AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #21 Skrevet 11. oktober 2025 Gå en tur på 20-30 min før frokost hver morgen, og vent halvannen time etter at du kommer hjem med frokost. Da vil du gå ned i vekt. I løpet av et år vil du være rundt den vekten du ønsker. Anonymkode: 49e36...d25 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #22 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har akkurat nådd målvekten min på 80kg. Startvekt var 165kg i januar. Fytti h... Gratulerer, om dette er sant. Skikkelig bra jobba. Du bør være stolt av deg selv. Til TS, bare et par små regler som jeg synes funker: Kutt ut brus. Aldri brus. Brus er gift. Når du har lyst på noe søtt, ikke prøv å holde det unna med viljestyrke alene. Gi etter litt, ved å si at "jeg skal spise den sjokoladen... jeg skal bare spise [noe med mye fett og proteiner] først". Som regel har man ikke lyst på junk etterpå. Funker også bra med brus/energidrikk: "Jeg skal drikke den brusen, men først skal jeg drikke to glass vann". Har ikke lyst på brus etterpå, du var bare tørst. Anonymkode: e2680...4ea 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #23 Skrevet 11. oktober 2025 Hvis det er sukker som er din store last, kanskje du burde sjekket ut spis deg fri? Det var ikke noe for meg da det ble for voldsomt for min del, og sukker uansett ikke er mitt problem, men jeg vet veldig mange har hatt god effekt av metoden. Anonymkode: da55d...7bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #24 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå cold turkey på sukkeravhengheten. Det eneste som funket for meg. Men først må du forstå at den type mat ikke er mat, men dop for hjernen. Og at vi har blitt kollektivt indoktrinert til å tro at det er noe vi "må ha". Og det er bare tull. Da jeg kuttet sukker fikk jeg en skikkelig aha-opplevelse over hvor mye ekte mat jeg kunne spise meg mett på og likevel gå ned i vekt. Dette er 1000 kcal Tidligere kunne jeg gomlet dette i meg uten å kjenne meg halvveis mett en gang. Anonymkode: 2372b...943 Det eneste det bildet gjorde for meg var og få meg skikkelig sugen på smågodt. Skulle det være avskrekkende? Anonymkode: b6e60...f2e 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #25 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Lag deg mindre mål, feks 5 kg og gi deg en belønning for hvert mål du når. Og ta tak nå før overgangsalderen. Anonymkode: 53236...3b0 Overgangsalderen? Anonymkode: b6e60...f2e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #26 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Lag deg mindre mål, feks 5 kg og gi deg en belønning for hvert mål du når. Og ta tak nå før overgangsalderen. Anonymkode: 53236...3b0 Du fikk meg til og lese hi nøye 5 ganger, hvor står alderen? 😅 Anonymkode: b6e60...f2e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #27 Skrevet 11. oktober 2025 Veldig mange gode tips her. Mitt råd er å prøve litt av alt, les mye også om alt. Jo mer du leser, hører og ser, jo mer motivert blir du. Finn ut av hva som passer best for deg. For min del var det best å kutte på dagen, ingen kalorier i drikke, mye grønnsaker, mye proteiner, ingen godteri. Finn ut om du ønsker den, eller det å spise litt. Viktigst er kunnskap, og å finne ut hva som passe for deg, slik at du gjør noe du kan leve med uke for uke, måned etter måned også år for år. Man må starte med en livsstil man skal leve med livet ut. Anonymkode: 275fe...75b 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #28 Skrevet 11. oktober 2025 Magre matvarer med høyt proteininnhold som kyllingfilet, magre melkeprodukter eller egg. Det gjør meg mindre fysen på søtt og metter godt. Grovt brød, helst med grønnsaken som pålegg. Lite raske karbohydrater som sukker, fint brød, pasta og ris. Jeg har vansker med å stoppe hvis jeg unner meg litt sukker, så for min del er det best å ligge helt unna. Rene matvarer er sunt og gir mindre cravings. Handle når jeg ikke er sulten, ikke kjøpe noe som kan "bare ligge i skapet" og som jeg ikke bør spise Drikke kokt vann, te, mye kaffe Trene litt, for da føler jeg meg sunn og flink, og det motiverer meg til å spise bedre Anonymkode: 47c3c...848 2 2
