Gå til innhold

Få barn nr 3??

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gjest Bolladn skrev (På 8.11.2025 den 22.42):

Nå er jeg ikke alene, de har en pappa. Jeg får høre hvor god en jobb jeg gjør, både av min mor, svigerforeldre og ansatte i barnehagen. Så nei, de spør ikke om å passe fordi jeg ikke klarer det.. De genuint liker å være med barnebarna! De storkoser seg.

Har dessverre ikke mulighet til å komme meg ut i arbeidslivet

Du er ikke alene nå, nei, men man bør ta høyde for at det kan skje. 

Anonymkode: 39695...ef0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner MANGE som skulle ønske de stoppet på to…

Anonymkode: 98e94...13f

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

I følge KG er det nærmest uhørt å få flere enn to barn, kan man i blant få inntrykk av… Og jeg syns en del har veldig høye krav til hva som må være på plass for å få et barn til.

Jeg tenker det viktigste av det du skriver, er om du føler du har helse til et barn til. Dvs at du og mannen din sammen tenker dere kan klare det. Du sier du har helseutfordringer. Det er jo ikke noe krav å kunne gå lange skogsturer for å få barn, for å ta et konkret eksempel. Men om du er sengeliggende store deler av dagen, vil jeg tro et tredje barn blir krevende. Du skriver at du ikke orker å gjøre alt du kunne tenke deg som mor, men jeg tenker det handler litt om hva dette er. Man må ikke gjøre «alt» for å være en god mor, men man må kunne mestre hverdagen med barna hjemme. Flott med bestemødre som avlaster, men om man er helt avhengig av dem for å få en gjennomsnittlig hverdag til gå rundt, ville jeg tenkt meg om.

Men om dere ikke er bekymret for det, og ønsket om nr tre er stort hos dere begge, tipper jeg dere får det til.

Et rom til hvert barn er absolutt ikke noen nødvendighet de første årene, så der har dere tid, tenker jeg. Man må ikke velge mange og dyre aktiviteter til barna osv. Det ksn være et helt fint valg å velge et barn til og billigere ferier eller kutte andre goder. Selv om en del ikke forstår slike valg, er det fullstendig innafor og noe man er fritt til å velge.

Jeg har for øvrig tre barn selv, og kun gode erfaringer med det. Vi har to år mellom de to eldste og fire år mellom nr to og tre. 

Jeg kjenner flere med tre barn, og hører ikke noe om det flere på KG beskriver om at nr tre «veltet lasset».

• Liker 5
Skrevet
Gjest Bolladn skrev (På 8.11.2025 den 22.26):

Besteforeldrene spør hver uke om å få passe barnebarna. De ØNSKER å ha de og ta de med på ting. Det er absolutt ingen forpliktelse og vi forventer ikke at de skal følge de opp. De gjør disse tingene på fritid og ønsker å ta med barnebarna på det. Bare så det er sagt😅

Ville bare si at begge foreldrene mine dessverre allerede var døde da eldste barnebarnet fylte 9, og yngste barnebarnet fylte 4..og det hadde ingen i familien sett for seg, for de var ikke gamle, hadde akkurat gått av med pensjon..!

Så ja. Livet kan absolutt snu brått. 

Når du i tillegg har helseproblemer selv, og dere tjener dårlig, så ville jeg ikke tatt sjansen på en tredjemann.

Anonymkode: e1d9a...675

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skulle til å si «kjør på!» helt til jeg leste at du er ufør og kronisk syk. Helt ærlig - var jeg deg ville jeg stoppet på 2. Jeg har tre barn og overgangen 2-3 var myyye hardere enn 1-2 (dog ikke like hard som 0-1😅). Greit at dere har godt nettverk rundt dere men det er tross alt dere som skal følge opp dem også, en ting er nå når de er småbarn og legger seg klokken 19 men det kommer til å bli mye mer hektisk når de blir skolebarn, og hvis du ikke kan jobbe tror jeg helt ærlig ikke du bør få flere barn (det kommer jo selvfølgelig til å gå bra om dere velger å kjøre på men tror det er mer ideelt å kunne gi mer tid og energi til de to du allerede har)

Anonymkode: 9247d...7e7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du ikke klarer å jobbe så skjønner jeg ikke at du kan klare tre barn ts, tre barn er for de med mye kapasitet. jeg undrer meg og på hva du feiler, når du opplever deg så frisk i graviditetene. Det å blomstre som gravid er flott, men ingen grunn til å få et barn til.

Jeg mener at ingen bør få flere barn enn de kan ta vare på om partneren faller fra. Vi fikk etter mye vurdering nummer to og et og et halvt år etterpå fikk min mann vite at han hadde spredning av kreft. 

Han lever utrolig nok nå 10 år senere og er i jobb men det var ingen selvfølge og jeg må jo si at om vi visste om dette så hadde vi stoppet på ett barn.

Du må klare og se for deg at partneren din kan forlate deg, få flere barn med en annen eller til og med dø. Hvordan vil du klare det?

Nå er det kjekt med to små og dere har full kontroll. Om noen år går kanskje en på fotball og trener 4 dager i uken, den andre er et talent på noe annet som og krever oppfølging og kanskje har en eller begge og noen issues som krever oppfølging.

Det er nå en tråd her om klassetur til Polen. Det er ikke noe man må dra på, men det vil komme ønsker om turer, dyre klær, telefoner, alpintutstyr, lappen, konfirmasjon, bunad. Jeg sier ikke at foreldrene må bekoste alt dette men det er nok vondt å se at egen barn ikke får det som andre gjør.

har dere økonomi til tre konfirmasjoner i løpet av fire år? Vi hadde rimelig konfirmasjon hjemme men kjøpte likevel mat fra catering og kjøpekaker og det kom nok på rundt 11000+ gaven som var 15000-

Når det gjelder aktiviteter så er det ikke alt som er dyrt,mine barn har aldri vært dyre på det området. Den ene driver med en rimelig aktivitet, det koster kanskje 2000 i året + en sommer tur som er delvis sponset.

Det andre "barnet" er medlem på treningsstudio som vi bekoster. Så vi kommer billig unna der.

Likevel, den en går på privatskole, 2100 i måneden og den andre har regulering som er rundt 1500 i måneden i to/tre år. Begge har briller, som koster skjorta og/eller linser som koster en fast sum i måneden.

Anonymkode: c1e5e...186

• Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Tror også det er veldig viktig å tenke langsiktig når det gjelder barn og ikke bare fordi du vil gå gravid og få en til baby. Det er tross alt ett menneske til det er snakk om. Og det blir dyrere jo eldre de blir. Jeg ser rundt meg og kjenner andre so, har sagt at de skulle ønske de stoppet på to eller ett barn. Men jeg kan forstå kose med barn og baby og alt dette. Men det varer kun en kort periode. Tenk på barna sier jeg, ikke hva du vil. 

Anonymkode: e643f...94c

• Nyttig 2
Skrevet

Spørsmål
- Andre med lignende tanker og følelser? Kjør på, det er veldig kjekt med 3 barn😃
- Økonomi. De blir bare dyrere desto eldre de blir, men HVOR dyrt? Og hvor/hva kan spare på? Vi har litt større samlet inntekt, men nå er det dyrt - matbudsjett er ca 12.000kr i mnd. men vi bruker mye brukt/arveklær og sparer på å ikke la dem ha mer enn 1 betal-aktivitet hver.  Vi kjøper heller ikke unødvendige ting(kino, restaurant, leker i øst og vest) og vi har billige ferier på hytta. Aldri vært i noe fancy land.  Vi betalte på et tidspunkt 9000kr i barnehage på alle i mnd,  så du er heldig som får den nye ordningen!! 
- Hvordan har overgangen fra 2 til 3 barn vært? Ikke noe problem, litt travlere selvsagt men veldig bra.
- Spesielt om du har fått 3 barn på 4-5 år? Hva mener du er den «beste» aldersforskjellen? 3 barn på 4 år her. Synes 2 år mellom er helt topp!! 

- Vanskelig å få barnepass til tre barn kanskje.. men vi kan dele de opp også? Vi delte som regel opp i to når de måtte passes på dagtid og var små. Når de nå alle er skolebarn er det null problem. 
- For dere med 3 barn (hvilke kjønn?) eller har vært én av tre søsken; hvordan har dynamikken vært? Alltid 2 mot 1? En jente, to gutter. Mye krangling mellom guttene. Men de går aldri 2 mot 1. Bare 1 mot 1😝
- Bare kom med tankene dine! Jeg tror du klarer dette👏🏽

Anonymkode: bd953...a90

Skrevet

Vi har 3 barn, og kunne ikke vært foruten noen av dem. Men det VAR slitsomt da de to attpåklattene kom. Jeg er glad jeg ikke visste på forhånd hvor slitsomt det var. Og jeg er FRISK! Eksen fant på flere og flere unnskyldninger på hvorfor han ikke kunne bidra med hus og barn. Tok nettstudier, som han ikke besto pga at han bare hadde sittet og gamet mens jeg tok meg av alt fordi han "studerte". Og han tok basketak rett før innleveringer og prøver/eksamen... Det ble også samlivsbrudd. Noe som forsåvidt ikke var så slitsomt pga at jeg var vant til å ta meg av de alene, og nå hadde jeg en mann mindre og ta meg av. Bruddet var heldigvis da de var i skolealder. Det hadde vært hardt med baby og samlivsbrudd, salg av hus, flytting etc.

Anonymkode: c70c5...737

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...