AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:12 #1 Skrevet søndag kl. 18:12 God kveld Jeg har lenge hatt et mål om å lære meg et språk til og valget har falt på russisk. I første omgang ønsker jeg å begynne på egen hånd med lærebøker (det er ingen fysiske russisk språkkurs her jeg bor). Derfor spør jeg her: Kan noen av dere anbefale gode lærebøker for nybegynnere? Helst norsk - russisk, men engelsk - russisk er også ok. Noen av dere som har tips? Dersom dere har tips til nettbaserte kurs tar jeg også i mot tips om det ☺️ Anonymkode: dc64f...373 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:20 #2 Skrevet søndag kl. 18:20 Ikke det du spør om, men se filmer og TV der de snakker russisk, det hjelper veldig når du har kommet i gang på uttale osv 😊 Jeg lærte my norsk av hotell Cæsar 😅 Skriv dagbok eller lignende så du kan bla tilbake og se feilene dine, det er gøy. Anonymkode: 1f79a...04c 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:21 #3 Skrevet søndag kl. 18:21 Duolingo er godt å begynne med, ev kan du begynne med et kurs som heter stravsvutje, slik at du lærer deg alfabetet med riktig lyd , både vokaler og konsonanter uttales anderledes enn hos oss, og du legger et godt grunnlag hvis du lærer deg rett uttale . Anonymkode: 29990...4b2 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:26 #4 Skrevet søndag kl. 18:26 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke det du spør om, men se filmer og TV der de snakker russisk, det hjelper veldig når du har kommet i gang på uttale osv 😊 Jeg lærte my norsk av hotell Cæsar 😅 Skriv dagbok eller lignende så du kan bla tilbake og se feilene dine, det er gøy. Anonymkode: 1f79a...04c Støtter dette, men det er nesten ikke russiske filmer på Netflix . Litt stress , men man kan sette på opptak russere på nyhetene og se om og om igjen, og ape etter det .siden det er tekstet . Russisk har en helt annen setningsoppbygging en oss .og mer komplisert grammatikk med flere kasus . Anonymkode: 29990...4b2 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:30 #5 Skrevet søndag kl. 18:30 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke det du spør om, men se filmer og TV der de snakker russisk, det hjelper veldig når du har kommet i gang på uttale osv 😊 Jeg lærte my norsk av hotell Cæsar 😅 Skriv dagbok eller lignende så du kan bla tilbake og se feilene dine, det er gøy. Anonymkode: 1f79a...04c Takk for tips! Jeg skal absolutt lytte til språket og bli kjent med hvordan det høres ut og lære uttale på den måten. Jeg er helt nybegynner, så jeg trenger litt mer målrettet opplæring ☺️ Språk er gøy! AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Duolingo er godt å begynne med, ev kan du begynne med et kurs som heter stravsvutje, slik at du lærer deg alfabetet med riktig lyd , både vokaler og konsonanter uttales anderledes enn hos oss, og du legger et godt grunnlag hvis du lærer deg rett uttale . Anonymkode: 29990...4b2 Takk! Er Stravsvutje en app også? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Støtter dette, men det er nesten ikke russiske filmer på Netflix . Litt stress , men man kan sette på opptak russere på nyhetene og se om og om igjen, og ape etter det .siden det er tekstet . Russisk har en helt annen setningsoppbygging en oss .og mer komplisert grammatikk med flere kasus . Anonymkode: 29990...4b2 Takk for tips. Flere? Anonymkode: dc64f...373
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:32 #6 Skrevet søndag kl. 18:32 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): God kveld Jeg har lenge hatt et mål om å lære meg et språk til og valget har falt på russisk. I første omgang ønsker jeg å begynne på egen hånd med lærebøker (det er ingen fysiske russisk språkkurs her jeg bor). Derfor spør jeg her: Kan noen av dere anbefale gode lærebøker for nybegynnere? Helst norsk - russisk, men engelsk - russisk er også ok. Noen av dere som har tips? Dersom dere har tips til nettbaserte kurs tar jeg også i mot tips om det ☺️ Anonymkode: dc64f...373 Anbefaler deg heller å lære deg ukrainsk Anonymkode: 362eb...e10 2 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:33 #7 Skrevet søndag kl. 18:33 Det er ikke en app, nei, det er nok bare Duolingo som er . Vil tro de har stravsvutje på bibliotek , hvis du bestiller . Den er på norsk . Men du MÅ ha lyd altså 🙂 Anonymkode: 29990...4b2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:10 #8 Skrevet søndag kl. 22:10 Jeg studerer russisk på universitetet og vi bruker en