Gå til innhold

For dere som var 40+ da dere ble gravid?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk barn da jeg var 25, 37 og 39 uten problemer. Etter 40 har jeg vært gravid 5 ganger, mistet 4. Håper det er terminspire jeg bærer på nå, er 42. Blir fortsatt lett gravid, men dårlige egg som gjør at jeg mister. 

Anonymkode: 30393...3eb

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 16.51):

Jeg fikk mitt første barn i 40-årene, og det gikk veldig kjapt. 

Regner med at du spør siden du er i 40-årene og har lyst på flere barn?

En vanlig fertilitetssjekk kan ikke fortelle deg om særlig mye om muligheten for at du blir naturlig gravid. Sjekken sier ingenting om eggkvalitet, og tallene du får kan jo endre seg fra mnd til mnd...

Det er absolutt ikke for sent å få flere barn! Tolker det slik at du har barn fra før, og det er bra. Kroppen din vet hva den skal gjøre :)

Legger ved litt ny forskning på dette med eggceller, alder og fertilitet.

https://www.emjreviews.com/reproductive-health/news/womens-eggs-resist-aging-at-the-mitochondrial-level/

Denne nye studien viser at til tross for at antall eggceller minsker med årene, så er mitokondriene i egg-celler ganske så stabile gjennom årene. Dette betyr IKKE at eggceller, i likhet med alle andre celler, ikke bærer preg av aldring, men at eggceller ikke aldres så fort som man først har antatt.

Håper du får det du ønsker deg🥰

Anonymkode: 7898d...45e

Takk for svar. Neida jeg vet at en slik fertikitet sjekk ikke kan si om jeg kan få barn eller ikke men at jeg iallefall ikke er i overgangsalderen☺️ Jeg har mange barn og ble raskt gravid med siste som jeg fødte da jeg var 39.  Jeg har et lite håp men er realistisk. Dersom jeg blir gravid kommer nok jeg ikke til å få roen før etter uke 12.  Min samboer har ikke barn fra før å jeg har prøvd å få frem at det nok er liten sjangse for at det kan gå bra, men han er positiv☺️  Det er mye som skal klaffe men mye tyder på at hormonene mine fortsatt er bra. Har veldig stabil syklus også. Jeg er usikker på om vi tar en runde med ivf om et par mnd og eventuelt hvor lang tid jeg tørr å prøve. Har egentlig sagt frem til sommeren neste år maks, så får vi se☺️

Anonymkode: 77b16...3ed

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 19.28):

Jeg fikk barn da jeg var 25, 37 og 39 uten problemer. Etter 40 har jeg vært gravid 5 ganger, mistet 4. Håper det er terminspire jeg bærer på nå, er 42. Blir fortsatt lett gravid, men dårlige egg som gjør at jeg mister. 

Hvorfor prøver du fortsatt når du har tre?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 19.28):

Når mista du?

Anonymkode: 91385...c61

Skrevet

Jeg fikk to barn i 20-åra og en attpåklatt som 40-åring. Alle svangerskap var like enkle, og det var like enkelt å bli gravid.

Anonymkode: 5955e...159

• Hjerte 1
Skrevet
Maleficenta skrev (På 23.10.2025 den 6.59):

Hvorfor tror du?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (På 23.10.2025 den 6.59):

Fordi vi ønsker flere barn, selvfølgelig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 18.04):

Når mista du?

Anonymkode: 91385...c61

Mellom uke 8 og uke 12. Nå er jeg 14+1 og skal på ultralyd i morgen. Håper det enda er liv! Var på OTUL i uke 12, og da så alt bra ut. 

Skrevet

Blir veldig lett gravid. Går maks to måneder før jeg er gravid på nytt. Dog har jeg måtte tåle endel spontanaborter. Men når de fant ut av hvorfor så har det gått bedre. Har noe som hetet antifosfolipidsyndrom. Skal snart føde mitt 2.barn iløpet av et år i en alder av 41 år.

Anonymkode: 4ab2f...463

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi vi ønsker flere barn, selvfølgelig.

Men om det ikke går så har dere jo nok fra før. Fokuser nå heller på dem heller enn å risikere samlivsbrudd pga gjentagende mislykket prøving 

Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Men om det ikke går så har dere jo nok fra før. Fokuser nå heller på dem heller enn å risikere samlivsbrudd pga gjentagende 

Takk for et UTROLIG godt, og svært nødvendig råd som jeg ba om i det jeg svarte her. Da tar jeg abort nå i uke 14, siden en fremmed på nett mener at vi har nok barn. 

• Nyttig 2
Skrevet

Krysser fingrene for dere. :)

Jeg er 34 og vet ikke om jeg skal ha flere barn. Fint å se at mange får i tidlig førtiår. Men er energien til å ta vare på barnet godt nok? 

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Krysser fingrene for dere. :)

Jeg er 34 og vet ikke om jeg skal ha flere barn. Fint å se at mange får i tidlig førtiår. Men er energien til å ta vare på barnet godt nok? 

Ja. Hadde ikke såå mye mer energi da jeg var i 20 åra syns jeg

• Liker 1
  • 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg er nå blitt gravid mot alle ods. Det tok 5-7 sykluser. Usiker på om vi har truffet opptimalt alle syklusene men det gjorde vi nå i mai/juni og jeg er gravid. Vi fikk beskjed det er maks 2% sjangs per syklus, så at det er 50-60% for spontanabort sier det er mye større sjangs for dette kan gå bra eller ikke føler jeg på tross av høy alder. Det vises at det er helt individuelt hvor lenge man kan bli gravid og hvor vanskelig det er å bli gravid☺️ Samboer hadde ikke opptimal prøveresultat på sædprøven og legen sa det kunne ta lengre tid for han å bli gravid pga det så jeg er nok hyperfertil kvinne. Har som sagt mistet før både tidlig i 20 årene og sent i 30 årene så er firbedrett på det denne gangen også, men det er ikke noe jeg får gjort noe med eventuelt. Vi får se hva som skjer fremover å nyte at vi har fått en positiv test🥰 Jeg er bestemt på at det blir kun denne ene sjangsen og vil ikke prøve på nytt om dette går galt. Tenker på alle dere som leser skrekkhistorier og statestikk, man kan aldri vite hvor man er på skalaen og det er heller ikke så mange som faktisk prøver å bli gravid ved høy alder..

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 12.46):

Min enkle svogerforskning sier det samme, at de som har fått barn veldig enkelt i slutten av tredveårene gjerne kan få både ett og to barn etter fylte førti, uten problemer. Men dette gjelder jo dem som ikke har fertilitetsproblemer i utgangspunktet. Her på Oslo vest er det veldig vanlig å få barn etter 40. 

Anonymkode: b9e56...e0b

Det er også vanlig å dra til utlandet for eggdonasjon, selv om det ikke snakkes høyt om.

Anonymkode: 83df6...2df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som allerede har flere barn og fremdeles ønsker flere etter fylte 40 år, jeg hyller dere! 

For en kapasitet og energi dere må ha, jeg er så misunnelig! ❤️❤️❤️ 

Selv var jeg egentlig ferdig da jeg fylte 30, men så kom tredjemann uten å være planlagt da jeg var 33/34. Egentlig burde jeg nok ikke hatt flere barn. Selv om jeg elsker alle tre veldig høyt 🥰 Så får de ikke akkurat optimal omsorg, og har plikter de egentlig burde slippe å ha.

Jeg drømmer om å være dere, dere høres ut som supermennesker, på en veldig veldig god måte! 

Anonymkode: a549a...045

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som allerede har flere barn og fremdeles ønsker flere etter fylte 40 år, jeg hyller dere! 

For en kapasitet og energi dere må ha, jeg er så misunnelig! ❤️❤️❤️ 

Selv var jeg egentlig ferdig da jeg fylte 30, men så kom tredjemann uten å være planlagt da jeg var 33/34. Egentlig burde jeg nok ikke hatt flere barn. Selv om jeg elsker alle tre veldig høyt 🥰 Så får de ikke akkurat optimal omsorg, og har plikter de egentlig burde slippe å ha.

Jeg drømmer om å være dere, dere høres ut som supermennesker, på en veldig veldig god måte! 

Anonymkode: a549a...045

Tusen takk. Jeg er ingen superwoman men de andre barna er ikke så små lenger og de eldtste klarer seg selv. Jeg hadde nok ikke klart å hatt mange små barn tett nå☺️ Samboer har ingen så håper å tror han vil være der å ta sin del om dette går bra☺️🤞 Jeg har ofte kjent på følelsen av å ikke strekke til like mye for alle spesiellt i småbarnsperioden. Det føles uansett som et under/mirakel og at jeg har fått en ny sjangse i livet til å dele dette med en mann for den følelsen har jeg ikke hatt før desverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er også vanlig å dra til utlandet for eggdonasjon, selv om det ikke snakkes høyt om.

Anonymkode: 83df6...2df

Nettopp.

Eggdonasjon er jo kostbart, men folk på Oslo vest har ofte råd til det.

Så det er helt logisk at det fødes flere barn av eldre mødre i disse områdene av byen enn ellers.

(Og ja, jeg kjenner til flere tilfeller. Bor på vestkanten selv.)

Anonymkode: bd6b8...7b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...