Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg merker stor forskjell på mine to barn, barn 1 lærte å svømme med oss og barn 2 gikk på flere svømmekurs. Det er som natt og dag. Ikke hadde vi kompetanse til å lære ut pusteteknikker osv. 

Barn 1 fikk ikke tilbud om skiskole i bhg, det fikk barn 2 og gjett hvor mye mer barn 2 liker å gå på ski. 

Svømming er trygghet i vannet og unngå drukning ja, men fotball gir også livslang motorikk, koordinasjon, muskler, utholdenhet osv og feil bruk kan lede til skader, derav lurt med kompetente trenere.

Jeg ser så mange ekstremt klønete barn som knapt kan løpe, hoppe osv. bare litt lek på løkka er ikke alltid nok. 

Anonymkode: a201b...740

Er da andre idretter hvor de lærer motorikk og koordinasjon. Er barna så klønete så har de ikke spilt fotball på løkka engang. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Er da andre idretter hvor de lærer motorikk og koordinasjon. Er barna så klønete så har de ikke spilt fotball på løkka engang. 

Du later til å sitte med masse erfaring, uten å engang ha barn som driver med idrett. Kom tilbake når du har fått litt erfaring om hvordan dette livet faktisk fungerer. Håpløst å diskutere med noen som ikke sitter med hverken kunnskapen eller erfaringen det gir både ved å delta i ett idrettslag, men også hvordan dugnadsbiten er i praksis. 

Anonymkode: 0c15d...75e

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Men da er det vel ikke noe å diskutere? Da er vel kanskje noe annet enn fotball som passer bedre. Aldri sagt kun fotball som lærer deg det. Mine har vært innom 2 år med allidrett, dans, turn, håndball, fotball og basket og mye er så klart komplementært, men om i 1. klasse den ene timen i uka med organisert idrett er alt for foreldre synes det er viktigere å være hjemme så vil barnet slite med motorikk og koordinasjon. Hva år i idrettslag har lært meg er at de barna som er mest aktive med trening også er de som er mest aktive med venner OG med familien.  Trening er en livsstil, ikke hig om proffliv. 

• Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (På 16.10.2025 den 7.25):

Ja det er nettopp det jeg syns at man skal tilbake til den tiden da de spilte på løkka. Så slapp foreldre å bli totalt utbrent på å måtte bidra så jævla mye på aktiviteten. 

Men om det er dette ungene (og foreldrene) ønsker så er det jo ingen som nekter dem å spille utelukkende for gøy på løkka? For mange er dette garantert mer enn bra nok. Men skal man være med i et idrettslag med alle fordelene det drar med seg så er foreldreinnsats en del av pakkedealen. Ønsker man ikke å bidra så står man fritt til å sende ungene på løkka i stede for i idrettshallen.

Anonymkode: c0f20...8fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er man alene med små unger uten mulighet for barnevakt, så er det selvfølgelig innafor å si ifra at man ikke kan drive med dugnad til kl 22. De fleste normale mennesker har forståelse for det.  

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (På 16.10.2025 den 7.22):

Hvorfor må de ha ordentlige dommere når småtassene spiller

Det de ikke ordentlige dommere, de koster likrvel

Anonymkode: 52710...c2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 15.37):

Nettopp. Vi snakker om bredde og differensiering så flest mulig trives. Blir det for lite utfordrende forsvinner de beste, blir det fir vanskelig og lite mestring forsvinner de som kunne trenge litt mer tid.  Dette er uten ens å diskutere kostnadene. Nå er det engang sånn at ingenting man ikke gjør selv i skog og mark koster penger.  

Dette er ikke hersketeknikker, det er å ikke være nostalgisk til en tid man spilte fotball et par måneder i året. 

👆

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det de ikke ordentlige dommere, de koster likrvel

?

Anonymkode: 7c763...c88

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

?

Anonymkode: 7c763...c88

Noen mener at fordi de er barn og som spillerne ikke har kommet til Eliteserienivå på dømmingen så teller de ikke, men som med alt begynner man ikke å lære på topp, man begynner i det små så det ikke er like skummelt. 3er går ikke så fort, det er få spillere å konsentrere seg over. 5er - allerede da skjer det mye og spillerne kan en del regler og har forventninger til at du kan reglene.  Forventninger om at dommer kan dømme frispark, følger med på pressfri sone, ikke tar feil på hvem som var borti ballen før den gikk ut o.l.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men om det er dette ungene (og foreldrene) ønsker så er det jo ingen som nekter dem å spille utelukkende for gøy på løkka? For mange er dette garantert mer enn bra nok. Men skal man være med i et idrettslag med alle fordelene det drar med seg så er foreldreinnsats en del av pakkedealen. Ønsker man ikke å bidra så står man fritt til å sende ungene på løkka i stede for i idrettshallen.

Hvilke fordeler?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du later til å sitte med masse erfaring, uten å engang ha barn som driver med idrett. Kom tilbake når du har fått litt erfaring om hvordan dette livet faktisk fungerer. Håpløst å diskutere med noen som ikke sitter med hverken kunnskapen eller erfaringen det gir både ved å delta i ett idrettslag, men også hvordan dugnadsbiten er i praksis. 

Anonymkode: 0c15d...75e

Jeg later ikke som en dritt. Jeg bare kan ikke forstå at man kan bli så himla klønete motorisk med mindre man er lite i bevegelse. Jeg skjønner hvordan dugnadsbiten er i praksis og det jeg skjønner er at det er noe dritt. Foreldre må jo ofte hele sitt liv for idretten til barna

Endret av Maleficenta
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Hvilke fordeler?

Mulighet til glede, mestring og utvikling i sporten i trygge rammer med et voksent og profesjonelt system rundt seg? 

Nå finnes det jo ganske mange flere forskjellige sporter/idrettslag enn fotball. Her i området er klubbene helt fantastisk flinke til å bidra til lokalsamfunnet, inkludere og de har en stor samfunnsnyttig verdi. Når det er en cuper, stevner eller turneringer så sier faktisk hoteller og næringslivet at de merker en økning i omsetning. Og her i området er det breddeidretten som blir satset på, ikke toppen. Det er faktisk verdt å merke seg ringeffeksten idretten kan dra med seg. Det ble litt avsporing men.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mulighet til glede, mestring og utvikling i sporten i trygge rammer med et voksent og profesjonelt system rundt seg? 

Nå finnes det jo ganske mange flere forskjellige sporter/idrettslag enn fotball. Her i området er klubbene helt fantastisk flinke til å bidra til lokalsamfunnet, inkludere og de har en stor samfunnsnyttig verdi. Når det er en cuper, stevner eller turneringer så sier faktisk hoteller og næringslivet at de merker en økning i omsetning. Og her i området er det breddeidretten som blir satset på, ikke toppen. Det er faktisk verdt å merke seg ringeffeksten idretten kan dra med seg. Det ble litt avsporing men.

Hva hotellene og næringslivet får av fordeler kunne ikke brydd meg mindre 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Jeg later ikke som en dritt. Jeg bare kan ikke forstå at man kan bli så himla klønete motorisk med mindre man er lite i bevegelse. Jeg skjønner hvordan dugnadsbiten er i praksis og det jeg skjønner er at det er noe dritt. Foreldre må jo ofte hele sitt liv for idretten til barna

Hvis din innstilling er at dugnad er noe dritt, og at det å bidra for barnas liv er et offer, så er kanskje ikke idrett noe du skal introdusere for ditt barn.

Vil påstå at det er med dugnad som med alt annet i livet, velger man å møte det med en negativ innstilling blir det dritt. Velger man derimot å møte det med positivitet, og lete etter det positive, så finner man det.

Anonymkode: e8674...d4c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis din innstilling er at dugnad er noe dritt, og at det å bidra for barnas liv er et offer, så er kanskje ikke idrett noe du skal introdusere for ditt barn.

Vil påstå at det er med dugnad som med alt annet i livet, velger man å møte det med en negativ innstilling blir det dritt. Velger man derimot å møte det med positivitet, og lete etter det positive, så finner man det.

Er ikke negativt å bidra i barnas liv men hvor mye bidrar du i deres liv når du sitter dugnadsvaklt midt i leggetidene deres?

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (26 minutter siden):

Er ikke negativt å bidra i barnas liv men hvor mye bidrar du i deres liv når du sitter dugnadsvaklt midt i leggetidene deres?

Det aller meste av dugnad er andre ting enn å sitte vakt sent på kvelden. Har hatt barn på fotball og handball i 8 år, og har aldri hatt dugnadsvakt på denne måten, da det ikke er vanlig her vi bor.

Har hatt nattevakt på skole og andre kveldsdugnader, men det er snakk om noen få kvelder i året og tror ikke barna tar skade av det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg merker stor forskjell på mine to barn, barn 1 lærte å svømme med oss og barn 2 gikk på flere svømmekurs. Det er som natt og dag. Ikke hadde vi kompetanse til å lære ut pusteteknikker osv. 

Barn 1 fikk ikke tilbud om skiskole i bhg, det fikk barn 2 og gjett hvor mye mer barn 2 liker å gå på ski. 

Svømming er trygghet i vannet og unngå drukning ja, men fotball gir også livslang motorikk, koordinasjon, muskler, utholdenhet osv og feil bruk kan lede til skader, derav lurt med kompetente trenere.

Jeg ser så mange ekstremt klønete barn som knapt kan løpe, hoppe osv. bare litt lek på løkka er ikke alltid nok. 

Jeg er helt uenig i at man må gå på fotball eller annen organisert idrett for motorikk, koordinasjon, muskler og utholdenhet. Da mener jeg utfordringer ligger i hva barna gjør i stedet for å å gå på idretten. Bare litt lek på løkka er ikke nok, men masse lek på løkka, i nærområdet, i skogen er minst like bra i mine øyne. 

Barn som knapt kan løpe, hoppe osv. tenker jeg sitter mye i ro innendørs. Å gå på f.eks. fotball kan hjelpe, og en utfordring er kanskje at alle barna er på fotball, og ingen igjen på løkka for å leke med. Men barn som får være mye i aktivitet, og f.eks. leke seg med ski selv, kan få vel så mye ut av det som de som går på organisert aktivitet.

I min familie er det barnet som gikk på skiskole i barnehagen som hater ski (det ble for mye teknikk og prestasjon). Og det barnet som "bare" har lekt på ski i en bakke i nærmiljøet sammen med nabobarna som elsker det, og gleder seg til å bli med meg på skitur når snøen kommer. Jeg har heller aldri gått på ski organisert, eller noen organisert aktivitet utenom riding. Jeg elsker å gå på ski, og å løpe i skogen og er i god form. 

Men til trådens tema, dugnadsarbeid er viktig. Men jeg mener også at det må være basert på frivillighet, og det må være rom for at de som er alene med barna får oppgaver tilpasset livssituasjonen sin. Ellers blir det bare utrivelig, syns jeg. 

Anonymkode: 97a3e...db3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt uenig i at man må gå på fotball eller annen organisert idrett for motorikk, koordinasjon, muskler og utholdenhet. Da mener jeg utfordringer ligger i hva barna gjør i stedet for å å gå på idretten. Bare litt lek på løkka er ikke nok, men masse lek på løkka, i nærområdet, i skogen er minst like bra i mine øyne. 

Barn som knapt kan løpe, hoppe osv. tenker jeg sitter mye i ro innendørs. Å gå på f.eks. fotball kan hjelpe, og en utfordring er kanskje at alle barna er på fotball, og ingen igjen på løkka for å leke med. Men barn som får være mye i aktivitet, og f.eks. leke seg med ski selv, kan få vel så mye ut av det som de som går på organisert aktivitet.

I min familie er det barnet som gikk på skiskole i barnehagen som hater ski (det ble for mye teknikk og prestasjon). Og det barnet som "bare" har lekt på ski i en bakke i nærmiljøet sammen med nabobarna som elsker det, og gleder seg til å bli med meg på skitur når snøen kommer. Jeg har heller aldri gått på ski organisert, eller noen organisert aktivitet utenom riding. Jeg elsker å gå på ski, og å løpe i skogen og er i god form. 

Men til trådens tema, dugnadsarbeid er viktig. Men jeg mener også at det må være basert på frivillighet, og det må være rom for at de som er alene med barna får oppgaver tilpasset livssituasjonen sin. Ellers blir det bare utrivelig, syns jeg. 

Ja, tilbake til tema dugnad. Innstilling er viktig, og tilpasninger er viktig, men å sette seg over systemet og nekte for at man er eneforsørger uten å finne løsninger, nei det synes jeg blir feil.  

Skrevet (endret)

Ja ikke sant. Fullstendig enig. I gamle dager var ikke alle barn klønete motorisk fordi de ikke hadde en voksen trener som lærte de riktig teknikk eller whatever. De gikk på selvstyr, satt lite i ro og fikk gode motoriske ferdigheter av å leke ute fritt uten vokseninnblanding

Endret av Maleficenta
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, tilbake til tema dugnad. Innstilling er viktig, og tilpasninger er viktig, men å sette seg over systemet og nekte for at man er eneforsørger uten å finne løsninger, nei det synes jeg blir feil.  

Likevel utrivelig når de bare får beskjed om at ikke mitt problem. Du får finne løsninger selv. Ferdig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...