Gå til innhold

Dere som jobber 100%...

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva gjør dere når dere skal følge barnet til legen, gå på f eks cos-kurs, psykisk helse kurs, psykolog, fysioterapi eller andre ting som foregår på dagtid?

Jeg går nå på et lavterske psykisk helsekurs 2 t hver uke i en mnd. Og barnet mitt skal til lege og tannlege. Tidligere har jeg gått til fysioterapeut, osv. 

Jeg jobber bare 85% og med fleksitid så derfor går det bra å gjøre disse tingene. Men dere som jobber 100% må jo ta fri fra jobb, eller? En legetime her og der skjønner jeg (velferdspermisjon?). Men hva hvis man går til psykolog eller fysioterapi en gang i uka, eller COS kurs over flere måneder, og slikt. Er det ulønna permisjon da?

Anonymkode: ca997...53f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobben min er veldig fleksibel, og jeg får velferdspermisjon med lønn for psykologtimer, fysoterapi og alt sånt også. :)

COS-kurs hadde nok ikke vært dekket, men det behovet har vi ikke hatt. Men å følge barnet til legen, tannlegen osv er ikke noe problem, det har vi fått beskjed om at vi ikke trenger registrere. Vi tar hjemmekontor og gjør det da.

Anonymkode: bbeb4...9a6

Skrevet

Ulønnet permisjon. 

Har ikke satt meg inn i arbeidsmiljøloven, så vet ikke om det er innenfor, men vi får ikke lov til å ta legetimer etc i arbeidstiden med full lønn. 

Anonymkode: a07f3...e6f

• Liker 1
Skrevet

Jeg får velferdspermisjon for legebesøk osv i arbeidstiden som ikke kan tas utenom arbeidstid.

Mannen har en fleksibel jobb, så han kan bare omrokkere litt på sin timeplan.

Skrevet

Velferdspermisjon eller legge det til start/slutt av dagen før eller etter jobb

Anonymkode: 6b7d2...3c2

• Liker 2
Skrevet

Styrer dagene mine selv og kan jobbe inn timer på kveldstid, når ungene har lagt seg, eller i helgene. 

Anonymkode: 3ec42...10b

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker fleksitid og jobber inn timene på dager der mannen kan hente i barnehagen eller på kveldstid. Jeg kunne sikkert fått lønnet permisjon for dette, men jeg har nok å gjøre på jobben.

Anonymkode: 095dc...43b

• Liker 2
Skrevet

Jeg har full fleks, kan styre dagene selv i stor grad, med noen unntak. Nå for eksempel var jeg litt sliten etter helgen... så etter å ha fått sirkuset ut døra har jeg bare sittet og drukket kaffe og pustet litt - men nå har jeg straks dagens første møte (digitalt). 

Er jeg bundet opp på jobbreise, for eksempel, så klarer alltid mannen å få det til, selv om det innebærer flytting av timeavtaler og litt mer logistikk. 

Anonymkode: 99fa5...a6e

Skrevet

De fleste har jo ikke behov for ukentlige psykolog- og fysiotimer eller coskurs. Det du beskriver er godt utenfor normalen og da særlig for friske mennesker i 100% jobb.

Anonymkode: 2ed50...f7a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker fleksitid og jobber inn timene på dager der mannen kan hente i barnehagen eller på kveldstid. Jeg kunne sikkert fått lønnet permisjon for dette, men jeg har nok å gjøre på jobben.

Anonymkode: 095dc...43b

Er samme her... Jeg har en såkalt særdeles uavhengig stilling. Fleksibiliteten er stor - begge veier. Så jeg gidder ikke å stå på rettighetene når jeg bare kan jobbe litt rundt den type ting. Og det er nok å gjøre, så ender uansett bare med lønnet permisjon = mer overtid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste har jo ikke behov for ukentlige psykolog- og fysiotimer eller coskurs. Det du beskriver er godt utenfor normalen og da særlig for friske mennesker i 100% jobb.

Anonymkode: 2ed50...f7a

For noen er behandling en periode det som skal til for å stå i en 100 % jobb. Gikk selv en periode til behandler og fysio en gang i uka selv om jeg sto i full jobb. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Alt med barn går nå på oppfølging av barnet.

Der vi bor er cos kurs på kveld.

Har du barn med kronisk sykdom diagnose kan en få ekstra sykedager

Vanligvis trenger ikke friske folk fysioterapi 1 gang i uka og psykolog.

