Gå til innhold

Beagador (labrador/beagel blanding )

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tonjeis skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for mer relevant kommentar. Har selv hatt hund/hunder hele mitt liv. Skal som nevnt i en annen kommentar på kurs. Jobber med kontakt og enkle inne regler som passer hos meg, hva som er utfordringen er når han vet hva kommandoen betyr og han tar tilsnakk som lek istede. Regner med at jeg er for mild, men håpet at noen med erfaring hadde noen tips før jeg begynner på kurset.

Har forresten øvd mye på å slappe av inne, har endelig fått det til! (Skal også sies at jeg har hatt hunden i kun 6 uker og han er ikke eldre en 1,5 år. Jeg er også hans 4. Eier.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tabris skrev (7 minutter siden):

Verken labrador eller beagle er selskapshund.

Det er dine ord (på et teoretisk plan) og de skal ikke jeg ta fra deg.  Labrador er selskapshund og jaktlabrador er jakthund. Det er spesifisert ganske nøyaktig i de fleste oppslagsverk. 

Personlig kjenner jeg ingen i jakthundmijøet som vil si at labrador egner seg som jakthund og jakthundlabrador er det særdeles få av i Norge. 

Påstanden din får meg til å tro at du ikke er så kjent med kriteriene en godkjent avlshund for jakt. 

Anonymkode: da11e...431

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er dine ord (på et teoretisk plan) og de skal ikke jeg ta fra deg.  Labrador er selskapshund og jaktlabrador er jakthund. Det er spesifisert ganske nøyaktig i de fleste oppslagsverk. 

Personlig kjenner jeg ingen i jakthundmijøet som vil si at labrador egner seg som jakthund og jakthundlabrador er det særdeles få av i Norge. 

Påstanden din får meg til å tro at du ikke er så kjent med kriteriene en godkjent avlshund for jakt. 

Axapports Believing in Bayer er Norsk Unghundsmester i retrieverarbeid i 2025 (bare nevner det siden du er ganske påståelig i ditt svar) 

May be an image of dog

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bare å ta et google bildesøk på "Beagador" og se at det er totalt random hva som kommer ut. :D både av søket og av hunden som føder. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

"Labrador retriever (FCI #122) er en av seks slags retrievere og tilhører gruppen av apporterende hunder, også kalt gruppe 8 av FCI og NKK."

Gruppe 8 FCI: 
Apporterende hunder (FCI gruppe 😎
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_hunderaser_gruppevis_(FCI)

Og, ja, selvsagt kjenner jeg til forskjellen mellom "vanlig" lab og jaktlabbe. Men labrador er fortsatt ikke kvalifisert som en selskapshund. Og en "vanlig" labbe har fortsatt masse energi, spesielt som unghund.

Endret av Tabris
  • Liker 4
Skrevet

Litt på siden, men sta eller ikke, det høres ut som en veldig søt blanding :)  Kan vi få se bilde av ham?

• Hjerte 1
Skrevet
Gnå skrev (17 minutter siden):

Litt på siden, men sta eller ikke, det høres ut som en veldig søt blanding :)  Kan vi få se bilde av ham?

Skrevet
Tonjeis skrev (1 minutt siden):

Gjerne, men aner ikke hvordan?

Skrevet
Gnå skrev (31 minutter siden):

Skrevet
Tonjeis skrev (1 time siden):

Gjerne, men aner ikke hvordan?

Når du svarer på innlegg, trykker du på legg til filer, og laster opp bilder fra pc/mobilen din. 

Denne tråden har utviklet seg i typisk, og ganske pyton, kvinneguiden-stil, full av besserwissere og kranglefanter. 

Synes det er skikkelig flott at du har tatt over en hund som har hatt så mange eiere, og virker genuint interessert i å skape et forhold og et bånd til han. Kanskje dere kan gå blodspor? Eller drive med nose work? 

Har ikke noe erfaring med denne blandingen, men det kan nok både bli utfordrende og veldig kjekt 😊 

Anonymkode: 49d0f...920

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du svarer på innlegg, trykker du på legg til filer, og laster opp bilder fra pc/mobilen din. 

Denne tråden har utviklet seg i typisk, og ganske pyton, kvinneguiden-stil, full av besserwissere og kranglefanter. 

Synes det er skikkelig flott at du har tatt over en hund som har hatt så mange eiere, og virker genuint interessert i å skape et forhold og et bånd til han. Kanskje dere kan gå blodspor? Eller drive med nose work? 

Har ikke noe erfaring med denne blandingen, men det kan nok både bli utfordrende og veldig kjekt 😊 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skrevet

Jeg er nok som en bestefar, url kommer det hos meg 🤣

Skrevet
Tonjeis skrev (2 minutter siden):

Jeg er nok som en bestefar, url kommer det hos meg 🤣

Ser det ikke slik ut hos deg? 

Screenshot_2025-10-24-17-56-11-52_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ser det ikke slik ut hos deg? 

Screenshot_2025-10-24-17-56-11-52_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Jepp!

Skrevet
Tonjeis skrev (46 minutter siden):

Jepp!

Da trykker du på den knappen nede til venstre, hvor det står "legg til filer". Vi vil ha bilde :D 

Skrevet
Tonjeis skrev (5 timer siden):

Ok. Jeg tror du misforstår poenget her. Dette er ingen problemhund, jeg spør kun om råd. Han er en herlig liten sak med mye personlighet og vi klarer oss fint. Vi skal på unghundskurs og gleder oss. Jeg har tatt imot mange hunder med diverse problemer både fra dyrebeskyttelsen og fra private. Igjen noen råd når det kommer til en sta tulling/herlighet ? 

Det kan være beagle som trer frem, den er ikke kjent for å være en people-pleaser av natur. I motsetning til labrador som skjønner ganske fort hvem som er direktør for matskåla, og er ellers litt lettere å trene.

Så var det dette med alder. En labrador begynner å modne til rundt 1,5 år mens en beagle er fortsatt mye valp og kan forbli det helt til 3 års alder. De har mikset to hunder med vidt forskjellige modningsprosesser som da er selve oppskriften på ambivalens.

Det er også slik at så lenge en hund ikke utfører kommandoen hver gang så har den ikke lært ennå og er fortsatt under opplæring, noe som innebærer at man må dempe forventninger og fortsette med å lære. En hund kan fint forstå betydning av en kommando, men uten å skjønne at denne skal utføres hver gang den blir bedt om det. Dette ser man ofte med eiere som tror at hunden har en bra innkalling, "det er bare det at..." og hundre bortforklaringer hver gang det skjærer seg.

Kan du beskrive et par situasjoner der hunden begynner å ignorere en kommando?

Skrevet
Sioux skrev (5 minutter siden):

Det kan være beagle som trer frem, den er ikke kjent for å være en people-pleaser av natur. I motsetning til labrador som skjønner ganske fort hvem som er direktør for matskåla, og er ellers litt lettere å trene.

Så var det dette med alder. En labrador begynner å modne til rundt 1,5 år mens en beagle er fortsatt mye valp og kan forbli det helt til 3 års alder. De har mikset to hunder med vidt forskjellige modningsprosesser som da er selve oppskriften på ambivalens.

Det er også slik at så lenge en hund ikke utfører kommandoen hver gang så har den ikke lært ennå og er fortsatt under opplæring, noe som innebærer at man må dempe forventninger og fortsette med å lære. En hund kan fint forstå betydning av en kommando, men uten å skjønne at denne skal utføres hver gang den blir bedt om det. Dette ser man ofte med eiere som tror at hunden har en bra innkalling, "det er bare det at..." og hundre bortforklaringer hver gang det skjærer seg.

Kan du beskrive et par situasjoner der hunden begynner å ignorere en kommando?

Ja, og perfekt akkurat nå. Jeg har en fin hage som er «rømningssikker» etter en tur på ca 1 time, Isak, som hunden heter er bli å fornøyd. Når jeg skal kalle han in kommer han , men bråsnur når jeg kommer til døra. Kan fint få han in med en godbit eller leke. Men han hopper på døra . Jeg sier nei, han fortsetter osv osv.

Skrevet
Tabris skrev (5 timer siden):

"Labrador retriever (FCI #122) er en av seks slags retrievere og tilhører gruppen av apporterende hunder, også kalt gruppe 8 av FCI og NKK."

Gruppe 8 FCI: 
Apporterende hunder (FCI gruppe 😎
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_hunderaser_gruppevis_(FCI)

Og, ja, selvsagt kjenner jeg til forskjellen mellom "vanlig" lab og jaktlabbe. Men labrador er fortsatt ikke kvalifisert som en selskapshund. Og en "vanlig" labbe har fortsatt masse energi, spesielt som unghund.

Du bekrefter i grunn det jeg sa, på et teoretisk plan(favner et videre begrep rasemessig) er det en jakthund. I praksis nei.

Det er som å si at alle molossere er både kamphund og vokterhunder anno 2025. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du bekrefter i grunn det jeg sa, på et teoretisk plan(favner et videre begrep rasemessig) er det en jakthund. I praksis nei.

Det er som å si at alle molossere er både kamphund og vokterhunder anno 2025. 

Les mine siste setninger en gang til. 

Skrevet

Mens det var lovlig hadde jeg en omplassert pitbull, den mest herlige du kan tenke deg. Han fikk slag og måtte taes av en alder på 13. dette var en sofagris uten like. Skulle vært avlet for vokting eller kamp?  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...