Gå til innhold

Besteforeldre og barnevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Jeg sier ikke at det er slik med hun som har startet denne tråden, men jeg har faktisk hørt besteforeldre uttale at de må dra bort for å få tid alene til seg selv, fordi barna deres stadig vekk skal ha de til å avlaste dem med barnepass og dyrepass fordi at de skal kunne fortsette å leve som de gjorde før de valgte å få barn. Nå er nok dette et ytterpunkt, og en kan selvfølgelig argumentere for at besteforeldre også må sette grenser overfor egne barn, men det sier noe om holdningen der ute. Og det er vel egentlig bare å ta et søk i tråder her på kg også: Det er stadig syting fra foreldre som er misfornøyde og skuffet over at de ikke får den avlastningen fra barnas besteforeldre som de mener seg berettiget, slik at de kan få alenetid.

Anonymkode: 9b7cd...135

Syns ikke dette er tilfellet i denne saken 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor ikke? Kan ikke man forvente at besteforeldre passer barn om man skal i bryllup? Bursdag? Barna sover hele natten, så det trenger ikke være så travelt?

Anonymkode: b97fb...8d8

Legger du da barna, og de sover, før besteforeldrene overtar? Det er denne tiden som kan være slitsomt. Henter du barna om kvelden? Eller reiser foreldre eller svigerforeldre hjem når dere kommer hjem?

Anonymkode: c5ee7...0b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legger du da barna, og de sover, før besteforeldrene overtar? Det er denne tiden som kan være slitsomt. Henter du barna om kvelden? Eller reiser foreldre eller svigerforeldre hjem når dere kommer hjem?

Mine barn tar 5-10 minutter å legge, så det er virkelig ikke noe problem.. Det burde uansett ikke være et problem - om man ikke kan ofre 1-3 kvelder i året der det KANSKJE kan ta litt lenger tid å legge og de må lese en ekstra bok for barna, så kan det likesågodt vær. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mine barn tar 5-10 minutter å legge, så det er virkelig ikke noe problem.. Det burde uansett ikke være et problem - om man ikke kan ofre 1-3 kvelder i året der det KANSKJE kan ta litt lenger tid å legge og de må lese en ekstra bok for barna, så kan det likesågodt vær. 

Våre legger seg også greit hjemme, litt mer tid borte. Men det å skifte til pysj, vaske seg, pusse tenner mm tar langt mer enn 5-10 minutter for våre barnehagebarn. Vi bruker nok en time fra prosessen starter til alle tre sover.

Poenget er at jeg har lest mange tråder her på kg om de som bruker mange timer på å legge barn. Hadde jeg vært besteforeldre hadde jeg aldri tatt på meg det arbeidet.

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg tenker jo at hovedpoenget med besteforeldre er at barn skal ha noen trygge gode voksne som er glad I dem, tilbringer tid med dem, og ser dem. Ikke at foreldre skal ha avlastning.

Min mor sa at når de sluttet med bleier og kunne ta mot beskjeder, så fikk de overnatte. Noe jeg tenker er forståelig..

Men vi tilbrakte jo mye tid sammen før det, og ungene følte seg trygge og hadde det fint med besteforeldre som hadde masse tålmodighet og kjærlighet til dem. Jeg følte meg så heldig av den grunn!

Anonymkode: b3343...106

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du får finne noen å betale om dere trenger barnevakt, det er ikke besteforeldrenes jobb å være det.

Anonymkode: 705e5...a47

Jeg skjønner ikke at noen tør å betale for at noen vilt fremmede skal passe på barna sine. Jeg trodde det var noe man sluttet med for 20-30-år siden

Anonymkode: be95a...358

• Liker 2
Skrevet
appelsinjuice skrev (7 timer siden):

Vel, du har ikke krav på at andre skal passe barna dine. De er bare 2 og 4, og det må være helt greit å ikke ønske å passe så små barn over natten. Basert på tonen i svaret ditt føler du deg tydeligvis berettighet til barnepass slik at du kan dra ut på byen, men det er ikke slik det fungerer.

Jo, det er slik det fungerer.

De aller fleste jeg kjenner ringer foreldrene sine når de trengte barnevakt for å kunne ha litt egentid (eller ringte, siden vi har ungdommer nå). Og foreldrene synes det var hyggelig. Selvsagt var de av og til opptatt, men med litt planlegging gikk det greit.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (14 timer siden):

Det er godt mulig. Og jeg tror besteforeldre er mye mer barnevakt i dag enn tidligere. Premisser til mange om at de eldre er mer egoistiske stemmer uke.

Nesten ingen av vennene mine har foreldre som stiller opp noe særlig. De er alt for opptatt med selvrealisering, reising, vinkvelder, konserter, TV-programmer etc. Jeg tror absolutt ikke dessertgenerasjonen passer barnebarn i nærheten av like ofte som de som hadde barnebarn på 70-80-tallet gjorde.

Anonymkode: 2259b...efc

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nesten ingen av vennene mine har foreldre som stiller opp noe særlig. De er alt for opptatt med selvrealisering, reising, vinkvelder, konserter, TV-programmer etc. Jeg tror absolutt ikke dessertgenerasjonen passer barnebarn i nærheten av like ofte som de som hadde barnebarn på 70-80-tallet gjorde.

De fleste jeg kjenner har foreldre som driver med det du nevner, men de har også tid til barnebarna. På håndball og fotballkamper er det stort sett alltid besteforeldre til stede. I barnehagen og sfo vrimlet det til tider av besteforeldre som henter.   Besteforeldrene er mye mer aktive i barnas liv i dag enn for 40-50 år siden. 

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet

Man vil vel ikke sende ungene til folk som ikke ønsker og være med de selv men tvinges fordi de er besteforeldre?

Anonymkode: 8634d...215

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å stille opp et par ganger i året for to friske voksne. De trenger ikke engang stille opp mer enn nå, bare når TS faktisk trenger det, heller enn når det passer dem.

Er de under 60 er de bare litt eldre enn meg. Jeg har selv to ungdommer, jobber fullt, gamle foreldre, har et liv, er singel og er ikke spesielt opptatt av barn generelt, men jeg klarer da å stille opp de få gangene søsteren min ber om pass av sitt barn, som er under tre.

Har passet både kveld og over natta, eldste min har også passet noen kvelder. Klart det er litt styr, lenge siden jeg hadde småbarn, men det er snakk om noen få kvelder av 365 dager i året. 

Anonymkode: 0ca44...9d6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man vil vel ikke sende ungene til folk som ikke ønsker og være med de selv men tvinges fordi de er besteforeldre?

Anonymkode: 8634d...215

I så fall vil man vel ikke ha barnevakt noen gang da? Barnehagen og betalte barnevakter har jo heller ikke noe ønske om å være med ungene, de gjør det strengt tatt kun for å få penger til å overleve.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

I så fall vil man vel ikke ha barnevakt noen gang da? Barnehagen og betalte barnevakter har jo heller ikke noe ønske om å være med ungene, de gjør det strengt tatt kun for å få penger til å overleve.

Nuhvel. Folk som ikke vil ha noe med barn å gjøre velger da ikke det yrket

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor ikke? Kan ikke man forvente at besteforeldre passer barn om man skal i bryllup? Bursdag? Barna sover hele natten, så det trenger ikke være så travelt?

Nei, men kan ikke forvente det. Det er dette som er problemet i tråder som dette, at småbarnsforeldre FORVENTER barnepass. Dagens besteforeldre har som regel begge fortsatt full jobb, men samtidig ikke like mye energi som før. Noen har helseutfordringer som kommer med alderen. Noen har selv gamle og pleietrengende foreldre som trenger mye hjelp. Dagens besteforeldre kommer derfor lett i en omsorgsskvis der de skal stille opp både for de eldre og de yngre og samtidig passe sin egen jobb.

Besteforeldre har tatt sin tørn med nattevåk, skrik og mas. I årevis. Den lille tida de har for seg selv der de er i livet nå, unner jeg dem virkelig. Så stiller de opp med barnepass når de har krefter og mulighet til det. Men nei. Det er ikke noe man kan FORVENTE.

Anonymkode: def41...d27

• Hjerte 1
Skrevet
Brunello skrev (19 timer siden):

Jo, det er slik det fungerer.

De aller fleste jeg kjenner ringer foreldrene sine når de trengte barnevakt for å kunne ha litt egentid (eller ringte, siden vi har ungdommer nå). Og foreldrene synes det var hyggelig. Selvsagt var de av og til opptatt, men med litt planlegging gikk det greit.

Det er selvsagt hyggelig når besteforeldrene ønsker å passe barnebarna over natten. I TS sitt tilfelle har hun spurt, og fått nei. Da er det realiteten hun må forholde seg til.

TS er ikke berettiget barnepass på natten. Hun ønsker det. Det er to forskjellige ting. 

Skrevet

Jeg har hatt barn siden jeg var 23. Nattevåk og kolikk, masse oppfølging av lese-skrivevansker, skolevegring, barn som ikke ville overnatte borte før 10.klasse, mm. Sistemann har nettopp flytta ut, vi har krevende jobber, syke foreldre. Har gledet oss til å være voksne uten barn hjemme for første gang. Så har barnebarna kommet allerede. Det er kjempekoselig! MEN å følge opp med masse barnepass på hverdag ettermiddager etter jobb orker vi ikke. Energinivået er ikke lengre som da vi var 30. Vi er gjerne sammen med dem ofte, men da på dagtid, med eller uten foreldre.  Å passe i helger gjør vi av og til når det er viktig, men de er både oppspilte og urolige, så legging tar flere timer og natta blir kort, så er arbeidsuka etterpå er ødelagt fra start… Og barna er gretne dagen etter de også.
Og sier man ja til en av de gamle foreldrene, må man si nei til barnebarna. Eller omvendt. Og av og til har man bare lyst til å prioritere eget ekteskap, trening, eller middag med venner (som det har blitt lite av helt siden vi fikk barn selv…)  
Jeg tror mange av dere som klager nå kan komme til å kjenne annerledes på det når dere selv blir 50-60 og litt mer sliten enn man så for seg…

Anonymkode: ef6bb...98c

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg godt,TS. 

Her er besteforeldre altfor opptatt med egne prosjekter, de sender snaps av alt de gjør og ringer kanskje en gang i måneden.

Barna våre elsker dem, men nå har de helt sluttet å spørre etter dem, for de ser dem jo aldri.

De hadde sikkert sagt ja om vi spurte om barnevakt, men når de aldri tar kontakt på eget initiativ så har vi heller begynt å høre med annen slekt eller betale en nabo de gangene vi trenger det (stort sett pga jobb, foreldremøter, skolearrangementer etc).

Veldig trist, men man kan ikke tvinge frem gode besteforeldre (vi har prøvd å snakke med dem, da blir det bedre noen uker før de fordufter igjen).

Anonymkode: 250a0...3c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2025 den 21.42):

Jeg skjønner ikke at noen tør å betale for at noen vilt fremmede skal passe på barna sine. Jeg trodde det var noe man sluttet med for 20-30-år siden

Anonymkode: be95a...358

Folk kaster babyer i barnehage. Vilt fremmede til å begynne med det også.

Anonymkode: c2d83...f5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...