lærebok som heter Azbuka, skrevet av Trond Gunnar N. Finnes en tilhørende nettside, azbuka.no. Vet ikke om du får laget brukerkonto der uten å være tilknyttet et universitet, men du kan da alltids prøve. Anonymkode: 9444e...97a 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:18 #9 Skrevet mandag kl. 06:18 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg studerer russisk på universitetet og vi bruker en lærebok som heter Azbuka, skrevet av Trond Gunnar N. Finnes en tilhørende nettside, azbuka.no. Vet ikke om du får laget brukerkonto der uten å være tilknyttet et universitet, men du kan da alltids prøve. Anonymkode: 9444e...97a Takk! Anonymkode: dc64f...373
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:29 #10 Skrevet mandag kl. 06:29 Samboeren min har brukt Duolingo i snart tre år, bare 15 minutter hver dag, men nå forstår han når han hører russisk. Imponerende mye faktisk (jeg er russisk). Angående å høre på russisk, det er mange tegnefilmer som er lagt gratis ut på Youtube, slik som Маша и Медведь (men der snakker de nesten ikke), Три Кота, Доктор Машинкова, Фиксики, Смешарики. Og sikker mange flere. Jeg tror du kan slå på engelsk undertekst, det hjelper kanskje å forstå? Også har jeg kjøpt denne boken til ham, på amazon "The New Penguin Russian Course: A Complete Course for Beginners". Den virker å være veldig bra (for en voksen person som selvlærer). Men han viset seg å være en sånn person som ikke liker å lese bøker for å lære. Anonymkode: dcff7...fcc 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:56 #11 Skrevet mandag kl. 06:56 Jeg støtter forslaget om å høre på russisk i tillegg til ren språkundervisning. Julia Davis - Russian media monitor kan gi deg ganske nyttig informasjon om hvordan russisk media ser på verden Og så har du uttalelsene til tidligere FSB-offiser og initiativtager i Donetsk, Igor Girkin, han var befriende ærlig. Jeg skriver "var" ettersom han sitter i fengsel nå, vi hører sjeldent noe fra han lenger. Han har en spydig tone som til tider er ganske festlig. Veldig russisk. Han er dømt av Nederland for å ha skutt ned MH17, fengselsoppholdet i Russland skyldes andre ting. Og hvis du vil høre russisk kultur har vi denne perlen av et dikt. Den ulykksalige Stremousov ble sprengt ikke lenge etter denne framførelsen da han var ute og kjørte. Og ikke glem denne klassikeren. Hvis du vil lære russisk banning kan du se om du finner den usensurerte versjonen. Russisk banning er i en klasse for seg. Du har mye å se fram til når du dykker ned i kaninhullet. Anonymkode: 11a62...ced 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:57 #12 Skrevet mandag kl. 06:57 Da jeg studerte russisk på universitetet for 20 år siden, var det viktig å lære seg rett uttale av i og de to forskjellige l ene samt de stemte skj-lydene FØR man bega seg ut på resten .. ellers fikk vi høre at vi resten av livet ville høres ut som et barn 😊 forstår det slik at språkpedaggikken har endret seg siden den gang , men jeg trengte å terpe på de lydene , siden det er lyder vi ikke har i vårt språk . Anonymkode: 29990...4b2 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:59 #13 Skrevet mandag kl. 11:59 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg støtter forslaget om å høre på russisk i tillegg til ren språkundervisning. Julia Davis - Russian media monitor kan gi deg ganske nyttig informasjon om hvordan russisk media ser på verden Og så har du uttalelsene til tidligere FSB-offiser og initiativtager i Donetsk, Igor Girkin, han var befriende ærlig. Jeg skriver "var" ettersom han sitter i fengsel nå, vi hører sjeldent noe fra han lenger. Han har en spydig tone som til tider er ganske festlig. Veldig russisk. Han er dømt av Nederland for å ha skutt ned MH17, fengselsoppholdet i Russland skyldes andre ting. Og hvis du vil høre russisk kultur har vi denne perlen av et dikt. Den ulykksalige Stremousov ble sprengt ikke lenge etter denne framførelsen da han var ute og kjørte. Og ikke glem denne klassikeren. Hvis du vil lære russisk banning kan du se om du finner den usensurerte versjonen. Russisk banning er i en klasse for seg. Du har mye å se fram til når du dykker ned i kaninhullet. Anonymkode: 11a62...ced Må innrømme at jeg ikke helt skjønte dette innlegget, men takk for at du tok deg tid. Anonymkode: dc64f...373 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:46 #14 Skrevet mandag kl. 17:46 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Må innrømme at jeg ikke helt skjønte dette innlegget, men takk for at du tok deg tid. Anonymkode: dc64f...373 Jeg trodde du var enig i at det var lurt å lytte til russisk, ved siden av mer tradisjonell opplæring. Jeg kom med lenker. Anonymkode: 11a62...ced
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:15 #15 Skrevet tirsdag kl. 06:15 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg trodde du var enig i at det var lurt å lytte til russisk, ved siden av mer tradisjonell opplæring. Jeg kom med lenker. Anonymkode: 11a62...ced Å lære seg et nytt språk kan vel knapt kalles et 'kaninhull'. Og jeg skjønner ikke hvorfor du mener jeg skal lære bannskap. Anonymkode: dc64f...373 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:23 #16 Skrevet tirsdag kl. 06:23 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 20.20): Ikke det du spør om, men se filmer og TV der de snakker russisk, det hjelper veldig når du har kommet i gang på uttale osv 😊 Jeg lærte my norsk av hotell Cæsar 😅 Skriv dagbok eller lignende så du kan bla tilbake og se feilene dine, det er gøy. Anonymkode: 1f79a...04c Støttes. Jeg er russisk, og lærte norsk etter at jeg kom til Norge. Det å se amerikanske serier med norsk undertekst var mye mer effektivt enn å gå på norskkurs, lese aviser (der språket gjerne er administrativt og vanskelig) eller se norske filmer med dialekt. Nå har vi ikke problemet med dialekter i Russland, siden de aller fleste snakker likt, bortsett fra små forskjeller som uansett ikke påvirker forståelsen. Så på denne måten er det litt lettere: lærer du russisk, så forstår du de aller, aller fleste russisktalende. En annen måte å lære på kan være å melde seg inn i Facebook-grupper eller online chats der man kan snakke med russisktalende og utveksle språkkunnskaper: mange i Russland ønsker å lære seg forskjellige språk, deriblant norsk og engelsk. Anonymkode: 95023...297 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:26 #17 Skrevet tirsdag kl. 06:26 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 20.30): Takk for tips! Jeg skal absolutt lytte til språket og bli kjent med hvordan det høres ut og lære uttale på den måten. Jeg er helt nybegynner, så jeg trenger litt mer målrettet opplæring ☺️ Språk er gøy! Takk! Er Stravsvutje en app også? Takk for tips. Flere? Anonymkode: dc64f...373 Hot tips! Det finnes mange veldig morsomme sovjetiske komedier på YouTube med engelsk undertekst. Dialogen er ofte enkel og tilgjengelig, og situasjonene klare slik at man forstår en del ut fra konteksten. For eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=i3WFcT005Dg Anonymkode: 95023...297 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:27 #18 Skrevet tirsdag kl. 06:27 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Må innrømme at jeg ikke helt skjønte dette innlegget, men takk for at du tok deg tid. Anonymkode: dc64f...373 Innlegget er politisk, og har ingenting med språk å gjøre. Enkelte klarer ikke å skille russisk som språk og russiske myndigheter anno 2025. Dessverre. Anonymkode: 95023...297 2 1
Vaskeklut1 Skrevet tirsdag kl. 06:36 #19 Skrevet tirsdag kl. 06:36 Jeg har lært meg en god del russisk på egenhånd. Vil ikke skryte på meg at jeg er helt flytende, men jeg kan absolutt ha grunnleggende samtaler, gjøre meg forstått og forstå en god del. Jeg har brukt denne boken: https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/the-new-penguin-russian-course-9780140120417 Samt denne nettsiden: https://www.russianforfree.com/ Som andre her påpeker, er jo både musikk og film en god måte å få eksponering på. Personlig syns jeg det er utrolig mye fin musikk fra 40- og 50-tallet. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:21 #20 Skrevet tirsdag kl. 11:21 Vaskeklut1 skrev (4 timer siden): Jeg har lært meg en god del russisk på egenhånd. Vil ikke skryte på meg at jeg er helt flytende, men jeg kan absolutt ha grunnleggende samtaler, gjøre meg forstått og forstå en god del. Jeg har brukt denne boken: https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/the-new-penguin-russian-course-9780140120417 Samt denne nettsiden: https://www.russianforfree.com/ Som andre her påpeker, er jo både musikk og film en god måte å få eksponering på. Personlig syns jeg det er utrolig mye fin musikk fra 40- og 50-tallet. Tusen takk! Skal sjekke det ut. Selv har jeg lagt min elsk på russisk litteratur og folkemusikk, skal sjekke ut musikk fra 40- og 50-tallet også🙂 Anonymkode: dc64f...373
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå