BareMay Skrevet 15. oktober 2025 #1 Skrevet 15. oktober 2025 (endret) De burde kutte ut hele den støtten. Tilbake til virkeligheten. Kjønn er ikke noe en blir tildelt ved fødsel. Det blir født jenter og gutter. Menn er menn. Kvinner er kvinner. De fleste kvinner liker menn. Noen kvinner liker kvinner. De fleste menn liker kvinner. Noen menn liker menn. Og det er helt greit! Og privat. Endret 15. oktober 2025 av BareMay 12 1 5
Perine Skrevet 16. oktober 2025 #2 Skrevet 16. oktober 2025 Jeg er helt uenig. De skeive har blitt diskriminert altfor lenge, og i dag ber endelig kirken om unnskyldning for sin stygge behandling av disse menneskene. Det er fortsatt fordommer, og en støtte til organisasjoner som kjemper for deres rettigheter, er helt ok. Selv om dette er en type sak som ikke berører meg eller mine nærmeste, så liker jeg ikke slik type politikk som Krf, eller enda verre i USA, der man begrunner hatet med religion. Det kommer flere asylsøkere fra USA enn fra Somalia, og det sier jo litt. 5 1 6
BareMay Skrevet 16. oktober 2025 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2025 Perine skrev (6 timer siden): Jeg er helt uenig. De skeive har blitt diskriminert altfor lenge, og i dag ber endelig kirken om unnskyldning for sin stygge behandling av disse menneskene. Det er fortsatt fordommer, og en støtte til organisasjoner som kjemper for deres rettigheter, er helt ok. Selv om dette er en type sak som ikke berører meg eller mine nærmeste, så liker jeg ikke slik type politikk som Krf, eller enda verre i USA, der man begrunner hatet med religion. Det kommer flere asylsøkere fra USA enn fra Somalia, og det sier jo litt. Jeg bryr meg fint lite om religion. 5
pøbelsara Skrevet 22. oktober 2025 #4 Skrevet 22. oktober 2025 Jeg er helt uenig. Vi trenger Rosa kompetanse - kursene deres er gode og inkluderende og viktige. Hentet fra hjemmesiden deres: Sitat Rosa kompetanse underviser derfor ansatte i helsevesenet, barnevernet, skolen, barnehagen, politiet og arbeidslivet. Målet er at flest mulig skal kunne møte folk på en god og inkluderende måte – uavhengig av hvem folk er, hvem de forelsker seg i og hvordan familien deres ser ut. Vi ønsker å bidra til likeverdige tjenester og til at flest mulig mennesker skal kunne leve gode liv som seg selv. Kursene holdes for profesjonsutøvere og studenter i profesjonene på deres egne arenaer og arbeidsplasser https://foreningenfri.no/om-rosa-kompetanse/ Hvorfor i all verden skal vi kutte ut dette? 2 2 6
Katten.2.0 Skrevet 22. oktober 2025 #5 Skrevet 22. oktober 2025 Det er så rart med mennesker som er mot at andre mennesker skal møtes med forståelse og føle seg inkludert. Hvordan er det negativt? 6 3 2
parmanoia Skrevet 23. oktober 2025 #6 Skrevet 23. oktober 2025 (endret) pøbelsara skrev (18 timer siden): Jeg er helt uenig. Vi trenger Rosa kompetanse - kursene deres er gode og inkluderende og viktige. Hentet fra hjemmesiden deres: https://foreningenfri.no/om-rosa-kompetanse/ Hvorfor i all verden skal vi kutte ut dette? Fordi det er uvitenskapelig vranglære. Og alle må hoppe når de sier «hopp!». Ellers er du HOMOTRANSFOB! Endret 23. oktober 2025 av parmanoia 7 1 6
Lur Venn Skrevet 23. oktober 2025 #7 Skrevet 23. oktober 2025 Trenger man egentlig å løfte opp homofile og transer, kan man ikke bare behandle de som vanlige mennesker, er det ikke det de egentlig vil 7 1
MollyJones Skrevet 23. oktober 2025 #8 Skrevet 23. oktober 2025 BareMay skrev (På 15.10.2025 den 14.48): Og det er helt greit! Og privat. Men, er det privat om min homofile sønn tar livet av seg fordi han ble mobbet og eksludert? Jeg sykemeldes kanskje for resten av arbeidslivet mitt. Hans kjæreste trenger terapi og medisiner i lang tid, og hans far begynner å drikke og trenger behandling for dette (han var nemlig ikke så støttende som han burde vært, og føler på skam og skyld). De som mobbet han til døde trenger kanskje også hjelp, kanskje driver samvittigheten dem inn i rus og kriminalitet. Alt dette blir betalt av samfunnet - og er ikke privat. Så om staten kan spare penger ved å bruke penger til forebygging så vil jeg gjerne at pengene mine går til det. Jeg kjenner en kar som var voldelig mot damer, til slutt knivstakk og drepte kjæresten sin. Han hadde så mye sinne i seg. Og han var homofil - kom ut av skapet etter soning og mener selv at skammen over å være tiltrukket av gutter ved en medvirkende årsak til hans sinne, rus og vold. Tenk om han hadde levd et bedre liv med et rausere samfunn som han følte seg trygg i? Kanskje hadde det gått like dårlig, men jeg tror det hadde gått bedre. 3 2
Karen1987 Skrevet 23. oktober 2025 #9 Skrevet 23. oktober 2025 Rosa kompetanse handler om inkludering og likestilling. Hvorfor skal vi kutte det? 1 1 4
Humas Skrevet 23. oktober 2025 #10 Skrevet 23. oktober 2025 Problemet til rosa kompetanse er at de drar det for langt. De ønsker at man skal kunne gifte seg så mange ganger man vil, og med så mange kjønn de vil - gjerne mange på en gang, for å ta et eksempel. Problemet er at dette handler ikke om forelskelse og at man ønsker å holde sammen - det er erotisk kompetanse, som ikke handler om kjærlighet. Det kan være deres måte å finne mening, fordi veldig mange av disse har problemer med tilknytning og annet fra barndom. Noen som kan spå om hvor fint det blir for barn å vokse opp med grenseløse grenser og null rammer? Jeg vet om noen, de har ønsket grenser men ikke fått det. Fri springer vel litt ut fra kontrollerende islam - men de svinger pendelen mot total grenseløshet - som heller ikke er bra. Og for the record: jeg har ikke noe i mot homofile og lesbiske, de fleste er i stabile forhold (og ønsker ikke å gå i Pride tog - for de sier ‘vi er helt rett og ikke skeive’ Og ja, dette henger sammen med rosa kompetanse. Det vi burde lære er mer om hvordan traumer skapes i utgangspunktet, den beste medisinen er å ha vokst opp med stabile omsorgspersoner 4 1
Karen1987 Skrevet 23. oktober 2025 #11 Skrevet 23. oktober 2025 Humas skrev (2 minutter siden): Problemet til rosa kompetanse er at de drar det for langt. De ønsker at man skal kunne gifte seg så mange ganger man vil, og med så mange kjønn de vil - gjerne mange på en gang, for å ta et eksempel. Eksemplet ditt er totalt oppdiktet. Det er absolutt ingen som mener dette. 1 3
Bålkaffe Skrevet 23. oktober 2025 #12 Skrevet 23. oktober 2025 Humas skrev (6 minutter siden): Problemet til rosa kompetanse er at de drar det for langt. De ønsker at man skal kunne gifte seg så mange ganger man vil, og med så mange kjønn de vil - gjerne mange på en gang, for å ta et eksempel. Problemet er at dette handler ikke om forelskelse og at man ønsker å holde sammen - det er erotisk kompetanse, som ikke handler om kjærlighet. Det kan være deres måte å finne mening, fordi veldig mange av disse har problemer med tilknytning og annet fra barndom. Noen som kan spå om hvor fint det blir for barn å vokse opp med grenseløse grenser og null rammer? Jeg vet om noen, de har ønsket grenser men ikke fått det. Fri springer vel litt ut fra kontrollerende islam - men de svinger pendelen mot total grenseløshet - som heller ikke er bra. Og for the record: jeg har ikke noe i mot homofile og lesbiske, de fleste er i stabile forhold (og ønsker ikke å gå i Pride tog - for de sier ‘vi er helt rett og ikke skeive’ Og ja, dette henger sammen med rosa kompetanse. Det vi burde lære er mer om hvordan traumer skapes i utgangspunktet, den beste medisinen er å ha vokst opp med stabile omsorgspersoner Nå er jeg jammen meg spent på om du har kilder som underbygger disse påstandene her. 1 1 3
Humas Skrevet 23. oktober 2025 #13 Skrevet 23. oktober 2025 Karen1987 skrev (10 minutter siden): Eksemplet ditt er totalt oppdiktet. Det er absolutt ingen som mener dette. Da har du ikke lest programmet til Fri. Det står der svart på hvitt på deres egen nettside, det er langt men jeg har lest hele og fikk bokstavelig talt kaffen i halsen. Men de snakker ikke om det, de pakker det inn i forelskelse og kjærlighet, ingen kan kritisere det.. Men det er jo ingen som gidder å gå inn der og lese, men jeg går grundig til verks når noe skurrer.. 4 5
Humas Skrevet 23. oktober 2025 #14 Skrevet 23. oktober 2025 Bålkaffe skrev (10 minutter siden): Nå er jeg jammen meg spent på om du har kilder som underbygger disse påstandene her. Ja, de ligger under det politiske programmet til Fri på deres egen nettside. Det er langt og mye å lese, så ta med deg mye kaffe og les deg gjennom alle sidene.. men hvem gidder vel det lenger 2 1 3
Piggsopp Skrevet 23. oktober 2025 #15 Skrevet 23. oktober 2025 Bra. Rosa Kompetanse gjemmer seg bak plussord som mangfold og inkludering, men har egentlig en sterk politisk slagside. De er knyttet til organisasjonen Fri som blant annet er for polygami, surrogati og å gjerne hallikparagrafen. I tillegg til at de er for at barn skal kunne endre kjønn juridisk og ta hormoner for å skifte kjønn. Jeg er helt for økt akseptans av homofile og transpersoner. Men jeg har vært på kurs med Rosa kompetanse og jeg tenker de sprer ganske ekstreme meninger. 6 1 2
Bålkaffe Skrevet 23. oktober 2025 #16 Skrevet 23. oktober 2025 (endret) Humas skrev (6 minutter siden): Ja, de ligger under det politiske programmet til Fri på deres egen nettside. Det er langt og mye å lese, så ta med deg mye kaffe og les deg gjennom alle sidene.. men hvem gidder vel det lenger Du veit altså hvor det ligger og klarer verken å gi link, sidetall eller skjermbilder? Det er jo... spesielt. Også var det din mening om at FRI står for total grenseløshet jeg spurte etter kilde på, så der må du nok være ganske spesifikk med å komme med faktiske eksempler som underbygger den meningen. Endret 23. oktober 2025 av Bålkaffe 3
Katten.2.0 Skrevet 23. oktober 2025 #17 Skrevet 23. oktober 2025 Humas skrev (7 minutter siden): Da har du ikke lest programmet til Fri. Det står der svart på hvitt på deres egen nettside, det er langt men jeg har lest hele og fikk bokstavelig talt kaffen i halsen. Men de snakker ikke om det, de pakker det inn i forelskelse og kjærlighet, ingen kan kritisere det.. Men det er jo ingen som gidder å gå inn der og lese, men jeg går grundig til verks når noe skurrer.. Hvis du har gått grundig til verks så kan du selvfølgelig sitere hva som er problematisk og linke til det i samme slengen. 1 3
Humas Skrevet 23. oktober 2025 #18 Skrevet 23. oktober 2025 Bålkaffe skrev (11 minutter siden): Du veit altså hvor det ligger og klarer verken å gi link, sidetall eller skjermbilder? Det er jo... spesielt. Også var det din mening om at FRI står for total grenseløshet jeg spurte etter kilde på, så der må du nok være ganske spesifikk med å komme med faktiske eksempler som underbygger den meningen. Det er min mening etter å ha lest programmet. Istedenfor å ta alt her anbefaler jeg deg å lese hele fri’s program og gjøre deg opp egne meninger om hva du synes om det de skriver. Denne siden er joviale en masteroppgave, det er ikke krav til referanser, men i dette tilfelle sier jeg akkurat hvor du kan finne det. Og etter å ha lest det tenke - ville mitt barn fått en trygg oppvekst om dette programmet ble vedtatt politisk. (Ikke overraskende er mitt svar: hjelp, jeg hadde fått store traumer av en så ustabil og sexfiksert verden hvor man er opptatt av seg selv og sitt og ikke gi sitt barn nok trygghet 7
Piggsopp Skrevet 23. oktober 2025 #19 Skrevet 23. oktober 2025 (endret) Til dere som lurer, her er det FRi mener om polygami (eller ikke-monogame relasjoner som de skriver..). "Vi mener at ikke-monogame relasjoner mellom flere enn to mennesker, som er basert på likeverd og samtykke, skal ha samme sosiale og økonomiske rettigheter som monogame." I tillegg: "Vi mener at det skal åpnes for ekteskap med flere enn to parter, med like juridiske og økonomiske rettigheter som i ekteskap mellom to parter." Tatt fra arbeidsprogrammet her: https://foreningenfri.no/om-oss/fri-mener/politisk-plattform-2024-2026/#samliv Endret 23. oktober 2025 av Piggsopp 5 2
Humas Skrevet 23. oktober 2025 #20 Skrevet 23. oktober 2025 Piggsopp skrev (3 minutter siden): Til dere som lurer, her er det FRi mener om polygami (eller ikke-monogame relasjoner som de skriver..). Vi mener at ikke-monogame relasjoner mellom flere enn to mennesker, som er basert på likeverd og samtykke, skal ha samme sosiale og økonomiske rettigheter som monogame. Tatt fra arbeidsprogrammet her: https://foreningenfri.no/om-oss/fri-mener/politisk-plattform-2024-2026/#samliv Spør barna deres når de blir voksne om hvilken trygghet de fikk da. Sønnen til Axel Jensen og Marianne (som var kjæreste m Leonard Cohen) her var det fri og frivillig sex, polygami og rock and roll. LilleAksel ble oversett og har vært innlagt på psykiatrisk hele sitt voksne liv. T o så har jeg ikke tenkt å skrive mer her. Jeg er djevelens advokat - og jeg mener Fri’s program oppfordrer til å sende egne traumer videre til de neste generasjonene. Eros er kun 1 av 5 kjærlighetsspråk. Jeg vil ha med alle 5, ikke bare eros 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå