*melis* Skrevet 28. mars 2006 #1 Skrevet 28. mars 2006 Det begynner å bli en del tråder om dette med psykopati og narsissisme på forumet nå, men jeg synes det er veldig interessant, og sitter med mange spørsmål som jeg gjerne skulle hatt besvart angående narsissisme. Er det noen her som jobber eller studerer innen feltet eller som av andre grunner kan en del om det?
Diktern Skrevet 28. mars 2006 #2 Skrevet 28. mars 2006 (endret) Narsissisme betyr at man er unaturlig glad i seg sjøl, og synes en sjøl er ufeilbarlig. Derfor linka til psykopati. Husker du ikke historien om han som speila seg i vannet og drukna fordi han synes han var så pen:)? Endret 28. mars 2006 av Diktern
Gjest Jalileh Skrevet 28. mars 2006 #3 Skrevet 28. mars 2006 Jeg tror forskjellen er at psykopati ikke kan helbredes, men det kan narsissisme. Psykopati og narsissisme har veldig mange likhetstrekk.
Gjest allium Skrevet 28. mars 2006 #4 Skrevet 28. mars 2006 Jeg tror en forskjell er at der psykopaten alltid er skyldfri, føler narsissisten mye skam og skyld.
*melis* Skrevet 28. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2006 Narsissisme betyr at man er unaturlig glad i seg sjøl, og synes en sjøl er ufeilbarlig. Derfor linka til psykopati. Husker du ikke historien om han som speila seg i vannet og drukna fordi han synes han var så pen:)? ← Joda, jeg har lest en god del om temaet, så jeg vet en del om hva det går ut på. Lurer bare på hva som er forsjellen på en narsissist og en psykopat. Narsissisme blir jo kalt for "psykopat light". Jeg tror forskjellen er at psykopati ikke kan helbredes, men det kan narsissisme. Psykopati og narsissisme har veldig mange likhetstrekk. ← Slik jeg har forstått det, kan heller ikke narsissisme helbredes, da en narsissist heller ikke vil være klar over at vedkommende er syk. Har lest et sted at èn forskjell er at narsissistene ofte vil bruke en "smartere" måte å lure og manipulere folk på enn psykopatene.
Gjest Thalassa Skrevet 28. mars 2006 #6 Skrevet 28. mars 2006 Personlig vil jeg tro det er lettere å "oppdage" en narsissist enn en psykopat. Mens psykopaten gjemmer seg bak andre og prøver å få kontroll over en gruppe/et offer på en tilsynelatende uskyldig måte vil narsissisten alltid trenge påfyll av andre på selvtilliten sin, med skryt osv, derav mer synlig. Man kan vel kort sagt si at man generelt får inntrykk av at psykopaten er en flittig, snill og vennlig person mens narsissisten virker vennlig osv i begynnelsen men at masken faller fort hvis man begynner å grave litt.
*melis* Skrevet 29. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2006 Personlig vil jeg tro det er lettere å "oppdage" en narsissist enn en psykopat. Mens psykopaten gjemmer seg bak andre og prøver å få kontroll over en gruppe/et offer på en tilsynelatende uskyldig måte vil narsissisten alltid trenge påfyll av andre på selvtilliten sin, med skryt osv, derav mer synlig. Man kan vel kort sagt si at man generelt får inntrykk av at psykopaten er en flittig, snill og vennlig person mens narsissisten virker vennlig osv i begynnelsen men at masken faller fort hvis man begynner å grave litt. ← Jeg tror du kan være inne på noe der! Jeg hadde en stund kontakt med en person jeg først mistenkte var psykopat (etter litt over et års "overfladisk" bekjentskap), men etter at jeg har lest en del psykiatri har jeg kommet frem til at han minner mer om en narsissist. Jeg reagerte litt på at jeg som bare hadde kjent vedkommende i ett år kunne avsløre personen, mens vennene ikke ser ut til å ha noen aning. I dette tilfellet var det også slik at han gikk fra å være en selvsikker storsjarmør og ekte gentleman i begynnelsen til å avsløre seg som et egoistisk, respektløst og uempatisk menneske som stadig må ha bekreftelser fra andre, selv på små ting som om håret ligger fint. (utad er han selvsagt fremdeles den selvsikre og sjarmerende gentleman) Skremmende lidelser er det uansett i alle fall!
Gjest Bøllefrøet Skrevet 29. mars 2006 #8 Skrevet 29. mars 2006 Nesten så jeg lurer på om vi har møtt samme person nå, *melis*. Det du skriver minner meg fryktelig om en fyr jeg kjente. Men det finnes vel en del av den typen mennesker også. Uheldigvis. *grøss*
*melis* Skrevet 29. mars 2006 Forfatter #9 Skrevet 29. mars 2006 (endret) Nesten så jeg lurer på om vi har møtt samme person nå, *melis*. Det du skriver minner meg fryktelig om en fyr jeg kjente. Men det finnes vel en del av den typen mennesker også. Uheldigvis. *grøss* ← Slenger meg på det grøsset! Enten så er verden rett og slett bare så grusom eller så er det mange flere enn man skulle tro som lider av personlighetsforstyrrelser. Men denne erfaringen har i alle fall gitt meg mye kunnskap om psykiatri som jeg sannsynligvis ikke ville fått ellers. Endret 29. mars 2006 av *melis*
Colargol Skrevet 29. mars 2006 #10 Skrevet 29. mars 2006 Det begynner å bli en del tråder om dette med psykopati og narsissisme på forumet nå, men jeg synes det er veldig interessant, og sitter med mange spørsmål som jeg gjerne skulle hatt besvart angående narsissisme. Er det noen her som jobber eller studerer innen feltet eller som av andre grunner kan en del om det? ← For å ta spm. ditt Jeg har hatt psykologi og pedagogikk som fag ja, men har ikke studert det "inngående"! Kan mange flotte ord som jeg ikke kan utdype mer enn det som står i leksikon for å si det sånn! Men kan jo noe da selvfølgelig og noen emner kan jeg mer om enn andre! Skal sies at jeg er best med barn! Har møtt en som ligner veeeldig på det du skrev melis men han var "verre", bodde faktisk med ham i kollektiv en stund! Skummelt...jeg flytta ut etter bare tre mnd. og da hadde jeg turt å sove der bare 10-12 netter av den tiden!
*melis* Skrevet 29. mars 2006 Forfatter #11 Skrevet 29. mars 2006 For å ta spm. ditt Jeg har hatt psykologi og pedagogikk som fag ja, men har ikke studert det "inngående"! Kan mange flotte ord som jeg ikke kan utdype mer enn det som står i leksikon for å si det sånn! Men kan jo noe da selvfølgelig og noen emner kan jeg mer om enn andre! Skal sies at jeg er best med barn! Har møtt en som ligner veeeldig på det du skrev melis men han var "verre", bodde faktisk med ham i kollektiv en stund! Skummelt...jeg flytta ut etter bare tre mnd. og da hadde jeg turt å sove der bare 10-12 netter av den tiden! ← Vet du om denne mannen hadde diagnosen narsissist/psykopat? Problemet med slike er jo at man sjelden kan vite om vedkommende har en personlighetsfortyrrelse eller om han rett og slett bare er en idiot med dårlig selvtillit. Jeg har ingen kontakt med den personen det gjelder i dag, men siden han kjenner familien min, hadde det vært greit å vite det dersom det har seg slik at han virkelig lider av en uhelbredelig personlighetsfortyrrelse.
Colargol Skrevet 29. mars 2006 #12 Skrevet 29. mars 2006 Tror nok ikke jeg kan svare deg på det! Jeg kjenner ham ikke og vet alt for lite om ham! Da må du i tilfellet beskrive ham mer for å si det sånn! det kan jo være at han rett og slett er litt mer selvopptatt enn normalt! Han jeg bodde med fikk psykiatrisk hjelp etter at jeg flytta ut, fordi han ble anmeldt for trakkasering ol. av meg og noen andre! Hans forståelse av seg selv var at han ikke trengte å følge de samme lovene som resten av samfunnet, de gjaldt liksom ikke for ham(narsissisme)! Han har truet folk på livet i tillegg så... Men jeg vil egentlig ikke svare på noe på den måten her inne, jeg føler jeg kan for lite til det! Sorry!
Gjest Bøllefrøet Skrevet 29. mars 2006 #13 Skrevet 29. mars 2006 Hans forståelse av seg selv var at han ikke trengte å følge de samme lovene som resten av samfunnet, de gjaldt liksom ikke for ham(narsissisme)! ← Sånn var han fyren jeg kjente også
*melis* Skrevet 29. mars 2006 Forfatter #14 Skrevet 29. mars 2006 Tror nok ikke jeg kan svare deg på det! Jeg kjenner ham ikke og vet alt for lite om ham! Da må du i tilfellet beskrive ham mer for å si det sånn! det kan jo være at han rett og slett er litt mer selvopptatt enn normalt! Han jeg bodde med fikk psykiatrisk hjelp etter at jeg flytta ut, fordi han ble anmeldt for trakkasering ol. av meg og noen andre! Hans forståelse av seg selv var at han ikke trengte å følge de samme lovene som resten av samfunnet, de gjaldt liksom ikke for ham(narsissisme)! Han har truet folk på livet i tillegg så... Men jeg vil egentlig ikke svare på noe på den måten her inne, jeg føler jeg kan for lite til det! Sorry! ← Jeg tror du misforsto spørsmålet mitt, det jeg mente var om han du refererte til hadde fått diagnosen, men du besvarte vel det spørsmålet nå Men å true folk på livet, er ikke det litt drøyt for "bare narsissist" å være? Var han psykopat i tillegg? (Nå melder det samme spørsmålet seg igjen, om forskjellen på en narsissist og en psykopat)
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #15 Skrevet 29. mars 2006 En ren psykopat ville aldri truet folk på livet i et kollektiv i alle fall. H*n kunne funnet på å true EN person (gjerne ektefellen) uten vitner, men ikke en hel gjeng i et bofelleskap... Psykopater er for smarte til det. Det er for enkelt å kalle f.eks. en fyr som er over middels sprø og som klikker for psykopat. Psykopater skjuler sine feil og de har sjelden f.eks. problemer med rus. (De er ikke dermed avholdsmennesker). Men mange med rusproblemer blir stemplet psykopater fordi de gjerne oppfører seg som en i rusen eller under abstinensene. En rekke personlighetsforstyrrelser kan helbredes, men det kan ta år. Psykopati kan dessverre ikke helbredes, og ofte blir ikke psykopaten avslørt fordi de som vet om lidelsen ofte tier pga. at de ikke vil bli trodd. 1
Colargol Skrevet 30. mars 2006 #16 Skrevet 30. mars 2006 En ren psykopat ville aldri truet folk på livet i et kollektiv i alle fall. H*n kunne funnet på å true EN person (gjerne ektefellen) uten vitner, men ikke en hel gjeng i et bofelleskap... Psykopater er for smarte til det. Det er for enkelt å kalle f.eks. en fyr som er over middels sprø og som klikker for psykopat. Psykopater skjuler sine feil og de har sjelden f.eks. problemer med rus. (De er ikke dermed avholdsmennesker). Men mange med rusproblemer blir stemplet psykopater fordi de gjerne oppfører seg som en i rusen eller under abstinensene. En rekke personlighetsforstyrrelser kan helbredes, men det kan ta år. Psykopati kan dessverre ikke helbredes, og ofte blir ikke psykopaten avslørt fordi de som vet om lidelsen ofte tier pga. at de ikke vil bli trodd. ← For det første: melis -vel han fikk flere diagnoser til slutt, men det meste er taushetsbelagt så jeg vet bare hva hans nærmeste har fortalt! En av diagnosene er psykopati ja! For det andre: Gjest -hva mener du med å være "ren" psykopat? Det er så mange grader av den diagnosen at det orker jeg ikke å begynne å snakke om en gang! Dessuten kan en som er psykopat "velge" å ikke praktisere sinnslidelsen sin fullt ut, dette fordi de ferreste vet selv at de er det! Og psykopater kan godt være voldelige mot flere! Men jeg vil ikke snakke mer om dette her, er for "personlig"!
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #17 Skrevet 30. mars 2006 Jeg er enig i at en psykopat kan ha flere diagnoser slik alle kan få så jeg var litt bastant da jeg skrev en REN psykopat. Men en psykopat er IKKE klar over at h'n er psykopat. I egne øyne er personen feilfri. Når de innrømmer feil, er det kun for å glatte over og gjøre andre midlertidig tilfreds. De tar ikke feilene de har gjort innover seg og virker det slik, er det bare spill.
Gjest RF Skrevet 5. januar 2008 #18 Skrevet 5. januar 2008 Tror denne artikkelen kan besvare endd el rundt narsissisme: http://www.likestilling.com/psykologi/arti...narsissisme.pdf Når det gjelder forskjell på narsissit og psykopat, kan en legge til grunn i en enkel beskrivelse at narsissiten har mer kontakt med sit virkelige selv enn psykopaten. Narsissiten er nok nærmere nevrotikeren. Men igjen, man kan kanskje si at mens narsissiten kjemper en kamp mellom det falske selvet og det virkelige selvet, har det falske selvet vunnet hos psykopaten. Sistnevnte er en mer og alvorligere utgave av det narsissistisk sårede mennese som de begge er. På den andre siden er den virkelig alvorlig utagerende (overt) narsissit godt overlappende med psykopaten. På samme tid har de mange felles trekk. Dette er meget komplisert og kan nok bare avsløres etter omfattende vurdering av lang tids kildemateriale og historikk. 1
Gjest Utlogget nå. Skrevet 5. januar 2008 #19 Skrevet 5. januar 2008 Jeg fikk diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse i 1992 i en alder av 32år. Hadde en lang karriere innen psykiatrien siden 16 års alderen.
Gjest Gjest_monica_* Skrevet 21. oktober 2008 #20 Skrevet 21. oktober 2008 Dette er ett veldig interessant tema. 90% går vi for å bruke av venstre hjernehalvdel. Tall, ord, logikk. Det ytre. Det var en setning som gikk opp igjen konstant; Herlighet, for ett falskt skuespill. Med den i narkose, syntes jeg at vi levde i ett psykopatisk samfunn. Vi blir på mange måter hjernevasket til å være idealmennesker med den perfekte ytre fasaden. Jeg følte at vi gikk rundt som menneskelige roboter styrt av en fjernkontoll. Prøvde å se for meg at jeg gikk på gaten og sang. Satt på en benk og gråt. Var helt åpen og ærlig med sidemannen på bussen osv. Jeg syntes ikke at vårt vestlige selvbilde var ekte fordi vi ble tvunget til å spille ett falskt skuespill. Dermed fikk vi bruke altfor lite vår egen hjerne. Idealmennesker skal skapes slik at toppene kan slå seg selv på skulderen; Hei, se da alle sammen - er jeg ikke flink! Alle som bryter dette bildet, skal skjemmes og straffes. Man har kun lov til å være glad i seg selv og fornøyd med seg selv hvis man lever opp til alle de ytre kravene, og det er ikke få. Nei, jeg fikk ett innblikk i høyre hjernehalvdel og den vil jeg ikke miste. Jeg vil ikke miste meg selv igjen. Målet er 50% - 50% = HELHETEN. Jeg brukte å peke på høyre hjernehalvdel; Det er jo her det er liv! Hvorfor skal vårt ekte selv være så tabu. F.eks psykologi, fantasi, følelser, kreativitet osv.? Fordi da blir toppene redde? Redde for å miste kontrollen og makten? 5-7% av befolkningen er registrert som psykopater. Det er ofte innen det offentlige og politikk de søker makten. Det er ikke så lett å få sparken der. Er det noe de mangler, så er det respekt. Det er det kun dem som skal unnes, Har en mor som er psykopat, så jeg vet hva jeg snakker om. Hun skal grabbe til seg mine positive egenskaper og hanlinger slik at hun får kreditten for det. Alt hennes negative skal dumpes over på meg. Egntlig så tror jeg at hun er livredd seg selv. Hun skal bruke og utnytte andre til å hevde seg. Da er hun smart. Hele "livet" er en livsløgn. Sannheten skal fortrenges. Våres mål burde nok være å bygge opp en så god selvfølelse, at vi ikke lot oss styre av deres fjernkontroller. At vi insisterte på å få bruke mer av våres egne hoder. Tviholdt på dem. Da tenker jeg at det hadde vært mer LIVSGNIST i øynene på oss. Er det noe de hater, så er det det. Vi skal jo ikke innbille oss at vi er noe. Da blir de misunnelige. Som jeg sa til min mor; Æsj! 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå