Gå til innhold

Tilfeldig trekt som fau

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du har ingen forståelse eller aksept for at folk er forskjellige? 

Noen har stor kapasitet og et ekstra gir, er utadvendte og sosiale, elsker å ha mange baller i luften og trives med det, mens andre har lite overskudd, er introverte og blir fortere tappet for energi. 

Anonymkode: 83bd4...3b2

Det er vel akkurat det den du svarer har akseptert for? Men når det ikke er noen med stor kapasitet i foreldregruppen, så må man jo trekke noen, og da blir det litt dumt hvis alle har grunn til å la være. Eneste vi droppet til vår trekning var en der foreldrene verken snakker norsk eller engelsk.

Anonymkode: 0d30e...1a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har vært SU (FAU) i barnehagen som høygravid, med nyfødt og nå igjen når baby er 6 mnd (ny barnehage).

Det er typisk ett møte i halvåret. Det legges i forbindelse med henting i 15.30-tiden.

Deres møte er neppe imorgen, så baby vil jo ikke være 2 uker ved første møte. Jeg tok henne bare med i bæresele på møtet. Det er jo en barnehage, mange andre har småsøsken, så det er bare å amme eller trøste mens du er der, det er ingen som reagerer på en baby som skriker.

Man kan jo egentlig argumentere for at det er lettere å være i fau i permisjon enn i full jobb, når man er mindre fleksibel på tidspunkt.

Jeg meldte meg frivillig i ny barnehage, siden det igjen ble pinlig stillhet. Folk er livredde for fritiden sin. Når de begynner å diskutere «trekkmetoder», så meldte jeg meg bare. De bruker jo like mye tid på å diskutere hvem som skal være fau som tiden fau-møtene tar…

Anonymkode: fcde2...565

Jeg satt flere år i fau da barna var små, var spesielt greit i andre permisjon ja. Var null stress. Aner ikke hva folk er redde for. Tilslutt ga jeg stafettpinnen videre bare for at jeg ah prinsipp mener flere bør bidra til dette, ikke de samme hele tiden. Trekning er helt fair om ingen vil. Men er liksom ikke noe å være redd for.

MEN, om du TS ikke har tilgang til barnevakt må du akspetere med forbehold om at du bare kan stille i møter når far er hjemme. Så enkelt er det jo. Babyen kan jo bli med i starten, har hatt babyer på diverse møter, de må særlig være aksept for det i en barnehage der alle er i formeringsmodus.

Anonymkode: 815b3...c3c

• Liker 1
Skrevet

Har sittet i FAU siden eldste var 1 år, og sitter der fortsatt 8 år senere😂👌🏼

Anonymkode: d969b...deb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 17.13):

Mannen din har jo mye fritid ute på sjøen, så han kan jo faktisk planlegge ifbm Fau der ute, samt det er så lite jobb at det går greit om han har deltidsjobb i friperioden også. 

Anonymkode: 43054...b24

Mye fritid ute på sjøen? 😅

Anonymkode: 2fa58...b87

• Liker 1
Skrevet

Jeg er med i foreldreutvalget i barnehagen. Det er kun ett møte i halvåret :) På skolen er det derimot litt annerledes. Der må du delta på flere møter og arrangere sosiale sammenkomster 

Anonymkode: 51d09...104

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der jeg bor kommer skolebarna fra 5 barnehager, og fordeles på 2 klasser. Dermed er det gjerne 5 foreldre i hver klasse som var FAU representant i barnehagen, når de kommer på skolen. Kanskje 10, hvis de har byttet hvert år. Og så skal barna gå sammen i 10 år på skolen. 
Det betyr at om det skal trekkes FAU representant årlig, så er det 10 foreldre som MÅ til pers gjennom skoletiden, (20 hvis man skal ha både FAU og klassekontakt.) Og om da alle 10 familiene som hadde slikt verv i barnehagen skulle vært "fritatt", så hadde det ikke vært nok barn til at man fikk dekket alle verv med trekning hvert år. 

På den annen side har vi (heldigvis) en del foreldre som engasjerer seg litt, og som heller melder seg frivillig år etter år, når alternativet er trekning. 
Det er de samme foreldrene som er foreldretrenere i idretten, lagledere, styremedlemmer i idrettslaget og korpset, styremedlemmer i boligsameiet, og generelt stiller opp alle steder der ting drives på frivillighet. 

Men som altså likevel klarer å følge opp egne barn, kjøre, hente, arrangere halloweenfest, bake til kakelotteri, lage middager, hjelpe med lekser, og ha en fulltids jobb. (Gjerne en eller annen lederrolle med mye ansvar.) 

Anonymkode: 55fe4...623

Må være noen fordeler å bo på bygda 🙃

Brunello skrev (1 time siden):

Tullekopp. Alle vet at det er de samme som tar vervene alle år. Mulig det er noen få som bytter på. Men er man først med, baller det på seg.

Nope, jeg sa høyt at jeg hadde hatt min runde og at det holdt.

Måtte levere noe pastasalat eller kake på hver avslutning, men det er en annen sak (kanskje? Kanskje det var straff? Lol).

Anonymkode: d000a...70a

• Liker 2
Skrevet

Minimum av arbeid, mest for å ha papirene i orden, så du kan nok takke ja. Kan du ikke stille på et møte, så kan du ikke stille, det ordner seg stortsett. 

Anonymkode: 2b8b4...173

Skrevet

Her var det to møter i året. Måtte kome med innspel til skuleruta og røre i graut. Det var alt.

Anonymkode: 7e232...42d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høres nesten ut som en vanlig jobb da altså. Vi som ikke er på sjøen må også bruke fritiden vår på fau. 

Anonymkode: 70ed1...d7c

Men du kommer hjem på ettermiddagen. Du jobber sannsynligvis ikke 12 timers skift i to eller tre uker før du skal hjem? Er man sykepleier kan man ha lange vakter, men du får pause før det går to uker. Og du kan dra hjem til ungene dine, mannen eller dama di og katten din. Du kan gå tur på kvelden eller besøke en venninne. Det kan ikke de som jobber der ute. Det er noe de ofrer.

Så at de har fritid der ute er bare tull. Det er knapt med tid til andre ting og man skal hvile. I tillegg jobber man natt. Så når min samboer står opp etter å ha jobbet natt, så er jeg fortsatt på jobb. Jeg får knapt nok snakket med han. Hvordan skal man arrangere fau-ting? Og hvis møtet er 19.00 på kvelden så kan ikke de delta. Derfor synes jeg ikke en 8-16-jobb er sammenlignbart. 

Anonymkode: 7ce09...81a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mye fritid? Som samboer til en som er i Nordsjøen, så er det 12 timer fritid hver dag. Der de skal sove, spise, og snakke litt med kollegaer/de hjemme + andre ting man prioriterer (trening f.eks). Skal man ha åtte timer søvn, spise, dusje og snakke med folk, så er det faktisk ikke mange timene igjen.

Å si at det er «mye fritid» når man er på jobb er ikke sannheten. Man tar seg tid til det man ønsker, men jeg vet ikke om jeg ville prioritert fau hvis jeg hadde fire timer til disposisjon hver dag til å gjøre noe jeg ville.

En ting er når man er hjemme 100% de ukene man er av. Da har man tid. Det er fritid.

Anonymkode: 7ce09...81a

Skjønner at man blir sliten av 12 timer jobb om det er så lange vakter. Men om man er den som er hjemme med barna har man jo ikke noe mer fritid enn det og må i tillegg gjøre husarbeid og lage mat selv. Nå er vi 2 voksne hjemme som regel men en vanlig dag hvis jeg er alene går gjerne fra 630 til 1930, som er 13 timer. Som er tiden barna er våkne og da tiden jeg enten gjør noe hjemme eller med barn eller er på jobb eller på vei til/fra jobb eller barnehage. Selv når vi er 2 så er det ikke så mye tid til egentid de timene, om vi er begge hjemme så gjør kanskje den ene husarbeid eller lager mat mens den andre er med barnet. Og dette er hver dag, har ikke uker med helt fri i tillegg.. 

Anonymkode: 27e90...cac

Skrevet

Keep it short.

"Hei! Med en nyfødt i hus så har jeg dessverre ikke kapasitet til å legge inn den innsatsen som barna fortjener i FAU, så dere må nok foreta en ny trekning dersom ingen andre melder seg frivillig. Mvh"

Anonymkode: 3b78d...e6d

Skrevet

Det klarer du. Det er ikke mye jobb, og i verste fall får du ta med ungen(e) på møtet eller stille digitalt. 

Man kan melde frafall om det ikke går opp  

Jeg var i kommunestyret med en nyfødt, en på 1 og en på 5. Liten kommune, så i aller høyeste grad en frivillig jobb (ikke frikjøpt fra vanlig jobb). 

Anonymkode: b4d87...0b0

• Liker 2
Skrevet
On 9/25/2025 at 5:12 PM, AnonymBruker said:

Alle har unnskyldninger for å ikke bli med på sånt. Klart man ikke vil det, men det er en del av det å ha barn.

Anonymkode: 8516b...998

Nei. Det er en valgfri del av å ha barn 

Skrevet
sluttåbanmegtakk skrev (2 timer siden):

Nei. Det er en valgfri del av å ha barn 

Jeg er uenig. Tenk om alle skulle tenkt sånn? Stakkars de som alltid må ta slike verv fordi 98% ikke vil bidra. Man er ikke alene om å være travel. Får man barm følger det med FAU, foreldremøter, dugnader osv. Trodde man visste det før man fikk barn.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er uenig. Tenk om alle skulle tenkt sånn? Stakkars de som alltid må ta slike verv fordi 98% ikke vil bidra. Man er ikke alene om å være travel. Får man barm følger det med FAU, foreldremøter, dugnader osv. Trodde man visste det før man fikk barn.

*barn

Skrevet

Dere er to. Kan ikke du kan mannen stille i stedet. Mener du at andre som ikke ønsker det bør velges før deg?

Anonymkode: fc694...6ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvis ingen er interessert så er det vel ikke så viktig for folk, de får sagt sitt på andre måter i andre fora, så får man heller tenke nytt om denne FAU stillingen og dets innhold/formidling. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men som frie mennesker har vi lov å prioritere. Dessuten er det ikke lov med tvangsarbeid.

Jeg har null interesse for FAU, og derfor aldri stilt opp der. Men vi - dvs mannen og jeg - bruker veldig mye tid ukentlig på andre frivillige verv som kommer bydelens barn til gode, som fotballtrener og speiderleder - så det har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for.

Men om vi ikke stilte på andre dugnader, så ville jeg fortsatt ikke stilt opp for FAU, for det interesserer meg bare ikke.

Hva er det verste som kan skje om ingen stiller opp i FAU? Blir barnehagetilbudet nedlagt?

Nei, det gjør jo ikke det. 

Anonymkode: e83e6...169

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 20.35):

Du har ingen forståelse eller aksept for at folk er forskjellige? 

Noen har stor kapasitet og et ekstra gir, er utadvendte og sosiale, elsker å ha mange baller i luften og trives med det, mens andre har lite overskudd, er introverte og blir fortere tappet for energi. 

Jeg har full forståelse av at folk er forskjellige. 

Men det er heller ikke slik at de som tar på seg mange verv nødvendigvis er de utadvendte og sosiale. (Joda, det er heldigvis noen av dem også.) 
Mange av oss er introverte, og synes slike ting som krever noe ekstra sosialt er energisluk. 
Men vi gjør det for barna våre likevel. Fordi noen faktisk må. 
Så får det heller være at i disse årene med barn i barnehage og skole, så har vi mindre overskudd til å møte venner, eller trene, eller hva nå vi ellers ville brukt fritid og overskudd på. 
Heldigvis er det flere av oss, så vi slipper HVERT ÅR. 
(Og som introvert: Det er heldigvis de samme menneskene jeg møter på forskjellige arenaer, så jeg blir godt kjent med dem, og slipper å bruke så mye energi på å grue meg til møter med "fremmede".) 

Men vi tenker jo vårt når vi ser folk si at de "ikke har kapasitet" til FAU (Som er 2 møter i året i BHG og 6 i året i skolen), og som alltid trenger hjelp med kjøring/henting, men som har barnevakt for å gå på byen annenhver helg, og som ofte legger ut snapper av at de er på teater/restaurant/kino/skogstur/trening osv. med venner på ettermiddager midt i uken. 

AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 22.23):

Keep it short.

"Hei! Med en nyfødt i hus så har jeg dessverre ikke kapasitet til å legge inn den innsatsen som barna fortjener i FAU, så dere må nok foreta en ny trekning dersom ingen andre melder seg frivillig. Mvh"

Det hjelper nok lite å sende noe slikt til barnehagen. For det er faktisk foreldrene i barnets gruppe som har valgt deg/din familie, via loddtrekning. 
Barnehagen kan ikke utpeke en FAU representant. Det er det foreldrene selv som gjør. Du er nemlig deres tillitsvalgte, og den de har valgt at snakker på vegne av alle foreldrene i deres barnegruppe.

Og påstanden "jeg dessverre ikke kapasitet til å legge inn den innsatsen som barna fortjener i FAU" er ganske rar, i og med at FAU i utgangspunktet krever ganske minimalt med innsats. Særlig i barnehagen. Det er snakk om å delta på 1 møte i halvåret, der du får høre litt om hva barnehagens ledelse jobber med, og hvor det kanskje tas opp spørsmål der barnehagen ønsker tilbakemelding fra dere foreldrerepresentanter. 

Og joda, jeg vet det er FAU'er som gjør langt mer enn dette. Men da er det basert på engasjementet til de som sitter der. Er du trukket ut relativt ufrivillig, så er det lov å gjøre minimum. (Altså omtrent ingenting.) 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis ingen er interessert så er det vel ikke så viktig for folk, de får sagt sitt på andre måter i andre fora, så får man heller tenke nytt om denne FAU stillingen og dets innhold/formidling. 

Som FAU representant så representerer man barna og foreldrene på sitt barns gruppe, inn i "foreldrerådet" for barnehagen eller skolen. 
Innholdet i denne "stillingen" er formelt sett ikke særlig mye. 
Oftest består det av å ivareta "brukernes behov" i styringen av barnehagen/skolen, så man inviteres til noen møter, der man kan komme og få informasjon, og å gi innspill på utvalgte saker. 
Og dersom det er større ting flere er misfornøyde med, så kan man ta opp disse og forsøke å få dem endret. 

Barnehagen/Skolen er pålagt å legge til rette for "brukerpåvirkning". De skal derfor formelt ha "tillitsvalgte" fra foreldrene, og invitere dem til møter, pluss gi informasjon på møtene og lytte til de tillitsvalgtes innspill. 
Hvordan gruppen velger sin representant/tillitsvalgte, er opp til gruppen selv. (F.eks.loddtrekning, eller stemmer.) Men det er ikke noe møteplikt eller møtetvang for FAU representanter. 
Dersom ingen stiller opp, betyr det bare at dere mister deres mullighet til å påvirke driften, og dermed hverdagen til barna deres. 
FAU vil uansett måtte eksistere på papiret, hvis vi ikke ønsker et samfunn der brukerne av et tilbud ikke har rett til å påvirke det tilbudet de bruker. 

Jeg vet ikke hvilke andre fora du tenker at det er mulig å påvirke driften/utviklingen av barnehagen på, der du kan uttale deg på vegne av en hel gruppe, men gi gjerne eksempler. 

Anonymkode: 55fe4...623

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 22.23):

Keep it short.

Men altså. Hvor mange i bhg har ikke babyer i tillegg? Mange! Mange har også eldre eldre barn og sitter allerede i FAU, er trener osv. Alle har en unnskyldning for å slippe. 

Anonymkode: a30d2...093

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...