Gå til innhold

Poeng (straffe)system i syvende klasse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barnet mitt går i syvende trinn, og klassen har en del utfordringer. Nå har læreren foreslått et nytt poengsystem for å motivere til bedre atferd. Elevene skal få et visst antall «liv» – for eksempel ni – og hver gang de er urolige eller bryter regler, mister de ett. De som har mer enn fem liv igjen ved slutten av dagen (eller uka?) får være med på en premieaktivitet eller noe gøy, mens de som har færre må sitte igjen og jobbe uten premie eller deltakelse.

Hva tenker dere om det? Spesielt med tanke på barn som av ulike grunner strever mer med å sitte stille eller holde fokus?

Jeg foreslo å heller snu det – å gi poeng for god oppførsel i stedet for å miste liv for dårlig.

Læreren har mange års erfaring og nærmer seg pensjon, men har ikke egne barn (vet ikke om det har noe å si, men nevner det likevel).

Hva tenker dere?

Anonymkode: d371c...822

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at et barn uten diagnoser burde ha såpass med reguleringsevne at de klarer å innrette seg i et klasserom.

De går tross alt på ungdomsskolen om et år.

Mvh mamma til en ukonsentrert 7.klassing

Anonymkode: 0d584...ec3

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet

Tenker at læreren er drittlei drittunger. Neste år skal de på ungdomsskolen og hvis det ikke blir endring nå, så kommer ungene til å slite. 

Anonymkode: 7d990...e1a

• Liker 25
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg tenker at en erfaren lærer vet hva hen gjør og sannsynligvis har prøvd liknende tiltak med hell før - og at hvorvidt en lærer har barn selv eller ikke har null betydning når det gjelder å håndtere klasseromssituasjonen.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg lurer på hvilke diagnoser e.l disse barna som sliter med å sitte stille har? Jeg er lærer, og nei, du kan ikke forvente det fra en med f.eks autisme eller som er psykisk funksjonshemmet. Men alle andre bør klare det. Vi kan ikke forvente så lite fra elever uten diagnose. Jeg har hatt elever med komplekse traumer som har klart å oppføre seg, men de får så klart oppfølging. 

Tenker at dette systemet kan testes ut en stund. Godt mulig dette handler om elever som belønning ikke biter noe på. Jeg har også undervist i klasser hvor det eneste som funker er å være dritkjip og streng og drive en slags militærleir. De som virkelig har problemer med å sitte stille må jo få en utredning i så fall, og da må foreldrene kontakte skolen/bup.

Anonymkode: ce050...4a4

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan man ikke bare prøve TS? Denne læren ser nå skolehverdagen så vanskelig for seg selv og andre elever at hun prøver ut et nytt system. Bedre at hun prøver enn at hun velger å slutte pga drittungene. 

Veit selv hvordan det kan være.

Anonymkode: 015d7...92c

• Liker 5
Skrevet

Læreren er tilstede i timene, det er ikke du. 

Anonymkode: dbf8d...e89

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenker det er veldig mye bedre enn sånn de gjør det hos oss: Det blir roblox på ALLE hvis ALLE har oppført seg fint. Hvis ikke alle har oppført seg fint blir det ingenting. 

...barna som allerede sitter alt for mye på skjerm driter i den timen på roblox og har ingen intensjoner om å oppføre seg. 

Jeg tenker din versjon høres helt greit ut. Forstår det oppleves litt kjipt, men med mindre barna har diagnoser som en annen sier, så bør man kunne forvente at barn i syvende trinn oppfører seg ordentlig.

Anonymkode: 60870...b4f

• Liker 3
Skrevet

Heia læreren!

Anonymkode: f5fde...c45

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Slik gjorde de tiø slutt i klassen til ungdommen her da de gikk i 9 klasse. Ja noen elever som hadde diagnose hadde litt mer frihet. Men de så med en gang de elevene uten diagnose begynte å skjerpe seg som igjen gjorde at en del av de som og slett med andre ting roet seg, karakterene i klassen og. Ja var 1 i klassen som ikke skjerpet seg som dermed gikk glipp av den gulroten han kunne få, men syns nå det var greit.

Anonymkode: ac13d...75c

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er verd å prøve!

Skrevet

Høres ut som en lur idé fra læreren. Må slutte å leke barnehage når elevene nærmer seg ungdomsskolen. 

Anonymkode: 2fdb2...47d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med deg, Ts. Forsterke opp det positive. Det der er utdaterte greier - forlengst!😊

Anonymkode: d7833...233

• Liker 3
Skrevet

Sitte i ro...huff... Ja, noen klarer det, men vil si det er vanskelig for fryktelig mange. 

skolen burde bli MYE mer praktisk. 

Ikke engang jeg som voksen og med vanlig jobb klarer sitte stille i 45 minutter. 

Anonymkode: 09754...637

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet mitt går i syvende trinn, og klassen har en del utfordringer. Nå har læreren foreslått et nytt poengsystem for å motivere til bedre atferd. Elevene skal få et visst antall «liv» – for eksempel ni – og hver gang de er urolige eller bryter regler, mister de ett. De som har mer enn fem liv igjen ved slutten av dagen (eller uka?) får være med på en premieaktivitet eller noe gøy, mens de som har færre må sitte igjen og jobbe uten premie eller deltakelse.

Hva tenker dere om det? Spesielt med tanke på barn som av ulike grunner strever mer med å sitte stille eller holde fokus?

Jeg foreslo å heller snu det – å gi poeng for god oppførsel i stedet for å miste liv for dårlig.

Læreren har mange års erfaring og nærmer seg pensjon, men har ikke egne barn (vet ikke om det har noe å si, men nevner det likevel).

Hva tenker dere?

Fra og med august neste år vil elevene få anmerkninger og nedsatte karakterer. 

Elevene får ikke belønning for å ha gjort et minimum av forventningene som blir stilt til dem. 

For meg fremstår dette som et forsøk på å skape en mykere overgang til ungdomsskolen. 

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skulle dette fungert i praksis?  Gi poeng når elevene IKKE bråker?

Anonymkode: 626ef...d17

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan skulle dette fungert i praksis?  Gi poeng når elevene IKKE bråker?

For god attferd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker dere?

Hvordan mener du dette skulle ha fungert i praksis?

Skal alle elevene få en stjerne i boka for å møte til tiden? 
For å ikke vippe på stolen? 
For å ikke tegne på pulten? 
For å ikke ha glemt gymtøy?
For å ha gjort leksene?

Du tenker ikke at det blir veldig tidkrevende for lærerne? 

Når er barn store nok til å forstå sammenhengen mellom egen oppførsel og konsekvenser?

Når skal man slutte å dulle med de og slutte å gi medaljer og diplomer for deltakelse? 

Anonymkode: a0ed5...8c6

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For god attferd.

Ja, hva er det, praktisk og konkret? Se også innlegget over.

Skrevet

Tenker at barn i denne alderen, og i denne typen klassemiljø, helt klart har behov for tydeligere rammer og voksenledelse. Jeg ville imidlertid heller hatt tydelige rammer på når det er forventet å jobbe, og at upassende atferd ikke aksepteres, enn å "akseptere" upassende atferd gjennom hele uken, for så å straffe i slutten av en uke. Tenker man på belønning, er dessuten mange barn i den alderen mindre opptatt av belønning i form av en morsom aktivitet med lærer og klasse, og mer opptatt av status og hevdelse i det som høres ut som et hierarkisk klassemiljø hvor upassende atferd øker status. Hva angår barn med vansker for å holde fokus osv., tenker jeg at man tydelig ser forskjell på disse barna, og de som rett og slett ikke respekterer lærer og regler. Barna som strever trenger selvfølgelig veiledning og tilpasning for det.

Anonymkode: 34dbb...b15

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...