Gå til innhold

Skravletråd juli/august 2026

Fremhevede innlegg

Skrevet
Parv skrev (24 minutter siden):

Så utrolig godt å få høre hjerteslag ❤️ Må være en stor lettelse etter det du gikk gjennom i forrige uke. 

Og deilig å ha noe håndfast å forholde seg til. Gikk du privat? 

Jeg har forsøkt å få legen til å gi meg en henvisning, men har enda ikke hørt noe. Vurderer å bestille en privat sjekk om et par uker bare for å få sett at det ligger på riktig plass. Har hatt to keisersnitt før og har skjønt at risikoen for svangerskap utenfor livmoren er noe større da.. 

Ja, det var innmari fint å få bekreftet at det ikke gikk galt forrige uke. 

Jeg gikk privat, ja! 1220kr for tidlig ultralyd på Volvat. Det var veldig verdt det, for min del. Godt å få vite at det er i livmor som det skal og at alt foreløpig ser fint ut. ❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åååå så stas Blåtimen ❤️ jeg er så glad på dine vegne ❤️ jeg skal om en uke. Føles fryktelig lenge til 😂 er da 8+4

Skrevet
lillemeg90 skrev (9 minutter siden):

Åååå så stas Blåtimen ❤️ jeg er så glad på dine vegne ❤️ jeg skal om en uke. Føles fryktelig lenge til 😂 er da 8+4

Tuse takk 🥹❤️ Åh, ja, håper uka flyr av gårde, men jeg vet jo at den går i sneglefart når man venter på ultralyd. Fordelen er at du får sett litt mer da, kanskje, enn meg som dro tidligere! 

Jeg fikk henvisning til tidlig ultralyd på sykehuset, men hun sa pga jula så havner det sannsynligvis ikke før tidlig på nyåret. Føles ut som en evighet til 😅 Men det er helt greit, har masse som skjer i desember som krever av energien min, så forhåpentligvis føles det ikke like treigt som disse ukene har gjort.

Skrevet
blåtimen skrev (1 time siden):

Tuse takk 🥹❤️ Åh, ja, håper uka flyr av gårde, men jeg vet jo at den går i sneglefart når man venter på ultralyd. Fordelen er at du får sett litt mer da, kanskje, enn meg som dro tidligere! 

Jeg fikk henvisning til tidlig ultralyd på sykehuset, men hun sa pga jula så havner det sannsynligvis ikke før tidlig på nyåret. Føles ut som en evighet til 😅 Men det er helt greit, har masse som skjer i desember som krever av energien min, så forhåpentligvis føles det ikke like treigt som disse ukene har gjort.

Ja, det er eneste fordel 😅 er jo litt redd for MA. At jeg går her og spyr for ingenting 🤮🙈 men man kan ikke Alltid tenke slik heller. Da blir man gal. 

Skrevet
Parv skrev (2 timer siden):

Så utrolig godt å få høre hjerteslag ❤️ Må være en stor lettelse etter det du gikk gjennom i forrige uke. 

Og deilig å ha noe håndfast å forholde seg til. Gikk du privat? 

Jeg har forsøkt å få legen til å gi meg en henvisning, men har enda ikke hørt noe. Vurderer å bestille en privat sjekk om et par uker bare for å få sett at det ligger på riktig plass. Har hatt to keisersnitt før og har skjønt at risikoen for svangerskap utenfor livmoren er noe større da.. 

Du kan eventuelt kontakte legekontoret ditt og høre om de har UL-apparat? Min lege hadde det på kontoret og det var han som tok av meg. Dermed var det lett å få time til det + det var gratis siden jeg hadde frikort☺️ TUL har han sendt henvisning til da, da han tross alt er fastlege.

Jeg forstår godt at du ønsker å få se og høre så fort som mulig🥺❤️ Selvom det ikke er noen garanti, så er det jo absolutt en betryggende å vite at alt er fint så langt! Håper det ordner seg for deg!❤️

Skrevet
Nellikpiken skrev (5 minutter siden):

Du kan eventuelt kontakte legekontoret ditt og høre om de har UL-apparat? Min lege hadde det på kontoret og det var han som tok av meg. Dermed var det lett å få time til det + det var gratis siden jeg hadde frikort☺️ TUL har han sendt henvisning til da, da han tross alt er fastlege.

