Gå til innhold

Beagador (labrador/beagel blanding )

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tonjeis skrev (4 minutter siden):

Ja, og perfekt akkurat nå. Jeg har en fin hage som er «rømningssikker» etter en tur på ca 1 time, Isak, som hunden heter er bli å fornøyd. Når jeg skal kalle han in kommer han , men bråsnur når jeg kommer til døra. Kan fint få han in med en godbit eller leke. Men han hopper på døra . Jeg sier nei, han fortsetter osv osv.

Høres ut som han har misforstått litt. Han kommer pent til deg og snur, fornøyd med seg selv og med utført oppgave.

Du kan lære han hva han skal gjøre videre etter at han er kommet bort til deg. Det kan f.eks. være kommando "Hjem" som er å gå inn og ikke bare å komme til deg. I begynnelsen blir det "Kom hit" eller det du bruker som han utfører pent allerede + "Hjem". Det er viktig å time "Hjem" før han rekker å snu og før han når deg. Du kan gjerne vise han også retningen med hånda. Etter hvert kan du droppe "Kom hit" når han er i hagen og bruke kun "Hjem". Stå der og overvåk at han gjør det. Don't say it if you don't mean it.

Men det viktigste er at beskjeden er klar og at han alltid vet hva du vil av han. Du vil at han skal hjem. Vil han ikke fordi han rett og slett vil være ute, så må dere tilbake til bånd - langline - fri, helt til han lærer. Du leier han i bånd etter at du har sagt  kommandoen. Repeter flere ganger om dagen, la han få komme inn og oppleve at yes! nå klarte du det og her er en godbit i premie. Gjør det soleklart for han hva det er han får godbiter for. Bruk "Yes!", "Bra!" o.l. det ordet du bruker til vanlig istedenfor klikker, det er bare styr med en klikker, går raskere med en verbal cue. Gjør det til et mesterskap i å komme hjem. Blir gøy skal du se. Hunden lærer, sakte eller fort men han lærer. Ikke bli frustrert eller oppgitt, han er fortsatt litt valp og vil teste grenser, du må være den som er mentalt sterkest, roligst og mest utholdende.

På samme måte kan du lære han at å komme bort til deg i andre sammenheng ikke betyr at nå er han fri og kan bare snu og løpe sin vei. Hunder kan av og til forbinde ros med lov til å avbryte. For at det ikke skjer, kan du legge til f.eks. "Sitt", "Bak meg", "Fot" eller noe, slik at han vet hvordan han skal avslutte innkalling. Det krever mye konsentrasjon av en hund i farta og får han til å fokusere på deg.

Ros utført oppgave, "Bra Hjem!", "Bra sitt" osv. - ikke "Bra Isak". Leker og godteri kun som premie hver gang han lykkes og ikke til lokking eller avledning. 

Dette er min måte. Så kommer kanskje flere med sine forslag for det finnes forskjellige skoler. Velg det som resonerer best med deg og hold deg til ett viktig prinsipp - det skal fungere og få ting fremover. Gjør det ikke det etter noen uker, må man endre litt metoden eller prøve noe helt annet.

For et flott navn på hunden din 😃

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tonjeis skrev (7 timer siden):

Har selvsagt lest om begge rasene, har hatt labradorer tidligere og har beskjeden erfaring med beagel .

noen som har erfaring med blandingen? Er vist en populær blanding (og nå rase) i usa.

Prøv Reddit 

Skrevet
Sioux skrev (10 minutter siden):

Høres ut som han har misforstått litt. Han kommer pent til deg og snur, fornøyd med seg selv og med utført oppgave.

Du kan lære han hva han skal gjøre videre etter at han er kommet bort til deg. Det kan f.eks. være kommando "Hjem" som er å gå inn og ikke bare å komme til deg. I begynnelsen blir det "Kom hit" eller det du bruker som han utfører pent allerede + "Hjem". Det er viktig å time "Hjem" før han rekker å snu og før han når deg. Du kan gjerne vise han også retningen med hånda. Etter hvert kan du droppe "Kom hit" når han er i hagen og bruke kun "Hjem". Stå der og overvåk at han gjør det. Don't say it if you don't mean it.

Men det viktigste er at beskjeden er klar og at han alltid vet hva du vil av han. Du vil at han skal hjem. Vil han ikke fordi han rett og slett vil være ute, så må dere tilbake til bånd - langline - fri, helt til han lærer. Du leier han i bånd etter at du har sagt  kommandoen. Repeter flere ganger om dagen, la han få komme inn og oppleve at yes! nå klarte du det og her er en godbit i premie. Gjør det soleklart for han hva det er han får godbiter for. Bruk "Yes!", "Bra!" o.l. det ordet du bruker til vanlig istedenfor klikker, det er bare styr med en klikker, går raskere med en verbal cue. Gjør det til et mesterskap i å komme hjem. Blir gøy skal du se. Hunden lærer, sakte eller fort men han lærer. Ikke bli frustrert eller oppgitt, han er fortsatt litt valp og vil teste grenser, du må være den som er mentalt sterkest, roligst og mest utholdende.

På samme måte kan du lære han at å komme bort til deg i andre sammenheng ikke betyr at nå er han fri og kan bare snu og løpe sin vei. Hunder kan av og til forbinde ros med lov til å avbryte. For at det ikke skjer, kan du legge til f.eks. "Sitt", "Bak meg", "Fot" eller noe, slik at han vet hvordan han skal avslutte innkalling. Det krever mye konsentrasjon av en hund i farta og får han til å fokusere på deg.

Ros utført oppgave, "Bra Hjem!", "Bra sitt" osv. - ikke "Bra Isak". Leker og godteri kun som premie hver gang han lykkes og ikke til lokking eller avledning. 

Dette er min måte. Så kommer kanskje flere med sine forslag for det finnes forskjellige skoler. Velg det som resonerer best med deg og hold deg til ett viktig prinsipp - det skal fungere og få ting fremover. Gjør det ikke det etter noen uker, må man endre litt metoden eller prøve noe helt annet.

For et flott navn på hunden din 😃

Tusen takk for svar. Skal jobbe med noen av rådene dine allerede nå! Kommer tilbake i morgen 👍🏻

Skrevet

Har ikke erfaring med den miksen, men har mye erfaring med raser som beskrives som «sta». Felles for de er at de er avlet for å jobbe selvstendig. Finne vilt og drive det mot jeger eller stille det opp, jobbe uten hjelp fra fører. Det andre kaller stahet tenker jeg på som at de er selvstendige og tar egne valg. Det er en styrke, men gjør selvsagt at det krever mer tålmodighet å trene med de, enn på hunder som er avlet til å samarbeide. 

Tror det er lurt å ha i bakhodet, hunden er ikke sta eller trassig, den har rett og slett gode egenskaper for den jobben han var laget for å gjøre 😊

Skrevet

Det er ganske bortkastet å spørre om noen har erfaring med en bestemt kombinasjon blandingshund, nettopp fordi er en blandingshund. Det er ikke sånn at blandingshunder arver halve egenskapene til hver av rasene den er blandet av, man vet aldri hvordan mixen kommer til å ende opp.

Gener er kompliserte saker, og det er umulig å forutsi hvilke gener som vil dominere over andre i ulike individer som er blandet av to raser. For å få stabile, forutsigbare genetiske egenskaper krever det mange, mange, mange generasjoner med avl på de ønskede egenskapene i en og samme rase. 

Derfor kan man krysse 100 valpekull labrador og beagle, og alle valpene kan bli HELT forskjellige i både utseende, gemytt og egenskaper ellers. Og derfor er det ikke noe poeng å spørre om andre her har erfaring med samme blanding, siden de ikke har stabile egenskaper slik raser har. 

Og nei, det å blande samme blanding mange ganger og avle videre på den noen få generasjoner gjør den ikke til en rase, det tar mye lenger tid og skjer først når man får forutsigbare resultater når man avler, og alle valper født følger samme standard. 

Anonymkode: c0374...d67

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er dine ord (på et teoretisk plan) og de skal ikke jeg ta fra deg.  Labrador er selskapshund og jaktlabrador er jakthund. Det er spesifisert ganske nøyaktig i de fleste oppslagsverk. 

Personlig kjenner jeg ingen i jakthundmijøet som vil si at labrador egner seg som jakthund og jakthundlabrador er det særdeles få av i Norge. 

Påstanden din får meg til å tro at du ikke er så kjent med kriteriene en godkjent avlshund for jakt. 

Anonymkode: da11e...431

Labrador retriever faller under gruppe 8 apporterende hunder hos NKK. Det er en apporterende jakthund.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...