Gå til innhold

Plagsom mor

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 31 og har en veldig snill og omsorgsfull mor, nesten litt for mye. Hun ringer heldigvis "bare" en-to ganger i uka. Ellers sender vi en del meldinger. Når vi først ringes eller sender meldinger går det ikke an å bare spørre om én ting, da kaster hun seg over meg med spørsmål på spørsmål, hun er så ekstremt interessert i ALT jeg driver med, altså til det punktet at det blir irriterende. Hun skal spørre om ALT jeg har gjort den uken;

"Hvordan var det på byen i helga? Hvor mange var dere da? Koste du deg? Har du det fint om dagen? Hvordan var det på jobb da? Har du fått fjerna flekkene på den genseren vi snakket om? Hvordan var det på styrketrening med "Katrine" i går da? Hadde hun noe spennende å fortelle fra sitt liv da? Har du matcha med noen nye kjekkaser på Happn da?"

Heldigvis gir hun meg fred "mellom slagene". Men altså😩

Jeg vet jeg er heldig som har en mor som bryr seg om meg, men trenger bare høre om det er flere som opplever det litt i overkant eller om det bare er her det er sånn!

Anonymkode: 9aad7...52a

Og det er negativt at noen bryr seg om deg? 

Anonymkode: 6bd10...962

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sagt til henne at det blir litt mye? Hvis du bare svarer som om alt er greit så tenker hun vel gjerne at dette er slik dere pleier å kommunisere om? 
Du kan jo også spørre henne om hun går rundt å bekymrer seg for at du har det bra eller noe siden hun ofte spør deg om det og ting i livet ditt. Slik du kan bekrefte for henne at du har det fint og at selv om du ikke deler alt du gjør, hvem du er med, hvordan ting har vært så har du det fint. 
I tillegg kan det være hun er ensom. Har hun annen familie hun er med jevnlig? Er i jobb? Har andre arena hun er sosial? Spør du henne hvordan det går med henne og hva/om det skjer noe i hennes liv?  
Og hvorfor vet hun så mye om hva du skal? Hun må kanskje ikke vite at du skal på trening på fredag med en venninne eller at du skal på en fest? Hvis du sier alt, evt snapper alt, så blir det jo fort en naturlig del av dialogen dere har.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du leser i tråden her så har flere av oss opplevd negativ sosial kontroll. Så omsorg kan bli for mye når det bikker over til å skulle kontrollere og styre og ta over. Det er ikke nok info her til å si om det er tilfelle i ts sin situasjon. Men det er nok av folk som det skjedd med. 

Anonymkode: fa4b2...dd5

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har det litt motsatt, mamma ringer flere ganger i uka og prater bare om seg og sitt. Jeg blir så sliten. Det snakkes på inn- og utpust, fra tema til tema. Hun skravler om folk jeg ikke vet hvem er, forteller ting jeg har hørt mange ganger før og har i grunnen vært sånn siden vi «barna» flyttet ut. Hun er ikke ensom, har venner i fleng. Og kjæreste. Prøver noen ganger å si noe, men hun lytter ikke og er bare ikke interessert i hva jeg driver med. Jeg byttet jobb for 5 år siden og jeg tror helt ærlig ikke hun vet hva jeg jobber med. 

Anonymkode: 0d7c6...9ba

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Gi gjerne litt mer info ts. Opplever du at moren din ikke tåler det hvis du sier eller gjør “feil” eller at hun skal bestemme? 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har ingenting å si om andre synes det høres koselig ut, eller mener du burde være fornøyd siden de selv ikke har en mor eller ble misbrukt i oppveksten, eller hva som helst som alltid kommer opp i slike diskusjoner, så lenge DU føler hun tråkker over dine grenser. 

Noen er slik at de tar hele handa di om du gir dem en lillefinger. Da må du sette grenser som du kan leve med. Jeg har selv tatt avstand fra mine foreldre fordi jeg opplevde det de mente var omsorg som negativ kontroll. 

Anonymkode: 2747b...d23

Men TS skriver ikke at hun føler seg kontrollert eller ikke bra nok.

Jeg med en mor jeg helst aldri skulle sett igjen er ikke misunnelig på de med mødre som er veldig delaktige men kontrollerende.

Moren til TS høres bare interessert ut, og kanskje litt ensom. Eller hun vet ikke helt hva annet enn datteren de skal snakke om sammen. Mulig de ikke har så mye til felles, men mammaen til TS ønsker å ha god kontakt og prøver å snakke om ting de klarer å snakke om. Kanskje moren ikke ønsker å snakke om nyhetene, Trump og at verden går til helvete slik folk flest gjør i dag.

Ogf fet hadde vel vært verre enn verst om TS' mor klagde over egne sykdommer, livssituasjon og what not. Slik de fleste over en viss alder gjør.

Jeg synes det høres ut som TS har en fantasisk mamma.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men herregud da, så mange og detaljerte spørsmål. Jeg har to unge voksne barn selv og kan bare glemme å mase om sånt med dem, enten på melding eller når vi snakker. De orker ikke svare på sånne spørsmål, ser ikke vitsen. Så da snakker vi mer om andre ting, og så forteller de selv når de vil. Fungerer bra det, og da vil de faktisk komme på besøk og snakke eller ringer der de forteller om livet sitt uoppfordret.

Anonymkode: 7cef6...f3c

• Liker 1
Skrevet

Hva med å spørre henne tilbake? Kanskje hun bombarderer deg med spørsmål fordi hun ønsker å bli inkludert i ditt liv? Spør henne, eller si at «kan vi ikke treffes over en kaffe i stedet, mye koseligere enn å prate på telefonen». 

Jeg har vokst opp med foreldre som ikke kunnet bry seg mindre om meg og mitt liv, så jeg må si at du ikke aner hvor godt du har det. Skulle så gjerne ha hatt noen som brydde seg om meg på den måten, men her kunne jeg ha vunnet en nobelpris uten at foreldrene mine hadde giddet gratulere.

Anonymkode: 74c06...1f1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er 31 og har en veldig snill og omsorgsfull mor, nesten litt for mye. Hun ringer heldigvis "bare" en-to ganger i uka. Ellers sender vi en del meldinger. Når vi først ringes eller sender meldinger går det ikke an å bare spørre om én ting, da kaster hun seg over meg med spørsmål på spørsmål, hun er så ekstremt interessert i ALT jeg driver med, altså til det punktet at det blir irriterende. Hun skal spørre om ALT jeg har gjort den uken;

"Hvordan var det på byen i helga? Hvor mange var dere da? Koste du deg? Har du det fint om dagen? Hvordan var det på jobb da? Har du fått fjerna flekkene på den genseren vi snakket om? Hvordan var det på styrketrening med "Katrine" i går da? Hadde hun noe spennende å fortelle fra sitt liv da? Har du matcha med noen nye kjekkaser på Happn da?"

Heldigvis gir hun meg fred "mellom slagene". Men altså😩

Jeg vet jeg er heldig som har en mor som bryr seg om meg, men trenger bare høre om det er flere som opplever det litt i overkant eller om det bare er her det er sånn!

Anonymkode: 9aad7...52a

Den dagen hun dør den dagen vil du savne " gnålet " hennes. 

Anonymkode: 08e23...e4d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mammaen min er også sånn og jeg synes det er koselig og setter pris på det. Vi snakkes også oftere enn det dere gjør. 

Anonymkode: f508d...e7c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er koselig når mammaer bryr seg. Men jeg fordtår faktisk også at det er slitsomt når mammer bryr seg om absolutt alt mulig. Alt. 

Skrevet

Moren din høres jo litt intens ut ts, og det kan bli litt mye.

Likevel er det nok fordi hun bryr seg om deg og ønsker å ta del i ditt liv. Kanskje du kan fortelle mer på eget initiativ. Jeg kjennr meg litt igjen i dette, min egen datter svarer ofte kort når jeg spør om ting og jeg husker mine egne foreldre gjerne ville jeg skulle fortelle mer når jeg svarte med enstavelsesord😆

Kanskje du kan dreie samtalen over på din mor, spørre henne mer og be henne om å fortelle fra eget liv. jeg tenker alle samtaler må gå litt begge veier.

Anonymkode: 961c4...f8d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis du leser i tråden her så har flere av oss opplevd negativ sosial kontroll. Så omsorg kan bli for mye når det bikker over til å skulle kontrollere og styre og ta over. Det er ikke nok info her til å si om det er tilfelle i ts sin situasjon. Men det er nok av folk som det skjedd med. 

Jeg kaller ikke det der å kontrollere. Men jeg kaller ts for lett krenket. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...