Jeg forstår godt at du ønsker å få se og høre så fort som mulig🥺❤️ Selvom det ikke er noen garanti, så er det jo absolutt en betryggende å vite at alt er fint så langt! Håper det ordner seg for deg!❤️

Ah, så genialt at fastlegen har kompetansen på dette. 
Dessverre har nok ingen av fastlegene her UL-apparat, og jeg må dessverre reise nesten 2 timer for en kjapp sjekk. 😅

Det burde egentlig være et krav at kommuner som ligger så langt unna sykehusene må ha UL-apparat og noen med kompetanse på feltet. 

Jeg er i utgangspunktet ikke så stresset for den sjekken, men det hadde vært fint å fått vite at det er noe der før julen kommer. 
Dessuten er det som @lillemeg90 skriver; skal man virkelig gå rundt med denne kvalmen for ingenting  😅🙈

• Hjerte 1
Skrevet

Åh, men er det lov å si at jeg syns det er bittelitt demotiverende at jeg ikke er lenger på vei? Jeg er så klart overlykkelig over å få se hjertebank i dag, men jeg er fremdeles bare 6+4 og det er fortsatt så lang tid til jeg kan senke skuldrene. På fredag har jeg visst at jeg er gravid i fire uker, som vil si at jeg bare var 2+6 når jeg fant det ut!!! Ikke rart disse ukene har vært seige. Er helt emosjonelt tappet 🫠 Jordmor i dag da at det er naturens måte å forbedre oss på å være foreldre - et liv med bekymring 😅

Skrevet

Nå har jeg vært på ultralyd, fikk se en fin liten 'cashewnøtt' med fint hjerteslag og hun målte meg til 8+6, ifølge appen jeg bruker var jeg 8+2. Så da kan jeg slappe litt mer av i tiden fremover mot jordmortimen og svangerskapskontroll i uke 12❤️

• Hjerte 5
Skrevet
Moi123 skrev (20 minutter siden):

Nå har jeg vært på ultralyd, fikk se en fin liten 'cashewnøtt' med fint hjerteslag og hun målte meg til 8+6, ifølge appen jeg bruker var jeg 8+2. Så da kan jeg slappe litt mer av i tiden fremover mot jordmortimen og svangerskapskontroll i uke 12❤️

Så herlig! ❤️ 

deilig å få høre hjerte og sett den lille «nøtta» 🥰

• Hjerte 1
Skrevet
Moi123 skrev (54 minutter siden):

Gratulerer så mye ❤️ er så glad på dine vegne.

• Hjerte 1
Skrevet

I dag var det jeg som våknet med blod på papiret 💔 

Nokså brunt og ingen smerter/murringer utover det vanlige. det virker ikke som at det har blødd noe mer de siste timene, da det ikke er friskt blod (kun brunlig).

Var veldig dårlig i går med ekstra mye kvalme, utmattelse og frost og begynner jo å tenke at det er kroppen som sier at alt ikke er som det skal. 
heldigvis er formen noe bedre i dag. 
Jeg har aldri opplevd spontanabort og har heller ikke hatt noe særlig blødning før, så det skremmer meg litt ekstra. 
Man går liksom bare og venter på at det skal gå galt… 

Skrevet
Moi123 skrev (17 timer siden):

Så fint, Moi ❤️ Glad på dine vegne!

Skrevet
Parv skrev (59 minutter siden):

I dag var det jeg som våknet med blod på papiret 💔 

Nokså brunt og ingen smerter/murringer utover det vanlige. det virker ikke som at det har blødd noe mer de siste timene, da det ikke er friskt blod (kun brunlig).

Var veldig dårlig i går med ekstra mye kvalme, utmattelse og frost og begynner jo å tenke at det er kroppen som sier at alt ikke er som det skal. 
heldigvis er formen noe bedre i dag. 
Jeg har aldri opplevd spontanabort og har heller ikke hatt noe særlig blødning før, så det skremmer meg litt ekstra. 
Man går liksom bare og venter på at det skal gå galt… 

Åh, det er så ekkelt. 💔 Sender en stor klem. Bare spotting er helt normalt - slimhinnene er sårere og det skal lite til før det blir blødning. Og som en sa til meg her tidligere så er jo blod så pigmentert, så det ser fort ille ut uten at det nødvendigvis er det. Lettere sagt enn gjort, men så lenge det bare er spotting og ikke aktiv blødning og du ikke har noen smerter så prøv å senke skuldrene så best det lar seg gjøre. Krysser alt jeg har for at det ikke er noe galt. ❤️🤞🏻

Skrevet

Første jordmortime unnagjort her i dag. Samboer var med og det ble en hyggelig time. ☺️ Jordmor virket veldig skjønn, så jeg tar nok alle kontrollene hos henne. 

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg våknet også med blod i dag @Parv.. her var det lyserosa på morgenen, bare sånn på papiret etter at jeg tørket meg. Og litt brunere nå, på papiret. Så har et håp om at det vare er et blodkar som har bristet men man krisemaksimerer litt med en gang 😅🙈 prøver å tenke at jeg ikke får gjort noe med utfallet uansett og at det ikke er verdt å bekymre seg over men man vil jo aldri se blod som gravid... Ul om 6 dager.

• Hjerte 2
Skrevet
blåtimen skrev (55 minutter siden):

Åh, det er så ekkelt. 💔 Sender en stor klem. Bare spotting er helt normalt - slimhinnene er sårere og det skal lite til før det blir blødning. Og som en sa til meg her tidligere så er jo blod så pigmentert, så det ser fort ille ut uten at det nødvendigvis er det. Lettere sagt enn gjort, men så lenge det bare er spotting og ikke aktiv blødning og du ikke har noen smerter så prøv å senke skuldrene så best det lar seg gjøre. Krysser alt jeg har for at det ikke er noe galt. ❤️🤞🏻

Takk for omtanke ❤️ 

Har enda ikke blitt til noe mer - verken smerter eller bødning og tar det som et godt tegn. 

Jeg og mannen drar på en liten getaway på hotell med spa, god middag og litt luksus i dag så håper det ikke skjer noe, og at vi får senket skuldrene litt. 

• Hjerte 2
Skrevet
Nellikpiken skrev (På 18.11.2025 den 11.50):

Så godt at formen er bra enda! Og det er jo absolutt symptomer.

Så spennende! Både med første svangerskapskontroll i dag og ultralyd på fredag! Håper alt går fint! ❤️ Det er jo mye mer man garantert lurer på når det er første barn, enn hvis man har fått barn tidligere (første på meg også). Jeg hadde også første svangerskapskontroll i dag og fikk se baby på UL og høre hjertet, det ga meg en mye større ro iallfall, så jeg håper du får kjenne på det samme! ❤️ 

Alt gikk bra på første ultralyd! Fikk se et hjerte som banket fort, og en liten baby som beveget seg. Det var deilig å få bekreftet at alt er bra 🙂 Jeg skal være 8+5 i dag i forhold til mine beregninger, men ble målt til 9+0. Det kunne være noe feil med målingen da, men bedre det enn å bli satt tilbake tenker jeg. Da er det bare å vente nesten 4 uker på neste ultralyd. 

• Hjerte 5
Skrevet

Krysser fingrene Parv, så deilig å få en liten tur på spa for å senke skuldrene litt❤️

• Hjerte 1
Skrevet
lillemeg90 skrev (2 timer siden):

Jeg våknet også med blod i dag @Parv.. her var det lyserosa på morgenen, bare sånn på papiret etter at jeg tørket meg. Og litt brunere nå, på papiret. Så har et håp om at det vare er et blodkar som har bristet men man krisemaksimerer litt med en gang 😅🙈 prøver å tenke at jeg ikke får gjort noe med utfallet uansett og at det ikke er verdt å bekymre seg over men man vil jo aldri se blod som gravid... Ul om 6 dager.

Huff, det er virkelig ikke hyggelig med blod nei. blir jo så Man både krisemaksimerer og kjenner veldig etter. 
Heldigvis virker det ikke for å være pågående blødning. Og når det «bare» er litt lys brunt på papiret, tyder det jo på at det ikke er noe ferskt. 

krysser fingrene for at det ikke blir noe mer av noe 🥰

Skrevet
Overthinking skrev (1 time siden):

Alt gikk bra på første ultralyd! Fikk se et hjerte som banket fort, og en liten baby som beveget seg. Det var deilig å få bekreftet at alt er bra 🙂 Jeg skal være 8+5 i dag i forhold til mine beregninger, men ble målt til 9+0. Det kunne være noe feil med målingen da, men bedre det enn å bli satt tilbake tenker jeg. Da er det bare å vente nesten 4 uker på neste ultralyd. 

Så stas @Overthinking ❤️ kjekkere å bli satt frem enn tilbake ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...