Gå til innhold

Beagador (labrador/beagel blanding )

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen som har erfaring med denne rasen? 
har tatt imot en herlig tass fra dyrebeskyttelsen, men har aldri vært borti noen staere hund , selv om han er lettlært og god som dagen. 
har lest litt og mange mener de har selektiv hørsel 🫣🤣

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ingen rase, det er en gate mix.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Ante ikke at det måtte være korrekt terminologi. Men spørsmålet er det samme.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Labrador retriever - NKK

Sitat
  • Labradoren er en utmerket og populær familiehund, men den kan være vilter og krevende som valp og unghund.
  • De fleste ser på labradoren som en rolig og sindig hund - og det kan den absolutt bli, men dette krever en konsekvent og god oppdragelse, i tillegg til fysisk og mental trening.
  • Rasen blir sent voksen og har ofte egne meninger,

Beagle - NKK

Sitat
  • Beaglen er først og fremst en jakthund.
  • Den er en glad, arbeidsvillig, men kan også være sta.

Tenker det kan være greit å starte med å lese seg opp på de ulike rasene blandingen er av.. 

Anonymkode: 288ce...51b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har selvsagt lest om begge rasene, har hatt labradorer tidligere og har beskjeden erfaring med beagel .

noen som har erfaring med blandingen? Er vist en populær blanding (og nå rase) i usa.

Skrevet
Tonjeis skrev (1 minutt siden):

Har selvsagt lest om begge rasene, har hatt labradorer tidligere og har beskjeden erfaring med beagel .

noen som har erfaring med blandingen? Er vist en populær blanding (og nå rase) i usa.

og alle sider jeg har lest på siden denne tråden dukke ropp sier det samme, de har "personlighet" aka de er sta og egenrådige :P så at det kom som en overraskelse om du har lest om rasene og blandingen virker merkelig.. nesten på linje med hun dama som ble overrasket over at en hund måtte luftes flere ganger pr dag.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

For det første, hva vet du om hva jeg viste da jeg tok i mot han? 
og det andre, har du erfaring fra denne blandingen? Eller bare liker du å kommentere uten annen grunn en kritikk ut av det blå?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Tonjeis skrev (4 minutter siden):

For det første, hva vet du om hva jeg viste da jeg tok i mot han? 
og det andre, har du erfaring fra denne blandingen? Eller bare liker du å kommentere uten annen grunn en kritikk ut av det blå?

jeg har erfaring med beagle og med labradog og kan bare tenke meg til hvordan mixen blir om de som mixer dem ikke passer på som med mange andre der det ikke er fokus på hunden men på andre ting, og spørsmålet ditt tyder jo på at du ikke har lest deg opp siden du spør om de kan være sta liksom og begge rasene er kjent for akkurat det hvis de ikke får riktig eier osv osv.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Carrot
Skrevet
ToveM skrev (55 minutter siden):

Dette er ingen rase, det er en gate 

Carrot skrev (3 minutter siden):

jeg har erfaring med beagle og med labrador og kan bare tenke meg til hvordan mixen blir om de som mixer dem ikke passer på som med mange andre der det ikke er fokus på hunden men på andre ting, og spørsmålet ditt tyder jo på at du ikke har lest deg opp siden du spør om de kan være sta liksom og begge rasene er kjent for akkurat det hvis de ikke får riktig eier osv osv.. 

beklager skrivefeil.. 

Skrevet

Som flere skriver, så er jo dette ikke en rase. Det er sikkert en flott hund, men det er jo umulig å si hvordan den vil utvikle seg ettersom den er en miks av to ulike raser.

Også for rase hunder så er det jo individuelle ulikheter, men her er det jo mye større sannsynlighet for at rase egenskaper vil være fremtredende hos hunden.

Synes Labrador er en herlig rase. Barnslig, vennlig, leken og matvrak - whats not to like.

Beagle synes jeg er utseendemessig den aller søteste hunden. Min erfaring med denne rasen begrenser seg til at jeg har venner som har den. De jeg kjenner meg Beagle er veldig aktive friluftslivsfolk, så de trives godt med denne rasen. Vil tro det blir krise for en Beagle hvis hverdagen blir for rolig, men dette har du sikkert tenkt over.

Lykke til med hunden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tonjeis skrev (2 minutter siden):

:popcorn:

Skrevet

Ok. Jeg tror du misforstår poenget her. Dette er ingen problemhund, jeg spør kun om råd. Han er en herlig liten sak med mye personlighet og vi klarer oss fint. Vi skal på unghundskurs og gleder oss. Jeg har tatt imot mange hunder med diverse problemer både fra dyrebeskyttelsen og fra private. Igjen noen råd når det kommer til en sta tulling/herlighet ? 

Skrevet

Det er en saying i hundeverden: "Stubborn? Or just smarter than your training skills"

Det er lite konstruktivt å kalle en hund "sta". For det første sier det egentlig veldig lite, for det andre betyr det egentlig at du legger ansvaret over på hunden i stedet for å jobbe med dine egne trenerferdigheter.

En hund gjør det som lønner seg for den. Da er det å finne det som lønner seg for din hund. Noen hunder er lettere å motivere enn andre, fordi de blir motivert lett av belønning som godbit og leke. Andre krever litt mer kreative løsninger fra hundeeier.

Både labrador og beagle er jakthunder, men på ulike måter. Beagle har jo svært lite fokus på eier og stort fokus på nesen i bakken og ta viltspor og forsvinne. Hvordan din hund er kommer an på hvordan blandingen er og evt hvilken rase du ser mest av hos din.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Å blande inn jaktgener i selskapshunder er så idioti at jeg ikke har ord.. 

Alle disse gatemiksene burde vært avlivet så snart de er født. 

Årsaken er innlysende, jakthunder krever x 10 i stimulu enn en ordinær selskapshund, og de som anskaffer en slik hun har ingen interesse av å aktivere hunden .. Hunden blir understimulert, og så begynner problemenene. Eieren "forstår" ikke problemet og det hele ender opp med at hunden blir kjemisk kastrert eller helt kastrert, men hunden er fortsatt understimulert.. 

Anonymkode: da11e...431

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
keops skrev (5 minutter siden):

Som flere skriver, så er jo dette ikke en rase. Det er sikkert en flott hund, men det er jo umulig å si hvordan den vil utvikle seg ettersom den er en miks av to ulike raser.

Også for rase hunder så er det jo individuelle ulikheter, men her er det jo mye større sannsynlighet for at rase egenskaper vil være fremtredende hos hunden.

Synes Labrador er en herlig rase. Barnslig, vennlig, leken og matvrak - whats not to like.

Beagle synes jeg er utseendemessig den aller søteste hunden. Min erfaring med denne rasen begrenser seg til at jeg har venner som har den. De jeg kjenner meg Beagle er veldig aktive friluftslivsfolk, så de trives godt med denne rasen. Vil tro det blir krise for en Beagle hvis hverdagen blir for rolig, men dette har du sikkert tenkt over.

Lykke til med hunden.

Tusen takk. Aktivitet er ikke noe problem. Om ikke det er jakt er det nok av friluftsliv. Skal nok ha blitt en populær blanding i usa, og visstnok en rase? Jan er super smart og læringsvillig, men gir litt f* om kommandoen ikke passer der å da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Årsaken er innlysende, jakthunder krever x 10 i stimulu enn en ordinær selskapshund, og de som anskaffer en slik hun har ingen interesse av å aktivere hunden .. Hunden blir understimulert, og så begynner problemenene. Eieren "forstår" ikke problemet og det hele ender opp med at hunden blir kjemisk kastrert eller helt kastrert, men hunden er fortsatt understimulert.. 

Verken labrador eller beagle er selskapshund.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke av disse rasene er selskapshun? Labrarod RETRIVER er nå vitterlig en jakthund 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tonjeis skrev (9 minutter siden):

Ok. Jeg tror du misforstår poenget her. Dette er ingen problemhund, jeg spør kun om råd. Han er en herlig liten sak med mye personlighet og vi klarer oss fint. Vi skal på unghundskurs og gleder oss. Jeg har tatt imot mange hunder med diverse problemer både fra dyrebeskyttelsen og fra private. Igjen noen råd når det kommer til en sta tulling/herlighet ? 

jeg er ingen eksepert på hund, i alelfall ser jeg ikke meg selv som en men det jeg har lært gjennom over 35 år med hund er at ingen hunder er like selv om rasene har noen trekk, og blandinger ofte er mer utfordrende enn rene raser noen ganger. Og at det beste man kan gjøre er å jobbe med kontakt med hunden først og fremst, altså nesen til hunden, syn og til sist ørene :) og lære hunden å falle til ro er også viktig.
Med mye tid og tolmodighet kan nesten alle hunder lære det aller meste og at de som skaffer seg hund bør ha gjort en god del research både på sin egen hverdag og sine egne kapabiliteter men også på hunden, rasen og det som kan oppstå av utfordringer. 

Endret av Carrot
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

jeg er ingen ekseprt på hund i grunnen, i alelfall ser jeg ikke meg selv som en men det jeg har lært gjennom over 35 år med hund er at ingen hunder er like selv om rasene har noen trekk, og blandinger ofte er mer utfordrende enn rene raser noen ganger. Og at det beste man kan gjøre er å jobbe med kontakt med hunden først og fremst, altså nesen til hunden, syn og til sist ørene :) og lære hunden å falle til ro er også viktig.
Med mye tid og tolmodighet kan nesten alle hunder lære det aller meste og at de som skaffer seg hund bør ha gjort en god del research både på sin egen hverdag og sine egne kapabiliteter men også på hunden, rasen og det som kan oppstå av utfordringer. 

Tusen takk for mer relevant kommentar. Har selv hatt hund/hunder hele mitt liv. Skal som nevnt i en annen kommentar på kurs. Jobber med kontakt og enkle inne regler som passer hos meg, hva som er utfordringen er når han vet hva kommandoen betyr og han tar tilsnakk som lek istede. Regner med at jeg er for mild, men håpet at noen med erfaring hadde noen tips før jeg begynner på kurset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...