veronica<3 Skrevet 11. oktober 2025 #29 Skrevet 11. oktober 2025 (endret) Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger, og brukerangrep. veronica<3, mod. Endret 15. oktober 2025 av veronica<3 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #30 Skrevet 11. oktober 2025 Tenk over om det er en grunn for at du spiser så mye usunt. Døyver du følelser, ensomhet eller noe annet som plager deg? For er det noe der, er det ingentibg som vil funke før du rydder opp i det. Anonymkode: 72c1a...f2a 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #31 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ganske mye sukker i gulrøtter. hadde heller byttet det med noe som tok vekk sukkeravhengighet . Anonymkode: b6e60...f2e man kan ikke sammenlikne sukkeret i gulrøtter med sukkeret i det ts overspiser seg på. Jeg har til gode å se ett eneste menneske som spiser seg overvektig av gulrøtter pga sukkeravhengigheten. Anonymkode: 0507b...778 10 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #32 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er 40 kilo overvektig. Er 94 og bør bli 54. Jeg har prøvd alt fra Mysimba til Mounjaro uten effekt. Nå trenger jeg ditt beste triks. Jeg er en sukkerjunkie. Anonymkode: c41f3...ff4 Her er det nok behov for noe annet enn tips det må være en medisinsk årsak Anonymkode: 047d0...aa1 1
Gjest sushi92 Skrevet 12. oktober 2025 #33 Skrevet 12. oktober 2025 Kanskje ikke sette seg ett så stort mål med en gang? Da kan det føles veldig uoppnåelig. Ha små delmål. Sett opp en matplan. Handle max 2 ganger i uka,ha alltid eks oppkuttet frukt og grønnsaker klart i kjøleskapet så hvis du blir sugen på noe så kan du ta noen biter av det. Mealprep kan være fint å gjøre. Pass på at du har nok av vitaminer i kroppen. Finn gode sukkerfrie alternativer du kan lage av snacks som kan dempe det værste søtsuget eller når du vil kose deg. Nøtter er fint å ha som snacks. Ha noe å gjøre om suget etter noe blir for stort. Gå deg en tur,rydd hjemme mens du hører på musikk/lydbok. Tygg tyggis. Noe jeg har lært meg etter MYE jojo slanking er å holde det enkelt og ikke gap over for mye. For rigide regler gjør det bare så mye lettere å falle av vogna og så får man store sprekker der man spiser masse. Lykke til☺️💪
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #34 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er ganske mye sukker i gulrøtter. hadde heller byttet det med noe som tok vekk sukkeravhengighet . Anonymkode: b6e60...f2e Det er stor forskjell på tilsatt raffinert sukker, og naturlige sukkerarter i frukt og grønt... For ett langvarig resultat, så bør man sette seg overkommelig mål. Å kutte alle grønnsaker og frukt som inneholder naturlige sukkerarter vil for de aller fleste bli så ekstremt, og så strengt, at de sprekker og gir opp. For å endre livsstil bør man ta gradvise endringer, slik at man legger opp til å lykkes. Å bytte ut smågodt med gulrøtter vil absolutt være en god ide, man kan spise kilo med gulrøtter for å oppnå samme kalorimengde som gram med smågodt... AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det eneste det bildet gjorde for meg var og få meg skikkelig sugen på smågodt. Skulle det være avskrekkende? Anonymkode: b6e60...f2e Hvis du kun ser bildet så skjønner jeg det. Men om du leser avsnittet også, og skjønner at den skåla er mer enn en halv dagsrasjon med kalorimengde, frister det like mye? Hvis den skåla betyr at du må droppe middagen helt, er den verdt det? Er du villig til å legge deg sulten, uten middag og kvelds, bare for å spise den skåla? Slike bilder med kalorimengde handler om å skape forståelse for hvor mye kalorier det er. Det er lettere ta gode valg om man ser hvor mye kalorier det er. Men du må se kalorimengden også, ikke bare bildet. Anonymkode: 63310...