Gå til innhold

SFO I 3.klasse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min går i 3. og er på SFO i gratis kjernetid, dvs fra skolen slutter 13/13:30 og til 15:00. Det er de aller fleste av vennene hennes også. 

Anonymkode: 1404f...e5f

Hun klarer fint å være alene men vil heller få mat servert og være med venner.

Anonymkode: 1404f...e5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleide å jobbe på SFO og for å være helt ærlig - jeg kommer ikke til å ha barna mine der utover kjernetiden når de begynner i tredje klasse (med mindre de av ulike grunner har behov for ekstra oppfølging). Det er synd å si det, men SFO er ren oppbevaring slik det er i dag, og der hvor vi bor slutter de fleste barna ila. det første halvåret i tredjeklassen. Det er svært få fjerdeklassinger som går på SFO, og med god grunn. Personalet gjør så godt de kan men med 20 barn mer voksen (og det er uten å regne med sykdom i personalet, som det stort sett er hver dag uten at det erstattes) så sier det seg selv at opplegget ikke fungerer helt… 

Mulig det er annerledes på bygda, der hvor det er færre barn på skolen og mange kanskje bor langt unna uten mulighet for å komme seg trygt hjem selv? Hva vet vel jeg, SFO er ikke bra der jeg bor hvertfall🤷🏼‍♀️

Anonymkode: eef7f...3e4

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg pleide å jobbe på SFO og for å være helt ærlig - jeg kommer ikke til å ha barna mine der utover kjernetiden når de begynner i tredje klasse (med mindre de av ulike grunner har behov for ekstra oppfølging). Det er synd å si det, men SFO er ren oppbevaring slik det er i dag, og der hvor vi bor slutter de fleste barna ila. det første halvåret i tredjeklassen. Det er svært få fjerdeklassinger som går på SFO, og med god grunn. Personalet gjør så godt de kan men med 20 barn mer voksen (og det er uten å regne med sykdom i personalet, som det stort sett er hver dag uten at det erstattes) så sier det seg selv at opplegget ikke fungerer helt… 

Mulig det er annerledes på bygda, der hvor det er færre barn på skolen og mange kanskje bor langt unna uten mulighet for å komme seg trygt hjem selv? Hva vet vel jeg, SFO er ikke bra der jeg bor hvertfall🤷🏼‍♀️

Ja men barna leker da stort sett på egenhånd med hverandre. I 3 klasse trengs det jo ikke så mye annet enn at noen er der, og så får de jo servert mat. 

hjemme er det ingen voksne.. syns du det er bedre? 

Anonymkode: d90ce...71f

• Liker 1
Skrevet

Min ville ikke lenger, så han sluttet. Mange av vennene hans sluttet også, så det har jo mye å si hvor vennene er. 

Anonymkode: 96261...561

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja men barna leker da stort sett på egenhånd med hverandre. I 3 klasse trengs det jo ikke så mye annet enn at noen er der, og så får de jo servert mat. 

hjemme er det ingen voksne.. syns du det er bedre? 

Det kommer litt an på barnet. Husker da jeg selv gikk i tredje og fikk slutte på SFO, hvor godt jeg syntes det var å komme hjem etter en lang dag på skolen og lande litt eller være med venninner hjem til dem :) barn i dag har utrolig hektiske hverdager og jeg tror mange har godt av å å senke tempoet litt. De fleste tredjeklassinger klarer å være hjemme alene en liten stund på ettermiddagen, men som jeg skrev tidligere - saken er jo annerledes om man har et barn som har behov for ekstra oppfølging, evt. ikke er trygg eller selv ønsker å være på SFO. Hør med barnet ditt hva hen ønsker selv og ta det med i vurderingen tenker jeg, ts :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo et forslag fra regjering nå om å legge opp fritidsaktivitet i sfo tid. Det hadde kanskje ikke vært så dumt

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er jo et forslag fra regjering nå om å legge opp fritidsaktivitet i sfo tid. Det hadde kanskje ikke vært så dumt

Hvordan skal det løses da? Mange fritidsaktiviteter er jo foreldredrevet 

Anonymkode: 9e650...2fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ganske stor forskjell på å være på SFO i kjernetida fram til tre og å ikke være der i det hele tatt. Jeg syns det er bedre at de er på skolen der deter noen voksne om noe skulle skje, enn om de er helt alene hjemme hele ettermiddagen. 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan skal det løses da? Mange fritidsaktiviteter er jo foreldredrevet 

Anonymkode: 9e650...2fb

Kulturskolen har en del timer tidlig ettermiddag, men med andre typer fritidsaktiviteter blir det vanskelig å få til, ja.

Anonymkode: cf271...f9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 22.39):

Eg tenkje litt på om barnet skal ha SFO I 3.klasse. kva tenkje folk om detta? 

Buss 14.15. Komet heim 14.55. Eg kjem heim seinast 17:00. Men som oftast er eg heime 16:00. Det kan og bli 16:30.

Barnet har mobilklokke.

Barnet er normalt utvikla og sjølvstendig nok til å klara detta. 

Det er naboar rundt oss. 

Kva gjer du? 

Korleis går det?  

Vurderer og å venta eit år.

Anonymkode: efe0e...ea6

Sluttet lenge før 3.klasse her, var dog en elendig sfo . 

Anonymkode: 0ae14...2fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Eg trur eg ser det litt ann. Fleste i 3.klasse her har ikkje SFO og ingen i 4.klasse.

Opplegget her er oppbevaring 😅. Men det er mykje god leik og vennskap. Det er stor verdi å kunne leika fritt. 

Eg kan og justera jobb sånn at eg alltid er heima kl 16:00. Då er det kun 1t. Nabobarna er her samtidig med bussen og kan vere med kvarandre også.  

Anonymkode: efe0e...ea6

Da hadde jeg sagt opp, min fikk ha med kompiser hjem så det sosiale ble uansett ikke noe problem 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sikter du til at barnet er alene fra 14.55 til 16.00-17.00? Og at h*n går i 3.klasse.. 

nei.. jeg ville ikke latt ungen være alene hjemme når de går i 3.klasse. 

Anonymkode: 558d6...10b

Det er da virkelig null problem å være en time alene når man er 3.klasing

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva skal de gjøre hjemme i alle de timene? 
Se på tv? Game? Eller verre; finne et nettbrett med internett?

jeg skjønner virkelig ikke at folk er så obsessed med at ungene skal slutte sfo og være alene hjemme fra tidlig alder

må Vel være mye bedre at de får rutiner, måltid , lek med andre enn at de sitter hjemme.? Dersom deres sfo kun er oppbevaring burde man heller jobbe for endring her.. sfo er i utgangspunktet et godt og helt nødvendig tilbud 

Nei sfo er virkelig et godt tilbud 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ganske stor forskjell på å være på SFO i kjernetida fram til tre og å ikke være der i det hele tatt. Jeg syns det er bedre at de er på skolen der deter noen voksne om noe skulle skje, enn om de er helt alene hjemme hele ettermiddagen. 

Kulturskolen har en del timer tidlig ettermiddag, men med andre typer fritidsaktiviteter blir det vanskelig å få til, ja.

Hele ettermiddag? Ts snakker om 1-2 t alene

Skrevet

Her hos oss går de fleste ut 3. klasse. Noen i 4. også, men da slutter de fleste. 

Men, du sier skolebuss hver dag klokka 14.15?  Både min andreklassin og fjerdeklassing har tre dager i uken undervisning til 12.40, og to dager til 13.50. Er det annerledes på deres skole?

Anonymkode: f1cb8...acd

Skrevet

Mine gikk på SFO ut tredje klasse. Jeg synes de var litt lenge hjemme alene i fjerde klasse. Det er nemlig først i femte klasse at de får lengre skoledager. 

Anonymkode: b2e43...ea1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hele ettermiddag? Ts snakker om 1-2 t alene

Nå er TS i en litt spesiell situasjon, ettersom barna hennes tar buss. Hun jeg svarte skrev generelt at SFO var et så dårlig tilbud at hun ikke anbefalte folk å bruke det, men for de fleste barn er det ikke snakk om én time hjemme alene, men fort tre eller kanskje enda mer. SFO behøver ikke være så veldig bra for å være bedre enn det for en åtte-niåring. 

Skrevet

Egentlig syns jeg skoledagene kunne vært lenger. Med heller mer lekbasert/leksehjelp de siste timene av dagen. Barneskolelærerne ville nok neppe likt dette men syns dette er noe som bare bør tvinges gjennom av regjering!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Egentlig syns jeg skoledagene kunne vært lenger. Med heller mer lekbasert/leksehjelp de siste timene av dagen. Barneskolelærerne ville nok neppe likt dette men syns dette er noe som bare bør tvinges gjennom av regjering!

Ja, enig. Det burde i det minste vært like lange dager på småtrinnet som på mellomtrinnet

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, enig. Det burde i det minste vært like lange dager på småtrinnet som på mellomtrinnet

Enig. Bedre for barna . Barneskolelærerne er pedagoger , hvilket de på sfo sjeldent er. Her jeg bor er det stort sett folk på tiltak via NAV eller ungdommer som tar et friår. Helt ok forsåvidt. Men mange elever trenger en smule mer. 

Så syns jeg vel ikke at det er gitt at Barneskolelærerne skal dra hjem kl 14 hver dag 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva skal de gjøre hjemme i alle de timene? 
Se på tv? Game? Eller verre; finne et nettbrett med internett?

jeg skjønner virkelig ikke at folk er så obsessed med at ungene skal slutte sfo og være alene hjemme fra tidlig alder

må Vel være mye bedre at de får rutiner, måltid , lek med andre enn at de sitter hjemme.? Dersom deres sfo kun er oppbevaring burde man heller jobbe for endring her.. sfo er i utgangspunktet et godt og helt nødvendig tilbud 

Skjønar godt at du ikkje forstår det, men eg trur kanskje du har misforstått?  Det er vel ikkje foreldrene som vil at barna skal slutte på sfo? 

Min leikar ute med andre i nabolaget viss det er ok ver, elles er dei flinke til å finne på ting inne også. Dei smør seg ei skive og gjer lekser. Vår sfo er oppbevaring ja, og eg trur neppe at det har noko for seg å klage på det. Maten (som eg har klaga på) er knekkebrød/kneipp med klemmesyltetøy, og varmmaten (1 gong for veka) er pølse i brød eller pizzabolle. Det er ikkje gourmetrestaurant heime heller, men det er ikkje noko dårlegare ennn sfo-maten.

Sfo var her heilt greit å ha nokre dagar i veka i 1. og 2., men det er ikkje så givande for dei store barna. 

Anonymkode: 9539a...e09

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...