Gjest sånn har jeg det også Skrevet 31. mars 2006 #41 Skrevet 31. mars 2006 Jeg må tilføye en ting til! Faren til mitt barn mente at det han betaler i bidrag, skal kun gå til "guttungen" dummeste jeg har hørt, men det kom fra han da som desverre ikke en gang har kontakt med barnet sitt! Syntes det er like tåpelig å komme med en sånn dustete komentar, som å si at barnetrygden er øremerket barna! :klø: Alt går inn under samme budsjettet! og hadde jeg hatt råd til det, så kunne jeg sikkert ha satt det inn på min sønns konto, men det har jeg altså IKKE. M ← jeg er ikke alene om dette nei ser jeg! Faren til mitt barn sa det samme som faren til ditt barn! Godt vi kan le av denslags! Barnetrygden går til meg og mitt barn alt fra klær til mat, leker osv.... Enig med Miloine, hadde jeg kunnet spart barnetrygden ville jeg også gjort det, men har ikke råd til det!
Pasha Skrevet 31. mars 2006 #42 Skrevet 31. mars 2006 Den dagen jeg får eget barn håper jeg at jeg kan sette inn mest mulig av barnetryden inn på en egen kunde før dem.. men det er like sannsynlig at jeg er nødt til å bruke noe/evt hele den til andre husting (regninger, mat o.l)
Gjest Emera Skrevet 31. mars 2006 #43 Skrevet 31. mars 2006 Barnetrygden settes inn på egen konto, og brukes til SFO-kontingent og ting til datteren min som koster litt ekstra, som for eksempel vintertøy, ski/skøyter.
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #44 Skrevet 31. mars 2006 Barnetrygden går inn på en egen sparekonto i mitt navn. Brukes ved behov.
Kipa Skrevet 31. mars 2006 #45 Skrevet 31. mars 2006 (endret) Det første året gikk barnetrygden rett inn på konto, som vi har latt bli der. Da var ikke utgiftene så store heller. Ved fylte året går den inn på min konto og jeg bruker den til klær og utstyr han trenger..Jeg vet jo hva summen er og bruker nok mer enn den til han også. Dresser, regntøy og ikke minst sko koster jo endel...jeg betaler også bhg plassen hans med trekk fra min lønn, så om jeg skulle bruke noe av barnetrygden på meg selv en mnd har jeg ikke dårlig samvittighet for det! Endret 31. mars 2006 av Kipa
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #46 Skrevet 31. mars 2006 Å netopp av den grunn burde barnetrygden vært behovsprøvd sånn at de som ikke har så mye fra før får barnetrygd, gjerne utvidet. Å de som har så de klarer seg og væl så det ikke trenger barnetrygd. ← Jeg er nok ikke enig med deg i at barnetrygden burde være behovsprøvet. Når noe blir behovsprøvet så synker som regel stønadene har jeg funnet ut. Videre har jeg inntrykk av at de som sitter og styrer og steller ikke har bakkekontakt når det gjelder hvilke reelle utgifter folk flest har. De har en sum på papiret synes det ser raust ut, men har selv antagelig ikke forsøkt å leve av samme summen selv. Da barnebidraget skulle justeres for noen år siden ble det sagt at fedre som tilbrakte mer tid sammen med barna sine skulle belønnes med å få nedsatt bidrag. Tanken var sikkert god den, om enn noe naiv. Det var praksisen som overrasket meg. Jeg fikk minstebidrag for to barn ca.2.400.- pr.mnd. Far hadde ikke noe samvær etter eget valg. Jeg trodde at nå ville ungene se mer til far. Det skjedde ikke. Det som skjedde var at far som selv oppga null samvær med barna gikk ned til å betale ca.1.800.- pr.mnd. De kronene utgjør en forskjell for meg. Ikke nok til at jeg lager noe vesen av det. Men at det er mennesker som fikk det vanskeligere med de nye reglene det tviler jeg ikke på. Og det rareste av det hele er jo at ungene ikke ser noe mer til far.
Furstina Skrevet 1. april 2006 #47 Skrevet 1. april 2006 Barnetrygden, eller barnbidraget som det heter i Sverige, går in på vårt gemensamma sparkonto varje månad. Mannen, jag och sonen "sparar" ungefär lika mycket till detta konto och pengarna använder vi till semester, nya däck till bilen, den extremt dyra räkningsmånaden mars (där vi har mer än dubbelt så mycket i räkningar), utemöbler till terrassen, ny barnsäng, för att klara av inkomstbortfallet under min mammapermission vid nästa barn - ja alla små extrautgifter i vardagen.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #48 Skrevet 1. april 2006 Barnetrygden,sammen med kontantstøtten er min "lønn" det kommende året. Det er de pengene som gjør at jeg, med et nødskrik, har råd til å være hjemme ett år til. Vi har ikke en kr til overs når alle regninger er betalt, så vi kan ikke spare til barna våre dessverre. De får gjøre som meg og min mann, ta opp lån og få seg en utdannelse. Så skal vi heller hjelpe de litt i trange tider
nat26 Skrevet 2. april 2006 #49 Skrevet 2. april 2006 Barnetrygden vi mottar for lillemann blir satt inn på en sparekonto i hans navn, som han helt sikkert vil ha nytte av når han er større Samme her
Moonchild Skrevet 2. april 2006 #50 Skrevet 2. april 2006 Barnetrygden benyttes til løpende utgifter. På sønnen min sin sparekonto står det bare penger han har fått fra andre, og det kommer vi til å fortsette med. En av årsakene til at vi har valgt denne løsningen er at vi ikke ønsker at han skal "søle bort" pengene når han blir myndig, da vi kjenner flere som har gjort nettopp det. Da hjelper vi heller til med kjøp av bolig den dagen det er aktuelt (evt. setter inn penger på BSU dersom den ordningen fortsatt eksisterer, fra han begynner å tjene såpass mye penger at han vil ha nytte av skatteletten). Her i huset sparer vi uansett felles, og de pengene vil jo også komme barna til gode etterhvert.
LilleBille Skrevet 2. april 2006 #51 Skrevet 2. april 2006 Skulle gjerne spart barnetrygden på egen konto bor barna - noe vi gjorde før vi ble skilt. Desverre har jeg ikke lenger mulighet til det - om jeg skal klare de daglige utgiftene - men den går inn på en reservekonto - som brukes til litt mer spesielle ting som idrettsreiser/ferier/spesielle innkjøp etc.
Gjest Mayamor Skrevet 2. april 2006 #52 Skrevet 2. april 2006 Barnetrygden går inn i den store fellespotten. Og det kommet jo barna til gode. Håper og tror at vi har litt mindre huslån når barna vokser til og kan da avse en pengegave til nyetablering. Mayamor
monja Skrevet 2. april 2006 #53 Skrevet 2. april 2006 Akkurat nå for tiden betaler kontantstøtte og barnetrygden barnehageregningen. Men på sikt skal den spares.
momo Skrevet 2. april 2006 #54 Skrevet 2. april 2006 Hos oss går trygden bare inn i det store sluket. Vi har ikke god råd nå, men regner med at når datteren våres blir eldre og trenger penger til utdannelse, førerkort osv. Så har vi mye bedre råd, og kan bidra da. For oss synes jeg det nå er bedre og bruke pengene så vi har råd til aktiviteter, ferier og litt ekstra som datteren våres har stor glede av nå.
Rannva Skrevet 3. april 2006 #55 Skrevet 3. april 2006 Barnetrygden går inn i den store fellespotten. Og det kommet jo barna til gode. Håper og tror at vi har litt mindre huslån når barna vokser til og kan da avse en pengegave til nyetablering. Mayamor ←
Gjest HB Skrevet 3. april 2006 #56 Skrevet 3. april 2006 Både min mann og jeg tjener godt, så hos oss går barnetrygden rett inn på jenta vår sin konto. Enn så lenge har vi ikke tenkt på at pengene skal brukes på stor innkjøp etterhvert heller, men hun er bare 1,5 år, så hva som blir av utgifter til fritidsaktiviteter osv. når hun blir større kjenner vi ikke til. I utgangspunktet skal hun få pengene når hun blir stor, men som en skriver her bør vi nok passe på at de brukes på en fornuftig måte og ikke bare sløses bort på dyre merkeklær e.l. Hilsen Lille meg
Klips Skrevet 3. april 2006 #57 Skrevet 3. april 2006 reiser! Har aldri sett det slik at vi har så fryktelig god økonomi, men foreløpig har i hvert fall all barnetrygd gått inn på egen konto. Hva vi skal bruke pengene til er ikke helt bestemt, men planen er vel store og dyre reiser, for eksempel til USA o.l. Barna kommer til å få mye gjennom årene uansett, og sikkert litt ekstra når de er store nok til å etablere seg, så jeg har ikke tenkt at barnetrygden skal være noen gavepakke til dem og stå urørt frem til den tid. Jeg er altså kanskje av dem som ikke burde få noen barnetrygd, men hadde vi kjøpt hus og en bil til så hadde kanskje barnetrygden forsvunnet i sluket hos oss også, og da hadde vi fortjent den? Eller?