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #35 Skrevet 12. oktober 2025 Jeg kuttet godteri. Cold turkey, ingen "sunne snacs" eller erstatningsmat. Og utover det tar jeg bare litt mer bevisste valg hver gang vekten sklir litt opp. I dag blir det for eksempel en stor søndagsmiddag, så før det kommer jeg bare til å spise to knekkebrød med hummus. Anonymkode: 79ce6...749
Gregarious Skrevet 12. oktober 2025 #36 Skrevet 12. oktober 2025 Viktige momenter er hvor lenge man har vært overvektig, eventuelle kroniske sykdommer eller risikofaktorer, samt tidligere forsøk på vektreduksjon. Det kan godt hende at det helsemessig er vel så gunstig å fokusere på vektstabilitet i stedet for vektnedgang, spesielt dersom man har vært overvektig lenge og hatt flere mislykkede slankeforsøk. Et mulig alternativ kan da være å få en vurdering for slankeoperasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #37 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg vil si helt motsatt. Langvarig faste. Rask nedgang. Anonymkode: 9907b...c6d Du bytter bare et dårlig kosthold med et annet et. Hva gjør du når du når vekten du vil ha? Er de underliggende problemene med årsaken til fedmen borte? Har du funnet et bedre kosthold? Du er nå tynn men du har nådd målet med syk adferd allerede, da er du i faresonen for å fortsette å sulte deg selv, eller gå tilbake til å spise for mye, men nå er det kanskje verre. Utrolig dårlig ide. Snus og kaffe svaret var nesten bedre 😂 Anonymkode: 68ad8...f0c 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #38 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tenk over om det er en grunn for at du spiser så mye usunt. Døyver du følelser, ensomhet eller noe annet som plager deg? For er det noe der, er det ingentibg som vil funke før du rydder opp i det. Anonymkode: 72c1a...f2a For å kommentere dette; jeg var en slik. Så begynte jeg å trene og gå på fjellet og vips kom endorfinene og lykkefølelsen av andre ting enn sukker. Anbefaler derfor personlig å trene i tillegg når man går ned i vekt. Trenger ikke vær hardt eller mye i starten men det snudde alt. for meg. Anonymkode: 12567...653 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #39 Skrevet 12. oktober 2025 Det er vel så enkelt, og så vanskelig, som at du må finne ut hva som passer best for deg. One size fits me, på en måte. Jeg har gått ned 60 kilo på et drøyt år. Jeg har overhodet ikke drevet med periodevis faste og jeg har spist kveldsmat. Forsøker jeg å faste, kompenserer jeg bare med å spise mer til de få måltidene man har, og jeg må spise noe om kvelden for å få sove. Jeg har spist strengt lavkarbo (det må jeg, med umedisinert diabetes 2). Nå som jeg skal holde vekta, er jeg kjempestreng til alle ukas måltider bortsett fra middag på lørdag. Da spiser jeg det jeg har lyst på. Jeg har ikke sjans til å kutte ut alt av raske karbohydrater fullstendig, da blir det bare voldsomme sprekker. Jeg trener mye, men vel så viktig for meg for å unngå overspising er å ha gode opplevelser som ikke dreier seg om trening eller mat, for det er ikke den fysiske aktiviteten som gjøre meg lykkelig. Anonymkode: d0958...77f 2
Gjest Selkie Skrevet 12. oktober 2025 #40 Skrevet 12. oktober 2025 For meg er det periodisk faste, der jeg må godta litt sultfølelse på morgen og før jeg legger meg. Spiser lunsj og en god middag som holder meg mett lenge. Men folk er forskjellige, så dette passer ikke til alle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå