Gå til innhold

For dere som var 40+ da dere ble gravid?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært veldig fertil både i 20 årene og sent i 30 årene. Jeg ble gravid på omtrent første forsøk 5 mnd før jeg ble 39. Nå noen år senere er jeg i gang med prøvingen på nytt. Jeg vet hva statetiskken sier og trenger ingen info om dette eller risiko etc☺️

Jeg lurer bare på om det er flere med meg som har blitt lett gravid og født flere barn som fikk barn lett i 40 årene. Jeg har sjekket hormonverdiene mine og jeg ligger en god del over gjennomsnittet enn if til statestikken med tanke på biologisk alder. Amh var på 6 og fsh etc var opptimal/normal. Jeg har alltid hatt veldig stabil syklus og det har jeg enda. Noe inni meg har følt at det ikke er for sent å få eg barn til selv om jeg var spent og litt nervøs før fertilitetsjekken☺️ 

Har du eller kjenner du noen som ikke har hatt prblemer med å gå gravid i 40 årene?

Anonymkode: 77b16...3ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke det å gå gravid som ofte viser seg å være et problem for kvinner i 40+ alderen. Det er det å bli gravid i utgangspunktet OG klare å bære det frem. Ofte i den alderen forsvinner det ut i spontanaborter ganske fort, fordi det er mange egg det er noe galt med. For gamle egg, rett og slett. Man får aldri nye egg i løpet av livet. De eggene man har, blir man født med. Opp gjennom livet forsvinner mange, tusenvis absorberes eller tilbakedannes. Noen få hundre forsvinner ut ved menstruasjoner.

Så problemet i den alderen er altså ikke så ofte selve graviditeten og det å gå gravid. Problemet er å bli det, og forbli gravid, dvs å beholde fosteret. Fordi eggene er så gamle, og så mange av de inneholder feil som ikke er forenlig med liv eller et friskt foster, så kroppen støter det ut igjen etter noen uker.

Anonymkode: 095ad...d13

• Liker 3
Skrevet

Amh og fsh er dårlige fertilitetsmarkører. De sier egentlig mest om muligheten for suksess ved ivf, ikke naturlige forsøk. Men det er jo fint å vite at det ikke er noe galt, og at alt ser normalt ut. :)

Hørte via en fertilitetspodcast at den beste indikasjonen på ens fertilitet, er tidligere historikk. Så da tenker jeg umiddelbart at dersom du ble veldig lett gravid som 38/39-åring, så er det nok gode odds for at du skal klare å bli gravid på nytt igjen bare noen år senere.

Men det finnes ingen garantier. Ingen regler, ingen svar. Jeg kjenner flere som har klart å bli gravid lett som 40åring og ikke hatt noen problemer. Så kjenner jeg unge par som fikk diagnosen "uforklarlig infertilitet" da de skulle prøve på barn nr 2. 

Er vel bare å hoppe i det, og ikke bry seg så mye om hva andre har opplevd, men konsentrere seg om sin egen reise. 😊 lykke til!

Anonymkode: 8ce01...f1c

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke det å gå gravid som ofte viser seg å være et problem for kvinner i 40+ alderen. Det er det å bli gravid i utgangspunktet OG klare å bære det frem. Ofte i den alderen forsvinner det ut i spontanaborter ganske fort, fordi det er mange egg det er noe galt med. For gamle egg, rett og slett. Man får aldri nye egg i løpet av livet. De eggene man har, blir man født med. Opp gjennom livet forsvinner mange, tusenvis absorberes eller tilbakedannes. Noen få hundre forsvinner ut ved menstruasjoner.

Så problemet i den alderen er altså ikke så ofte selve graviditeten og det å gå gravid. Problemet er å bli det, og forbli gravid, dvs å beholde fosteret. Fordi eggene er så gamle, og så mange av de inneholder feil som ikke er forenlig med liv eller et friskt foster, så kroppen støter det ut igjen etter noen uker.

Jeg lurte på om de som det har gått bra med og som har vært i noe lunde samme situasjon som meg. Jeg har lest det mesta innen feltet, så kan det meste☺️ Statestikk er jeg ikke så opptatt av pga min ferilitet historie men mye kan skje på et par år det er jeg klar over etter 39 år☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Amh og fsh er dårlige fertilitetsmarkører. De sier egentlig mest om muligheten for suksess ved ivf, ikke naturlige forsøk. Men det er jo fint å vite at det ikke er noe galt, og at alt ser normalt ut. :)

Hørte via en fertilitetspodcast at den beste indikasjonen på ens fertilitet, er tidligere historikk. Så da tenker jeg umiddelbart at dersom du ble veldig lett gravid som 38/39-åring, så er det nok gode odds for at du skal klare å bli gravid på nytt igjen bare noen år senere.

Men det finnes ingen garantier. Ingen regler, ingen svar. Jeg kjenner flere som har klart å bli gravid lett som 40åring og ikke hatt noen problemer. Så kjenner jeg unge par som fikk diagnosen "uforklarlig infertilitet" da de skulle prøve på barn nr 2. 

Er vel bare å hoppe i det, og ikke bry seg så mye om hva andre har opplevd, men konsentrere seg om sin egen reise. 😊 lykke til!

Anonymkode: 8ce01...f1c

Tusen takk🥰 Vi har startet første pp nå og eggløsning kom på samme tid som det pleier, så det er spennende selv om jeg ikke har så troen på at det skal gå så raskt/lett denne gangen om det i hele tatt klaffer☺️ Tenker prøve et par PP, så tar vi en vudering ang et ivf forsøk.  Jeg er iallefall ikke komt i menopausen if en spesialist så det er eventuelt eggkvalitet å andre ting som kan være utfordringen min.

Skrevet

42 år og 30 uker på vei med første barn . Trodde ikke det ville skje eller ta lang tid , så at jeg måtte avbestille en feriereise hadde jeg ikke sett for meg ...

Anonymkode: 9e63e...ed4

• Hjerte 5
Skrevet

Ble lett gravid da jeg var 40 og 43

Anonymkode: 2ec9f...1d4

• Hjerte 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 16.47):

Jeg har vært veldig fertil både i 20 årene og sent i 30 årene. Jeg ble gravid på omtrent første forsøk 5 mnd før jeg ble 39. Nå noen år senere er jeg i gang med prøvingen på nytt. Jeg vet hva statetiskken sier og trenger ingen info om dette eller risiko etc☺️

Jeg lurer bare på om det er flere med meg som har blitt lett gravid og født flere barn som fikk barn lett i 40 årene. Jeg har sjekket hormonverdiene mine og jeg ligger en god del over gjennomsnittet enn if til statestikken med tanke på biologisk alder. Amh var på 6 og fsh etc var opptimal/normal. Jeg har alltid hatt veldig stabil syklus og det har jeg enda. Noe inni meg har følt at det ikke er for sent å få eg barn til selv om jeg var spent og litt nervøs før fertilitetsjekken☺️ 

Har du eller kjenner du noen som ikke har hatt prblemer med å gå gravid i 40 årene?

Jeg fikk et barn som 35 og andre som 41. Begge svangerskap gikk veldig fint. Fødsel nr to var lett som en plett. Ingen komplikasjoner. Vil tro jeg ble lett gravid. Nr to var ikke planlagt

Endret av Maleficenta
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg har fem barn på første forsøk/på prevensjon, ingen spontanaborter. Legen min sa at dersom man har blitt lett gravid tidligere, og ikke mistet, så er det den beste indikasjonen på at det også skal klaffe i høyere alder. Fått mine i slutten av tredveårene.

Lykke til!

Anonymkode: b9e56...e0b

• Hjerte 1
Skrevet

Ble lett gravid da jeg var 40 og et halvt. Nå er jeg 43 og skal ikke ha flere barn.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

42 år og 30 uker på vei med første barn . Trodde ikke det ville skje eller ta lang tid , så at jeg måtte avbestille en feriereise hadde jeg ikke sett for meg ...

