Gå til innhold

[SPLITTET]: Dokumentarserien ''Hvor er Odin?''

Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei.

Denne meldingen legges til for å informere om at innlegg #1 til og med #30 er splittet fra et separat emne: ''Forsvunnede Odin fra Trondheim''. Bakgrunnen for avgjørelsen er at diskusjonen som ble splittet hit (til Reality, dokumentar og true crime) omhandler NRKs dokumentarserie ''Hvor er Odin?''. Ved spørsmål om denne avgjørelsen, eller til forumets medarbeidere for øvrig, vennligst ta kontakt i Tilbakemeldinger og nyheter om Kvinneguiden.

Rhodiola, admin.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke slippe den observasjonen i Mostadmarka. Veldig uheldig at tipset fra skogsarbeider ikke ble tatt tak i umiddelbart. Som Hans Vang sier i dokumentaren hadde de akkurat funnet Remaposen på Piren så de hadde fullt fokus og ressurser der. Skogsarbeideren virker veldig troverdig, og det er mildt sagt merkelig at en ung mann går oppi marka der langt utenfor allfarvei, i vanlige klær (som i tillegg er akkurat like de Odin hadde på seg), på en mandags morgen i november. Ingen har meldt seg heller. Hva er sjansen for at en annen ung mann, men langt hår, sennepsgul parkas og hettegenser som skulle gå der? Det er ut utrolig astronomisk sjeldent sammentreff i så måte. Og personen ville jo meldt seg, med mindre det var en utenlansk student som hverken leste eller hørte nyheter. Er det teoretisk mulig at han hadde klart å kommet seg bort fra Piren og tilbrakt søndagen et sted for å gjemme seg for noen? Og bevisst gjemt pass, telefon og bankkort inntil den veggen for å ikke ha noen form for ID på seg? De røde og grå Hoka-skoene han hadde i bagen er vel heller ikke funnet pr. i dag- kan han ha skiftet til de og derfor kastet fra seg de svarte Nike-skoene? Gutten i Mostadmarka hadde «småsko». Bare tenker høyt. 😊

Endret av missLynch
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
missLynch skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke slippe den observasjonen i Mostadmarka. Veldig uheldig at tipset fra skogsarbeider ikke ble tatt tak i umiddelbart. Som Hans Vang sier i dokumentaren hadde de akkurat funnet Remaposen på Piren så de hadde fullt fokus og ressurser der. Skogsarbeideren virker veldig troverdig, og det er mildt sagt merkelig at en ung mann går oppi marka der langt utenfor allfarvei, i vanlige klær (som i tillegg er akkurat like de Odin hadde på seg), på en mandags morgen i november. Ingen har meldt seg heller. Hva er sjansen for at en annen ung mann, men langt hår, sennepsgul parkas og hettegenser som skulle gå der? Det er ut utrolig astronomisk sjeldent sammentreff i så måte. Og personen ville jo meldt seg, med mindre det var en utenlansk student som hverken leste eller hørte nyheter. Er det teoretisk mulig at han hadde klart å kommet seg bort fra Piren og tilbrakt søndagen et sted for å gjemme seg for noen? Og bevisst gjemt pass, telefon og bankkort inntil den veggen for å ikke ha noen form for ID på seg? De røde og grå Hoka-skoene han hadde i bagen er vel heller ikke funnet pr. i dag- kan han ha skiftet til de og derfor kastet fra seg de svarte Nike-skoene? Gutten i Mostadmarka hadde «småsko». Bare tenker høyt. 😊

Lite sannsynlig, se annen av kommentaren mine. Avstander, årstid, ingen penger eller mat eller drikke, beskrevet i god tilstand, ingen andre observasjoner osv.

Skogsarbeideren kan være 100% troverdig, og like fullt kan hjernen hans ha tilpasset observasjonen. Som skrevet i annen kommentar er øyenvitner lite pålitelige, selv om de er svært troverdige, ærlige og genuine. Hjernene våre er ikke maskiner. Det er forsket på dette. Folk tar feil av hudfarge t.o.m, folk som har observert samme hendelse samtidig kan oppgi ulik farge på klær, på kjøretøy osv osv. 

Skrevet

Jeg så noen minutter av episode 1, helt til de viste fram den trehytta. Jeg syntes det var så trist at jeg ikke orka å se videre akkurat da 🥹

Stakkars foreldre 💔

• Hjerte 7
Skrevet

Hoka-skoene er ikke funnet (meg bekjent). Ikke funnet på bålet ved Jonsvatnet. Han kan da ha byttet sko fra Nike til Hoka. Jeg er enig i at han går litt planløst rundt omkring, og synes han ser avslappet ut på hele byrunden og piren uten at jeg er noen kroppsspråkekspert. At han hadde en rus-utløst psykose er det ingen beviser for. De andre på hotellrommet sa de ikke inntok noe annet enn alkohol, men det kan de selvfølgelig ha gjort, hvem vet. 
Å legge fra seg telefon, pass og kort helt inntil en vegg som ikke er åpenbart lett å finne for noen andre kan tyde på at han hadde til hensikt å plukke dette opp igjen f. eks noen timer senere. Det var bare at han ikke ville ha det på seg akkurat da, hva det nå var han skulle. Det som undrer meg, som sagt i tidligere innlegg, er at han valgte å gå til Pir 2. Det er ikke et sted man oppsøker, og heller ikke et sted en ungdom fra «bygda» vet om. 
Det er tragisk at 40-åringen sin unnlatelse av å melde fra om funnet og brenning av gjenstander ødela såpass for etterforskningen. Det er utrolig idiotisk, og jeg synes ikke det som kommer frem i dokumentaren unnskylder han på noe vis. Man kan vel ikke straffes for dumskap, men dette er på grensen. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Men er det rimelig å anta at han byttet til gymskoene sine på piren? Gjorde han isåfall det fordi de andre skoene var våte, vonde å gå i (de hadde ducktape i hælen, så jeg på et bilde)? Eller byttet han sko fordi han skulle gjøre en manøver som krevde bedre sko? Slik som f eks kunne løpe bedre eller gjemme seg under piren et sted? 

missLynch skrev (22 timer siden):

Hoka-skoene er ikke funnet (meg bekjent). Ikke funnet på bålet ved Jonsvatnet. Han kan da ha byttet sko fra Nike til Hoka. Jeg er enig i at han går litt planløst rundt omkring, og synes han ser avslappet ut på hele byrunden og piren uten at jeg er noen kroppsspråkekspert. At han hadde en rus-utløst psykose er det ingen beviser for. De andre på hotellrommet sa de ikke inntok noe annet enn alkohol, men det kan de selvfølgelig ha gjort, hvem vet. 
Å legge fra seg telefon, pass og kort helt inntil en vegg som ikke er åpenbart lett å finne for noen andre kan tyde på at han hadde til hensikt å plukke dette opp igjen f. eks noen timer senere. Det var bare at han ikke ville ha det på seg akkurat da, hva det nå var han skulle. Det som undrer meg, som sagt i tidligere innlegg, er at han valgte å gå til Pir 2. Det er ikke et sted man oppsøker, og heller ikke et sted en ungdom fra «bygda» vet om. 
Det er tragisk at 40-åringen sin unnlatelse av å melde fra om funnet og brenning av gjenstander ødela såpass for etterforskningen. Det er utrolig idiotisk, og jeg synes ikke det som kommer frem i dokumentaren unnskylder han på noe vis. Man kan vel ikke straffes for dumskap, men dette er på grensen. 

1) Hvis han ville forsvinne kan det gi mening å legge fra seg ting. 2) Han 40-åringen fortalte til dokumentar-folkene at han tok med seg bagen fordi han tenkte at det kunne være penger i den. "Millioner" som han sa. Det kom ikke frem i den podcasten, for da tok han jo bare med seg løse gjenstander som lå strødd? Var ikke det rart? Noe jeg ikke har skjønt her?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Vinterjenta skrev (På 30.9.2025 den 23.15):

Jeg syns remaposen er merkelig. 

Var den hans? Hadde han den med seg i bagen? Om ikke den var hans, hvem putta klærne oppi der? Hvor er da bagen? Hvorfor ligger posen der? 

Også er det skoen. Bare en sko. Det er de samme han går rundt med. Tok han av seg en sko? 

Jeg syns nesten det ser ut som han har lagt igjen spor selv på tre ulike steder på kaia der. Enten fordi han selv planla å gjøre slutt på alt på alt og ønsket å etterhvert bli funnet, fordi han skulle møte noen og fryktet noe fælt skulle skje der på kaia og ville føre politiet på riktig spor eller fordi han skulle gå i dekning et helt annet sted enn kaia og ønsket å forvirre politiet. 

• Nyttig 4
Skrevet
Christin047 skrev (1 time siden):

Han 40-åringen fortalte til dokumentar-folkene at han tok med seg bagen fordi han tenkte at det kunne være penger i den. "Millioner" som han sa. Det kom ikke frem i den podcasten, for da tok han jo bare med seg løse gjenstander som lå strødd? Var ikke det rart? Noe jeg ikke har skjønt her?

Jeg tror han åpnet bagen, slengte ut posen med treningstøy, pluss én av skoene, for å se hva som var nedi. "Okay, ingen penger, men jeg gidder ikke å stappe alt på plass igjen. Jeg tar bagen, den ser grei ut." (Og det tok mindre tid å slenge bag m/resterende innhold i bilen, enn å rydde opp og sette den tilbake)

Tror at en fugl tok den skoen etterpå, derfor havnet den så høyt oppe.

Det er det jeg tenker om 40-åringen/bag/Nike-skoene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Zenobia skrev (2 minutter siden):

Jeg tror han åpnet bagen, slengte ut posen med treningstøy, pluss én av skoene, for å se hva som var nedi. "Okay, ingen penger, men jeg gidder ikke å stappe alt på plass igjen. Jeg tar bagen, den ser grei ut." (Og det tok mindre tid å slenge bag m/resterende innhold i bilen, enn å rydde opp og sette den tilbake)

Tror at en fugl tok den skoen etterpå, derfor havnet den så høyt oppe.

Det er det jeg tenker om 40-åringen/bag/Nike-skoene.

Men bagen ble jo ikke funnet? Han tok jo bare løse gjenstander?

• Liker 2
Skrevet
Christin047 skrev (19 timer siden):

Jeg fulgte ikke med hver detalj i dokumentaren. Sa ikke 40-åringen at han hadde bagen bak i bilen helt til han skjønte at den tilhørte en savnet person? Og at noen ting brente han hjemme, og resten på bålet?

• Liker 1
Skrevet
Christin047 skrev (22 timer siden):

Jo, han tok bagen. Han brant en del ting, inkl håndkleet, i ovnen hjemme i tillegg til bålet på Jonsvannet. Han trodde det var verdier i bagen, åpnet den på piren, så at det bare var verdiløse ting, men gjorde det irrasjonelle å putte den med resten av innholdet baki bilen og kjøre. Og ja, folk gjør faktisk så dumme ting helt uten annen grunn enn at de er litt ute pga andre ting fra før. Ikke at de har vært innblandet og skjuler noe. 

Zenobia skrev (22 timer siden):

Jeg fulgte ikke med hver detalj i dokumentaren. Sa ikke 40-åringen at han hadde bagen bak i bilen helt til han skjønte at den tilhørte en savnet person? Og at noen ting brente han hjemme, og resten på bålet?

Jo, riktig. Var først da han så en sak om Odin en stund etter at han forsto hva han hadde tatt, og fikk panikk. 

Skrevet

Mener også at Odin var kjent i området gjennom noe treningsgreier i nærheten, at faren har sagt det i et intervju. 

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke på at han tok sitt liv. 

Det var ikke fingeravtrykk på personlige eiendeler. Hvis du legger fra deg tingene dine og hopper, hvor sannsynlig er det at du ikke etterlater fingeravtrykk?

Kroppen er ikke funnet.

Blir ikke selvmords teorien litt for tynn med tanke på trusler, redd for noen, eiendeler funnet separert (verdifulle gjenstander og treningstøy), bil som rygger målrettet der noen av tingene ble funnet?. Villedning bort fra det egentlige forsvinner stedet og villedning fra hva som kan ha skjedd?. 

Det er ikke bra at det ble konkludert med, tunnelsyn og å ikke etterforske deretter er jo grunnen til at saken er uoppklart. 

Endret av Mildys
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Også veldig merkelig med han som tipsa politiet om de brente klærne. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Boetica
Skrevet
Vinterjenta skrev (Akkurat nå):

Også veldig merkelig med han som tipsa politiet om de brente klærne. 

Ja, rart det ble viet så liten oppmerksomhet på ham. Ble forklart at han fortalte ig foretok seg mistenkelige ting og så ble det bare slått fast at han var sjekket ut. Det er noen løste tråder som ikke ble nøstet opp i dokumentaren. 

Skrevet
Vinterjenta skrev (16 minutter siden):

Mener også at Odin var kjent i området gjennom noe treningsgreier i nærheten, at faren har sagt det i et intervju. 

Piren i seg selv er jo ikke noe ukjent sted for folk i Trondheim. Det er bare det at pir2 er et uvanlig sted å oppsøke der ute fordi det er «rent industriområde». Og særlig da natt til søndag. 

Skrevet (endret)
missLynch skrev (På 6.10.2025 den 22.49):

Jeg skjønner ikke hvordan politiet har konkludert med dette, at  det skal være en ulykke eller frivillig handling. Hvem kaster fra seg en sko oppå en stabel med stein før man hopper/faller ut i utløpet av Nidelva? Det er så mye som skurrer i denne saken. 

Jeg aner ikke hva som har skjedd med Odin. Men jeg vil nevne at folk som tar selvmord gjør de merkeligste ting, som for oss andre virker helt rart. 

jeg har igjennom tidligere jobb dessverre vært tett innpå flere som har tatt livet sitt. Flere av de har gjort mye rart. Noen bretter faktisk klærne sine pent på kanten av vannet før de går uti. 

Endret av Jodaneida
  • Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det med selvmord er umulig vite hva som foregår i hodet på personen der og da uansett hva som blir sagt og gjort rett før av samme person. En bekjent av meg tok livet sitt ,vært nede psykisk. Ble mye bedre, året gikk ,fikk seg kjæreste, alt virket flott. Plutselig en dag fikk man høre vedkommende hadde tatt livet sitt ,og de nære satt igjen helt sjokkert. Personen kan se redd ut,bære på tøyet sitt ,gå rundt og rundt fordi man er redd,deprimert, paranoid, akutt psykose...det er uendelig med grunner...  

Vedr denne saken så vet man jo ingenting før evt personen er funnet eller noen vet noe. 

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Jodaneida skrev (5 minutter siden):

Jeg aner ikke hva som har skjedd med Odin. Men jeg vil nevne at folk som tar selvmord gjør de merkeligste ting, som for oss andre virker helt rart. 

jeg har igjennom tidligere jobb dessverre vært tett innpå flere som har tatt livet sitt. Flere av de har gjort mye rart. Noen bretter faktisk klærne sine pent på kanten av vannet før de går uti. 

Det tror jeg hundre prosent på. Det er nok mange slike hendelser. Jeg er bare bekymret for at eventuelle drapsmenn kan slippe unna for alltid når politiet trakk konklusjon for tidlig etter min mening. De må ikke gå bort fra noen av de klassiske fire hypotesene før de hundre prosent vet. Tunnelsyn kan føre til at spor ikke blir etterforsket men oversett).

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Mye som ikke stemmer med mye her, f.eks å ta klærne hans å brenne dem opp. Spørs om vi noengang får et svar her. Jeg håper, men er langt i fra sikker. Mange måter å kvitte seg med et lik på så det aldri blir funnet .

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, ryktespredninger, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, avsporing og tilhørende svar.

Å kommentere sakens omstendigheter eller dokumentarens innhold er selvfølgelig greit, men å komme med bunnløse påstander og betegne dem som ''teorier'' vil regnes som ryktespredninger og spekulasjoner.

Minner derfor om at man som bruker av Kvinneguiden selv har ansvar for å dokumentere egne påstander fra anerkjente kilder i tilfeller hvor årsakssammenhenger ikke vurderes å være allmenn kjent.

Rhodiola, adm.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...