av denne lærdommen i dag.

Det er bare dumt å snakke om en gammel bok som ikke gjelder i dag.

Alle burde vite at alt vi har i dag av lærdom, det begynte i gammel tid.

Gjest #Spidergirl#
Skrevet

Hvorfor i alle dager skulle han ikke fått jobben sin på grunn av det?

Retter meg sjølv: Ein biskop meiner eg skal representere alle kristne . Ein biskop må kunne vite at når han snakker er han representant for hele kristenfolket og at ein biskop kan si noko sånt kan jo virke krenkande for andre kristne. Det blir jo litt feil!

Ellen Bjørnø virker stillig synest eg!

Gjest Ikke-kristen
Skrevet
Jeg vil anbefale deg å lese en bok som heter HVA OM JESUS IKKE HADDE BLITT FØDT av D.James Kennedy & Jery Newcombe.

Da vil du se hvor mye hele samfunnet er blitt formet av den kristne tro.

Kanskje du da også vil kunne forstå hvilket samfunn, om det hadde vært noe, vi hadde hatt om Jesus og hans lærdom ikke hadde eksistert.

Les boken og se hvor avhengig du selv er av denne lærdommen i dag.

Det er bare dumt å snakke om en gammel bok som ikke gjelder i dag.

Alle burde vite at alt vi har i dag av lærdom, det begynte i gammel tid.

Jeg tror nok denne boken er nokså fanatisk og synbart preget av å være i kristendommens favør. Det er griet at kristendommen har vært med på å prege og å forme samfunnet vi lever i, det er det ingen tvil om.

Og nettopp derfor mener mange ikke-kristne at de kristen ikke kan få komme med hvilke som helst slags utspill uten at det blir debatt ut av det!

Dersom kirkens og kristendommens syn på f.eks. homofili o gkvinnelige personer i lederstillinger ble gjort gjeldende som "lov", ville vi hatt en høyere forekoamt av selvmord. Bare for å ta et eksempel.

• Liker 1
Skrevet
Retter meg sjølv: Ein biskop meiner eg skal representere alle kristne . Ein biskop må kunne vite at når han snakker er han representant for hele kristenfolket og at ein biskop kan si noko sånt kan jo virke krenkande for andre kristne. Det blir jo litt feil!

Om en biskop sier at homofilt samliv er helt greit, så kan det jo virke krenkende på konservative kristne, ikke sant?

Skjønner du nå hva jeg mener med dette?:

De som leder kirken har den tunge oppgaven å sjonglere mellom parter som står sterkt i mot hverandre. Det misunner jeg dem ikke.

Det blir aldri helt riktig uansett, for det er så mange ulike meninger å ta hensyn til.

Gjest Gjest_KR-øst_*
Skrevet
Dersom kirkens og kristendommens syn på f.eks. homofili o gkvinnelige personer i lederstillinger ble gjort gjeldende som "lov", ville vi hatt en høyere forekoamt av selvmord. Bare for å ta et eksempel.

Når det gjelder de kristnes syn på kvinnen, så er du tydeligvis like grønn som alle andre som maler på det samme om og om igjen.

Jeg tror at mange kvinner som er gift eller samboer med ikke kristne menn, ville misunne kvinner som er gift med kristne menn.

Det er dette som er så latterlig avslørende, at dere kommer med påstander som ikke har noe med sannheten å gjøre.

Dette gjør at vi ikke kan tro på noe av det dere uttaler dere om.

I Bibelen står det at vi skal elske og ære våre kvinner, og det tror jeg de fleste kristne menn gjør.

Når det gjelder de som begår selvmord, så har jeg lest en del om dette.

Og det er ikke i kristne blader, men helt andre medier.

Men jeg har enda ikke sett at de som skriver om årsakene har nevnt homofile en eneste gang.

Det går helst på ensomhet og psykiske problemer.

En ting til slutt: Hvis det er riktig at homofile begår selvmord pga. sin såkalte legning, da er det lite medmenneskelig at dere mener at de heller bør begå selvmord enn å få den hjelpen de trenger, vil ha og kan få, for å komme videre i livet.

Skrevet
Når det gjelder de kristnes syn på kvinnen, så er du tydeligvis like grønn som alle andre som maler på det samme om og om igjen.

Jeg tror at mange kvinner som er gift eller samboer med ikke kristne menn, ville misunne kvinner som er gift med kristne menn.

Det er dette som er så latterlig avslørende, at dere kommer med påstander som ikke har noe med sannheten å gjøre.

Dette gjør at vi ikke kan tro på noe av det dere uttaler dere om.

I Bibelen står det at vi skal elske og ære våre kvinner, og det tror jeg de fleste kristne menn gjør.

Når det gjelder de som begår selvmord, så har jeg lest en del om dette.

Og det er ikke i kristne blader, men helt andre medier.

Men jeg har enda ikke sett at de som skriver om årsakene har nevnt homofile en eneste gang.

Det går helst på ensomhet og psykiske problemer.

En ting til slutt: Hvis det er riktig at homofile begår selvmord pga. sin såkalte legning, da er det lite medmenneskelig at dere mener at de heller bør begå selvmord enn å få den hjelpen de trenger, vil ha og kan få, for å komme videre i livet.

Du viser ikke til noe konkret i innlegget her da...du bare tror og synser i vei. Dermed kan ikke folkj som er vant m,ed argumetnasjon og logikk ta dette seriøst. Det blir på en måte bare "ord mot ord", og det holder ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...