Furstina Skrevet 3. april 2006 #58 Skrevet 3. april 2006 Jag vill faktiskt helst själv styra över vad pengarna ska användas till. Därför går de in på ett gemensamt sparkonto - och det kommer förhoppningsvis att bidra till att vi KAN ge det ekonomiska stöd vi vill och som behövs när barnen växer upp. Det finns en "risk" med att sätta in pengarna på ett konto i barnets namn, det är att vi kan bli förhindrade att använda de pengarna själva om vi skulle hamna i ekonomisk kortvarig kris då det räknas som barnets tillgångar. Dessutom blir pengar på ett konto i barnets namn automatiskt barnets egna att använda som han eller hon vill den dagen de fyller 18 år. Jag hoppas ju att mina barn är så mogna och kloka att de väljer att använda pengarna till körkort, bil, studier, boende eller annat men det kan jag ju aldrig veta. Kanske är det en kryssning till medelhavet med två veckors fest som lockar mest? Efter 18 års ålder har inte jag rätt att bestämma vilket.
Furstina Skrevet 3. april 2006 #59 Skrevet 3. april 2006 Om man förtjänar barnetrygd eller inte? Det är nästan en helt egen diskussion. Om jag har sparat pengar på konto och i fonder sen jag var student. Har skött min ekonomi, har betalat ner huslånen mer än banken kräver, sitter med en gammal men betald bil och har goda marginaler i ekonomin... Ska de spela någon roll egentligen? Om jag vill lägga pengarna på sparkonto till barnen? Eller till gemensamma räkningar för att kunna bo i hus medan barnen växer upp? För att ge dem resor, djurparksbesök och upplevelser? Eller om jag studerar för att få ett yrke att trivas i och göra karriär? Barnetrygden är väl tänkt som en slags lättnad för ALLA barnfamiljer, för att underlätta den kostnaden och investeringen som alla gör i att få en ny medborgare till livet och uppfostra denna blivande skattebetalare och medmänniska? Så har jag uppfattat det i alla fall. För de som sen har det riktigt dåligt råd finns andra bidrag att söka.
Bobeline Skrevet 17. mai 2006 Forfatter #60 Skrevet 17. mai 2006 Jag vill faktiskt helst själv styra över vad pengarna ska användas till. Därför går de in på ett gemensamt sparkonto - och det kommer förhoppningsvis att bidra till att vi KAN ge det ekonomiska stöd vi vill och som behövs när barnen växer upp. Det finns en "risk" med att sätta in pengarna på ett konto i barnets namn, det är att vi kan bli förhindrade att använda de pengarna själva om vi skulle hamna i ekonomisk kortvarig kris då det räknas som barnets tillgångar. Dessutom blir pengar på ett konto i barnets namn automatiskt barnets egna att använda som han eller hon vill den dagen de fyller 18 år. Jag hoppas ju att mina barn är så mogna och kloka att de väljer att använda pengarna till körkort, bil, studier, boende eller annat men det kan jag ju aldrig veta. Kanske är det en kryssning till medelhavet med två veckors fest som lockar mest? Efter 18 års ålder har inte jag rätt att bestämma vilket. ← Man kan legge inn disposisjon/sperre på en konto slik at den er sperret lenger enn til barnets 18 års dag (i hvertfall i Norge) og det er bare oppretter av konto som kan omgjøre sperringen. Verger kan ta ut av barnets konto, med mindre annet er bestemt av oppretter (hvis dette ikke er verger). Så foreldre/verger har muligheten til å bestemme over barnets midler etter barnet er myndig, hvis de oppretter en slik sperre...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå