Gå til innhold

[SPLITTET]: Dokumentarserien ''Hvor er Odin?''

Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei.

Denne meldingen legges til for å informere om at innlegg #1 til og med #30 er splittet fra et separat emne: ''Forsvunnede Odin fra Trondheim''. Bakgrunnen for avgjørelsen er at diskusjonen som ble splittet hit (til Reality, dokumentar og true crime) omhandler NRKs dokumentarserie ''Hvor er Odin?''. Ved spørsmål om denne avgjørelsen, eller til forumets medarbeidere for øvrig, vennligst ta kontakt i Tilbakemeldinger og nyheter om Kvinneguiden.

Rhodiola, admin.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jokke89 skrev (2 timer siden):

Mye som ikke stemmer med mye her, f.eks å ta klærne hans å brenne dem opp. Spørs om vi noengang får et svar her. Jeg håper, men er langt i fra sikker. Mange måter å kvitte seg med et lik på så det aldri blir funnet .

Tenker litt som politiet her... Mennesker gjør rare ting. Han fikk gjerne panikk.  Kanskje han hadde sett litt mye på krim på tv og tenkte at det var best brenne dem. Panikk for innblanding.  Mennesker kan gjøre de rareste ting. Og fyren er gjerne bare rar uten at han faktisk dreper folk.

Hvem vet. Ingen.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er jo sant. Men at det har ødelagt mye for etterforskningen er det vel liten tvil om.

• Nyttig 1
Skrevet
Christin047 skrev (På 8.10.2025 den 20.22):

Men er det rimelig å anta at han byttet til gymskoene sine på piren? Gjorde han isåfall det fordi de andre skoene var våte, vonde å gå i (de hadde ducktape i hælen, så jeg på et bilde)? Eller byttet han sko fordi han skulle gjøre en manøver som krevde bedre sko? Slik som f eks kunne løpe bedre eller gjemme seg under piren et sted? 

1) Hvis han ville forsvinne kan det gi mening å legge fra seg ting. 2) Han 40-åringen fortalte til dokumentar-folkene at han tok med seg bagen fordi han tenkte at det kunne være penger i den. "Millioner" som han sa. Det kom ikke frem i den podcasten, for da tok han jo bare med seg løse gjenstander som lå strødd? Var ikke det rart? Noe jeg ikke har skjønt her?

Det virker som lite sannsynlige hypoteser

Skrevet (endret)
missLynch skrev (På 8.10.2025 den 11.59):

Jeg klarer ikke slippe den observasjonen i Mostadmarka. Veldig uheldig at tipset fra skogsarbeider ikke ble tatt tak i umiddelbart. Som Hans Vang sier i dokumentaren hadde de akkurat funnet Remaposen på Piren så de hadde fullt fokus og ressurser der. Skogsarbeideren virker veldig troverdig, og det er mildt sagt merkelig at en ung mann går oppi marka der langt utenfor allfarvei, i vanlige klær (som i tillegg er akkurat like de Odin hadde på seg), på en mandags morgen i november. Ingen har meldt seg heller. Hva er sjansen for at en annen ung mann, men langt hår, sennepsgul parkas og hettegenser som skulle gå der? Det er ut utrolig astronomisk sjeldent sammentreff i så måte. Og personen ville jo meldt seg, med mindre det var en utenlansk student som hverken leste eller hørte nyheter. Er det teoretisk mulig at han hadde klart å kommet seg bort fra Piren og tilbrakt søndagen et sted for å gjemme seg for noen? Og bevisst gjemt pass, telefon og bankkort inntil den veggen for å ikke ha noen form for ID på seg? De røde og grå Hoka-skoene han hadde i bagen er vel heller ikke funnet pr. i dag- kan han ha skiftet til de og derfor kastet fra seg de svarte Nike-skoene? Gutten i Mostadmarka hadde «småsko». Bare tenker høyt. 😊

Han i marka hadde skjegg. Det hadde ikke Odin. Skoene kan han ha tatt av fordi han skulle hoppe i havet og identifikasjon kan han ha lagt igjen fordi han ikke ville bli funnet og identifisert.

Endret av Grüner
Skrevet (endret)

Det jeg håper på når denne kjempegode dokumentaren- stor takk til dyktige og sympatiske Milda i NRK- er ute, er at noen som eventuelt vet noe om dette skjebnedøgnet bestemmer seg for endelig å snakke. At tiden  har gått, og at de ønsker å si noe som kan ha betydning. 
Jeg håpet også at politiet i Trondheim har lært av  dette. Hele Pir 2 burde vært cavnvassed/gjennomsøkt før en tilfeldig forbipasserende finner eiendelene, man har ikke råd til å miste fine ungdommer som er i startgropa av livet .🙌

Jeg føler så med foreldrene som har kjempet og gjort alt de kan 🥲❤️

Endret av missLynch
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Grüner skrev (19 minutter siden):

Han i marka hadde skjegg. Det hadde ikke Odin. Skoene kan han ha tatt av fordi han skulle hoppe i havet og identifikasjon kan han ha lagt igjen fordi han ikke ville bli funnet og identifisert.

Men han byttet jo sko, gjorde han ikke? 

• Liker 1
Skrevet
missLynch skrev (14 minutter siden):

Det jeg håper på når denne kjempegode dokumentaren- stor takk til dyktige og sympatiske Milda i NRK- er ute, er at noen som eventuelt vet noe om dette skjebnedøgnet bestemmer seg for endelig å snakke. At tiden  har gått, og at de ønsker å si noe som kan ha betydning. 
Jeg håpet også at politiet i Trondheim har lært av  dette. Hele Pir 2 burde vært cavnvassed/gjennomsøkt dagen etter savnetmeldingen kom, man har ikke råd til å miste ungdommer.🙌

Det irriterer meg imidlertid at dokumentaren ikke tok for seg sms/tlf utvekslinger. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva om han husket feil om skjegget? Det er en mulighet. Fremdeles en mulighet at det var Odin. Kanskje. Skulle ønske det var krystall klart om det var han eller ikke. om observasjonen skulle elimeneres eller var hundre prosent sikkert. Mer klarhet i hvor det burde søkes mer. Vanskelig når ingen vet hvor forsvinning punktet var.

Undres over hvordan saken ville sett ut hvis all video materiale ble berget. Ikke sikkert hadde fått svaret på alt men sannsynlig mer. Fortsatt fire mulige hypoteser og ingen av de er strøket. Om en hypotese trolig er sterkere enn en annen er vel lov til å si.

Endret av Mildys
  • Liker 1
Skrevet
Christin047 skrev (13 minutter siden):

Det irriterer meg imidlertid at dokumentaren ikke tok for seg sms/tlf utvekslinger. 

Det er nok en redaksjonell vurdering, av hensyn til de involverte. De har nok tatt det for seg i arbeidet, men valgt å utelate det fra det som inkluderes i tv-materialet. 

Skrevet (endret)
Christin047 skrev (50 minutter siden):

Det vet man ikke, men Hoka-skoene er pr. i dag ikke funnet så vidt jeg vet. Så det er potensielt mulig han bytta  sko fra svarte Nike til grå og røde Hoka-sko

Hvem vet,..

Endret av missLynch
  • Liker 1
Skrevet
Ninaen skrev (På 6.10.2025 den 19.49):

Men han var jo ikke bastet og bundet til den bagen i så fall, er ikke mye som skal til for at han røskes løs fra baggen i etterkant. Som andre skriver er Trondheimsfjorden røff, mye røffere enn man skulle tro mtp at den faktisk ikke er «åpent hav»

Da skulle vel bagen ha blitt funnet på bunnen?

Skrevet
Bacteria skrev (4 timer siden):

Da skulle vel bagen ha blitt funnet på bunnen?

1) Skrev før jeg hadde fått med meg alt med 40-åringen, han sier han har tatt bagen.

2) Nei, bagen kan jo revne/gå i oppløsning og også bli tatt av strømmer. Husk at det ble ikke dykket/søkt på dag 1. 

Skrevet
Ninaen skrev (14 timer siden):

Det er nok en redaksjonell vurdering, av hensyn til de involverte. De har nok tatt det for seg i arbeidet, men valgt å utelate det fra det som inkluderes i tv-materialet. 

Personvernhensyn

• Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (8 timer siden):

1) Skrev før jeg hadde fått med meg alt med 40-åringen, han sier han har tatt bagen.

2) Nei, bagen kan jo revne/gå i oppløsning og også bli tatt av strømmer. Husk at det ble ikke dykket/søkt på dag 1. 

Kan ikke stole på alt det han 40-åringen sier tror jeg. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Christin047 skrev (15 timer siden):

Ja, det tenker jeg også er veldig spesielt. Personvern har de jo tatt hensyn til uansett da samtlige er anonymisert, så tenker det ikke handler om det. 

Det er mye i både telefonkontakten og kjøremønster i byen som absolutt ikke gir mening den kvelden og natta. 

Skjebnetimene: Dette vet vi om de siste timene før Odin forsvant

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Vinterjenta skrev (1 time siden):

Kan ikke stole på alt det han 40-åringen sier tror jeg. 

Nå har både politiet, nrk og Odin sin far snakket med ham, ting er blitt grundig sjekka, og ingen av dem tror lenger at han har vært involvert. Da synes jeg faktisk at vi skal la ham være i fred. Han vet åpenbart at han har vært en idiot og påført både etterforskning og foreldrene skade, og det sier han jo også at har preget ham. At han faktisk stilte opp i programmet til slutt skal han ha kudos for. 

Skrevet
Christin047 skrev (18 timer siden):

En nike-sko ble vek funnet på en palle på havna, mens en annen ble brent på bålet ved Jonsvatnet, da den lå i bagen visstnok. Ergo, ja, skoene må vel ha blitt tatt av på et tidspunkt. Og også siden ingen spor av Hoka-skoene har dukket opp, selv om de burde vært sammen med treningstøyet?

Umulig å si hva som hendte med hvilke sko, uff. Kunne jo like gjerne vært en forbipasserende som så Remaposen for eksempel og tittet ned i og tenkte jøss, Hoka sko....i min størrelse. 

Og mye er rot takket være 40-åringen som ikke husket/løy/surret/ventet for lenge etc. 😬

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (2 timer siden):

Nå har både politiet, nrk og Odin sin far snakket med ham, ting er blitt grundig sjekka, og ingen av dem tror lenger at han har vært involvert. Da synes jeg faktisk at vi skal la ham være i fred. Han vet åpenbart at han har vært en idiot og påført både etterforskning og foreldrene skade, og det sier han jo også at har preget ham. At han faktisk stilte opp i programmet til slutt skal han ha kudos for. 

Du fikk med deg at politiet ble tipset om å lete ved Jonsvatnet før tingene hans i f er hele tatt ble funnet?  Jeg tror nok noen vet noe mer enn det som kommer frem her. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder.

Rhodiola, adm.

Skrevet
Snurrevippen skrev (1 time siden):

Du fikk med deg at politiet ble tipset om å lete ved Jonsvatnet før tingene hans i f er hele tatt ble funnet?  Jeg tror nok noen vet noe mer enn det som kommer frem her. 

Og du fikk med deg at det var en fra cruising-miljøet som tipset, fordi det var brent i området der de har aktivitet? Bålet var blitt oppdaget av noen som holdt på. Og mener du at tipset kom før de fant tingene på havna? Fyren fikk i alle fall panikk og brente det han hadde da han hadde sett om saken i media og skjønte hva han hadde, om det var før eller etter funnet på havna vet jeg ikke. Men politiet har jo sjekka ut det du insinuerer her, og konkludert med at dette skyldes sammenfallet med cruising-miljøet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...