Gå til innhold

Tilfeldig trekt som fau

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er jo bare å melde forfall på møtene hvis du er alene med ungene når det er møter . 

Anonymkode: deb00...540

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært SU (FAU) i barnehagen som høygravid, med nyfødt og nå igjen når baby er 6 mnd (ny barnehage).

Det er typisk ett møte i halvåret. Det legges i forbindelse med henting i 15.30-tiden.

Deres møte er neppe imorgen, så baby vil jo ikke være 2 uker ved første møte. Jeg tok henne bare med i bæresele på møtet. Det er jo en barnehage, mange andre har småsøsken, så det er bare å amme eller trøste mens du er der, det er ingen som reagerer på en baby som skriker.

Man kan jo egentlig argumentere for at det er lettere å være i fau i permisjon enn i full jobb, når man er mindre fleksibel på tidspunkt.

Jeg meldte meg frivillig i ny barnehage, siden det igjen ble pinlig stillhet. Folk er livredde for fritiden sin. Når de begynner å diskutere «trekkmetoder», så meldte jeg meg bare. De bruker jo like mye tid på å diskutere hvem som skal være fau som tiden fau-møtene tar…

Anonymkode: fcde2...565

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er et par møter i halvåret. Fikk ikke tatt opp noen saker fra foreldrene de årene jeg satt i SU. Vi tok videre sakene som ble tatt opp på foreldrerådene i barnehagen. 
var spennende å være med

fau på skolen er litt flere møter, men ikke noe stress. Var der i flere år

nå har jeg tatt en pause og tenkt noen andre også kan bidra

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sånn er helt vanlig når ingen melder seg, det er svært lite jobb. 

Anonymkode: 771c9...4cf

Ta det nå i bhg, så har du tatt din runde og slipper på skolen. Det er veldig lite styr i bhg. Vi hadde et møte på bhg og to hjemme mener jeg på. Null stress.

Anonymkode: d000a...70a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta det nå i bhg, så har du tatt din runde og slipper på skolen. Det er veldig lite styr i bhg. Vi hadde et møte på bhg og to hjemme mener jeg på. Null stress.

Det er vel to helt ulike arenaer? SU i barnehage teller ikke inn på skolen. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg var FAU i 3 år, det er særdeles lite jobb. 1 møte i halvåret, for å planlegge julefest og sommerfest. Kanskje en dugnad. Hadde med meg baby på møtene, ellers hadde mannen barna hjemme. På dugnaden dingla poden i bæresele 😊 Livet går liksom videre når man får barn også, spesielt når man har fler 😅 

Anonymkode: fe0d1...bad

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Alle med småbarn har det travelt og har egentlig ikke tid. Når ingen vil så må man trekke. 

Anonymkode: a30d2...093

Men den som trekker må ikke stille. 

Anonymkode: 78fe0...c28

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Passer det ikke for deg så får vara stille. 

Anonymkode: 7ca24...47b

Jeg har aldri opplevd at det har vært valgt noen vara til FAU/foreldrekontakt i barnehagen eller på skolen. 
Kan ikke FAU representant stille, så er ikke den barnegruppen og deres foreldre representert på det møtet. 
Så enkelt, og så vanskelig. 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ikke misforstå meg, jeg har lyst til å bidra. Har alltid ville være en mor som stiller opp. Men jeg hadde ikke tenkt å melde meg frivillig til dette allerede første året 😅 så jeg er villig, bare så veldig usikker på hva som skjer, hvordan der funker, og hva som er forventet av meg, og hvordan jeg skal tilpasse for å være med på møter og slik. Men hvis det bare er 2 møter i året så skal det nok gå fint 😆 er bare vant til å høre kollegaer som er fau på skolen klage over hvor mye jobb og ork  det er og slik 😅

TS

Anonymkode: 36f68...684

FAU i barnehagen er normalt sett lite arbeid, så lenge du kun er "vanlig FAU representant". 
Hos oss var det et møte i halvåret, der vi fikk høre litt fra ledelsen om hva de jobbet med, og fikk mulighet til å påvirke litt. 

I tillegg var det gjerne foreldrekontaktenes/FAU representantenes oppgave å ta tak i evt. store ting som skjer på avdelingen, og ha kontakten med de andre foreldrene om det var noe spesielt som gjaldt alle barna i avdelingen. (Som hvis det er høy vikarbruk, eller slike ting, som man ønsker å gå sammen og få en endring på. ) 
Vi hadde også ansvaret for å samle inn penger fra de som ønsket, og kjøpe felles sommergave til de ansatte på avdelingen. 

Sommerfester og sånt var det barnehagen som arrangerte selv, slik jeg husker det. Men mulig de ba om litt praktisk hjelp fra FAU også. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er absolutt ikke noen automatikk i at dersom noen er FAU i barnehagen, så slipper de på skolen. På skolen er det gjerne nye grupper og nytt system. 
Ofte så er det de samme foreldrene som melder seg frivillig også. (De som synes det blir for dumt at alle skal gjemme seg bort når slike ting kommer opp.) De som har vært FAU representanter før, vet ofte at det ikke er så mye jobb. 

På skolen har jeg opplevd at det er møte ca annenhver måned. I tillegg til at skolen ikke kan arrangere sosiale ting etter skoletid, så det faller også på klassekontakter/FAU representanter. 
Men jeg opplever ikke at det er noe stort bryderi, sånn egentlig. Utfordringen var ofte å få barnevakt, om møtene var på kveldstid. Men sånn sett var jo vanlige foreldremøter ofte mer bryderi, og tok lenger tid.

Anonymkode: 55fe4...623

Skrevet

Men er det egentlig så mye jobb? 

Grøtfest i desember.

En dugnad før 17.mai.

En sommeravslutning i juni.

Barnehagen er helt sikkert behjelpelige med å både henge opp lapper og sende lapper med barna hjem, så man slipper å måtte sende SMS-er til alle. 

• Liker 3
Skrevet

FAU i barnehagen er ikke noe stress, det er ca et møte på høsten og et på våren. Kanskje noe e-poster å sende i blandt. 

På skolen er det mer jobb. Vi var vel på 1 møte i måneden… Tilfeldig trekning her også. Men det er jo en del av det å ha barn, selv om alle har det travelt og er opptatt med familie, jobb, aktiviteter, styreverv osv. Alle må bidra. 

Anonymkode: 773a6...b81

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mannen din har jo mye fritid ute på sjøen, så han kan jo faktisk planlegge ifbm Fau der ute, samt det er så lite jobb at det går greit om han har deltidsjobb i friperioden også. 

Anonymkode: 43054...b24

Mye fritid? Som samboer til en som er i Nordsjøen, så er det 12 timer fritid hver dag. Der de skal sove, spise, og snakke litt med kollegaer/de hjemme + andre ting man prioriterer (trening f.eks). Skal man ha åtte timer søvn, spise, dusje og snakke med folk, så er det faktisk ikke mange timene igjen.

Å si at det er «mye fritid» når man er på jobb er ikke sannheten. Man tar seg tid til det man ønsker, men jeg vet ikke om jeg ville prioritert fau hvis jeg hadde fire timer til disposisjon hver dag til å gjøre noe jeg ville.

En ting er når man er hjemme 100% de ukene man er av. Da har man tid. Det er fritid.

Anonymkode: 7ce09...81a

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mye fritid? Som samboer til en som er i Nordsjøen, så er det 12 timer fritid hver dag. Der de skal sove, spise, og snakke litt med kollegaer/de hjemme + andre ting man prioriterer (trening f.eks). Skal man ha åtte timer søvn, spise, dusje og snakke med folk, så er det faktisk ikke mange timene igjen.

Å si at det er «mye fritid» når man er på jobb er ikke sannheten. Man tar seg tid til det man ønsker, men jeg vet ikke om jeg ville prioritert fau hvis jeg hadde fire timer til disposisjon hver dag til å gjøre noe jeg ville.

En ting er når man er hjemme 100% de ukene man er av. Da har man tid. Det er fritid.

Anonymkode: 7ce09...81a

Høres nesten ut som en vanlig jobb da altså. Vi som ikke er på sjøen må også bruke fritiden vår på fau. 

Anonymkode: 70ed1...d7c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel to helt ulike arenaer? SU i barnehage teller ikke inn på skolen. 

Det gjør det her jeg bor 🤔 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det gjør det her jeg bor 🤔 

Der jeg bor kommer skolebarna fra 5 barnehager, og fordeles på 2 klasser. Dermed er det gjerne 5 foreldre i hver klasse som var FAU representant i barnehagen, når de kommer på skolen. Kanskje 10, hvis de har byttet hvert år. Og så skal barna gå sammen i 10 år på skolen. 
Det betyr at om det skal trekkes FAU representant årlig, så er det 10 foreldre som MÅ til pers gjennom skoletiden, (20 hvis man skal ha både FAU og klassekontakt.) Og om da alle 10 familiene som hadde slikt verv i barnehagen skulle vært "fritatt", så hadde det ikke vært nok barn til at man fikk dekket alle verv med trekning hvert år. 

På den annen side har vi (heldigvis) en del foreldre som engasjerer seg litt, og som heller melder seg frivillig år etter år, når alternativet er trekning. 
Det er de samme foreldrene som er foreldretrenere i idretten, lagledere, styremedlemmer i idrettslaget og korpset, styremedlemmer i boligsameiet, og generelt stiller opp alle steder der ting drives på frivillighet. 

Men som altså likevel klarer å følge opp egne barn, kjøre, hente, arrangere halloweenfest, bake til kakelotteri, lage middager, hjelpe med lekser, og ha en fulltids jobb. (Gjerne en eller annen lederrolle med mye ansvar.) 

• Liker 1
Skrevet

På skolen her er det de samme som stiller hvert år. Det er ofte møter og mange arrangementer. Vi stiller opp på alle arrangementene. Det får holde. 

Anonymkode: 90eec...94a

Skrevet

Var FAU i fjor. To møter, hvorav en der vi godkjente årsplan. Null stress.

Anonymkode: 01c56...a8f

Skrevet

Nå er det slik at alle som har barn i barnehagen har små barn. Så det blir ganske likt for alle. At mannen er i Nordsjøen er snarere et argument for at ts kan være i Fau. Da vet hun når mannen er hjemme og kan be om at møteplanen tilpasses turnusen til mannen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tullekopp. Alle vet at det er de samme som tar vervene alle år. Mulig det er noen få som bytter på. Men er man først med, baller det på seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Der jeg bor kommer skolebarna fra 5 barnehager, og fordeles på 2 klasser. Dermed er det gjerne 5 foreldre i hver klasse som var FAU representant i barnehagen, når de kommer på skolen. Kanskje 10, hvis de har byttet hvert år. Og så skal barna gå sammen i 10 år på skolen. 
Det betyr at om det skal trekkes FAU representant årlig, så er det 10 foreldre som MÅ til pers gjennom skoletiden, (20 hvis man skal ha både FAU og klassekontakt.) Og om da alle 10 familiene som hadde slikt verv i barnehagen skulle vært "fritatt", så hadde det ikke vært nok barn til at man fikk dekket alle verv med trekning hvert år. 

På den annen side har vi (heldigvis) en del foreldre som engasjerer seg litt, og som heller melder seg frivillig år etter år, når alternativet er trekning. 
Det er de samme foreldrene som er foreldretrenere i idretten, lagledere, styremedlemmer i idrettslaget og korpset, styremedlemmer i boligsameiet, og generelt stiller opp alle steder der ting drives på frivillighet. 

Men som altså likevel klarer å følge opp egne barn, kjøre, hente, arrangere halloweenfest, bake til kakelotteri, lage middager, hjelpe med lekser, og ha en fulltids jobb. (Gjerne en eller annen lederrolle med mye ansvar.) 

Du har ingen forståelse eller aksept for at folk er forskjellige? 

Noen har stor kapasitet og et ekstra gir, er utadvendte og sosiale, elsker å ha mange baller i luften og trives med det, mens andre har lite overskudd, er introverte og blir fortere tappet for energi. 

Anonymkode: 83bd4...3b2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 15.31):

Jeg er litt satt ut her.. jeg har et barn på 2 år som begynte i barnehagen i august, og jeg har en nyfødt på 1 uke. Samboer var på foreldremøte sist uke og da skulle de velge fau. Bare 1 meldte seg. Fikk plutselig melding fra barnehagen om at jeg hadde blitt tilfeldig trekt ut, og skal være med i fau i år. Altså jeg vil gjerne hjelpe til, men jeg er ganske stresset nå. Er det veldig mye jobb? Hva betyr det egentlig? Samboer jobber i nordsjøen, og har en deltids jobb når han er hjemme. Hvordan får man planlagt/tid til alt dette? 😅 kan noen fortelle hva som er forventet av meg her?🫣

Anonymkode: 36f68...684

Det er ikke veldig mye arbeid, men når du er i barselperm og i tillegg har en mann som er borte i lange tider, skjønner nok bhg at det blir vanskelig for deg. Ta kontakt med bhg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...