Så fantastisk. Gratulerer så mye🥰 Hvor lenge prøvde dere? Sjekket du hormonverdiene i forkant?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fem barn på første forsøk/på prevensjon, ingen spontanaborter. Legen min sa at dersom man har blitt lett gravid tidligere, og ikke mistet, så er det den beste indikasjonen på at det også skal klaffe i høyere alder. Fått mine i slutten av tredveårene.

Lykke til!

Dette gir meg håp. Jeg har vært gravid 7 ganger (5 barn). Håper på at kroppen min ikke er for gammel for en siste tross alt at jeg er i 40 årene🙏🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ble lett gravid da jeg var 40 og 43

Anonymkode: 2ec9f...1d4

Fantastisk prøvde dere lenge?🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 17.00):

Jeg har blitt gravid i en alder av 40 måtte ta abort pga min mann i uke 7. Tror det hadde gått fint om jeg beholdt. 

Anonymkode: 91385...c61

• Hjerte 1
Skrevet

Tidlig i 40 årene er fertiliteten bare marginalt redusert hos de aller fleste.

Har knapt ei venninne som ikke har fått minst én i 40-årene. Hun ene jeg vet slet måtte også ha prøverør på første. Tilsvarende med aborter, synes ikke jeg har hørt mer om det nå enn det jeg gjorde da de første begynte å prøve for 10 år siden. 

Anonymkode: 5e2ca...37a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har knapt ei venninne som ikke har fått minst én i 40-årene. Hun ene jeg vet slet måtte også ha prøverør på første. Tilsvarende med aborter, synes ikke jeg har hørt mer om det nå enn det jeg gjorde da de første begynte å prøve for 10 år siden. 

Dette stemmer ikke overhodet

Anonymkode: faafa...72a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min enkle svogerforskning sier det samme, at de som har fått barn veldig enkelt i slutten av tredveårene gjerne kan få både ett og to barn etter fylte førti, uten problemer. Men dette gjelder jo dem som ikke har fertilitetsproblemer i utgangspunktet. Her på Oslo vest er det veldig vanlig å få barn etter 40. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så fantastisk. Gratulerer så mye🥰 Hvor lenge prøvde dere? Sjekket du hormonverdiene i forkant?

6 mnd . Jeg tok en fertilitet utredning da jeg var 31 på st.olavs . Den gangen var jeg sammen med en annen mann med dårlig sæd . Husker jeg hadde amh på 17 da .de fant ingenting feil med meg .

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk mitt første barn i 40-årene, og det gikk veldig kjapt. 

Regner med at du spør siden du er i 40-årene og har lyst på flere barn?

En vanlig fertilitetssjekk kan ikke fortelle deg om særlig mye om muligheten for at du blir naturlig gravid. Sjekken sier ingenting om eggkvalitet, og tallene du får kan jo endre seg fra mnd til mnd...

Det er absolutt ikke for sent å få flere barn! Tolker det slik at du har barn fra før, og det er bra. Kroppen din vet hva den skal gjøre :)

Legger ved litt ny forskning på dette med eggceller, alder og fertilitet.

https://www.emjreviews.com/reproductive-health/news/womens-eggs-resist-aging-at-the-mitochondrial-level/

Denne nye studien viser at til tross for at antall eggceller minsker med årene, så er mitokondriene i egg-celler ganske så stabile gjennom årene. Dette betyr IKKE at eggceller, i likhet med alle andre celler, ikke bærer preg av aldring, men at eggceller ikke aldres så fort som man først har antatt.

Håper du får det du ønsker deg🥰

Anonymkode: 7898d...45e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjenner ei dame der både første (mors alder 35) og andre barn (mors alder 37) satt på første forsøk, men der de brukte 3 år på tredjemann (39-42), der mannens prøver var supre, og de egentlig fikk beskjed om at toget mest sannsynlig var gått.  Så enten må de ha hatt voldsom flaks de to første gangene, eller så har det skjedd noe brått mellom 37 og 39 (ikke urealistisk).  I motsatt ende fikk moren til en venninne barn på første forsøk som 46-åring.

Anonymkode: fb600...ddb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...