Goodtimes Skrevet 19. november 2025 #41 Skrevet 19. november 2025 Når barna er hos mor, så går de bare hjem etter skolen da hun bor i nærheten. Når de er hos meg så går eldste dattera hjem til mor, så plukker jeg opp henne på veien og hun som går i tredje klasse er på SFO. Hun stortrives og derfor benytter jeg meg av SFO ut dette skoleåret.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 #42 Skrevet 19. november 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Her hos oss går de fleste ut 3. klasse. Noen i 4. også, men da slutter de fleste. Men, du sier skolebuss hver dag klokka 14.15? Både min andreklassin og fjerdeklassing har tre dager i uken undervisning til 12.40, og to dager til 13.50. Er det annerledes på deres skole? Anonymkode: f1cb8...acd Ikke eg som skrev, men kan slenge inn ein kommentar om at tidspunkt for når skuledagen begynner og sluttar, varierer. Her f.eks så er dei på skulen alle dagar frå kl. 8:55 til 13:40, frå 1. til 4. Dotter mi går i 4. Lett å halde styr på når alle dagar er like Femteklassingane har nokre dagar der dei sluttar 14:30 men eg har ikkje sjekka opp i kor mange dagar det gjeld. Anonymkode: 9539a...e09
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 #43 Skrevet 19. november 2025 Jeg ville faktisk ha foretrukket å gå på SFO etter skolen, i stedet for å måtte gå rett hjem. Hvis jeg hadde fått valget mellom å være på SFO, sammen med flere av vennene mine fra klassen. Eller å gå rett hjem helt alene, fordi moren min var hjemme innen jeg kom hjem. Så ville det selvfølgelig vært mye mer gøy å leke sammen med jevnaldrende... Anonymkode: db2b2...c27
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 #44 Skrevet 19. november 2025 Jeg jobber i skolen og på sfo. Det er veldig stort forskjell mellom hver sfo her jeg bor. Noen steder er barna på sfo til og med 4 klasse fordi de må busse hjem. Andre plasser som der jeg jobber bor de fleste barna ganske tett opp i mot skolen så vi har nesten ikke noen 4 klassinger igjen på sfo. Men vi har alle 3 klassinger. Her varierer det når skolen slutter og en dag slutter skolen tidlig og da vil barna i så fall være alene hjemme i ca 4 timer. Vi har dessverre hatt en del fravær av personalet på sfo og sånn er det til tider når man jobber med barn fordi det er lett å bli smittet av alt som går. Men det har også vært med på at vi har måtte avlyse noe av det vi skulle gjøre. Men vi gjør så godt vi kan og vi er mer enn et oppbevaringssted. Problemet er at barna helst uansett hva vi tilbyr dem bare vil hjem å spille og vi klarer ikke å komme med noe tilbud som er bedre enn spilling. Så dessverre slutter flere barn tidligere enn de gjorde før på sfo. Våres sfo er en spillefri sfo, men jeg har jobbet på andre SFO-er som har både hatt tilgang til pc og iPad med spilledager på sfo. Men jeg vet hvis vi hadde gjort det her så ville vi ha fått klager fra foreldrene. Anonymkode: b8c34...85f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 #45 Skrevet 19. november 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Litt alene går bra, men to-tre timer er veldig lenge. Skolen her slutter stort sett kvart over ett (og noen ganger før) på småtrinnet, og om foreldrene ikke er hjemme før fem blir det veldig lenge. De fleste her har hatt SFO ut tredje klasse og mange, minst halvparten, har hatt det i fjerdeklasse også. De har ikke hatt så mye aktiviteter der, men det er i hvertfall voksne som følger med på dem og litt mat. Anonymkode: cf271...f9d Her slutter skulen 14.15 kvar dag. Men onsdag er det ikkje skule, då er det SFO heile dagen. Vi kjem til å ha det uansett! Både I tredje og fjerde klasse. Vi kaller det for SFO-dagen. Eg gløyme ofta at det er ein del av SFO fordi det er full dag. Bussen er ved huset rett opp mot kl 15:00. Eg har fleksitid og kan vere heima 16:00 kvar dag. Om eg gjer om totalrytmen på alle i huset og levere søsken til 7.15 kan eg køyra frå jobb 14:45 og vere heima kl 15.20. Faren er som regel komet heim til 16:30 også. Ein plass mellom 16-17. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hva skal de gjøre hjemme i alle de timene? Se på tv? Game? Eller verre; finne et nettbrett med internett? jeg skjønner virkelig ikke at folk er så obsessed med at ungene skal slutte sfo og være alene hjemme fra tidlig alder må Vel være mye bedre at de får rutiner, måltid , lek med andre enn at de sitter hjemme.? Dersom deres sfo kun er oppbevaring burde man heller jobbe for endring her.. sfo er i utgangspunktet et godt og helt nødvendig tilbud Anonymkode: d90ce...71f Tredje og fjerdenklassingane som ikkje har SFO er heima sjå kvarandre. Dei game minecraft og robox. Mange er på fotballtrening to gonger i veka og blir henta (bytte på køyring) Felta her har bygdebarn som reke inn og ut av husa til kvarandre. Nettbrett i ein time er heller ikkje krise. Alt med måte. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det kommer litt an på barnet. Husker da jeg selv gikk i tredje og fikk slutte på SFO, hvor godt jeg syntes det var å komme hjem etter en lang dag på skolen og lande litt eller være med venninner hjem til dem barn i dag har utrolig hektiske hverdager og jeg tror mange har godt av å å senke tempoet litt. De fleste tredjeklassinger klarer å være hjemme alene en liten stund på ettermiddagen, men som jeg skrev tidligere - saken er jo annerledes om man har et barn som har behov for ekstra oppfølging, evt. ikke er trygg eller selv ønsker å være på SFO. Hør med barnet ditt hva hen ønsker selv og ta det med i vurderingen tenker jeg, ts Anonymkode: eef7f...3e4 Fint innspel ☺️ AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her hos oss går de fleste ut 3. klasse. Noen i 4. også, men da slutter de fleste. Men, du sier skolebuss hver dag klokka 14.15? Både min andreklassin og fjerdeklassing har tre dager i uken undervisning til 12.40, og to dager til 13.50. Er det annerledes på deres skole? Anonymkode: f1cb8...acd Ja vi har fire dagar med skule. Eg synest det fungerer fint. Trenger ikkje søkja om fri om eg avspasserer ein onsdag og tar med meg barnet på ærend og oppfølging. Men eg tviler på at konsentrasjonen virker i 5 og 6.time på dei minste. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå er TS i en litt spesiell situasjon, ettersom barna hennes tar buss. Hun jeg svarte skrev generelt at SFO var et så dårlig tilbud at hun ikke anbefalte folk å bruke det, men for de fleste barn er det ikke snakk om én time hjemme alene, men fort tre eller kanskje enda mer. SFO behøver ikke være så veldig bra for å være bedre enn det for en åtte-niåring. Anonymkode: cf271...f9d Ja det er eit godt poeng for kommuner med 5 dagar skule. Då er SFO er frå 12-16:30 tre dagar og frå 13:55-16:30 to dagar. Det forklarer kvifor fleire har SFO. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skjønar godt at du ikkje forstår det, men eg trur kanskje du har misforstått? Det er vel ikkje foreldrene som vil at barna skal slutte på sfo? Min leikar ute med andre i nabolaget viss det er ok ver, elles er dei flinke til å finne på ting inne også. Dei smør seg ei skive og gjer lekser. Vår sfo er oppbevaring ja, og eg trur neppe at det har noko for seg å klage på det. Maten (som eg har klaga på) er knekkebrød/kneipp med klemmesyltetøy, og varmmaten (1 gong for veka) er pølse i brød eller pizzabolle. Det er ikkje gourmetrestaurant heime heller, men det er ikkje noko dårlegare ennn sfo-maten. Sfo var her heilt greit å ha nokre dagar i veka i 1. og 2., men det er ikkje så givande for dei store barna. Anonymkode: 9539a...e09 Ja eg sender gjerne på SFO om barnet ønskjer det. Eg kom også med nokon innspel på maten dei fekk servert. Dei heva tilbodet litt 👍. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber i skolen og på sfo. Det er veldig stort forskjell mellom hver sfo her jeg bor. Noen steder er barna på sfo til og med 4 klasse fordi de må busse hjem. Andre plasser som der jeg jobber bor de fleste barna ganske tett opp i mot skolen så vi har nesten ikke noen 4 klassinger igjen på sfo. Men vi har alle 3 klassinger. Her varierer det når skolen slutter og en dag slutter skolen tidlig og da vil barna i så fall være alene hjemme i ca 4 timer. Vi har dessverre hatt en del fravær av personalet på sfo og sånn er det til tider når man jobber med barn fordi det er lett å bli smittet av alt som går. Men det har også vært med på at vi har måtte avlyse noe av det vi skulle gjøre. Men vi gjør så godt vi kan og vi er mer enn et oppbevaringssted. Problemet er at barna helst uansett hva vi tilbyr dem bare vil hjem å spille og vi klarer ikke å komme med noe tilbud som er bedre enn spilling. Så dessverre slutter flere barn tidligere enn de gjorde før på sfo. Våres sfo er en spillefri sfo, men jeg har jobbet på andre SFO-er som har både hatt tilgang til pc og iPad med spilledager på sfo. Men jeg vet hvis vi hadde gjort det her så ville vi ha fått klager fra foreldrene. Anonymkode: b8c34...85f Kva med utetid? Hinderløype? Låne gymsalen? Gå på tur? Spele brettspel? Laga hytte inne med tepper? Bordaktiviteter? Mitt barn får spele Minecraft Education på SFO (litt). Salaby også. Anonymkode: efe0e...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 #46 Skrevet 19. november 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her slutter skulen 14.15 kvar dag. Men onsdag er det ikkje skule, då er det SFO heile dagen. Vi kjem til å ha det uansett! Både I tredje og fjerde klasse. Vi kaller det for SFO-dagen. Eg gløyme ofta at det er ein del av SFO fordi det er full dag. Bussen er ved huset rett opp mot kl 15:00. Eg har fleksitid og kan vere heima 16:00 kvar dag. Om eg gjer om totalrytmen på alle i huset og levere søsken til 7.15 kan eg køyra frå jobb 14:45 og vere heima kl 15.20. Faren er som regel komet heim til 16:30 også. Ein plass mellom 16-17. Tredje og fjerdenklassingane som ikkje har SFO er heima sjå kvarandre. Dei game minecraft og robox. Mange er på fotballtrening to gonger i veka og blir henta (bytte på køyring) Felta her har bygdebarn som reke inn og ut av husa til kvarandre. Nettbrett i ein time er heller ikkje krise. Alt med måte. Fint innspel ☺️ Ja vi har fire dagar med skule. Eg synest det fungerer fint. Trenger ikkje søkja om fri om eg avspasserer ein onsdag og tar med meg barnet på ærend og oppfølging. Men eg tviler på at konsentrasjonen virker i 5 og 6.time på dei minste. Ja det er eit godt poeng for kommuner med 5 dagar skule. Då er SFO er frå 12-16:30 tre dagar og frå 13:55-16:30 to dagar. Det forklarer kvifor fleire har SFO. Ja eg sender gjerne på SFO om barnet ønskjer det. Eg kom også med nokon innspel på maten dei fekk servert. Dei heva tilbodet litt 👍. Kva med utetid? Hinderløype? Låne gymsalen? Gå på tur? Spele brettspel? Laga hytte inne med tepper? Bordaktiviteter? Mitt barn får spele Minecraft Education på SFO (litt). Salaby også. Anonymkode: efe0e...ea6 Aha, da skjønner jeg bedre hvordan det fungerer. Jeg fikk det heller ikke helt til å gå opp med de tidspunktene du nevnte, selv om jeg tenkte de kanskje begynte litt senere om morgenen. Det høres egentlig ganske fint ut med en dag uten skole. Sikkert fint for mange små å få en ren lekedag hver uke, og hvis noen foreldre jobber f.eks. 80 % kan de ta fri den dagen og bare være med ungene. Anonymkode: cf271...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2025 #47 Skrevet 19. november 2025 Begge mine har gått på sfo i 3 klasse, men de kunne gå hjem når de ville. Går nesten ingen barn fra 4. klasse på sfo og de har bare gratis kjernetid til 15.30 i 3 klasse Anonymkode: e31aa...6a3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #48 Skrevet 20. november 2025 Jeg skjønner ikke de som er kritisk til at SFO (eventuelt) er "ren oppbevaring"? Må ALT være pedagogisk og gjennomorganisert? På en "ren oppbevaring"-SFO er ungene sammen med venner og må finne på ting selv, mens de er passet på av trygge voksne. Er det noe mer pedagogisk å oppbevare seg selv hjemme alene? Anonymkode: 01a45...2f8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #49 Skrevet 20. november 2025 Min tredjeklassing er på SFO, han er en av få som går kl 1530. De andre blir hentet 1600 eller senere. Anonymkode: 87108...bdc
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #50 Skrevet 20. november 2025 AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 22.39): Eg tenkje litt på om barnet skal ha SFO I 3.klasse. kva tenkje folk om detta? Buss 14.15. Komet heim 14.55. Eg kjem heim seinast 17:00. Men som oftast er eg heime 16:00. Det kan og bli 16:30. Barnet har mobilklokke. Barnet er normalt utvikla og sjølvstendig nok til å klara detta. Det er naboar rundt oss. Kva gjer du? Korleis går det? Vurderer og å venta eit år. Anonymkode: efe0e...ea6 Hos oss er SFO 3.trinn gratis, det er en nor brainer. Hun har det MYE bedre på SFO med venner og gøy enn hjemme alene. Så her blir det SFO så mye hun vil ut 3.klasse. Og 4. om de gjør det gratis også. SFO er helt gull. Skulle absolutt vært ut 4. Ikke fordi barna ikke KLARER være alene hjemme, men fordi de har det absolutt best sammen med vennene sine og med voksne å større seg på ved behov Egentlig...skulle de gått på SFO ut barneskolen, den skulle vært tilpasset som en fritidsklubb på skolen, og så etter barneskolen skulle ungdommen hatt faktisk fritidsklubber åpen fra skoleslutt og til kveldingen der de kunne henge, der trygge voksne jobbet (gjerne ispedd noen med særskilt kompetanse innen psykiatri, psykologi, pedagogikk etc), slik at alle hadde et sted med trygge voksne å være alle den tid foreldre 1) er på jobb 2) driter i ungene sine 3) antar at ungene etter skolestart 1.klasse er store nok til å burde klare seg selv 4) sover ut rusen 5) osv. Det tror jeg ville hatt en veldig god effekt på dagens negative utvikling i ungdomsmiljøene. For selv om barn KLARER å være alene hjemme noen timer etter skolen - er det noe helt annet enn at det er bra for dem. Anonymkode: d5d0e...43f 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #51 Skrevet 20. november 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg skjønner ikke de som er kritisk til at SFO (eventuelt) er "ren oppbevaring"? Må ALT være pedagogisk og gjennomorganisert? På en "ren oppbevaring"-SFO er ungene sammen med venner og må finne på ting selv, mens de er passet på av trygge voksne. Er det noe mer pedagogisk å oppbevare seg selv hjemme alene? Anonymkode: 01a45...2f8 Neida, men nokre barn kan foretrekke å leike heime/ i nabolaget med venner. Ikkje minst når vennene har slutta på sfo. Min hadde heller ikkje noko spesielt forhold til dei som jobba på sfo. Anonymkode: 9539a...e09
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #52 Skrevet 20. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner ikke de som er kritisk til at SFO (eventuelt) er "ren oppbevaring"? Må ALT være pedagogisk og gjennomorganisert? På en "ren oppbevaring"-SFO er ungene sammen med venner og må finne på ting selv, mens de er passet på av trygge voksne. Er det noe mer pedagogisk å oppbevare seg selv hjemme alene? Anonymkode: 01a45...2f8 Trygge voksne som ikke vet hvor barna er? 😂 Anonymkode: 0ae14...2fa
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #53 Skrevet 20. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner ikke de som er kritisk til at SFO (eventuelt) er "ren oppbevaring"? Må ALT være pedagogisk og gjennomorganisert? På en "ren oppbevaring"-SFO er ungene sammen med venner og må finne på ting selv, mens de er passet på av trygge voksne. Er det noe mer pedagogisk å oppbevare seg selv hjemme alene? Anonymkode: 01a45...2f8 Hvem snakker om hjemme alene ? Anonymkode: 0ae14...2fa
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #54 Skrevet 20. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem snakker om hjemme alene ? Anonymkode: 0ae14...2fa Man kaller det gjerne å være "alene hjemme" når barn er hjemme uten voksne, selv om de kan ha med seg en kompis. Som i "alene hjemme-fest", fest uten foreldre hjemme. Anonymkode: cf271...f9d
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #55 Skrevet 20. november 2025 Tror mange kutter ut SFO for å spare penger. Men er det egentlig bedre for ungene og dra hjem og sitte foran en skjerm i timesvis? Anonymkode: e5c22...566
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #56 Skrevet 20. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror mange kutter ut SFO for å spare penger. Men er det egentlig bedre for ungene og dra hjem og sitte foran en skjerm i timesvis? Anonymkode: e5c22...566 Herlighet , hvem sier de gjør det?? Anonymkode: 0ae14...2fa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå