Gå til innhold

Poeng (straffe)system i syvende klasse

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Barnet mitt går i syvende trinn, og klassen har en del utfordringer. Nå har læreren foreslått et nytt poengsystem for å motivere til bedre atferd. Elevene skal få et visst antall «liv» – for eksempel ni – og hver gang de er urolige eller bryter regler, mister de ett. De som har mer enn fem liv igjen ved slutten av dagen (eller uka?) får være med på en premieaktivitet eller noe gøy, mens de som har færre må sitte igjen og jobbe uten premie eller deltakelse.

Hva tenker dere om det? Spesielt med tanke på barn som av ulike grunner strever mer med å sitte stille eller holde fokus?

Jeg foreslo å heller snu det – å gi poeng for god oppførsel i stedet for å miste liv for dårlig.

Læreren har mange års erfaring og nærmer seg pensjon, men har ikke egne barn (vet ikke om det har noe å si, men nevner det likevel).

Hva tenker dere?

Anonymkode: d371c...822

Høres ut som det ikke er vanskelig å forstå hvorfor det er utfordringer i klasserommet.. veldig bakvendt og dårlig måte å håndtere ting på. 

Endret av Crazydoglady
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres ut som en grei idé. Helt ok å teste ut. Folk er blitt så livredde for å stille krav og sette grenser for barn at barna selv snart ikke vet hva som er rett og galt. Alt skal forstås i hjel. Javel, så er det noen som takler det dårligere enn andre. Men det er også en lærdom å ta med seg. Vi er ikke en homogen masse som kan mestre alle ting helt likt. Det er ingen krise om man forskjellige og har forskjellige ferdigheter. 

Anonymkode: daa57...840

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet mitt går i syvende trinn, og klassen har en del utfordringer. Nå har læreren foreslått et nytt poengsystem for å motivere til bedre atferd. Elevene skal få et visst antall «liv» – for eksempel ni – og hver gang de er urolige eller bryter regler, mister de ett. De som har mer enn fem liv igjen ved slutten av dagen (eller uka?) får være med på en premieaktivitet eller noe gøy, mens de som har færre må sitte igjen og jobbe uten premie eller deltakelse.

Hva tenker dere om det? Spesielt med tanke på barn som av ulike grunner strever mer med å sitte stille eller holde fokus?

Jeg foreslo å heller snu det – å gi poeng for god oppførsel i stedet for å miste liv for dårlig.

Læreren har mange års erfaring og nærmer seg pensjon, men har ikke egne barn (vet ikke om det har noe å si, men nevner det likevel).

Hva tenker dere?

Anonymkode: d371c...822

Nå har ingen ped utdannelse, men rent instinktivt tenker jeg at dette er dårlig ped med resultat at barna som sliter vil føle seg dårligere enn hva de allerede gjør. Og er noen av barna nevrodiv eks Adhd responderer man dårlig på belønninger. Dette fordi hjernen er koblet annerledes enn en frisk hjerne. 

«Reward systems tend to focus on immediate results without addressing the root causes of the behavior. Eventually, these systems can teach students to disconnect from their own needs, mask distress, or view relationships as transactional. Even when these systems appear to work on the surface, they can backfire in the long run. Students who learn to ignore sensory needs or emotional distress in exchange for rewards are not learning emotional regulation. They’re learning how to suppress. « 

kildehttps://www.socialcipher.com/post/how-reward-based-systems-fail-autistic-students 

(Finnes mye annet lesestoff som har samme konklusjon hvis du googler nevrodiv+ hvorfor belønning ikke fungerer) 

Anonymkode: a8b39...8d6

• Nyttig 1
Skrevet

Ironivarsel: Dette er den mest perfekte oppskriften for å bryte ned elever som allerede strever med oppmerksomhetsvansker og som aldri kommer til å få være med på belønning. 👏
Dette kommer til å gjøre underverker for den allerede dårlige selvfølelsen disse elevene har. Way to go! 

Med andre ord: et utrolig dårlig forslag fra en lærer som tydeligvis ikke kan klasseledelse, eller som har gitt opp, fordi hun ikke har fått god nok hjelp til å takle en utfordrende klasse. 

Hilsen lærer som også har strevd mye med elever opp gjennom årene, men aldri gir opp. 

Anonymkode: 1a942...d4b

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ironivarsel: Dette er den mest perfekte oppskriften for å bryte ned elever som allerede strever med oppmerksomhetsvansker og som aldri kommer til å få være med på belønning. 👏
Dette kommer til å gjøre underverker for den allerede dårlige selvfølelsen disse elevene har. Way to go! 

Med andre ord: et utrolig dårlig forslag fra en lærer som tydeligvis ikke kan klasseledelse, eller som har gitt opp, fordi hun ikke har fått god nok hjelp til å takle en utfordrende klasse. 

Hilsen lærer som også har strevd mye med elever opp gjennom årene, men aldri gir opp. 

Jeg har hatt dette systemet i 8 klasse en gang. Det fungerte helt fint. Hos meg kunne elevene "tjene" seg fem minutter per dag, disse kanskje 25 minuttene fikk de ta ut fredag før lunsj. De gikk da og spilte bordtennis, på fotballbanen eller annet vi ble enige om. De som hadde mistet minutter jobbet i klasserommet sammen med meg i den tiden de skulle, hadde de mistet 10 minutter, jobbet de med meg i 10 minutter, med repetisjonsoppgaver. Det varierte fra uke til uke hvem disse var, og det var ingen som satt uten noen minutter på fredagene. Elevene var happy med systemet. Nå jobber jeg med de aller yngste, og der er impulskontrollen litt annerledes, så dette systemet vil kanskje ikke fungere så godt på dem.

Anonymkode: d259f...a95

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sitte i ro...huff... Ja, noen klarer det, men vil si det er vanskelig for fryktelig mange. 

skolen burde bli MYE mer praktisk. 

Ikke engang jeg som voksen og med vanlig jobb klarer sitte stille i 45 minutter. 

Anonymkode: 09754...637

Jaha? Regner med du hadde fått en oppstrammer, eventuell advarsel fra arbeidsgiver, dersom du forstyrret kollegaen din så det ikke ble arbeidsro, gått imot arbeidsinstruksjoner, kommer for sent til jobb og generelt gitt en blank F i arbeidsmiljøet? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da er det vel bare å avvikle alle karakterer, anmerkninger og fraværsregler da? 😅

• Liker 5
Skrevet (endret)
Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden):

Da er det vel bare å avvikle alle karakterer, anmerkninger og fraværsregler da? 😅

Det er jo det elevrådene rundt omkring jobber for ;)

Selv fravær skal bare aksepteres i alle former og fasonger. Og får en elev dårlige karakterer, er det lærerens feil.

Elever i dag har veldig lite ansvar for seg selv og egen oppførsel 

Endret av Mrs Robinson
  • Liker 4
Skrevet

Høres ut som en god plan😀 Belønne og oppmuntre det læreren vil ha mer av: Ro og godt arbeidsmiljø i klassen. 

Anonymkode: 481af...c11

Skrevet

Så de kan forstyrre og ødelegge 4(!) ganger på en uke og likevel få premie. Stakkars unger som har dette som sitt arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 0f93e...d81

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt dette systemet i 8 klasse en gang. Det fungerte helt fint. Hos meg kunne elevene "tjene" seg fem minutter per dag, disse kanskje 25 minuttene fikk de ta ut fredag før lunsj. De gikk da og spilte bordtennis, på fotballbanen eller annet vi ble enige om. De som hadde mistet minutter jobbet i klasserommet sammen med meg i den tiden de skulle, hadde de mistet 10 minutter, jobbet de med meg i 10 minutter, med repetisjonsoppgaver. Det varierte fra uke til uke hvem disse var, og det var ingen som satt uten noen minutter på fredagene. Elevene var happy med systemet. Nå jobber jeg med de aller yngste, og der er impulskontrollen litt annerledes, så dette systemet vil kanskje ikke fungere så godt på dem.

Anonymkode: d259f...a95

Så det du egentlig lærte dem var at FAG ikke er noe gøy, men noe man opptjener seg tid for å slippe. I stedet for å hjelpe de utvikle en genuin interesse og engasjement for fagene. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig. Det overasker meg ikke at det er en gammel lærer. Norske klasserom er full av udugelige lærere man skulle tro var utdannet på 60tallet. 

Anonymkode: 1c612...270

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis de forstyrrer og ødelegger for de 29 andre i klassen mer enn 4(!) ganger i uka må det uansett gjøres noe med. Da må de fysisk sitte slik at de ikke får ødelagt undervisningen til de andre. 

• Liker 2
Skrevet

Helt innafor. Nå er de mer enn store nok til å vite hvordan de skal oppføre seg. Har selv en flink og rolig gutt i 7 trinn, og er jammen slitsomt for han å skulle forholde seg til alt tullet mange andre finner på. Burde vært MYE strengere og mer konsekvenser. Feks, har du oppført deg som dritt hele uka, så må du komme mandag morgen å måke snø. Spennende å se hvor mange som hadde skjerpet seg da!

Anonymkode: 73332...8fb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt enig. Det vil jo sannsynligvis være de samme barna som får for lite poeng hver uke. Barn med oppmeksomhetsproblemer trenger støtte og tilrettelegging, ikke straff for at de ikke fungerer like godt som alle andre. Ja til belønning, nei til straff. Urolige elever er kanskje irriterende for andre, men det er jammen ikke enkelt å være en urolig elev heller. Negative tilbakemeldinger er det i alle fall nok av, man trenger ikke å sette de i system.

Anonymkode: d0d78...769

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ikke straff for at de ikke fungerer like godt som alle andre

Fravær av belønning er ikke en straff

• Liker 3
Skrevet

Merkelig av lærer 

Anonymkode: 6656e...201

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Merkelig av lærer 

Anonymkode: 6656e...201

hvorfor mener du det?    

Anonymkode: ec956...d9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fravær av belønning er ikke en straff

Jo, det er en straff når alle andre får belønning. Eller tror du ikke det føles som straff å være den eneste som ikke får være med klassen på noe gøy? Fravær av belønning kan gå an når det er snakk om ett barn hjemme, men ikke i en klasse. Det er jo nitrist, den ene gutten med oppmerksomhetsproblemer og uoppdaget adhd som hver uke skal se klassen sin kose seg med filmfredag liksom, mens han sitter utenfor? Dette er et straffesystem som vil ramme de som har dårligst forutsetninger.

Anonymkode: d0d78...769

• Nyttig 1
Skrevet

Er det ikke enklere å sette dem som ikke klarer å oppføre seg på gangen? 

Anonymkode: 85627...18c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...