Gå til innhold

Få barn nr 3??

Fremhevede innlegg

Gjest Bolladn
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jaja, dette blir jo fra mitt perspektiv, men du ber jo om andres meninger da. Jeg hadde vært så redd.. Hva hvis du ikke får et friskt barn? Økonomien? Hva hvis du og mannen går fra hverandre? Men jeg er pessimist da, men du ville jo ha meninger 😅

(jeg skjønner forsåvidt ikke hvorfor folk henger seg opp i besteforeldre? Har dere alle foreldre som gir faen? Jeg og mamma krangler om å få passe de to nevøene mine lissom) Med det sagt, noe kan jo skje med de også, og hvordan går det hvis de feks hadde gått ned til nesten ikke noe samvær? 

Bare du vet nok til å vite om det kan gå! 

Anonymkode: fbfc5...0b3

Takk for svar! Hadde ikke følt meg så høy i hatten om det hadde skjedd noe under svangerskap/fødsel/sykt barn eller skilsmisse.. Så sånn sett burde vi være veldig fornøyd og takknemlig for at det har gått bra disse to gangene❤️ 

Nei jeg skjønner heller ikke hvorfor de henger seg opp i det med besteforeldre. Men det er kanskje ikke vanlig at de hjelper til ofte da siden de fleste er i 100% jobb? Min mor er hjemmeværende og passer på sine 6 barnebarn støtt og stadig, så og si hver dag faktisk! Og det er ikke mine barn hun passer mest! Svigermor har kun mine barn som bor her i nærheten, her fleksibel jobb og har voldsomt med energi. Vi er super heldige som har de! Det hadde gått bra om de nesten ikke passet. Det er sjeldent jeg spør om hjelp til pass og selv når jeg spør så hadde jeg uansett klart å tatt vare på de om det ikke passet. Så det er null problem!

trenger forskjellige perspektiv for å kunne ta en grundig avgjørelse som jeg vil stå stødig i, uansett om det blir et ja eller nei til barn nr 3

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolladn
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva hvis barnet blir født sykt? Hvordan vil det da gå utover de andre to og din form? Hva om graviditeten forverrer formen din permanent, selv om det har gått bra de siste to gangene? Hvordan vil samvittigheten være ovenfor de første to, hvis den tredje vipper lasset og det går fra veldig fint til helt ulevelig? 

Anonymkode: 401ad...9d9

Ja det er det da..! Man vet jo aldri hva som vil skje.. Om vi hadde sett på ultralyd at det hadde vært et sykt forster så hadde vi valgt abort. For alt vi vet så kan jo en av de to andre bli syk mens tredje er den friskeste av de alle😅 Men ja, samvittigheten for at alt hadde gått til helvete pga det tredje barnet hadde ikke vært så god nei😩

Skrevet

Dette begynner å bli teit. Nå har du påpekt 5 ganger at du ikke belager deg på besteforeldre, men at de genuint vil stille opp og allikevel fortsetter folk å kommentere på det. 

Har ingen barn selv så jeg kan ikke komme med noen råd, men jeg ønsker deg alt godt uansett hva du velger å gjøre❤️

Så en kommentar ovenfor om at du burde prøve på babyforumet og er helt enig i det. Her på kvinneguiden blir livet lagt i ruiner straks man overskrider grensen på to barn😅

Gjest Bolladn
Skrevet
Sinnanordlendig skrev (2 minutter siden):

Dette begynner å bli teit. Nå har du påpekt 5 ganger at du ikke belager deg på besteforeldre, men at de genuint vil stille opp og allikevel fortsetter folk å kommentere på det. 

Har ingen barn selv så jeg kan ikke komme med noen råd, men jeg ønsker deg alt godt uansett hva du velger å gjøre❤️

Så en kommentar ovenfor om at du burde prøve på babyforumet og er helt enig i det. Her på kvinneguiden blir livet lagt i ruiner straks man overskrider grensen på to barn😅

Ja🙃🙃 

Tusen takk❤️❤️

Skrevet

Venter nummer 3 nå, de andre er 6 og 10 år. Om jeg var deg ville jeg ventet noen år og sett an kapasitet og økonomi :) om dere venter litt blir de andre større og dere får mer mulighet til å nye sistemann også ❤️

Anonymkode: 5598b...d22

• Liker 1
Skrevet

Ut i fra din situasjon som du belyser vil jeg  kanskje råde deg til å tenke over situasjonen slik den er nå, hvordan du/dere takler den? Og frem i tid vil barna kreve mye mer ift økonomisk og i tilegg øker aktivitet/sosiale og dermed kreves det mer oppfølging av foreldrene. Det vil komme tider der det kreves oppfølging av lekser, skole/hjem samarbeid, bringing/henting. Har dere helse/kapasitet og råd? Kjør på. Besteforeldene kan du ikke ha med i "regnestykket" det er foreldrene som har ansvaret for barnet sitt. Lykke til med valget ditt, uansett hva det blir. 

Anonymkode: 5027c...443

• Liker 1
Skrevet

Hvis man er ute av arbeidslivet grunnet sykdom så bør man kjenne sine begrensninger allerede der.

Inntekten er heller ikke god.

To holder. 

Anonymkode: 367d6...a38

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner så godt tankene dine, og tror mange kjenner seg igjen i akkurat det du beskriver  den følelsen av å ikke være helt ferdig, selv om planen egentlig var to barn. Det er helt normalt å savne graviditet og den spesielle tiden, særlig når man har hatt gode opplevelser med det.

Samtidig er det kanskje lurt å tenke gjennom noen praktiske ting før dere bestemmer dere. Først hva sier mannen din egentlig? Du skriver at han ikke er imot, og det er jo et godt utgangspunkt, men det er viktig å vite hvor han faktisk står i dette. Om han virkelig ønsker det, eller bare ikke sier nei.

Barn krever mye, og ikke bare når de er små. Når de blir eldre, kommer det lekser, skoleoppfølging, fritidsaktiviteter, venner, utfordringer og behov for oppfølging på helt andre måter. Det kan fort bli mer tid og energikrevende enn man ser for seg når de er små og søte.

Så er det økonomien  det blir faktisk dyrere etter hvert som de vokser. Det kan komme utgifter som tannregulering, briller, fritidsaktiviteter, konfirmasjon, mobiler, klær, og alt mulig annet. Det er flott at dere har lave barnehagekostnader og god oversikt, men det er verdt å tenke på hvordan dere står om noen år når de blir større, og eventuelle utgifter øker.

Du skriver at besteforeldrene hjelper mye, og det er gull verdt. Samtidig du har jo nevnt at de ofte tar barna med på turer og aktiviteter. Er det en mulighet for at du og mannen kunne blitt med på noen av de turene, bare i et roligere tempo? Barna bryr seg sjelden om tempoet  de setter som regel mest pris på å ha foreldrene med, uansett.

Det er også verdt å huske på at besteforeldre dessverre ikke alltid vil kunne stille opp på samme måte for alltid. Sykdom eller alderdom kan endre situasjonen ganske fort. Hvordan ville hverdagen sett ut om dere plutselig måtte klare dere helt uten den hjelpen?

Og så må man tørre å tenke på de litt tøffere «hva hvis»-scenarioene. Hvis mannen din en dag skulle bli syk, skadet, miste jobben eller i verste fall falle bort. Hvordan ville dere stått da? Har dere økonomi og kapasitet til å håndtere en sånn situasjon med tre barn? Det er ikke for å male fanden på veggen, men slike ting skjer, og det er bedre å ha tenkt gjennom det før enn etterpå.

Anonymkode: d59dd...893

• Liker 7
Skrevet

Hvordan kan du som er uføretrygdet få tre barn? Det er mye mer arbeid enn en jobb ….

Anonymkode: 5b1b7...066

• Liker 2
Gjest Bolladn
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner så godt tankene dine, og tror mange kjenner seg igjen i akkurat det du beskriver  den følelsen av å ikke være helt ferdig, selv om planen egentlig var to barn. Det er helt normalt å savne graviditet og den spesielle tiden, særlig når man har hatt gode opplevelser med det.

Samtidig er det kanskje lurt å tenke gjennom noen praktiske ting før dere bestemmer dere. Først hva sier mannen din egentlig? Du skriver at han ikke er imot, og det er jo et godt utgangspunkt, men det er viktig å vite hvor han faktisk står i dette. Om han virkelig ønsker det, eller bare ikke sier nei.

Barn krever mye, og ikke bare når de er små. Når de blir eldre, kommer det lekser, skoleoppfølging, fritidsaktiviteter, venner, utfordringer og behov for oppfølging på helt andre måter. Det kan fort bli mer tid og energikrevende enn man ser for seg når de er små og søte.

Så er det økonomien  det blir faktisk dyrere etter hvert som de vokser. Det kan komme utgifter som tannregulering, briller, fritidsaktiviteter, konfirmasjon, mobiler, klær, og alt mulig annet. Det er flott at dere har lave barnehagekostnader og god oversikt, men det er verdt å tenke på hvordan dere står om noen år når de blir større, og eventuelle utgifter øker.

Du skriver at besteforeldrene hjelper mye, og det er gull verdt. Samtidig du har jo nevnt at de ofte tar barna med på turer og aktiviteter. Er det en mulighet for at du og mannen kunne blitt med på noen av de turene, bare i et roligere tempo? Barna bryr seg sjelden om tempoet  de setter som regel mest pris på å ha foreldrene med, uansett.

Det er også verdt å huske på at besteforeldre dessverre ikke alltid vil kunne stille opp på samme måte for alltid. Sykdom eller alderdom kan endre situasjonen ganske fort. Hvordan ville hverdagen sett ut om dere plutselig måtte klare dere helt uten den hjelpen?

Og så må man tørre å tenke på de litt tøffere «hva hvis»-scenarioene. Hvis mannen din en dag skulle bli syk, skadet, miste jobben eller i verste fall falle bort. Hvordan ville dere stått da? Har dere økonomi og kapasitet til å håndtere en sånn situasjon med tre barn? Det er ikke for å male fanden på veggen, men slike ting skjer, og det er bedre å ha tenkt gjennom det før enn etterpå.

Anonymkode: d59dd...893

Tusen takk for et godt og utfyllende svar over ting jeg burde tenke over!❤️

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Fint at dere får god hjelp fra besteforeldre men de blir jo eldre og orker kanskje ikke bidra like mye med årene.

og barn nr.3 kan vise seg å være tvillinger, just saying.

Og det er ganske mye dyrere

Anonymkode: 34ace...708

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror jeg ville vært ganske streng med meg selv og sagt at to er nok i ditt tilfelle. 

Nr 3 kan bli en enkel unge som bare sklir inn i livene deres som det er, eller det kan (gud forby altså) bli et multihandikappet barn med store hjelpebehov, et barn med diagnoser som velter hele livet deres til noe helt annerledes enn det det er nå. Jeg ville ikke tatt sjansen. Det er meg, men jeg vet om flere som "angrer" på situasjonen de kom i med barn nr 3.... De hadde det som deg, følte seg ikke ferdige. Nå tenker de at de burde tenkt med fornuften. De elsker selvfølgelig barnet, men livet har blitt mye mindre enkelt.

Anonymkode: c72d0...b26

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Gjest Bolladn skrev (På 8.11.2025 den 23.22):

Takk for svar! Ja vi klarer oss fint økonomisk nå og vet jo ikke hva som venter oss om noen år🤭 Vi har vært heldige med både friske svangerskap, drømmefødsel siste gangen, friske barn og vi takler hverdagen fint. Lurt som du sier å gi seg mens leken er god!  

Apropo graviditet da - bare for å legge til min erfaring som venter nr 3 nå. Jeg har ingen sykdommer fra før av. Hadde to «enkle» og fine graviditeter med de to eldste på 6&8, mens denne graviditeten her har derimot vært et sant mareritt. Fryktelig mye smerter, sykdom, alvorlig hyperemesis og mye sykehus innleggelse. Jeg var overhodet ikke forberedt på hvor dårlig jeg ble og mine to eldste har omtrent ikke hatt mammaen sin i denne graviditeten…. 

Anonymkode: ebb0a...40b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

I samme situasjon hadde jeg holdt meg med de to. Fordi:

- Dere har effektiv kapasitet til typ 1,5 forelder. Har mannen din egentlig tenkt over at han vil få ganske mye mer ansvar med en til?

- Barn i barnehagealder er relativt enkle i forhold til når de starter på skolen og begynner med diverse aktiviteter. Da blir det *mye* å gjøre. Feks om en starter på fotball er det trening et par ganger i uken og kamper i helgene. Så vil de jo gjerne ha et par aktiviteter. Lekser skal følges opp, barnet skal følges opp med alle ulike problemer og utfordringer som oppstår. 

- Ikke ta med besteforeldre i ‘utregningen’ din. Dere har et supert opplegg nå, men hva skjer om 10-15 år når det er enda mer å gjøre enn i dag og de drar på årene? Har selv sett hvor raskt helsen kan ryke fra å være frisk og rask 70-åring til sliten 80+ åring. 

- 3 er mer jobb enn 2, spesielt når de blir større. Med 2 kan man i alle fall dele seg opp, med 3 blir det straks verre.

- Dere har ganske lav inntekt, når de blir større og (spesielt tenåringer) blir det mye dyrere enn når de er små. 

Alt går om man virkelig vil, men viktig at du ikke ender opp med å føle du ikke strekker til for alle 3 og at far ikke ender opp med å drukne. 

Anonymkode: a7f14...a5a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg vet ikke hvor dere bor i landet men om det feks er på Østlandet så er det en rimelig lav inntekt for 2 personer med 2 barn. Og med 3 barn? Og personlig når jeg har vurdert barn nr 2 selv ( fikk også barn nr 2 i år) så har jeg i bakhodet om jeg har kapasitet og økonomi til å ta vare på 2 om jeg skulle bli singel. Altså i livet er det ingen garanti for noe som helst. Å basere seg på besteforeldre er en no go for min del. Hva er DU i stand til selv? Kan du ta hånd om 3 barn potensielt alene?  

Med tanke på helsen din ville jeg fokusert på de to du har. Jeg har også egentlig lyst på flere, til tross for grusomme graviditeter. Det som holder meg igjen er at vi har samlet en ok inntekt men med 3 ville vi måtte ha helst 4 soverom, større bil og alt blir dyrere(feks reise). I tillegg har vi null familie i nærheten. Og vi ønsker gi de to vi har en best mulig oppvekst og at de skal ha nok av klær, hobbyer, muligheter for ferieturer og reiser osv, og ikke minst at vi har tid til å være med dem og energi nok.

Anonymkode: c491d...79f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Gjest Bolladn skrev (På 8.11.2025 den 23.48):

Ja🙃🙃 

Tusen takk❤️❤️

Det folk mener med å kommentere at man ikke skal ha besteforeldrene med i overveielsene, handler ikke om at dere ikke har en fint opplegg nå, men at dere ikke kan REGNE med dem i årene fremover. Ikke fordi de ikke vil, det vil de helt sikkert, det er ingen som tviler på om de spør selv og ønsker å passe barna, som du sier. 

Men: De blir eldre. På kort tid kan en frisk, aktiv og engasjert bestemor bli til en hjelpetrengende pasient, som i stedet for å avlaste med barna, trenger deres hjelp til innkjøp, rengjøring, legebesøk osv. Det kan gå fort, og en sunn og aktiv livsstil er ingen garanti for at det ikke skjer. 

Alle håper selvfølgelig at det ikke skjer, og ja, noen er selvfølgelig friske og spreke til langt oppe i årene. Men man kan ikke gå ut fra det. 

Det er derfor folk påpeker at DERE må ha kapasitet til 3 barn, du og mannen. Og faktisk du alene, hvis dere skulle bli skilt e.l. Livet skjer, og ting kommer ikke til å være som de er nå om 10-15 år. Men barna kommer til å kreve mer og mer med årene, både økonomisk og praktisk. 

Anonymkode: c49b0...1b3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har sikkert mange gode grunner til å få barn nummer 3. Men å like å være gravid er ikke én av dem..... Og også første året trenger baby at foreldrene fungerer og er til stede og kan gi babyen den kontakten, omsorgen og nærheten den trenger.

Anonymkode: c70c5...737

• Liker 1
Skrevet
Gjest Bolladn skrev (På 8.11.2025 den 22.26):

Besteforeldrene spør hver uke om å få passe barnebarna. De ØNSKER å ha de og ta de med på ting. Det er absolutt ingen forpliktelse og vi forventer ikke at de skal følge de opp. De gjør disse tingene på fritid og ønsker å ta med barnebarna på det. Bare så det er sagt😅

Har du oversikt over hva man betaler for disse aktivitetene de kan gå på når de begynner på barneskolen? Vil såklart ikke at de skal straffes for at vi ikke har god nok økonomi. Men hvordan vet man da at man har nok økonomi eller ikke?

Mener du at ingen burde ha flere enn to barn da eller? Mtp at foreldrene ikke strekker til osv?🤔 

Ønsker beste forutsetningene for barna våres og ønsker selvsagt ikke å få en tredje om det omvelter absolutt alt! Så det er mye å tenke over og er derfor ute etter andres innspill for å få en oversikt❤️

Du kan fortsatt ikke få barn under forutsetning av hjelp fra andre.

Anonymkode: 39695...ef0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde samme tanker da min minste var liten. Gi det noen år, så forsvinner babysyken og du innser at du har mer enn nok med de du har.

Anonymkode: 39695...ef0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...