Gå til innhold

13 åring som ikke spiser (og sover)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min 13 år gamle datter er spiser ikke med mindre vi maser og tilrettelegger alle måltider. Hun kan glatt gå en hel dag uten å spise, og vi ikke lager og setter frem maten til henne - og minner henne på at den også må puttes i munnen. Hun har bestandig vært småspist, og det virker som hun ikke kjenner på sult følelse? 

Hun må også minnes på å legge seg, og nærmest tvinges i seng. Sover maks 6 - 7 timer på hverdager, mer i helgene. 

Er helt utslitt (og oppgitt) over å passe på at ungen får seg et minimum an næring og hvile - men hva skal jeg gjøre?

Hun er frisk, og ekstremt aktiv. Trenger 1 - 2 økter hver dag, og holder på med flere idretter. Helt utrolig at det går an med et så minimalt næringsinntak. Hun er dog veldig liten av vekst, og viser ingen tegn til pubertet. Hun er godt under 150 cm og veier under 35 kg…

Anonymkode: 8993b...ccb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor lenge har dette pågått? 

Anonymkode: 7b50a...6bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min 13 år gamle datter er spiser ikke med mindre vi maser og tilrettelegger alle måltider. Hun kan glatt gå en hel dag uten å spise, og vi ikke lager og setter frem maten til henne - og minner henne på at den også må puttes i munnen. Hun har bestandig vært småspist, og det virker som hun ikke kjenner på sult følelse? 

Hun må også minnes på å legge seg, og nærmest tvinges i seng. Sover maks 6 - 7 timer på hverdager, mer i helgene. 

Er helt utslitt (og oppgitt) over å passe på at ungen får seg et minimum an næring og hvile - men hva skal jeg gjøre?

Hun er frisk, og ekstremt aktiv. Trenger 1 - 2 økter hver dag, og holder på med flere idretter. Helt utrolig at det går an med et så minimalt næringsinntak. Hun er dog veldig liten av vekst, og viser ingen tegn til pubertet. Hun er godt under 150 cm og veier under 35 kg…

Ta henne til legen. 

Helst i går. 

Anonymkode: 5749f...830

• Liker 8
  • Nyttig 18
Skrevet

Anoreksi.

Anonymkode: a8332...709

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

kanskje hun er redd for å komme i puberteten? At brystene vokser og alt det der? 

Hvilken sport driver hun med? 

Anonymkode: 7b50a...6bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det høres jo ut som en spiseforstyrrelse og med så lavt energiinntak og så mye trening og høyt aktivitetsnivå bryter hun ned kroppen. Jeg håper helsevesenet er involvert her? 

Anonymkode: 47d99...c81

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Anoreksi.

Ja, tvangstrening som her (1-2 treningsøkter pr dag er helt sykt selv for en frisk 13-åring) kombinert med minimalt næringsinntak er klassisk for anoreksi. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ta henne til legen. 

Helst i går. 

Ja, det høye treningsnivået kombinert med altfor lavt næringsinntak gjør dette til en livstruende tilstand. Det første ts må gjøre er å legge ned treningsforbud og ta henne med til legen!

• Liker 6
Skrevet

Hun må i behandling. Dette er ikke normalt. Har det pågått lenge? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ta henne til legen. 

Helst i går. 

Har vært hos lege, tok blodprøver som var fine. Ingen annen beskjed en å ta en ny vekstmåling om 6 måneder.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, tvangstrening som her (1-2 treningsøkter pr dag er helt sykt selv for en frisk 13-åring) kombinert med minimalt næringsinntak er klassisk for anoreksi. 

Som mor er jeg LIVREDD! Men det virker som at det bare er jeg som er bekymret, så får ikke respons… Hun driver med to lagidretter, samt daglig fysisk aktivitet på skolen (går på friskole). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er farlig ts! Det ekstreme treningsnivået (1-2 økter pr dag er sykt selv for en normal tenåring) kombinert med altfor lite næring og helsefarlig undervekt gjør dette til en akutt livstruende tilstand. Det viktigste du kan gjøre nå er å forby all trening framover, fra 1-2 stk pr dag til 0, da trening i denne  tilstanden kan føre til akutt hjertestans. Ja, det er faktisk så alvorlig. Jeg vet hva jeg snakker om da jeg har folk i nær familie og venner som har slitt med anoreksi. Årsaken til at hun er så liten av vekst og ikke viser tegn til pubertet, henger også sammen med langvarig for lavt inntak av mat. Da vokser ikke kroppen som den skal og puberteten settes på hold for kroppen går på sparebluss, det lave nærlingsinntaket i kombinasjon med høyt aktivitetsnivå over tid kan også ha ført til at hun allerede har blitt benskjør. 

Så her er trinn 1: ingen trening fra i morgen, trinn 2: ring lege, bestille blodprøver EKG, og be hen kontakte BUP samt spiseteam på Rikshospitalet siden hun alltid har hatt litt spesielle spisevaner. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Gaia skrev (15 minutter siden):

Hun må i behandling. Dette er ikke normalt. Har det pågått lenge? 

Vært ekstremt småspist hele livet, men det blir jo aldri bedre…. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er farlig ts! Det ekstreme treningsnivået (1-2 økter pr dag er sykt selv for en normal tenåring) kombinert med altfor lite næring og helsefarlig undervekt gjør dette til en akutt livstruende tilstand. Det viktigste du kan gjøre nå er å forby all trening framover, fra 1-2 stk pr dag til 0, da trening i denne  tilstanden kan føre til akutt hjertestans. Ja, det er faktisk så alvorlig. Jeg vet hva jeg snakker om da jeg har folk i nær familie og venner som har slitt med anoreksi. Årsaken til at hun er så liten av vekst og ikke viser tegn til pubertet, henger også sammen med langvarig for lavt inntak av mat. Da vokser ikke kroppen som den skal og puberteten settes på hold for kroppen går på sparebluss, det lave nærlingsinntaket i kombinasjon med høyt aktivitetsnivå over tid kan også ha ført til at hun allerede har blitt benskjør. 

Så her er trinn 1: ingen trening fra i morgen, trinn 2: ring lege, bestille blodprøver EKG, og be hen kontakte BUP samt spiseteam på Rikshospitalet siden hun alltid har hatt litt spesielle spisevaner. 

Har vært hos lege, som ikke virker bekymret i det hele tatt. Ville se det an et halvt år….

Skrevet

Se det an et halvt år? Hva er BMI-en hennes? 

• Liker 7
Skrevet

Har du lest om add , autisme hos jenter og audhd. Mange nøklar kan opne seg då.

Anonymkode: c4d0c...159

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Hun trenger hjelp.

Hun virker ha anoreksi/alvorlig spiseforstyrrelse, og jeg tenker dere må ta et ordentlig tak i helsen hennes for lenge siden.

Dette blir ikke enkelt, men hun kan ikke trene to økter daglig, knapt spise eller sove.

Jeg tenker det kan ligge mer bak enn spiseforstyrrelser, så jeg hadde bedt fastlegen henvise til BUP og ta det derfra. 

Noen nevner nevrodivergens her, og det kan tenkes dette også kan være triggeren til det hele. I så fall trenger det behandles deretter, og ikke primært som SF alene. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som mor er jeg LIVREDD! Men det virker som at det bare er jeg som er bekymret, så får ikke respons… Hun driver med to lagidretter, samt daglig fysisk aktivitet på skolen (går på friskole). 

Minner om en fra oppveksten min. Anoreksia startet da hun var 12 - etter mange år med sykdom døde hun av hjertestans i tjueårene. Kroppen klarte ikke mer.

Dere må på banen som foreldre.

• Nyttig 6
Skrevet

Finn ny lege...be om henvisning til sykehuset etc m ikke vent 6 mnd

Jeg blir så sint når vi kvinner/ damer drar til legen..vi tar blodprøver og som magisk...alt er Normalt..det er nok bare angst.. ta Paracet og drikk vann

Hadde dette vært gutt hadde der nok vært noe annet 

Går hun på p piller el?

• Nyttig 3
Skrevet (endret)

Bestill time hos (ny) fastlege så snart som mulig.
Be om en grundig vurdering av vekst, pubertetsutvikling og ernæringsstatus. Fastlegen kan ta blodprøver, vurdere høyde- og vektkurver, og eventuelt henvise til barnelege, endokrinolog eller barnepsykiatrisk poliklinikk (BUP).

Ta med observasjonene dine skriftlig.
Notér:
Hva og hvor mye hun faktisk spiser (typisk dagsinntak).
Søvnmengde, innsovningsvansker.
Hvor aktiv hun er og eventuelle endringer i humør, energi, skoleprestasjon osv.
Dette gjør det lettere for legen å se helheten.

Ikke gi deg om du er redd for datteren din.

Reduser presset på deg selv hjemme.
Du skal ikke måtte overvåke og styre alt hun spiser alene. Det er ikke bærekraftig, og det kan forsterke stress både for deg og henne. Mens dere venter på utredning, kan du tilby små, næringstette mellommåltider (smoothie, yoghurt, nøtter, annet hun liker som er god næring).

Gi henne større ansvar på en mild måte, for eksempel ved å la henne delta i planlegging og tilrettelegging – men uten å gjøre det til en maktkamp. Kanskje hun vil være med i matbutikken og velge ut varer?

Endret av Lillemy8
  • Liker 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...