Der jeg jobbet hadde vi fysioterapi i bedriften som vi kunne bruke uten å bli trekt i lønn. Brukte vi noen andre uten om bedrift måtte vi ta det på velferd

Anonymkode: a6890...065

Skrevet

Vi får velferdspermisjon når vi skal til lege, tannlege, fysioterapeut, psykolog etc. Men vi må søke om det og det må godkjennes av ledelsen på jobben. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk en slags sykemelding av legen da jeg gikk på sånt kurs, noe med behandlingsdager? Jeg ble veldig sliten etter hver kurs-sesjon husker jeg så det tok jo mye av dagen. 

COS-kurs og liknende ville jeg søkt om ulønnet perm eller avspasert fleksitid om jeg fikk til å jobbe det inn før eller etter. Men må innrømme at vi vurderte COS-kurs men droppet det delvis fordi det var ganske mange timer midt på dagen til sammen...

Alle legetimer for oss selv kan vi ta velferdspermisjon for. Legetimer for barn går på omsorgsdager, vi kan ta sykt-barn-dag timesvis og så legger de sammen timene til hele dager senere. Helsestasjon- og tannlege går vel ikke på det, men tror mannens jobb gir velferdsperm til det for han tok de 2 siste iallfall. 

Anonymkode: 7ebb9...efb

Skrevet

Jeg har 100% og 100% fleksitid. Forventet at jeg jobber timene mine, men jeg har også timelønn, så «skylder» heller ikke arbeidsgiver noe skulle jeg miste to timer, går bare ut over min egen inntekt. 
Så styrer det helt selv.

Anonymkode: e6083...53f

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva gjør dere når dere skal følge barnet til legen, gå på f eks cos-kurs, psykisk helse kurs, psykolog, fysioterapi eller andre ting som foregår på dagtid?

Jeg går nå på et lavterske psykisk helsekurs 2 t hver uke i en mnd. Og barnet mitt skal til lege og tannlege. Tidligere har jeg gått til fysioterapeut, osv. 

Jeg jobber bare 85% og med fleksitid så derfor går det bra å gjøre disse tingene. Men dere som jobber 100% må jo ta fri fra jobb, eller? En legetime her og der skjønner jeg (velferdspermisjon?). Men hva hvis man går til psykolog eller fysioterapi en gang i uka, eller COS kurs over flere måneder, og slikt. Er det ulønna permisjon da?

Anonymkode: ca997...53f

Hva er cos- kurs? Er dette fordi du er sliten og blir for kjeftete på barna etter jobb? Da burde gått ned i stillingen!!

Anonymkode: 7a82f...7e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er cos- kurs? Er dette fordi du er sliten og blir for kjeftete på barna etter jobb? Da burde gått ned i stillingen!!

Anonymkode: 7a82f...7e1

Cos-kurs er faktisk noe alle foreldre burde hatt. Blir oppgitt over de som sier de ikke har behov for det. Burde vært obligatorisk etter min mening ☺️

Anonymkode: 1e7eb...5f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Legger det så langt som det går før/etter jobb eller til når jeg uansett har fri.

Tok for eksempel influensavaksine på vei til jobb (starter seint den dagen). Jeg går til behandling 1-2 dager i mnd og det legger jeg til fridager eller rett etter jobb. 

Tidligere har jeg fått velferdspermisjon for å ta hyppige behandlinger som ikke kunne tas på ettermiddag (spesialist). 

Men ja, sånt er vanskeligere å få til med mindre man har mye fleksibilitet i jobben. Ikke bare pga tider, men fordi man også faktisk er mye borte. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er samme her... Jeg har en såkalt særdeles uavhengig stilling. Fleksibiliteten er stor - begge veier. Så jeg gidder ikke å stå på rettighetene når jeg bare kan jobbe litt rundt den type ting. Og det er nok å gjøre, så ender uansett bare med lønnet permisjon = mer overtid. 

Samme hos meg. Så lenge jeg er tilgjengelig for viktige møter og levere på frister, kan jeg flekse det jeg må til sånne ting. Men jobber jo timene totalt sett, bare ikke nødvendigvis innenfor ordinær arbeidstid

Anonymkode: 2c26a...c8b

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber turnus, så legger sånne ting til dager jeg har kveldsvakt/turnusfri eller eventuelt bytter til meg kveldsvakt. Mannen har fleksitid så han bruker det når han må på noe sånt.

Anonymkode: 2eee1...329

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...