Gå til innhold

Lærer i garderoben..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Har en datter i 8.klasse.  Etter svømming kom læreren inn i garderoben (fordi han syntes de brukte for lang tid) Flere sto i dusjen, noen kledde på seg. Jentene synes dette var ubehagelig. Men han er homofil, og da var det visst ikke så farlig..  Tanker? Er dette innafor?

Anonymkode: 1b50e...83b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke innafor.

Dette burde tas opp med rektor tvert.

Anonymkode: cd3b2...e89

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette hadde jeg tatt opp videre.

Der mine gikk både på barneskolen, ungdomskolen og på videregående hadde skolen regler at kun menn kunne gå inn for beskjed eller sjekke noe hos guttene og kvinner hos jenter.

Anonymkode: e149a...f88

• Liker 6
Skrevet

Overhode ikke greit, dette hadde jeg tatt opp med rektor umiddelbart.

Anonymkode: af552...dcd

• Liker 5
Skrevet

Så han er homfofil er det da greit han er i guttegarderoben da?

Anonymkode: c254e...d7a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud, legning er jo helt uvesentlig. Man går ikke inn i garderober for det motsatte kjønn. Punktum.

Jeg hadde laget en sak ut av det.

Anonymkode: 9fa0b...bf6

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei det er ikke greit. Enten er jentene ekstremt trege, siden de enda stod i dusjen, ellers så er han rask i reaksjonen. Det bør tas med jentene i annen setting at de må skynde seg om det stemmer (forundrer meg ikke), men han kan ikke komme inn til 8.klassende jenter. 

• Liker 5
Skrevet

Men altså brukte de lang tid så må de jo få beskjed 

Anonymkode: e7da0...d70

• Liker 4
Skrevet

Skjønner at han måtte gi beskjed hvis de brukte lang tid, men han kunne vel gjort dette uten å komme helt inn? Bare snakke litt høyt med døra på gløtt f.eks? Jeg tror jeg hadde følt det var ubehagelig  om det skjedde meg som tenåring, uavhengig av legning. 

Anonymkode: a073e...1d6

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei.

Har en datter i 8.klasse.  Etter svømming kom læreren inn i garderoben (fordi han syntes de brukte for lang tid) Flere sto i dusjen, noen kledde på seg. Jentene synes dette var ubehagelig. Men han er homofil, og da var det visst ikke så farlig..  Tanker? Er dette innafor?

Det er ikke innafor av en mannlig lærer å buse inn i jentegarderoben uavhengig av legning! Dette ville jeg ha meldt til rektor! 

Endret av Grüner
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan kan være homofil og pedofil mot jenter samtidig. I verste fall. Legning er ikke svart hvit. Men tror sjansen er størst forat dette er uskyldig fra hans side. Tror jeg hadde latt den gå.

Anonymkode: 0a39e...53d

• Liker 1
Skrevet

Vår lærer åpnet døra på gløtt og sa i fra. Aldri at han kom inn i garderoben. Han trengte da ikke å se på oss for å gi beskjed.

Jeg er dame født i 89.

Anonymkode: dc8f5...0b9

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei.

Ikke innafor indet hele tatt. Vi hadde 2 eldre mannlige lærere som holdt på sånn. Man åpner døren fra gangen og rett inn i dusjen.. De gikk også med veldig korte trange shorts uten noe under..

Anonymkode: 4fa32...110

Skrevet

Absolutt IKKE innafor. Dere burde samle dere og sende inn masse klager. Det skal være nulltoleranse for slikt.

• Nyttig 1
Skrevet

på 1990-tallet og på begynnelsen av 2000-tallet, så var det faktisk helt normalt at en voksen satt i garderoben hele tiden. Så en mannlig lærer sitter i guttegarderoben, og en kvinnelig lærer sitter i jentegarderoben. 

men skjer det ett eller annet i en garderobe, så er det vel en lærer sin oppgave å undersøke om alt er i orden. Hva om en person hadde blitt slått ned av noen andre elever, og de hadde bare latt denne personen ligge igjen der. Eller en person somler veldig mye (sammenlignet med de andre elevene) og man derfor står helt alene igjen, når man for eksempel får en hjerne-blødning eller alvorlige problemer med hjertet.             

Anonymkode: 97346...bce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

på 1990-tallet og på begynnelsen av 2000-tallet, så var det faktisk helt normalt at en voksen satt i garderoben hele tiden. Så en mannlig lærer sitter i guttegarderoben, og en kvinnelig lærer sitter i jentegarderoben. 

men skjer det ett eller annet i en garderobe, så er det vel en lærer sin oppgave å undersøke om alt er i orden. Hva om en person hadde blitt slått ned av noen andre elever, og de hadde bare latt denne personen ligge igjen der. Eller en person somler veldig mye (sammenlignet med de andre elevene) og man derfor står helt alene igjen, når man for eksempel får en hjerne-blødning eller alvorlige problemer med hjertet.             

Men dette er det jo ingen som har protestert mot, men her er det en mannlig lærer i jentegarderoben.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dette er det jo ingen som har protestert mot, men her er det en mannlig lærer i jentegarderoben.

ville det vært noe bedre med en homofil lærer i guttegarderoben? 

eller en lesbisk lærer i jentegarderoben?    

• Liker 1
Skrevet

Ikke greit på noe nivå! Her hadde jeg personlig møtt opp på skolen og tatt det direkte med rektor. Læreren hadde minst ti andre måter å håndtere situasjonen på enn å gå inn i dusjen til en klasse med jenter på 13–14 år. Mange av dem er midt i puberteten (en sårbar fase i livet!) og å unnskylde det med at læreren er homofil er helt irrelevant! Seksuell legning endrer ikke maktforholdet mellom lærer og elev, og det fjerner ikke grensen for hva som er passende adferd. Det gjør det egentlig verre, for lærer burde selv vite enda bedre at privatliv og egen kropp er viktig når han selv er en del av et utsatt miljø!

Ungdom i denne alderen er i en periode hvor kropp, identitet og grenser utvikles. Ifølge barne- og ungdomspsykologisk forskning (f.eks. Helsedirektoratet, Bufdir og Norsk psykologforening) er det avgjørende at voksne beskytter elevers kroppslige integritet og opplevelse av trygghet. SPESIELT i intime situasjoner som dusjing og omkledning. Når en voksen går inn i et slikt rom, oppleves det som et brudd på privatliv og tillit, uavhengig av hensikt!

I tillegg forplikter opplæringsloven at skolen SKAL sikre at elevene har et trygt og godt skolemiljø. Det gjelder BÅDE fysisk og psykososialt. Elever skal ikke oppleve ubehag, frykt eller krenkelse fra voksne i skolen. Her handler det ikke om lærerens intensjon, men om elevenes opplevelse av trygghet. Dette er altså ikke et spørsmål om «moralpanikk» eller legning, men om profesjonell dømmekraft og ansvar. En lærer skal alltid være bevisst på maktbalansen og elevenes rett til privatliv. Jeg hadde reagert sterkt uansett hvem som kom inn mens jeg dusjet – fordi det handler om grenser, respekt og tillit.

Kjenner jeg ble skikkelig hissig nå. Jeg håper noen tar dette videre!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 14.39):

Hei.

Ja, det var ubehagelig. Så bra, da kan dere snakke om at det var ubehagelig. Hvordan føles det i kroppen når man opplever ubehag? 
Dere kan ikke "reparere" noe som helst. Om de ikke vil oppleve det ubehaget får de være litt kjappere neste gang!

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (19 timer siden):

Det er ikke innafor av en mannlig lærer å buse inn i jentegarderoben uavhengig av legning! Dette ville jeg ha meldt til rektor! 

Når jentene har brukt så lang tid, så er det naturlig for han å anta at alle er påkledd. Ærlig talt. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...