Gå til innhold

SFO I 3.klasse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg tenkje litt på om barnet skal ha SFO I 3.klasse. kva tenkje folk om detta? 

Buss 14.15. Komet heim 14.55. Eg kjem heim seinast 17:00. Men som oftast er eg heime 16:00. Det kan og bli 16:30.

Barnet har mobilklokke.

Barnet er normalt utvikla og sjølvstendig nok til å klara detta. 

Det er naboar rundt oss. 

Kva gjer du? 

Korleis går det?  

Vurderer og å venta eit år.

Anonymkode: efe0e...ea6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min tredjeklassing går på SFO hver dag

Jeg synes det er bedre at hun er der og leker med venner enn å sitte alene hjemme 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Mine sluttet til våren i 1.klasse. Var noen som gikk på SFO i 2.klasse. Ingen i 3.klasse

Anonymkode: 27df3...61b

Skrevet

Hos oss går 90 % ut tredje klasse, men de fleste går hjem rundt kl. 15. Skolen slutter kl. 13 så det blir lange dager om de skal være hjemme alene frem til 16.30.

Anonymkode: 225d7...258

• Liker 3
Skrevet

Sønnen vår gikk på SFO ut 4. klasse. De hadde gode opplegg og mye utelek. For oss var det bedre enn at han var alene hjemme i flere timer. Men han gikk hjem kl. 15.30 og var hjemme en time alene hver dag. 

Anonymkode: 81dcf...62d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi slutter i første. Var ikke verdt det i fht miljøet. 

Anonymkode: eb7b6...e19

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på miljøet på deres skole og hva ungen trives best med selv, tenker jeg. Om det har søsken hjemme, venner, naboer eller familie. Ellers kan det jo bli mye alenetid hver dag. Man kan se på å kutte ned på jobb. 

Anonymkode: eb7b6...e19

• Liker 1
Skrevet

Eg ville ha spurt barnet kva hen tenkjer. Viss barnet ikkje har sterke meiningar, så ville eg ha snakka litt med andre foreldre. Mange vil synes at det er kjedeleg å vere den einaste frå sin klasse på sfo. På skulen her, så gjorde ungane seg tidleg ferdig med sfo, etter jul i andre klasse så var det få igjen. På andre skular går mange 3. klassingar på sfo. 

Anonymkode: 9539a...e09

Skrevet

Her er de fleste på AKS (Oslo-SFO) ut fjerde. Det er godt opplegg og ungene har det kjekt.

Mange går hjem alene i 15:30-tiden (alle har kort skolevei, 3-10min). 

Anonymkode: fb4c0...a43

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Sønnen vår gikk på SFO ut 4. klasse. De hadde gode opplegg og mye utelek. For oss var det bedre enn at han var alene hjemme i flere timer. Men han gikk hjem kl. 15.30 og var hjemme en time alene hver dag. 

Høres ut som min sønn som går i 4. nå. 40%-50% av trinnet er på SFO, mens i 3. gikk ca 90% av trinnet på SFO. Tror mye av fallet er pga det ikke lenger er gratis halvdags plass. Han har mye av sitt sosiale liv på SFO og trives veldig godt 

Anonymkode: 101c5...51c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres ut som min sønn som går i 4. nå. 40%-50% av trinnet er på SFO, mens i 3. gikk ca 90% av trinnet på SFO. Tror mye av fallet er pga det ikke lenger er gratis halvdags plass. Han har mye av sitt sosiale liv på SFO og trives veldig godt 

Anonymkode: 101c5...51c

Sønnen vår er kullet over (går i 5. klasse nå) og vi har aldri hatt noen gratis kjernetid eller liknende. I 4. klasse var det bare elever med redusert foreldrebetaling/gratis plass på grunn av inntekt igjen på SFO, bortsett fra ham, ble vi fortalt. Heldigvis var de mange nok til at han synes det var fint å være der. De var vel cirka ti elever fra 4. trinn igjen på slutten. 

Skrevet

Eg trur eg ser det litt ann. Fleste i 3.klasse her har ikkje SFO og ingen i 4.klasse.

Opplegget her er oppbevaring 😅. Men det er mykje god leik og vennskap. Det er stor verdi å kunne leika fritt. 

Eg kan og justera jobb sånn at eg alltid er heima kl 16:00. Då er det kun 1t. Nabobarna er her samtidig med bussen og kan vere med kvarandre også.  

