Gjest Gjesta Skrevet 30. mars 2006 #21 Skrevet 30. mars 2006 Jeg anser barnetrygden som en ekstra gave/lønn til meg som mor, så den øremerkes luksusting til meg, noe jeg syns jeg fortjener. Kunne ikke falt meg inn å bruke den på fellesting eller ting øremerket barna!
Bobeline Skrevet 30. mars 2006 Forfatter #22 Skrevet 30. mars 2006 Jeg er 25 år, og det jeg synes er så rart er at alt virker dyrere nå. Jeg har to venninner som har fått barn, og en venninne som snart får barn. Hver gang vi diskuterer husholdningens økonimi, synes de mine utsagn om sparing av barnetrygd ikke reflekterer virkeligheten (det er godt mulig jeg lever i min egen verden, men det er dette jeg er vant til). De nevner utgifter jeg såvidt har hørt om engang, og for meg virker det som om det er svært dyrt å holde barn med nødvendige ting. Vi hadde alle tingene som venninnene mine prater om, og likevel klarte vi oss på fars lønn, og hadde hus, to biler, en båt og feriehus. Jeg mener ikke at spareløsningen av barnetrygd er det eneste rette, siden det er mange som trenger støtten for å bruke denne på sine barn. Jeg har også forstått det slik at barnetrygden er stønad foreldre får hvor midlene går til bruk på ting som barn trenger. Av det jeg leser her ser det ut som at støtten går til fornuftige ting
Bobeline Skrevet 30. mars 2006 Forfatter #23 Skrevet 30. mars 2006 Å netopp av den grunn burde barnetrygden vært behovsprøvd sånn at de som ikke har så mye fra før får barnetrygd, gjerne utvidet. Å de som har så de klarer seg og væl så det ikke trenger barnetrygd. ← Jeg synes ikke barnetrygden skal være behovsprøvd. Andre stønadsordninger er det, og det er bra, så disse vil ikke økonomisk sterke mennesker få. Men barnetrygden synes jeg det er fint at alle foreldre får uavhengig av inntekt, og som skal brukes på deres barn.
Gjest Gjesta Skrevet 30. mars 2006 #24 Skrevet 30. mars 2006 Jeg er 25 år, og det jeg synes er så rart er at alt virker dyrere nå. Jeg har to venninner som har fått barn, og en venninne som snart får barn. Hver gang vi diskuterer husholdningens økonimi, synes de mine utsagn om sparing av barnetrygd ikke reflekterer virkeligheten (det er godt mulig jeg lever i min egen verden, men det er dette jeg er vant til). De nevner utgifter jeg såvidt har hørt om engang, og for meg virker det som om det er svært dyrt å holde barn med nødvendige ting. Vi hadde alle tingene som venninnene mine prater om, og likevel klarte vi oss på fars lønn, og hadde hus, to biler, en båt og feriehus. Jeg mener ikke at spareløsningen av barnetrygd er det eneste rette, siden det er mange som trenger støtten for å bruke denne på sine barn. Jeg har også forstått det slik at barnetrygden er stønad foreldre får hvor midlene går til bruk på ting som barn trenger. Av det jeg leser her ser det ut som at støtten går til fornuftige ting ← Da jeg vokste opp var det ei jeg kjente som fikk barnetrygden rett på egen konto. Hos oss gikk de inn blant de andre pengene, hos ei venninne gikk de til mor som hadde disse øremerket ting til barna. (så da måtte barna vente til barnetrygd før de fikk ny bukse osv). Nå har jeg ett vennepar som sparer det meste av barnetrygden på konto til barna, hos alle andre jeg kjenner er barnetrygden en del av det hele. Sånn er det hos meg og (hadde bare lyst til å provosere/erte på meg noen med sist innlegg ). Jeg tenker som så at når mine barn er store og trenger økonomisk støtte, har jeg en helt annen økonomisk situasjon enn i dag
Gjest Gjest_Gurimalla_* Skrevet 30. mars 2006 #25 Skrevet 30. mars 2006 mange som sparer den ser eg,men da skjønner eg ikke alt sytet på barnefam HVOR dårlig råd man har. Om dette viser gjsnitt på barnefam i Norge, så er det svært få som egentlig trenger den
Gjest Gjesta Skrevet 30. mars 2006 #26 Skrevet 30. mars 2006 mange som sparer den ser eg,men da skjønner eg ikke alt sytet på barnefam HVOR dårlig råd man har. Om dette viser gjsnitt på barnefam i Norge, så er det svært få som egentlig trenger den ← Det er nok subjektivt hva man anser som dårlig råd. Noen syns de sliter om de ikke kan reise på utenlandsferie hvert eneste år, andre syns de sliter om de må leve på grøt siste uken før nye penger kommer inn. Jeg kjenner også til folk som klager over sinnsykt dårlig råd, samtidig som de har store sparekontoer til barna sine. Sånn ville ikke jeg prioritert, men alle med sitt
Bobeline Skrevet 30. mars 2006 Forfatter #27 Skrevet 30. mars 2006 Jeg anser barnetrygden som en ekstra gave/lønn til meg som mor, så den øremerkes luksusting til meg, noe jeg syns jeg fortjener. Kunne ikke falt meg inn å bruke den på fellesting eller ting øremerket barna! ← (hadde bare lyst til å provosere/erte på meg noen med sist innlegg ) ← Regnet med det Selv om jeg kjenner en snart-mor som tenker akkurat slik. Vi har hatt barnetrygd diskusjonen mange ganger. Hun forstår ikke vitsen med å spare deler av barnetrygden til barnet eller å bruke støtten til å kjøpe ting til barnet. Står valget mellom røyk og melk, blir det røyk siden barnet tar skade av hennes stress når hun er "røyksjuk".
Gjest Gjesta Skrevet 30. mars 2006 #28 Skrevet 30. mars 2006 Regnet med det treiging! Selv om jeg kjenner en snart-mor som tenker akkurat slik. Vi har hatt barnetrygd diskusjonen mange ganger. Hun forstår ikke vitsen med å spare deler av barnetrygden til barnet eller å bruke støtten til å kjøpe ting til barnet. Står valget mellom røyk og melk, blir det røyk siden barnet tar skade av hennes stress når hun er "røyksjuk". ← uff.. Får håpe ting endres når hun først får barnet?
Gjest Primula Skrevet 30. mars 2006 #29 Skrevet 30. mars 2006 Barnetrygden vår har kommet inn på en egen konto. Den har vi ikke brukt av hver måned, men brukte den dersom det kom store utgifter som f.eks ny seng, sykkel osv til barnet. Samt ting til familien som f.eks ferietur. Nå har jeg skiftet bank og nå skal barnetrygden komme inn på min lønnskonto. Derfra skal vi trekke 300 kr. i måneden som skal spares i fond til barnet. Resten blir brukt til felleshusholdningen siden vi har flere utgifter nå enn før. ( bla bil huslån og forsikringer) Mine foreldre brukte barnetrygden til felleshusholdningen. Jge har ikek fått noe av den sånn i ettertid.
Gjest Maddy Skrevet 30. mars 2006 #30 Skrevet 30. mars 2006 Her brukes det på klær for det meste (til ungene altså for kverrulanter som lurer). Vi setter også inn et par hundre i mnd på konto til de små.
liv Skrevet 30. mars 2006 #31 Skrevet 30. mars 2006 Vi kommer til å ha en egen konto for barnetrygd, men det betyr ikke at alt blir spart. Tenker som primula at pengene kan brukes til større innkjøp som ny seng, opppussing av barnerom og sånt.
marta Skrevet 30. mars 2006 #32 Skrevet 30. mars 2006 Jeg vet også at mine foreldre fikk barnetrygden inn på egen konto og brukte de dersom det kom uforutsette (høye) regninger som tannlege, bilreperasjon og en del andre ting dersom det skulle vere behov for det.
gladidag Skrevet 30. mars 2006 #33 Skrevet 30. mars 2006 foreløpig går barnetrygden i det store sluket, men har planer om å opprette kontoer til barna og spare til de...
Gjest Piper Skrevet 30. mars 2006 #34 Skrevet 30. mars 2006 Hva er vitsen med å rakke ned på de som sparer barnetrygden? Kan dere ikke bare svare på trådstarters spørsmål? ← Hvem rakker egentlig ned på hvem er? Som jeg har fått med meg, er det trådstarter som ikke klarer å forstå at ikke alle sparer. Og med måten trådstarter svarer på, får h*n de svarene h*n får. Men det er da virkelig ingen som rakker ned på de som sparer, for jeg tror nok de fleste hadde villet gjort det om de hadde hatt økonomi til det.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #35 Skrevet 30. mars 2006 Å netopp av den grunn burde barnetrygden vært behovsprøvd sånn at de som ikke har så mye fra før får barnetrygd, gjerne utvidet. Å de som har så de klarer seg og væl så det ikke trenger barnetrygd. ← Har du ikke fått med deg de politiske diskusjonene rundt det emnet? Er nærmest opplest og vedtatt at barnetrygden ikke blir behovsprøvd - det koster altfor mye penger å drifte et sånt system.
Gjest Miloine Skrevet 31. mars 2006 #36 Skrevet 31. mars 2006 Hva jeg bruker barnetrygen på! Barnetrygden kommer inn på samme konto som "alle de andre pengene" mine kommer inn på. Vet ikke hva akkurat de pengene går til...... ....men, jeg kan jo si det slik da at sønnen min som bli 15 år 5 april, tar gitartimer 4 ganger i mnd. og hver time koster kr.400; så da går det vel til det da! M
Gjest Miloine Skrevet 31. mars 2006 #38 Skrevet 31. mars 2006 (endret) Jeg må tilføye en ting til! Faren til mitt barn mente at det han betaler i bidrag, skal kun gå til "guttungen" dummeste jeg har hørt, men det kom fra han da som desverre ikke en gang har kontakt med barnet sitt! Syntes det er like tåpelig å komme med en sånn dustete komentar, som å si at barnetrygden er øremerket barna! :klø: Alt går inn under samme budsjettet! og hadde jeg hatt råd til det, så kunne jeg sikkert ha satt det inn på min sønns konto, men det har jeg altså IKKE. M Endret 31. mars 2006 av Miloine
Lemming Skrevet 31. mars 2006 #39 Skrevet 31. mars 2006 (endret) Da jeg vokste opp hadde ikke mamma og pappa god nok råd til å spare pengene. Men da jeg ble 16 flyttet jeg hjemmefra for å går vg skole (bor på en liten plass, og nærmeste vgs er 40 mil unna), og da fikk jeg barnetrygden min selv. Den gikk til mat, klær, (røyk, alkohol ), kontantkort og sånt som ungdommer bruker penger på. Jeg har ikke råd til å sette av særlig mye av barnetrygden til min sønn, men likte ideen om å sette av (deler av) barnetrygden og spare den til eventuelle større ting som trenges - sykkel o.l. Så den ideen tror jeg jeg stjeler! *takker* Endret 31. mars 2006 av Lemming
Gjest LoisLane Skrevet 31. mars 2006 #40 Skrevet 31. mars 2006 Vi bruker barnetrygden til mat og klær til ungene, større ting o.l.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå