Bobeline Skrevet 30. mars 2006 #1 Skrevet 30. mars 2006 Etter å ha lest mye om barnetrygden her lurer jeg på hva dere bruker den til. I mitt lille hjem ble ikke barnetrygden brukt, men spart slik at jeg i dag har midler når jeg skal etablere meg. Mor sparte all barnetrygd, mens far sparte tilsvarende av sin lønn. Nå som jeg er voksen, har jeg forstått det slik at vår barnetrygdløsning var/er uvanlig for de fleste. Så hva trenger dere barnetrygden til?
Malama Skrevet 30. mars 2006 #2 Skrevet 30. mars 2006 "min" barnetrygd (altså det mine foreldre fikk fordi de hadde meg) gikk i alle fall inn i den helt vanlige husholdninen. Det er jo penger man får fordi staten innser at det koster penger å ha brn, og velger å gi et tilskudd til disse. Dersom man kan spare hele summen til barnet... ja da trengte man den egentlig ikke. Og det er jo fint det, for dine foreldre og for deg. Og det er en del som gjør det sånn nå, ettersom flere og flere får en roimmeligere økonomi. Men mang bruker den vel rett og slett til det den er ment til: bleier, barnemat, barneklær, strømregning, husleie, mat og alle andre kostnader barnefamilier har (ja, selvsagt dekker ikke barnetrygden dette da, men som et tilskudd til det)
Gjest Piper Skrevet 30. mars 2006 #3 Skrevet 30. mars 2006 Hva tror du man trenger barnetrygden til? Har man kjempe god økonomi, kan man sikkert gjøre som dine foreldre. Men ellers går barnetrygden inn i fellespotten. Det vil si at den blir brukt til: regninger fritidsaktiviteter lommepenger klær, sko og alt annet barna behøver ++++
Aeriana Skrevet 30. mars 2006 #4 Skrevet 30. mars 2006 Barnetrygden vi mottar for lillemann blir satt inn på en sparekonto i hans navn, som han helt sikkert vil ha nytte av når han er større Mine foreldre hadde ikke så god råd den gangen, så da gikk den helt sikkert inn i den daglige husholdningen.
Angelheart Skrevet 30. mars 2006 #5 Skrevet 30. mars 2006 Vet det er mange som gjør som dere, dvs. setter barnetrygden inn på en sparekonto som barnet får til konfirmasjonen eller 18-årsdagen. Men hos oss faller nok trygden rett inn i den daglige husholdningen, ja. Det er rett nok ikke store summen, men utgjør allikevel endel i totalen hver måned.
Pepita Skrevet 30. mars 2006 #6 Skrevet 30. mars 2006 Mor og far spart vår barnetrygd til oss, så vi har fått den til å bruke på utdanning. Håper å kunne gjøre det samme selv, men spørs på pengene!
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #7 Skrevet 30. mars 2006 Ettersom jeg er student, så har jeg ikke så mye penger i måneden. Barnetrygden brukes derfor på bleier, mat o.l. Jeg sparer for tiden ikke mer enn 200 kr til sønnen min i måneden. Jeg håper at jeg kan spare mer til ham etter hvert som jeg vil tjene mer. Planen er at pengene jeg sparer til ham skal brukes til studier, boligkjøp eller noe annet fornuftig...
Bobeline Skrevet 30. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 30. mars 2006 Hva tror du man trenger barnetrygden til? Har man kjempe god økonomi, kan man sikkert gjøre som dine foreldre. Men ellers går barnetrygden inn i fellespotten. Det vil si at den blir brukt til: regninger fritidsaktiviteter lommepenger klær, sko og alt annet barna behøver ++++ ← Det er nettopp dette jeg mener. Når jeg diskuterer med venninnene mine som har barn, så ser det ikke ut til at det forstår hva jeg mener med at den kan spares. Mens jeg på den annen side ikke skjønner hva den skal brukes til, av utgifter og slikt. Jeg er vant til at den spares til barn, mens fars inntekt betaler hus, regninger og alt annet jeg måtte ønske meg. Jeg høres kanskje ut som en bortskjemt drittunge, og er det nok på mange måter
Gjest Kane Skrevet 30. mars 2006 #9 Skrevet 30. mars 2006 - som en pekepinn kan man jo tenke over at bankene for eksempel regner barnetrygd som inntektsgrunnlag pålinje med lønn ved en lånesøknad for eksempel..... Tror det er flertall som bruker denne som en del av familiens inntekt enn som sparer den til barnas fremtid.. Riktig eller ikke - enhver får sørge for seg...
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #10 Skrevet 30. mars 2006 vi kommer til å betale barneforsikring med den, spare en andel og la resten gå i det store suget av utgifter
Gjest Piper Skrevet 30. mars 2006 #11 Skrevet 30. mars 2006 Det er nettopp dette jeg mener. Når jeg diskuterer med venninnene mine som har barn, så ser det ikke ut til at det forstår hva jeg mener med at den kan spares. Mens jeg på den annen side ikke skjønner hva den skal brukes til, av utgifter og slikt. Jeg er vant til at den spares til barn, mens fars inntekt betaler hus, regninger og alt annet jeg måtte ønske meg. Jeg høres kanskje ut som en bortskjemt drittunge, og er det nok på mange måter ← Du lever nok litt i din egen lille verden, for beklageligvis dekker ikke fars lønn alt i dagens samfunn. Jeg forstår at den kan spares, om man har en stor nok inntekt som dekker alt en har behov for.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #12 Skrevet 30. mars 2006 Fikk barnetrygden i dag. Mat først og fremst. Dernest kom en liten bunke med småregninger som må betales. Der gikk halvparten av trygden. Kjøleskapet var tomt. Det går fra utbetaling til utbetaling her i huset (og det tror jeg gjelder mange). Av resten skal noe legges til side til større regninger og de øvrige kronene files til bidraget kommer. Det er nok et nødvendig tilskudd ja.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #13 Skrevet 30. mars 2006 Hva er vitsen med å rakke ned på de som sparer barnetrygden? Kan dere ikke bare svare på trådstarters spørsmål?
marta Skrevet 30. mars 2006 #14 Skrevet 30. mars 2006 Hva er vitsen med å rakke ned på de som sparer barnetrygden? Kan dere ikke bare svare på trådstarters spørsmål? ← Det er vel ingen som rakker ned på noen? Noen sparer trygden fordi de har råd til den og andre føyer den innunder fellesposten for å få hjulene til å gå rundt. Jeg hører med den siste gruppen.
Gjest Gjest_Nuwanda_* Skrevet 30. mars 2006 #15 Skrevet 30. mars 2006 Barnetrygden er egentlig bare en direkte skattelette for de som har barn. Det var det som var tanken bak den når den ble innført.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #16 Skrevet 30. mars 2006 Hva er vitsen med å rakke ned på de som sparer barnetrygden? Kan dere ikke bare svare på trådstarters spørsmål? ← Jeg gikk også glipp av at noen rakket ned på de som sparte til ungene. De fleste ville vel gjort det om de hadde sjansen?
Kosejenta Skrevet 30. mars 2006 #17 Skrevet 30. mars 2006 Det er nettopp dette jeg mener. Når jeg diskuterer med venninnene mine som har barn, så ser det ikke ut til at det forstår hva jeg mener med at den kan spares. Mens jeg på den annen side ikke skjønner hva den skal brukes til, av utgifter og slikt. Jeg er vant til at den spares til barn, mens fars inntekt betaler hus, regninger og alt annet jeg måtte ønske meg. Jeg høres kanskje ut som en bortskjemt drittunge, og er det nok på mange måter ← Drittunge og drittunge..he he.. Det var kanskje litt slik før at far forsørget familienog tjente godt(nå vet jeg ikke hvor gammel du er da men...)Men du må nok innse at dette gjalt nok ikke alle.Mine foreldre mente at disse pengen fikk de i støtte til å dekke våre behov,og som mamma selv skjønner jeg tankegangen. Skulle ønske vi kunne spare den,men med en på litt over 2år og en på 8mnd utgjør faktisk nesten 2000,- myyye i vår husholdning så lenge jeg går hjemme på 80% lønn og kunn jobbet en kort periode mellom permisjonene. Syntes det er en kjempe fin måte å gi barna en god start,så sant pengene spares til bolig eller utdannelse, men desverre tjener ikke vi godt nok. Dette gjelder også mange jeg kjenner.
Gjest Grønn Skrevet 30. mars 2006 #18 Skrevet 30. mars 2006 Barnetrygden setter jeg inn på veslas konto, ikke for å spare til evig tid men til bruk ved kjøp av større ting hun trenger når hun vokser til. F.eks betalte hun ny bilstol i vinter og hun kommer til å betale for tråsykler, pc, spillmaskiner og lignende i oppveksten.
Kosejenta Skrevet 30. mars 2006 #19 Skrevet 30. mars 2006 Barnetrygden setter jeg inn på veslas konto, ikke for å spare til evig tid men til bruk ved kjøp av større ting hun trenger når hun vokser til. F.eks betalte hun ny bilstol i vinter og hun kommer til å betale for tråsykler, pc, spillmaskiner og lignende i oppveksten. ← Syntes det høres fornuftig ut!!!
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 30. mars 2006 #20 Skrevet 30. mars 2006 Fikk barnetrygden i dag. Mat først og fremst. Dernest kom en liten bunke med småregninger som må betales. Der gikk halvparten av trygden. Kjøleskapet var tomt. Det går fra utbetaling til utbetaling her i huset (og det tror jeg gjelder mange). Av resten skal noe legges til side til større regninger og de øvrige kronene files til bidraget kommer. Det er nok et nødvendig tilskudd ja. ← Å netopp av den grunn burde barnetrygden vært behovsprøvd sånn at de som ikke har så mye fra før får barnetrygd, gjerne utvidet. Å de som har så de klarer seg og væl så det ikke trenger barnetrygd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå