Gå til innhold

Besteforeldre og barnevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her.

Jeg har ei jente i nabolaget som passer yngste, men hun er ikke moden nok til å ha barna på kveld / natt. Men hun kan ta en time her eller en time der:) slik som min mor gjør. 

Det jeg og mannen min behøver er en kveld ute/ en natt borte i ny og ne, kanskje litt mer enn annen hvert år.

jeg kan ikke kreve noe.. jeg blir bare forvirret av at jeg får dårlig samvittighet fordi jeg føler meg utakknemlig, på samme tid som jeg er usikker på hva jeg skal vere takknemlig for. Om det lager fornuft 

Anonymkode: b97fb...8d8

Jeg skjønner at du syns det er kjipt. 

Våre barns besteforeldre er heller ikke barnevakt, og vi bo heller ikke på samme sted som noen av dem, så derfor reiser vi på besøk og da er jo vi også der med barna. Jeg er misunnelig på de som har foreldre som omtrent tigger om å få være barnevakt. 

Jeg synes også det er kjipt, men tenker du er heldig som ihvertfall har de i nærheten og at de er engasjert, selv om det ikke er over så lang tid du skulle ønske. Du har en stor fordel allerede her. 

Og så får du se om du finner noen andre som kan ta barnepass over lengre tid mot betaling, eventuelt smøre deg med tålmodighet til jenta i nabolaget er stor nok (hvis hun skulle ville passe de så lenge om gangen, eller i det hele tatt, når den tid kommer da). 

Du er faktisk allerede ganske heldig så se deg heller om etter noen andre som kan ta barnepass over lengre tid. 

Anonymkode: 34911...ec3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
appelsinjuice skrev (12 timer siden):

Jeg tenker du bør være takknemlig for at du i det hele tatt har avlastning.

Ja, men der går av for foreldre å hjelpe litt til om kvelden av og til også! Hvis foreldrene vet om det i god tid i forveien, trenger de ikke være med barnebarna like mye ellers den uken….. 

Vi er med barnebarna hver dag fordi de bor i nabohuset. Sier likevel ikke nei hvis vår sønn/svigerdatter av og til trenger barnevakt en kveld eller helg! Nå forventer ikke de at vi er så mye med barnebarna heller, men vi er der fordi vi har lyst. Kommer barnebarna inn til oss, jager vi dem aldri hjem. Nå er vi en sosial familie, og er mye sammen hverdager, ferie, kveld og helg uansett. 

Anonymkode: 59604...784

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Dere som er småbarnsforeldre nå, må huske at det er noe helt annet å være barnevakt nå enn det var for 30 år siden. Ha det i bakhodet.

Barn nå er svært ofte vant til å få 100% oppmerksomhet hele tiden, og at besteforeldre må leke og aktivisere konstant. 

Før var det mer sånn at barn lekte selv. Man var til stede, ordnet mat og passet på, men ellers sysselsatte barna seg mer selv, eller var med på oppgaver de voksne gjorde ute og inne. Det var rett og slett mye mindre slitsomt å være barnevakt før.

Ser at om man f.eks prøver å ta med en smårolling på bærplukking, snømåking, vedstabling, matlaging og andre vanlige gjøremål, så blir de sutrete og lei etter fem min. De er vant til at alt skal være på deres premisser.

Jeg var barn på 70-tallet, og var en del hos besteforeldre. Men de lekte ikke med oss. Lærte oss kabaler og kryssord og leste litt for oss, men ellers holdt de på med sitt, og vi hadde det helt fint.

Anonymkode: 6fa45...646

Dette!

Jeg var også barn på 70-tallet, og på den tida måtte ikke barn aktiviseres hele tiden. Det var mye lettere for besteforeldre å passe barn da. Besteforeldrene holdt på med sitt, vi barna lekte. Noen ganger fikk vi hjelpe litt til på kjøkkenet eller med å stable ved eller annet arbeid. Men stort sett sysselsatte vi oss selv og ble ropt inn til mat.

I dag er barn lite selvgående. Det er også mye av grunnen til at de plasseres så mye foran skjerm. De forventer at det skal skje noe hele tiden og at voksne skal organisere det. Når de voksne blir slitne av maset så blir skjermen en velsignet pustepause.

Dere småbarnsforeldre kan med fordel trene barna deres på å aktivisere seg selv. Når mine barn kom og sa: “Jeg kjeeeder meg!” pleide jeg alltid å svare: “Da er jeg spent på å se hva du finner på!”.

Anonymkode: def41...d27

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som er småbarnsforeldre nå, må huske at det er noe helt annet å være barnevakt nå enn det var for 30 år siden. Ha det i bakhodet.

Barn nå er svært ofte vant til å få 100% oppmerksomhet hele tiden, og at besteforeldre må leke og aktivisere konstant. 

Før var det mer sånn at barn lekte selv. Man var til stede, ordnet mat og passet på, men ellers sysselsatte barna seg mer selv, eller var med på oppgaver de voksne gjorde ute og inne. Det var rett og slett mye mindre slitsomt å være barnevakt før.

Ser at om man f.eks prøver å ta med en smårolling på bærplukking, snømåking, vedstabling, matlaging og andre vanlige gjøremål, så blir de sutrete og lei etter fem min. De er vant til at alt skal være på deres premisser.

Jeg var barn på 70-tallet, og var en del hos besteforeldre. Men de lekte ikke med oss. Lærte oss kabaler og kryssord og leste litt for oss, men ellers holdt de på med sitt, og vi hadde det helt fint.

Anonymkode: 6fa45...646

Husk at det er stor forskjell på en 2-åring og en 10-åring. Jeg er for så vidt enig i det du skriver, men tenker det gjelder litt større barn. Barn som går på fritidsaktiviteter der voksne deltar, og som er store nok til å svømme, stå på ski og ha glede av fornøyelsesparker. 

Smårollinger i barnehagealder er stort sett bare interessert i å være rundt, og få oppmerksomhet av voksne. Og det ER slitsomt å passe dem. De er høyt og lavt, spør om alt, skal se på alt, prøve alt. Jeg tror mange med tiden glemmer denne fasen, akkurat som de glemmer hvor utslitte de egentlig var i babyfasen. 

Tiden du husker hos dine besteforeldre var du stor nok til å huske, og du var nok i skolealder. Selv om ingen organiserte lek for deg da du var 2-5, var det nok slitsomt å passe deg da også. 

Barna til TS er 2 og 4. Realiteten er nok at hennes foreldre synes det er veldig slitsomt, og at de helst passer i begrenset tid, og gjerne med mor til stede. Selv om de er friske og spreke, gidder de ikke.

Anonymkode: 621ae...f7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er helt sant, og det er også planen. Jeg blir bare så usikker på meg selv - om jeg burde være takknemlig for det lille jeg får, eller om jeg har grunn til å føle at de ikke gjør nok. Jeg vil ikke ta det opp med henne før jeg har sortert tankene, da min mor ikke er så lett å snakke med. Alt blir tatt i verste mening og offerrollen er hun vant med å ta.

Det skal sies at vi ikke har andre besteforeldre, og at min mann jobber borte 3-5 uker i slengen så jeg er mye alene med barna. Og helt ærlig så gjør det ingenting for meg, jeg elsker barna mine og vi har det veldig fint. 

Det er vell bare jeg som skulle ønske at min mor og far brydde seg litt mer om hvordan jeg har det og hva de kan gjøre for at jeg har det bra. 
Jeg prøver å hjelpe dem der jeg kan, selv om det er begrenset med muligheter når jeg er så mye alene. Begge er som sagt friske og spreke så det er begrenset hva det trenger hjelp til

Jeg anbefaler deg å sortere tankene dine og bli tydelig på hva du ønsker og har behov for. Samtidig må du finne ut hvordan du kommuniserer dette.

Du skriver at du ønsker at foreldrene dine bryr seg mer om hvordan du har det. Hvordan snakker dere sammen? Spør du hvordan de har det? Er det rom for gode samtaler eller tar barna all oppmerksomhet?  

Samvær med familie er med å skape gode familiebånd. Jeg liker de halvtimene svigerfar kommer innom på ettermiddagen, tar en kopp kaffe og er til stede med oss og barna. Andre i tråden synes korte besøk skaper kaos. Våre barn er alle under skole alder [1, 3 og 5) så det har ikke vært aktuelt med barnevakt hele kvelder, men en nabogutt passer noen timer ved behov. Det er enklest å legge barna hjemme, så det å legge dem hos besteforeldre, for å hente dem seint på kvelden blir vare mas. Vi har vel heller ikke hatt behov for det.

Anonymkode: c5ee7...0b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men er det avlastning, når det ikke er for å avlaste meg? Jeg vil gjerne være sammen med barna mine på ettermiddagen, da har ikke jeg sett de hele dagen..

For besteforeldrene kan det oppleves langt  mer krevende å passe barna på kveld/natt. Det høres ut som om dere har flust av avlastning på ettermiddagene, så hvorfor ikke ta en tidlig middag i steden? Når det gjelder tid tilbrakt sammen med barna deres spiller det jo ingen rolle for dere om det er på ettermiddagene eller kveldstid. Mengden tid sammen er den samme. 🤷‍♀️

Min mann og jeg fikk et par timers barnepass på dagtid i 2018, og dro og spiste «middag» til lunsjtid. Det var akkurat like hyggelig som å gå ut og spise på kvelden, og vi husker det fortsatt. Man tar det man får, og gjør det beste ut av det. 🤷‍♀️

Det er selvsagt også lov å være skuffet, på samme måte det er lov for besteforeldrene å si at de kan passe barna på ettermiddagen, men ikke på kveld/natt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

12 år. Jeg synes hun er litt for liten til å ta vare på 2 barn, 2 og 4 år på kveld/natt. Men vi kommer dit etter hvert :) 

Du kan jo heller ikke forvente at foreldrene dine skal passe barna dine over natten når de er 2 og 4 år. Det er som regel en del jobb. Og når de er under 60 så er de kanskje i jobbe begge to.

Det er så mange som er så kravstore og tror det er besteforeldrene sin jobb å passe barna deres. Dere har selv valgt å få barn , da kan en ikke forvente at en skal få kunne dra bort en natt, ha pass flere timer på kveld etc. 

Det betyr ikke at de ikke bryr seg om deg og barna dine, eller hvordan du har det. Men mange har nok med seg selv , og er ferdig med småbarnslivet etter at de har oppdratt barn selv over mange pr. 

Og dette med at de stiller ikke opp så de kan ikke forvente få mye besøk eller hjelp når de selv blir gamle. Noe av det dummeste jeg leser. Har dere glemt at foreldrene oppdro dere i 18-19++

Anonymkode: e4d63...5c6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men er det avlastning, når det ikke er for å avlaste meg? Jeg vil gjerne være sammen med barna mine på ettermiddagen, da har ikke jeg sett de hele dagen..

Så lær deg å sette grenser, da. Ikke gjør det til din mors skyld at du takker ja når hun ønsker å tilbringe ettermiddagen med barnebarna. Makan.

…og bare fordi jeg undres: Du fremstiller det som problematisk at du ikke får tid med barna om ettermiddagen fordi «da har jeg ikke sett de hele dagen», men middag og konsert - som i praksis betyr at du drar ut på ettermiddagen/tidlig kveld og kommer igjen etter leggetid, som igjen betyr at du ikke får sett ungene før morgenen etter - Dét er ingen problem? 

Anonymkode: 9b7cd...135

• Liker 2
Skrevet

Så lær deg å sette grenser, da. Ikke gjør det til din mors skyld at du takker ja når hun ønsker å tilbringe ettermiddagen med barnebarna. Makan.

…og bare fordi jeg undres: Du fremstiller det som problematisk at du ikke får tid med barna om ettermiddagen fordi «da har jeg ikke sett de hele dagen», men middag og konsert - som i praksis betyr at du drar ut på ettermiddagen/tidlig kveld og kommer igjen etter leggetid, som igjen betyr at du ikke får sett ungene før morgenen etter - Dét er ingen problem? 

Det betyr at jeg er borte mens barna sover. Skulle ikke tro at det var så mye bry for min mor å bytte stue en kveld her og der, når barna sover. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo heller ikke forvente at foreldrene dine skal passe barna dine over natten når de er 2 og 4 år. Det er som regel en del jobb. Og når de er under 60 så er de kanskje i jobbe begge to.

Det er så mange som er så kravstore og tror det er besteforeldrene sin jobb å passe barna deres. Dere har selv valgt å få barn , da kan en ikke forvente at en skal få kunne dra bort en natt, ha pass flere timer på kveld etc. 

Det betyr ikke at de ikke bryr seg om deg og barna dine, eller hvordan du har det. Men mange har nok med seg selv , og er ferdig med småbarnslivet etter at de har oppdratt barn selv over mange pr. 

Og dette med at de stiller ikke opp så de kan ikke forvente få mye besøk eller hjelp når de selv blir gamle. Noe av det dummeste jeg leser. Har dere glemt at foreldrene oppdro dere i 18-19++

Hvorfor ikke? Kan ikke man forvente at besteforeldre passer barn om man skal i bryllup? Bursdag? Barna sover hele natten, så det trenger ikke være så travelt?

• Liker 2
Skrevet
appelsinjuice skrev (1 time siden):

For besteforeldrene kan det oppleves langt  mer krevende å passe barna på kveld/natt. Det høres ut som om dere har flust av avlastning på ettermiddagene, så hvorfor ikke ta en tidlig middag i steden? Når det gjelder tid tilbrakt sammen med barna deres spiller det jo ingen rolle for dere om det er på ettermiddagene eller kveldstid. Mengden tid sammen er den samme. 🤷‍♀️

Min mann og jeg fikk et par timers barnepass på dagtid i 2018, og dro og spiste «middag» til lunsjtid. Det var akkurat like hyggelig som å gå ut og spise på kvelden, og vi husker det fortsatt. Man tar det man får, og gjør det beste ut av det. 🤷‍♀️

Det er selvsagt også lov å være skuffet, på samme måte det er lov for besteforeldrene å si at de kan passe barna på ettermiddagen, men ikke på kveld/natt. 

Så bra at det funket for dere! 

Skrevet

Jeg er helt uenig. Så lenge besteforeldrene er normalt oppegående, bør en kunne forvente at de stiller opp og passer barnebarna sine. 

At man får barn betyr ikke at man skal være låst til de frem til de er voksne. Mennesker har i alle tider hjulpet hverandre med barnepass.

Heldigvis er det slik for de fleste i dag også. Det at besteforeldre ikke stiller opp gjelder noen. For de fleste er det snarere slik at de stiller opp mer nå enn det deres egne foreldre gjorde. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt uenig. Så lenge besteforeldrene er normalt oppegående, bør en kunne forvente at de stiller opp og passer barnebarna sine. 

At man får barn betyr ikke at man skal være låst til de frem til de er voksne. Mennesker har i alle tider hjulpet hverandre med barnepass.

Heldigvis er det slik for de fleste i dag også. Det at besteforeldre ikke stiller opp gjelder noen. For de fleste er det snarere slik at de stiller opp mer nå enn det deres egne foreldre gjorde. 

Jeg er så enig! Og det er ikke slik at jeg forventer at besteforeldrene skal stille opp på ukentlig eller mnd basis, men 1-3 ganger i løpet av et år om de er oppegående. 

Når jeg vokste opp, var alle naboene barnevakt, de hjalp hverandre. Vi var barnevakt fra vi var 10-11 år. Det går ikke i dagens samfunn 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så bra at det funket for dere! 

Vel, du har ikke krav på at andre skal passe barna dine. De er bare 2 og 4, og det må være helt greit å ikke ønske å passe så små barn over natten. Basert på tonen i svaret ditt føler du deg tydeligvis berettighet til barnepass slik at du kan dra ut på byen, men det er ikke slik det fungerer.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Da sier du nei til din mor og foreslår et annet tidspunkt som passer bedre.

Anonymkode: 459d6...3b9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du får finne noen å betale om dere trenger barnevakt, det er ikke besteforeldrenes jobb å være det.

Anonymkode: 705e5...a47

Ville du latt en random fremmed passe barna dine da? Man vet jo aldri hva som kan skje. Jeg syns ts mor kan være litt raus når de en så sjelden gang spør. Likeledes som at ts kan hjelpe foreldrene med ting dersom de spør om hjelp til noe. Jeg tenker man stiller opp for hverandre i en familie selv om det ikke er noe man må gjøre

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Besteforeldre bør absolutt ingenting, de må få gjøre som de vil selv! Om barna forventer at de skal stille opp som barnevakter får de ta seg en bolle selv! Om man trenger barnevakt så finner man noen å betale for jobben, man kan ikke forvente at besteforeldre eller andre familiemedlemmer skal gjøre det!

Anonymkode: 705e5...a47

Kvalmende holdning

Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Kvalmende holdning

Nei. Jeg sier ikke at det er slik med hun som har startet denne tråden, men jeg har faktisk hørt besteforeldre uttale at de må dra bort for å få tid alene til seg selv, fordi barna deres stadig vekk skal ha de til å avlaste dem med barnepass og dyrepass fordi at de skal kunne fortsette å leve som de gjorde før de valgte å få barn. Nå er nok dette et ytterpunkt, og en kan selvfølgelig argumentere for at besteforeldre også må sette grenser overfor egne barn, men det sier noe om holdningen der ute. Og det er vel egentlig bare å ta et søk i tråder her på kg også: Det er stadig syting fra foreldre som er misfornøyde og skuffet over at de ikke får den avlastningen fra barnas besteforeldre som de mener seg berettiget, slik at de kan få alenetid.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette!

Jeg var også barn på 70-tallet, og på den tida måtte ikke barn aktiviseres hele tiden. Det var mye lettere for besteforeldre å passe barn da. Besteforeldrene holdt på med sitt, vi barna lekte. Noen ganger fikk vi hjelpe litt til på kjøkkenet eller med å stable ved eller annet arbeid. Men stort sett sysselsatte vi oss selv og ble ropt inn til mat.

I dag er barn lite selvgående. Det er også mye av grunnen til at de plasseres så mye foran skjerm. De forventer at det skal skje noe hele tiden og at voksne skal organisere det. Når de voksne blir slitne av maset så blir skjermen en velsignet pustepause.

Dere småbarnsforeldre kan med fordel trene barna deres på å aktivisere seg selv. Når mine barn kom og sa: “Jeg kjeeeder meg!” pleide jeg alltid å svare: “Da er jeg spent på å se hva du finner på!”.

Anonymkode: def41...d27

Og hvem er det som former barna til at de ikke klarer å finne på noe selv? Jo foreldrene aktiviserer barna hele tiden..det skal foregå noe heletiden.

Her i hus har vi fulgt mer eller mindre gammel stil. Vi lar barna finne på ting selv, og aktiviserer de ikke hele tiden. Vi er med på lek inne i mellom, men stort sett så leker de selv.  Hos oss så er det derfor bare å ta med noen leker til besteforeldrene eller andre, også leker de stort sett selv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...