Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere kan tro og mene hva dere vil loven er uansett på ts sin siden 

Ta en enkel googel søk så får man opp med en gang at man kan ikke komme med et vips krav flere år etterpå man tar plommer når man ikke har hatt noen som helst dialog om det 

Anonymkode: 80ea3...ac2

Selvfølgelig og godt vi er flere som ser det. Det TS gjorde var dumt og tullete, men enda mer tullete å kreve penger flere år etterpå og konfrontere via vipps. Det er barnslig. Selvsagt barnslig at TS stjeler i utgangspunktet også.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har trodd at han syntes det er greit og det er bedre at de blir plukka istedenfor at de råtner og faller på plenen… sto aldri noe skilt og han har aldri sagt noe …

Anonymkode: 6a498...673

Det normale hadde jo vært å spørre først. 
Vipps-krav er dog særere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et Obos-sameie her vi bor har en åpen kolonihage, uten gjerder, betalt av Obos, men som de har et slags eierskap på. Jeg har sett meg lei på at det bugner av bringebær, rips og solbær i sommermånedene, uten at noen plukker! Men da jeg og datteren min tok noen bær, og jeg snakker da ikke om å komme med kar og bøtter, men plukke litt da vi gikk forbi, så var det en eldre dame som kjeftet oss huden full fra balkongen. Det var å stjele. Uansett om de plukket eller ikke, så mente hun det var prinsippet som gjaldt. Så det sto og råtnet i år igjen...henger der ennå. Vi skal aldri plukke der igjen. Men litt trist da, at det bare skal stå sånn.

Anonymkode: ad4d4...2a4

Jeg trodde alle kunne ta fra kolonihage. Var værtfall det der vi bodde før det var ikke Obos lelighet men det var noen kasser i felles områder med forskjellige urter som jeg har tatt fra noen ganger og alle må hjelpe til og vanne kassene så da tar jeg det som en selvfølge at man kan forsyne seg av di kassene 

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (15 timer siden):

Kjøp plommer på Rema 1000 for 699,-

Lever på døra med et håndskrevet kort med en beklagelse, og en lovnad om at det aldri skal gjenta seg.

Han får ta deg til Konfliktrådet hvis han ikke mener at dette er tilstrekkelig

Flott måte å bli skikkelig uvenn med noen på.

De fleste av oss tar oss ikke til rette på andres eiendom. Det nærmeste jeg har kommet, er å måke for en eldre nabo uten å spørre.

Ved å være en god nabo, kan man plukke så mye man vil i nabolaget

Selv spiser jeg meg mett på moreller og bær hvert år fordi man har spurt først og selv bidrar til at de rause naboene med tilgang får noe tilbake..

Anonymkode: 7c699...64c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flott måte å bli skikkelig uvenn med noen på.

De fleste av oss tar oss ikke til rette på andres eiendom. Det nærmeste jeg har kommet, er å måke for en eldre nabo uten å spørre.

Ved å være en god nabo, kan man plukke så mye man vil i nabolaget

Selv spiser jeg meg mett på moreller og bær hvert år fordi man har spurt først og selv bidrar til at de rause naboene med tilgang får noe tilbake..

Hadde denne naboen opplevd frarøvelsen av noen hekto plommer som et såpass stort problem - så kunne han ha sendt en SMS for flere år siden. 🙂

Flere av dere snakker om «å ta seg til rette på andres eiendom» som om det er snakk om en amerikansk Westernfilm.

For alt dere vet kan TS ha nådd grenene fra egen tomt eller fra en offentlig vei.

• Liker 2
Skrevet

Dette handler om folkeskikk. Om du vil ha noe som ikke er ditt, så spør du. Enten det gjelder en voksen som vil ha plommer, eller et barn som vil låne det kule viskelæret til sidekameraten. Jeg hadde synes det var utrolig frekt å se en voksen på plommeslang i hagen min. Hadde du komt på døra først hadde det vært helt greit, dersom jeg ikke allerede hadde lovet dem vekk til andre. Og det vet du jo ingenting om de har. Kravet er voksenkjeft og korreks, og ja, du burde stikke innom og beklage. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere kan tro og mene hva dere vil loven er uansett på ts sin siden 

Ta en enkel googel søk så får man opp med en gang at man kan ikke komme med et vips krav flere år etterpå man tar plommer når man ikke har hatt noen som helst dialog om det 

Nei. Men det ts har tatt i år er ikke urimelig å ville bli kompensert for. 

Det er vel egentlige mest et signal. Er jo ikke som at dette er lukrativt for naboen. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Du må spørre før du tar. Bortsett fra det hadde jeg driti i å betale 

AnonymBruker
Skrevet

TS burde spurt om lov. Men denne naboen, som aldri plukker egne plommer, burde heller ikke vært så passiv aggressiv da...ærlig talt. Si fra da, at han ikke vil at noen skal plukke. Kan nesten ikke forstå at det er annet enn humor..... Jeg hadde vipset jeg tror jeg. Lagt til litt, sendt han 1000 laks for plommer og tort og svie! 😅

Anonymkode: 4d513...592

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, jeg sendte melding til naboen og beklaget det hele. Jeg forklarte han at folk har plukka plommer der i årevis. Jeg burde selvsagt spurt om lov. Fikk aldri noe svar tilbake. I guess case closed ?

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her, jeg sendte melding til naboen og beklaget det hele. Jeg forklarte han at folk har plukka plommer der i årevis. Jeg burde selvsagt spurt om lov. Fikk aldri noe svar tilbake. I guess case closed ?

Case closed! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du burde gå på døra? Hvorfor sendte du melding? Etter du har prøvd det kan du bare la være hvis han ikke svarer.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS burde spurt om lov. Men denne naboen, som aldri plukker egne plommer, burde heller ikke vært så passiv aggressiv da...ærlig talt. Si fra da, at han ikke vil at noen skal plukke. Kan nesten ikke forstå at det er annet enn humor..... Jeg hadde vipset jeg tror jeg. Lagt til litt, sendt han 1000 laks for plommer og tort og svie! 😅

Anonymkode: 4d513...592

Det er jo ikke sikkert ts har råd til det, ikke alle som sitter til overs med tusen kroner hver måned.

AnonymBruker
Skrevet

Pga slike som deg, satte vi opp gjerde  rundt tomta.

Anonymkode: a63c9...1f5

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 23.9.2025 den 15.04):

Hadde denne naboen opplevd frarøvelsen av noen hekto plommer som et såpass stort problem - så kunne han ha sendt en SMS for flere år siden. 🙂

Flere av dere snakker om «å ta seg til rette på andres eiendom» som om det er snakk om en amerikansk Westernfilm.

For alt dere vet kan TS ha nådd grenene fra egen tomt eller fra en offentlig vei.

Amerikansk å ikke ha folk inne på tomta som forsyner seg?

Er vel heller noen som ikke forstår prinsippet av allemannsretten..?

Ts sier selv at hen har plukket mye mer i år, og plommer er dyrt. 

Regner med at du i likhet med de fleste av oss ønsker å selv bestemme hvem som kommer hjem til oss og hvem som får lov å forsyne seg av våre ting..?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 22.50):

Fordi han knapt røre de , og en del andre forbipasserende har tatt plommer. Altså hvis han knapt rører de? Ja jeg tok litt mye i år men han har vel 6 slike trær og ingen gjerde foran plenen de står på

Så hvis man ser andre stjele, tenker man det er greit å stjele? Hvis man bare stjeler litegrann?

Anonymkode: 86edd...b0b

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Amerikansk å ikke ha folk inne på tomta som forsyner seg?

Regner med at du i likhet med de fleste av oss ønsker å selv bestemme hvem som kommer hjem til oss og hvem som får lov å forsyne seg av våre ting..?

« Vet ikke hvor TS bor, men her bugner trærne over av epler, pærer og plommer, som strekker seg over turstier og offentlig vei. 

Her plukker turgåere med seg litt plommer. 

De tråkker ikke inn i hagene, tar seg over gjerder, eller annet. 

Mange naboer sier at det bare er å forsyne seg, men ikke alle har satt opp skilt.

De fleste ønsker at frukten blir spist fremfor at den råtner i gresset.

Praksisen er med andre ord veldig ulik fra sted til sted. »

⤴️

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (7 minutter siden):

« Vet ikke hvor TS bor, men her bugner trærne over av epler, pærer og plommer, som strekker seg over turstier og offentlig vei. 

Her plukker turgåere med seg litt plommer. 

De tråkker ikke inn i hagene, tar seg over gjerder, eller annet. 

Mange naboer sier at det bare er å forsyne seg, men ikke alle har satt opp skilt.

De fleste ønsker at frukten blir spist fremfor at den råtner i gresset.

Praksisen er med andre ord veldig ulik fra sted til sted. »

⤴️

Ja, praksisen noen steder i USA er å skyte folk som lusker i hagen. De er i sin fulle rett til å skyte inntrengere.

• Nyttig 1
Skrevet
Averyx skrev (2 minutter siden):

Ja, praksisen noen steder i USA er å skyte folk som lusker i hagen. De er i sin fulle rett til å skyte inntrengere.

Tror ikke plommeslang går under «berettiget harme» for overlagt drap i Norge.

Heldigvis.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 22.44):

Hei har en nabo som har en del plommetrær. Han plukker knapt nok plommene så jeg har tatt litt plommer mens de var modne.

tenkte det ikke var en big deal.

plutselig kom det et vips krav på 699 kroner for 2023,2024 og 2025.

Er ikke det litt urimelig å bare skulle si ifra via vips. Han har aldri sagt at pip.

bør jeg snakke med han, ignorerer jeg fakturaen ? Syntes det er kleint

Dette er virkelig det beste trolleinnlegget jeg har sett her 😂💯

Anonymkode: 7cc5d...12a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...