Skrevet

Her går så godt som alle på SFO ut 4.klasse fordi de trives så godt der, så antar mine også blir å gjøre det. 

Anonymkode: 8931d...526

Skrevet

Sikter du til at barnet er alene fra 14.55 til 16.00-17.00? Og at h*n går i 3.klasse.. 

nei.. jeg ville ikke latt ungen være alene hjemme når de går i 3.klasse. 

Anonymkode: 558d6...10b

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sikter du til at barnet er alene fra 14.55 til 16.00-17.00? Og at h*n går i 3.klasse.. 

nei.. jeg ville ikke latt ungen være alene hjemme når de går i 3.klasse. 

Anonymkode: 558d6...10b

Fordi at? 

Barnet har full SFO ut 2.klasse. Kanskje også i 3.klasse.

Veldig mangen her har ikkje SFO i 2.klasse og barna er heima litt før foreldra kjem. Det er nokre få også i 1.klasse som ikkje har SFO som gjer det same (eg synest det er alt for tidlig). 

Når kan normalt utvikla barn vere litt åleine i 2025 standard? Som har fått opplæring i barnetilpassa brannvern. Og kan ringe med mobilklokke.

Barnet mitt har aldri vore heima åleina forresten, derfor er det noko vi må øva på om det ikkje blir SFO i 3.klasse. 

Har ingenting imot å betala for ein plass. Men trur det kan bli kjedelig om kun mitt barn skal vere der. 

Skrevet

Våre barn gikk på Sfo ut 4.trinn. masse gøy å gjøre. Alternativet hadde vært å være alene i huset, besteforeldre 100m unna-men det hadde blitt mye kjeding(wifi ble slått på kl 1530), vi hjemme ca kk 1630. Sfo var helt topp. Overnattingsturer, film en sjelden gang i gapahuken, det var matlaging, legomesterskap, snekring, sykkelturer, og tilud om leksehjelp. 

Anonymkode: 2f25d...d8e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi at? 

Veldig mangen her har ikkje SFO i 2.klasse og barna er heima litt før foreldra kjem. Det er nokre få også i 1.klasse som ikkje har SFO som gjer det same (eg synest det er alt for tidlig). 

Når kan normalt utvikla barn vere litt åleine i 2025 standard? Som har fått opplæring i barnetilpassa brannvern. Og kan ringe med mobilklokke.

Barnet mitt har aldri vore heima åleina forresten, derfor er det noko vi må øva på om det ikkje blir SFO i 3.klasse. 

Har ingenting imot å betala for ein plass. Men trur det kan bli kjedelig om kun mitt barn skal vere der. 

Litt alene går bra, men to-tre timer er veldig lenge. Skolen her slutter stort sett kvart over ett (og noen ganger før) på småtrinnet, og om foreldrene ikke er hjemme før fem blir det veldig lenge.

De fleste her har hatt SFO ut tredje klasse og mange, minst halvparten, har hatt det i fjerdeklasse også. De har ikke hatt så mye aktiviteter der, men det er i hvertfall voksne som følger med på dem og litt mat. 

Anonymkode: cf271...f9d

Skrevet

Har ei som går i 4.kl nå. Hun hadde SFO-plass i 3.kl, men brukte den nesten ikke. Hun ville heller gå hjem og være litt alene før vi andre kom hjem. Evnt sammen med klassevenner. Ikke så mange som hadde SFO i 3.kl. Sa opp plassen før 4.kl. 

Anonymkode: bd690...059

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fordi at? 

Men hva skal de gjøre hjemme i alle de timene? 
Se på tv? Game? Eller verre; finne et nettbrett med internett?

jeg skjønner virkelig ikke at folk er så obsessed med at ungene skal slutte sfo og være alene hjemme fra tidlig alder

må Vel være mye bedre at de får rutiner, måltid , lek med andre enn at de sitter hjemme.? Dersom deres sfo kun er oppbevaring burde man heller jobbe for endring her.. sfo er i utgangspunktet et godt og helt nødvendig tilbud 

Anonymkode: d90ce...71f

• Liker 1
Skrevet

Min går i 3. og er på SFO i gratis kjernetid, dvs fra skolen slutter 13/13:30 og til 15:00. Det er de aller fleste av vennene hennes også. 

Anonymkode: 1404f...e5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...