Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En person med paranoid schisofreni har så uorganiserte tanker at han aldri ville klart nøye planlegge et terrorangrep over en tidsramme på 9 år, oprettholde en plettfri fasade utad for så å gjennomføre terroren men iskald presisjon. Det er ingenting som tyder på at terroren i Oslo er en handling utført i affekt av en "gal" person.

Vi må bare ta innover oss at det finnes mennesker som er 100% onde selv om vi har lært noe annet i KRL-undervisningen på skolen. En person som mangler respekt for ukrenkbarheten til sine medmennesker, besitter ikke den 7. sansen som definerer hva det vil si å være menneske: Samvittighet. Bortsett fra sin manglende samvittighet er ABB et helt normalt, oppegående menneske. Det er nettopp dette som gjør denne saken så grusom, og som gjør at jeg er veldig sikker på at han har det vi kaller Antisosial Personlighetsforstyrrelse. (det er ingen lidelse)

Om han er psykopat/antisosial PF er vanskelig for oss å si, men det er jo ganske sikkert at dette ikke er resultat av en psykose/forvirret tilstand/sinnsyk i gjerningsøyeblikket da han har planlagt dette over en periode på mange år. Likevel har jo jeg også lurt på hva som skal til for at en tilsynelatende normal person, (inge tidligere kjente voldsgjerninger/rulleblad), får seg til å henrette så mange mennesker ansikt-til-ansikt. Jeg vil tro at de fleste av oss ikke ville maktet å gjennomføre noe sånt, og en del av grunnen til dette er jo nettopp at vi har samvittighet.

En som er likegyldig til andres lidese vil jo ha enklere for å gjennomføre noe sånt, og en med antisosial PF er jo dette. En psykopat trenger jo ikke være sadist, altså å nyte andres smerte/lidelse selv om det finnes mennesker som er sadister, (en sadist må heller ikke være psykopat vil jeg tro).

Gjerningsmannen her har jo heller ikke skadet andre tidligere så vidt vi vet, så han er neppe sadist, men motsatt er det jo heller ikke sikkert at det er en følelsesmessig belastning for ham å skade/drepe andre, altså at han er likegyldig i den forbindelse - men at han aldri tidligere har sett behovet for å skade noen, (slik han tydeligvis nå har hatt for å fremme sin sak).

Det er vanskelig å vite som sagt, men likevel ville nok de fleste ha store problemer med å gjennomføre en nedslakting av mennesker om det ikke skulle skyldes at man var truet på livet/i krig o.s.v

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Professor beskriver brevik som en ekstrem utgave av narsissistisk personlighetsforstyrrelse:

http://www.dagbladet.no/2011/07/27/nyheter/utoya/massedrap/innenriks/17459033/

Det er verdt å merke seg at en narsissist er et menneske som har en enorm kjærlighet til seg selv, og ser på andre mennesker som en forlengelse av seg selv. Dersom de rundt ham ikke bekrefter det narsissistiske selvet, er de i hans hode ikke-eksisterende. En psykopat derimot, elsker ingen, ei heller seg selv, og er derfor nødt til å kontrollere mennesker rundt seg for å føle kontroll. "Om jeg ikke eier meg selv, skal jeg hvertfall eie andre".

Grensene er imidlertid flytende, og vi ser jo også på nettet at eksperter i både det ene og det andre er like uenige i Breiviks tilstand som oss ufaglærte på KG.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse av en psykolog som rett og slett var en autoritær drittsekk, og jeg behandlet han med den respekt jeg mente han fortjente.

Har mer empati en de fleste og har aldri tatt "diagnosen" alvorlig, men den står der og nye folk innen psykiatrien som har lest "journalene" lurer på om JEG kan sørge...

Vær på vakt for uegnede i psykiatrien som benytter feildiagnoser som maktmiddel!

Skrevet

Jeg fikk diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse av en psykolog som rett og slett var en autoritær drittsekk, og jeg behandlet han med den respekt jeg mente han fortjente.

Har mer empati en de fleste og har aldri tatt "diagnosen" alvorlig, men den står der og nye folk innen psykiatrien som har lest "journalene" lurer på om JEG kan sørge...

Vær på vakt for uegnede i psykiatrien som benytter feildiagnoser som maktmiddel!

Psykiatrien er desverre et sted der mennesker som ønsker å undertrykke andre har en spesielt gunstig posisjon. Det er utrolig trist når det skjer, men det er heldigvis unntaket at en psykolog/psykiater er syk i hodet selv.

På den annen side, dersom en rigid narsissist går til psykiater/psykolog, vil han aldri gå med på at terapeuten har rett. En narsissist (og psykopater) vil ikke la seg behandle, simpelthen fordi vedkommende anser seg selv for å ikke ha feil. Han vil dermed beskylde terapeuten for å være inkompetent, ja, tilogmed beskylde han for å være narsisst selv. (Projisering)

Jeg beklager at du har blitt feilbehandlet i psykiatrien. Jeg har vært ute for det samme selv, som barn. Ble stengt inne i et rom i flere timer av en psykologen fordi jeg ikke vil snakke med verken han eller barnehagetanten som mishandlet meg.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg tror en forskjell er at der psykopaten alltid er skyldfri, føler narsissisten mye skam og skyld.

Slik jeg har fårstått det, så har ikke narsissister evne til å føle dårlig samvittighet. Så at det føler skyld og skam har jeg dårlig tro for. Da er det isåfall ikke annet enn påtatt skyld som del av et skuespill for å oppnå fordeler og sympati for seg selv. Narsissister er ofte kontrollerende mennesker med maktbehov, og stor tro på egne evner og fortreffelighet. De kan gjerne være utro selv uten å se noe galt i det, men samtidig være sykelig sjalu om de mistenker sin partner for å være det samme.

• 3 uker senere...
Skrevet

Slik jeg har fårstått det, så har ikke narsissister evne til å føle dårlig samvittighet. Så at det føler skyld og skam har jeg dårlig tro for. Da er det isåfall ikke annet enn påtatt skyld som del av et skuespill for å oppnå fordeler og sympati for seg selv. Narsissister er ofte kontrollerende mennesker med maktbehov, og stor tro på egne evner og fortreffelighet. De kan gjerne være utro selv uten å se noe galt i det, men samtidig være sykelig sjalu om de mistenker sin partner for å være det samme.

En narsissist har evnen til å føle skam og skyld, men ikke ovenfor andre enn seg selv. Hvis en narsissist f.eks slår barnet sitt, vil narsissisten føle skyld og skam over seg selv, men ikke ovenfor barnet(!), som et menneske med empati ville gjort. Dette er det nermeste man kommer "samvittighet" hos en narsissist.

En psykopat ville ikke følt verken skam eller skyld, men er klar over de sosiale og rettslige konsekvensene og vil derfor alltid gjør det i skjul.

(Dette er mine ord, og jeg kan ikke uttale meg på grunnlag av noe annet enn det fagstoffet som er tilgjengelig på internett)

• Liker 1
Skrevet

En narsissist har evnen til å føle skam og skyld, men ikke ovenfor andre enn seg selv. Hvis en narsissist f.eks slår barnet sitt, vil narsissisten føle skyld og skam over seg selv, men ikke ovenfor barnet(!), som et menneske med empati ville gjort. Dette er det nermeste man kommer "samvittighet" hos en narsissist.

En psykopat ville ikke følt verken skam eller skyld, men er klar over de sosiale og rettslige konsekvensene og vil derfor alltid gjør det i skjul.

(Dette er mine ord, og jeg kan ikke uttale meg på grunnlag av noe annet enn det fagstoffet som er tilgjengelig på internett)

Veldig enig i det du skriver her. Alt fagstoff jeg har kommet over, og samtaler med psykologer/psykiatere bekrefter dette synet. Nemlig at Narsissister kan føle skam, men da bare overfor seg selv, fordi de en kort stund oppdager et gap mellom deres idealbilde av seg selv og virkeligheten. Denne skamfølelsen er kortvarig, og istedet for å gripe tak i problemet fortrenger narsissisten problemet ved hjelp av en rekke bevisste og ubevisste strategier. Psykopater har fortrengt sine følelser så grundig at de føler hverken skam, skyld eller anger. Men de herme etter vanlige menneskelige følelser på en meget troverdig måte, for å "virke normal" og dermed unngå å bli avslørt i å mangle noe som de aller fleste mennesker har til felles: samvittighet.

Teoretisk ville man selvsagt brukt mer politisk korrekte vendinger for å beskrive avvikende personlighetstrekk. Men hvis vi skal holde oss til et språk folk forstår, og til å beskrive vanskelige personligheter som folk fatisk møter i hverdagen, er begrepene psykopat og narsissist helt ok. Det er bare viktig å ikke bruke ordet direkte overfor en person man mener er narsissist/psykopat, da dette lett vil slå tilbake på en selv. Det er lurt å holde seg til å beskrive vedkommendes handlinger, og hvordan de virker på en.

Gjest Ethereal
Skrevet

Gjest monica ** :

Aner du hva du prater om?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...