Gå til innhold

Dere som jobber 100%...

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden barnet her er over 12 år så må jeg ta det på avspasering eller ferie. Jobben betaler ikke for fravær når det ikke er egen sykdom.

Anonymkode: 6c91a...c57

Skrevet

Jobber 80 % i barnehage og skjønner heller ikke hvordan andre som jobber 100 får det til. Har ett barn som sjelden er syk heldigvis, men prøver å legge alle avtaler til den dagen jeg har fri. 

Skrevet

Har full flex i jobben. Jobber inn alt av tid som går med til avtaler og diverse på kveld og helg. 

Anonymkode: 23f41...0b5

Skrevet

Veldig fleksibel jobb. Sier bare "går ut et par timer pga xyz" og det er det.

Anonymkode: 3cdaf...5f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør dere når dere skal følge barnet til legen, gå på f eks cos-kurs, psykisk helse kurs, psykolog, fysioterapi eller andre ting som foregår på dagtid?

Jeg går nå på et lavterske psykisk helsekurs 2 t hver uke i en mnd. Og barnet mitt skal til lege og tannlege. Tidligere har jeg gått til fysioterapeut, osv. 

Jeg jobber bare 85% og med fleksitid så derfor går det bra å gjøre disse tingene. Men dere som jobber 100% må jo ta fri fra jobb, eller? En legetime her og der skjønner jeg (velferdspermisjon?). Men hva hvis man går til psykolog eller fysioterapi en gang i uka, eller COS kurs over flere måneder, og slikt. Er det ulønna permisjon da?

Anonymkode: ca997...53f

Avspasering (jobbe ekstra andre ganger). Har fleksitid, Eller ulønnet fri ja. 
Det er jo frivillig å ta COS-kurs. Psykolog får vi nok fri til hvis det henvist fra lege, men ikke om det er frivillig.
Samme med fysio.

Anonymkode: 4f58f...e5b

Skrevet

Nå er jeg ufør, men da jeg jobbet måtte jeg ta slikt som avspasering. Men kunne styre overtid/avspasering for det meste selv, så lenge jeg jobbet kjernetiden.

Anonymkode: f5043...0b9

Skrevet

Alle har krav på permisjon for å følge barn til lege eller annen oppfølging av sykdom, til og med det året barnet fyller 12 år. Det står i arbeidsmiljølovens paragraf 12-9, ledd 1b.

Hvis barnet har kronisk sykdom, har man krav på inntil 20 dager permisjon i året, for barn under 18 år. (3. ledd)

Man har også krav på permisjon om barn (under 18 år) er innlagt på helseinstitusjon. (4. ledd)

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_13#§12-9

Mange arbeidsgivere gir såkalt velferdspermisjon (ofte lønnet) for legetimer, fysioterapi o.l. Kurs og sånt, må man enten avtale fri for eller få til utenom arbeidstida. Mange klarer vel å få det til ved å avspasere plusstid. 

• Liker 3
Skrevet

Jobber i kommunen. Fast arb.tid, ingen mulighet for hjemmekontor. Har jevnlig møter på kveldstid, får avspasringstimer. Har jobbrt 100% siden barnet var 1 år . Timer hos fastlege og tannlege, meg selv eller barnet må legges så nært start eller slutt av arb.tiden , avspasere timene. Unntak er spesialist lege/tannlege-da er det velferdsperm med lønn. Fysio, kiropraktor vet jeg ikke, enda ikke hatt behov. Bup er jeg usikker på nå, men skal forsøke å legges nærme start eller slutt på arb.tiden.  Jeg har hatt kollegaer med egne barn som trenger mye tilrettelegging og hjelp. Det var mye møter i perioder, måtte avspaseres mener jeg. 

Anonymkode: 39130...77b

• Nyttig 1
Skrevet

Vi styrer mye av dette selv, så når jeg skal til lege /tannlege for meg selv eller en av barna mine så sier jeg bare ifra, og vi får dekket med lønn. 

Noe av det andre du nevner har vi aldri hatt behov for, hverken cos kurs, psykolog eller annet- Har litt større barn nå, men alltid vært fleksibelt på vår arbeidsplass for å utførde nødvendige ærender

Anonymkode: 6d41f...106

• Liker 1
Skrevet

Permisjon med lønn.

Anonymkode: a8a2a...53e

Skrevet

Fagforeningen har forhandlet frem noen rettigheter der, som 1 time i uka med trening eller fysioterapi, rett til på å gå til en legetime, tannlege, etc. Det er sikkert noen grenser for hvor ofte det kan skje, har ærlig talt ikke satt meg inn i det, men til nå har sjefen min aldri sagt nei når jeg spør om noe viktig.

Anonymkode: 351a3...dea

Skrevet

Bytter vakter (jobber tredelt turnus), tarvet avspasering i stedet for overtid (jobber litt ekstra).

Anonymkode: 63a85...1e8

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber i kommunen, så jeg får velferdspermisjon for alt. Tror det er 10 dager til sammen, og det blir mer enn nok til mange legetimer og tannlegetimer når man har 75 timer å ta av. 

Skrevet

Jeg er lærer, så lenge jeg legger det utenom undervisningstiden min står jeg fritt til å gjennomføre sånn avtaler. Jeg har kontordag en dag pr uke, jeg pleier å legge alt til denne dagen. 

Anonymkode: 0827b...a4f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva gjør dere når dere skal følge barnet til legen, gå på f eks cos-kurs, psykisk helse kurs, psykolog, fysioterapi eller andre ting som foregår på dagtid?

Jeg går nå på et lavterske psykisk helsekurs 2 t hver uke i en mnd. Og barnet mitt skal til lege og tannlege. Tidligere har jeg gått til fysioterapeut, osv. 

Jeg jobber bare 85% og med fleksitid så derfor går det bra å gjøre disse tingene. Men dere som jobber 100% må jo ta fri fra jobb, eller? En legetime her og der skjønner jeg (velferdspermisjon?). Men hva hvis man går til psykolog eller fysioterapi en gang i uka, eller COS kurs over flere måneder, og slikt. Er det ulønna permisjon da?

Anonymkode: ca997...53f

De færreste går på alt av det...

Anonymkode: c5d2e...b9b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

På min jobb må vi ta velferdspermisjon for å følge barna til lege. Da bruker vi en hel dag selv om vi bare er borte en liten stund, og kommer tilbake på jobb. Vi kan og velge å bruke avspasering hvis vi har det. 

Skal vi til fysioterapeut må vi ta avspasering. Syns det er vanskelig å følge opp min egen helse, og barna.

Stor barnehage kjede. 

Anonymkode: 36710...4f1

• Liker 1
Skrevet

Verken mannen eller jeg har fleksible arbeidstider, og må følge i arbeidstida. Men jeg følger til flesteparten pga arbeidets beliggenhet, skole/barnehage, legesenter, tannlege osv osv. hvis han skal følge så må han ha halve dagen fri. Han pendler med ferje til jobb, og den går bare 4 ganger i døgnet. Jeg bruker 10-15 minutt på hentingen og leveringen + tida timen tar. 
vi har begge gode velferdsordninger som gjør at vi får fri med lønn når barna skal følges på noe, men mannen får selvfølgelig ikke for 3 timer reisetid. Bare for selve timen. 

jeg vet at ene kollegaen min måtte gå ukentlig på behandling for noe. De inngikk en avtale om at de 5 første gangene var fri med lønn, og så måtte det være avspasering eller fri uten lønn. 

Anonymkode: 9a711...787

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber 100% pedagogisk leder i bhg i kommunen. Behandlinger legger jeg som oftest rett før vakten er slutt eller etter tidligvakter. Er det krise så kan jeg ta i arbeidstid, for i verste fall blir jeg borte fra jobb. 
Legetime til datter må jeg bruke avspasering, fordi hun er over 18 år. Hun har lett pu som diagnose og trenger fortsatt assistanse noen ganger. 

Anonymkode: e0082...156

Skrevet

Jeg jobbet mer enn 100% og daglig reisetid på jobb. Ved avtaler jobbet jeg hjemme, avspaserte evt. Mannen min hadde x dager med velferdspermisjon lønnet, og tok mer av helsestasjonsbesøk, akutt sykdom, utviklingssamtaler mv. 

Anonymkode: c36e9...667

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...